ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
IНДИВIДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦIЯ
12.04.2021 | N 1482/IПК/99-00-07-07-02-06 |
---|
Державна податкова служба
України розглянула запит товариства з обмеженою
вiдповiдальнiстю щодо отримання iндивiдуальної
податкової консультацiї стосовно
вiдповiдальностi за порушення строкiв розрахункiв,
встановлених Законом України вiд 23
вересня 1994 року N 185/94-ВР "Про порядок
здiйснення розрахункiв в iноземний валютi" (далi
- Закон N 185), за зовнiшньоекономiчними
операцiями при укладаннi договору комiсiї, та,
керуючись статтею 52 Податкового
кодексу України, повiдомила про наступне.
Згiдно зi статтями 6 та 19 Конституцiї України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здiйснюють свої повноваження у встановлених цiєю Конституцiєю межах i вiдповiдно до законiв України. Органи державної влади та мiсцевого самоврядування, їх посадовi особи зобов'язанi дiяти лише на пiдставi, в межах повноважень та у спосiб, що передбаченi Конституцiєю та законами України.
Законом N 185 встановлено вiдповiдальнiсть резидентiв - суб'єктiв ЗЕД за порушення розрахункiв в данiй сферi.
Слiд зазначити, що iз введенням у дiю 07.02.2019 року Закону України вiд 21 червня 2018 року N 2473-VIII "Про валюту i валютнi операцiї" (далi - Закон N 2473) втратив чиннiсть Закон N 185.
Вiдповiдно до частини першої статтi 1 Закону N 185 виручка резидентiв в iноземнiй валютi пiдлягає зарахуванню на їх валютнi рахунки в уповноважених банках у термiни виплати заборгованостей, зазначенi в контрактах, але не пiзнiше 180 календарних днiв з дати митного оформлення продукцiї, що експортується, а в разi експорту робiт (послуг) - з моменту пiдписання акта або iншого документа, що засвiдчує виконання робiт, надання послуг.
Згiдно iз частиною першою статтi 2 Закону N 185 iмпортнi операцiї резидентiв, якi здiйснюються на умовах вiдстрочення поставки, в разi, коли таке вiдстрочення перевищує 180 календарних днiв з моменту здiйснення авансового платежу або виставлення векселя на користь постачальника продукцiї (робiт, послуг), що iмпортується, потребують висновку центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi економiчного розвитку.
Вiдповiдно до статтi 1011 Цивiльного кодексу України вiд 16 сiчня 2003 року N 435-IV (далi - ЦКУ) за договором комiсiї одна сторона (комiсiонер) зобов'язується за дорученням другої сторони (комiтента) за плату вчинити один або кiлька правочинiв вiд свого iменi, але за рахунок комiтента.
Комiсiонер зобов'язаний вчиняти правочини на умовах, найбiльш вигiдних для комiтента, i вiдповiдно до його вказiвок. Якщо у договорi комiсiї таких вказiвок немає, комiсiонер зобов'язаний вчиняти правочини вiдповiдно до звичаїв дiлового обороту або вимог, що звичайно ставляться (частина перша статтi 1014 ЦКУ).
Частиною другою статтi 1016 ЦКУ встановлено, що за договором, укладеним з третьою особою, комiсiонер набуває права навiть тодi, коли комiтент був названий у договорi або прийняв вiд третьої особи виконання договору.
У разi порушення третьою особою договору, укладеного комiсiонером, комiсiонер зобов'язаний негайно повiдомити про це комiтента, зiбрати та забезпечити необхiднi докази. Комiтент має право вимагати вiд комiсiонера вiдступлення права вимоги до цiєї особи (частина четверта статтi 1016 ЦКУ).
Порядок здiйснення контролю за експортними, iмпортними операцiями затверджено постановою Правлiння НБУ вiд 24.03.99 N 136 (далi - Iнструкцiя N 136), яка вiдповiдно до постанови Правлiння НБУ вiд 05.02.2019 N 31 та у зв'язку iз введенням у дiю Закону N 2473 втратила чиннiсть з 07.02.2019 року.
Виходячи з вимог Iнструкцiї N 136, основним документом, що визначає дату початку або закiнчення вiдлiку законодавчо встановлених строкiв надходження валютної виручки або товару, є митна декларацiя.
Порядок заповнення митних декларацiй на бланку єдиного адмiнiстративного документа затверджено наказом Мiнiстерством фiнансiв України вiд 30.05.2012 N 651 (далi - Порядок N 651).
Так, вiдповiдно до вимог графи 2 "Вiдправник/Експортер" пункту 1 роздiлу II Порядку N 651 при оформленi експортної митної декларацiї у графi 2 "Вiдправник/Експортер" зазначаються вiдомостi про вiдправника вiдповiдно до зовнiшньоекономiчного договору (контракту) або iншого документа, що використовується в мiжнароднiй практицi замiсть договору (контракту), а за вiдсутностi зазначених вiдомостей у такому договорi або iншому документi - про особу, вказану в графi 9 митної декларацiї.
Згiдно з правилами заповнення графи 8 "Одержувач", у зазначенiй графi зазначаються вiдомостi про одержувача вiдповiдно до зовнiшньоекономiчного договору (контракту) або iншого документа, що використовується в мiжнароднiй практицi замiсть договору (контракту), а за вiдсутностi зазначених вiдомостей у такому договорi або iншому документi - про резидента, що уклав такий договiр або iнший документ (графа 8 пункту 2 роздiлу II Порядку N 651).
У графi 9 "Особа, вiдповiдальна за фiнансове врегулювання" митної декларацiї за договорами комiсiї, укладеними мiж резидентами, зазначаються данi про комiсiонера, що уклав зовнiшньоекономiчний контракт, а в додатку наводяться данi про комiтента (графа 9 пункту 1 та графа 9 пункту 2 роздiлу II Порядку N 651).
У графi 28 "Фiнансовi та банкiвськi вiдомостi" наводяться вiдповiдно до умов зовнiшньоекономiчного договору фiнансовi та банкiвськi данi особи, яка здiйснює розрахунки за зовнiшньоекономiчним контрактом (графа 28 пункту 1 та графа 28 пункту 2 роздiлу II Порядку N 651).
Враховуючи викладене, вiдповiдальнiсть за порушення резидентами строкiв розрахункiв у сферi зовнiшньоекономiчної дiяльностi при виконаннi договорiв комiсiї, покладається на сторону договору, яка набуває права i стає зобов'язаною за зовнiшньоекономiчним договором, укладеним з третьою особою, тобто на комiсiонера.
Вiдповiдно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу податкова консультацiя має iндивiдуальний характер i може використовуватися виключно платником податку, якому надано таку консультацiю.