ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо об'єктiв пiдвищеної небезпеки
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести змiни до таких законодавчих актiв України:
1. У Кодексi цивiльного захисту України (Вiдомостi Верховної Ради України, 2013 р., N 34 - 35, ст. 458):
1) у статтi 2:
у частинi першiй:
пункт 29 виключити;
у пунктi 43 слова "потенцiйно небезпечних об'єктах, а також у суб'єктiв господарювання" замiнити словом "об'єктах";
доповнити частиною другою такого змiсту:
"2. Термiн "об'єкт пiдвищеної небезпеки" вживається у значеннi, наведеному в Законi України "Про об'єкти пiдвищеної небезпеки";
2) пункт 53 частини другої статтi 17 виключити;
3) у частинi першiй статтi 18:
у пунктi 6 слова "потенцiйно небезпечних об'єктах, об'єктах пiдвищеної небезпеки та iнших суб'єктах господарювання, що належать до сфери їх управлiння, якi можуть створити загрозу виникнення аварiї" замiнити словами "об'єктах, що належать до сфери їх управлiння";
пункт 20 виключити;
4) у пунктi 3 частини першої статтi 19 слова "потенцiйно небезпечних об'єктах та iнших суб'єктах господарювання, якi можуть створити реальну загрозу виникнення аварiї, що належать до сфери їх управлiння" замiнити словами "об'єктах, що належать до сфери їх управлiння";
5) у частинi першiй статтi 20:
пункт 9 виключити;
у пунктi 10 слова "наслiдкiв аварiй" замiнити словами "аварiй та їх наслiдкiв";
у пунктi 14 слова "наслiдкiв аварiй" замiнити словами "аварiй та їх наслiдкiв", а слова "та потенцiйно небезпечних об'єктах" виключити;
6) пункт 11 частини дванадцятої статтi 23 викласти в такiй редакцiї:
"11) участь у розробленнi та погодження планiв локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй та їх наслiдкiв на об'єктах пiдвищеної небезпеки, що ними обслуговуються";
7) у пунктi 1 частини першої статтi 34 слова "потенцiйно небезпечних об'єктiв" замiнити словами "об'єктiв пiдвищеної небезпеки";
8) у пунктi 1 частини першої статтi 50 слова "потенцiйно небезпечнi об'єкти та" виключити;
9) частину першу статтi 53 пiсля слiв "об'єктах пiдвищеної небезпеки" доповнити цифрами i словами "1 i 2 класiв";
10) у пунктi 2 частини першої статтi 69:
пiдпункти "ґ" i "д" виключити;
у пiдпунктi "з" слова "наслiдкiв аварiй" замiнити словами "аварiй та їх наслiдкiв";
у пiдпунктi "i" слова "потенцiйно небезпечних об'єктiв або" виключити, а слова "наслiдкiв аварiй" замiнити словами "аварiй та їх наслiдкiв";
у пiдпунктi "л" слова "потенцiйно небезпечнi об'єкти та" виключити, а слова "наслiдкiв аварiй" замiнити словами "аварiй та їх наслiдкiв";
11) у пунктi 8 частини першої статтi 70 слова "потенцiйно небезпечних об'єктiв або" виключити, а слова "наслiдкiв аварiй" замiнити словами "аварiй та їх наслiдкiв";
12) у частинi третiй статтi 75 слова "потенцiйно небезпечному об'єктi або" виключити;
13) у частинi першiй статтi 77 слова "наслiдкiв аварiї" замiнити словами "аварiй та їх наслiдкiв";
14) у частинi другiй статтi 93 слова "потенцiйно небезпечними об'єктами та" виключити;
15) у пунктi 2 частини першої статтi 130 слова "наслiдкiв аварiй" замiнити словами "аварiй та їх наслiдкiв".
2. У Законi України "Про об'єкти пiдвищеної небезпеки" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2001 р., N 15, ст. 73 iз наступними змiнами):
1) статтю 1 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 1. Визначення термiнiв
У цьому Законi термiни вживаються в такому значеннi:
аварiя на об'єктi пiдвищеної небезпеки - небезпечна подiя техногенного характеру, що виникла пiд час експлуатацiї джерела небезпеки i за своїми наслiдками призвела (може призвести) до загибелi, загрози життю або здоров'ю працiвникiв об'єкта пiдвищеної небезпеки i населення чи до забруднення навколишнього природного середовища;
вiдновлення показникiв безпеки джерела небезпеки - приведення джерела небезпеки, пiд час експлуатацiї якого виникла аварiя на об'єктi пiдвищеної небезпеки, у робочий стан;
джерело небезпеки - установки, сховища (резервуари, посудини), трубопроводи, машини, агрегати, технологiчне устаткування (обладнання), споруди або комплекс споруд, розташованi в межах об'єкта пiдвищеної небезпеки на поверхнi землi або пiд нею, в яких тимчасово або постiйно використовується, переробляється, виготовляється, транспортується, зберiгається одна або декiлька небезпечних речовин чи категорiй речовин або їх сумiш;
ефект "домiно" - iмовiрнiсть виникнення або послiдовне виникнення аварiй на об'єктах, розташованих бiля об'єкта пiдвищеної небезпеки, на якому виникла аварiя, пов'язана iз використанням небезпечних речовин;
iдентифiкацiя об'єкта пiдвищеної небезпеки - процедура, за результатами виконання якої об'єкт пiдвищеної небезпеки вважається об'єктом пiдвищеної небезпеки вiдповiдного класу;
небезпечна речовина - речовина або сумiш речовин, що має хiмiчнi, токсичнi, вибуховi, окислювальнi, горючi властивостi, безпосередня чи опосередкована дiя якої може призвести до загибелi, гострих чи хронiчних захворювань або отруєння людей чи до забруднення навколишнього природного середовища;
об'єкт пiдвищеної небезпеки - єдиний майновий комплекс пiдприємства, що включає будь-якi будiвлi, виробництва (цехи, вiддiлення, виробничi дiльницi), окреме обладнання та джерела небезпеки, розташованi в межах територiї такого об'єкта, який за результатами iдентифiкацiї об'єктiв пiдвищеної небезпеки вважається об'єктом пiдвищеної небезпеки вiдповiдного класу;
оператор - юридична особа або фiзична особа - пiдприємець, яка експлуатує (планує експлуатувати) хоча б один об'єкт пiдвищеної небезпеки;
полiтика запобiгання аварiям на об'єктi пiдвищеної небезпеки - внутрiшнiй документ, в якому оператор з урахуванням вимог законiв викладає порядок дiй, спрямований на забезпечення безпеки у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктом пiдвищеної небезпеки;
порогова маса небезпечних речовин - нормативно встановлена або розрахована маса окремої небезпечної речовини або категорiї небезпечних речовин чи сумарна маса небезпечних речовин рiзних категорiй, залежно вiд кiлькостi якої визначається вiдповiдний клас об'єкта пiдвищеної небезпеки;
прийнятний рiвень ризику - рiвень ризику виникнення аварiї, який у межах об'єкта або санiтарно-захисної зони навколо нього менший або дорiвнює гранично допустимому рiвню;
ризик - iмовiрнiсть виникнення будь-якої небезпечної подiї протягом певного перiоду або за певних обставин;
сумiш - механiчне сполучення або розчин двох чи бiльше речовин;
транскордонний вплив аварiї - вплив на територiю та навколишнє природне середовище однiєї або декiлькох держав внаслiдок аварiї, що сталася на територiї iншої держави";
2) доповнити статтею 21 такого змiсту:
"Стаття 21. Сфера дiї цього Закону
Дiя цього Закону поширюється на вiдносини у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки.
Дiя цього Закону не поширюється на:
обладнання, установки, виробництва з наявнiстю на них лише джерел iонiзуючого випромiнювання;
авiацiйнi, автомобiльнi, воднi, залiзничнi транспортнi засоби, що здiйснюють перевезення небезпечних речовин за межами об'єкта пiдвищеної небезпеки;
об'єкти розвiдки, видобутку та розробки корисних копалин, не пiднятi на поверхню";
3) статтю 3 доповнити частинами третьою - п'ятою такого змiсту:
"Органи державного нагляду (контролю) здiйснюють державний нагляд (контроль) у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки, шляхом проведення планових i позапланових перевiрок вiдповiдно до Закону України "Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Плановi заходи державного нагляду (контролю) у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки 1 класу, здiйснюються органами державного нагляду (контролю) не менше одного разу на рiк.
Плановi заходи державного нагляду (контролю) у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки 2 i 3 класiв, здiйснюються не менше одного разу на два роки";
4) у статтi 5:
у частинi першiй:
абзаци другий i третiй викласти в такiй редакцiї:
"здiйснення державного контролю у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки;
забезпечення нормативно-правового регулювання у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки";
абзац четвертий виключити;
доповнити частинами другою i третьою такого змiсту:
"Центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, є компетентним органом у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, належать:
забезпечення взаємодiї мiж центральними органами виконавчої влади у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки;
забезпечення спiвробiтництва з органами Європейського Союзу та iншими мiжнародними органiзацiями з обмiну даними про об'єкти пiдвищеної небезпеки;
забезпечення оповiщення та iнформування вiдповiдних органiв iнших держав, територiї яких можуть зазнати впливу аварiї та її наслiдкiв у разi транскордонного впливу аварiї;
отримання оповiщення та iнформування в разi загрози виникнення або виникнення аварiї на об'єктах пiдвищеної небезпеки вiд iнших держав;
визначення за iнформацiєю, наданою операторами, перелiку об'єктiв, на яких може виникнути ефект "домiно", органiзацiя обмiну iнформацiєю мiж громадськiстю та суб'єктами господарювання, якi провадять господарську дiяльнiсть на об'єктах, що знаходяться в зонi виникнення ефекту "домiно", про небезпеку, загрозу виникнення або виникнення аварiї на об'єктi пiдвищеної небезпеки;
забезпечення постiйного доступу громадськостi та суб'єктiв господарювання, якi провадять господарську дiяльнiсть на об'єктах, що знаходяться в зонi виникнення ефекту "домiно", до iнформацiйних ресурсiв (зокрема в електроннiй формi) про стан безпеки об'єктiв пiдвищеної небезпеки";
5) абзац другий статтi 6 виключити;
6) у статтi 8:
у назвi слова "суб'єктiв господарської дiяльностi" замiнити словом "операторiв";
у частинi першiй:
в абзацi першому слова "Суб'єкт господарської дiяльностi" замiнити словом "Оператор";
в абзацi четвертому слова "мiнiмально можливого" замiнити словами "прийнятного рiвня";
доповнити абзацами шостим - десятим такого змiсту:
"надавати центральному органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, або його територiальному органу (у разi його утворення) на його вимогу iнформацiю та документи щодо:
вжиття на об'єктi пiдвищеної небезпеки заходiв, передбачених цим Законом та iншими нормативно-правовими актами;
збiльшення кiлькостi або змiни властивостей небезпечних речовин на об'єктi пiдвищеної небезпеки, що призводить до збiльшення ризику виникнення аварiй;
модернiзацiї виробництва, устаткування, змiни технологiї, що призводить до збiльшення ризику виникнення аварiй;
припинення своєї дiяльностi або виведення з експлуатацiї об'єкта пiдвищеної небезпеки";
7) статтю 9 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 9. Iдентифiкацiя об'єктiв пiдвищеної небезпеки
Суб'єкт господарювання iдентифiкує об'єкти пiдвищеної небезпеки вiдповiдно до кiлькостi порогових мас небезпечних речовин.
Об'єкти пiдвищеної небезпеки, що належать одному суб'єкту господарювання, але за територiальною ознакою мають рiзнi адреси мiсцезнаходження, вважаються рiзними об'єктами пiдвищеної небезпеки.
За результатами iдентифiкацiї об'єкта пiдвищеної небезпеки йому встановлюється 1, 2 або 3 клас.
Нормативи порогових мас небезпечних речовин або їх сумiшей, що використовуються для цiлей iдентифiкацiї об'єкта пiдвищеної небезпеки, порядок iдентифiкацiї об'єктiв пiдвищеної небезпеки та їх облiку затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України";
8) доповнити статтею 91 такого змiсту:
"Стаття 91. Полiтика запобiгання аварiям на об'єктi пiдвищеної небезпеки
Оператори з метою визначення перелiку вимог, рекомендацiй, обмежень та заходiв, спрямованих на забезпечення виконання вимог законодавства у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки, запобiганням виникненню аварiй, визначають та затверджують полiтику запобiгання аварiям на об'єктi пiдвищеної небезпеки 1 або 2 класу.
Полiтика запобiгання аварiям на об'єктi пiдвищеної небезпеки, затверджена оператором, надається центральному органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, або його територiальному органу (у разi його утворення) разом iз результатами iдентифiкацiї об'єкта пiдвищеної небезпеки, який вiн експлуатує, а також перед прийняттям в експлуатацiю закiнчених будiвництвом об'єктiв не пiзнiше нiж за 30 календарних днiв до дня подання до вiдповiдного органу державного архiтектурно-будiвельного контролю заяви про прийняття в експлуатацiю закiнченого будiвництвом об'єкта та видачу сертифiката.
Змiст, порядок розроблення полiтики запобiгання аварiям на об'єктi пiдвищеної небезпеки, її перегляду, а також оцiнки ефективностi визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi цивiльного захисту";
9) статтi 10, 11, 14 i 15 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 10. Звiт про заходи безпеки на об'єктi пiдвищеної небезпеки
Для об'єктiв пiдвищеної небезпеки 1 та 2 класiв оператор готує i подає у встановленому законодавством порядку центральному органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, або його територiальному органу (у разi його утворення) за мiсцезнаходженням об'єкта пiдвищеної небезпеки звiт про заходи безпеки на об'єктi пiдвищеної небезпеки, який вiн експлуатує, а також перед прийняттям в експлуатацiю закiнченого будiвництвом об'єкта не пiзнiше нiж за 30 календарних днiв до дня подання до вiдповiдного органу державного архiтектурно-будiвельного контролю заяви про прийняття в експлуатацiю закiнченого будiвництвом об'єкта та видачу сертифiката.
Оператор зобов'язаний протягом 30 календарних днiв пiсля виникнення аварiї на об'єктi пiдвищеної небезпеки i у строк не бiльш як 80 календарних днiв пiсля початку модернiзацiї виробництва чи змiни технологiї переглянути звiт про заходи безпеки на об'єктi пiдвищеної небезпеки та за потреби внести до нього змiни.
Пiсля отримання звiту про заходи безпеки на об'єктi пiдвищеної небезпеки центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, або його територiальний орган (у разi його утворення) спiльно з iншим уповноваженим законом органом виконавчої влади, що здiйснює державний нагляд та контроль у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки, протягом 15 робочих днiв проводить перевiрку наданих вiдомостей, про результати якої протягом п'яти робочих днiв iнформує оператора.
У разi виявлення пiд час перевiрки недостовiрних або неповних вiдомостей у звiтi про заходи безпеки на об'єктi пiдвищеної небезпеки оператор у строк не пiзнiше нiж 10 робочих днiв пiсля отримання результатiв такої перевiрки вносить змiни до звiту про заходи безпеки на об'єктi пiдвищеної небезпеки та повторно подає його до центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, або його територiального органу (у разi його утворення) за мiсцезнаходженням об'єкта пiдвищеної небезпеки.
У разi неусунення оператором виявлених пiд час перевiрки недолiкiв у поданому звiтi про заходи безпеки на об'єктi пiдвищеної небезпеки або неподання оператором звiту про заходи безпеки на об'єктi пiдвищеної небезпеки у строки, визначенi частинами першою, другою та четвертою цiєї статтi, центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, або його територiальний орган (у разi його утворення) iнформує вiдповiдний орган державного архiтектурно-будiвельного контролю для вжиття заходiв щодо вiдмови у видачi сертифiката про прийняття в експлуатацiю об'єкта пiдвищеної небезпеки або спiльно з iншими уповноваженими законом виконавчими органами влади, що здiйснюють державний нагляд та контроль у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки, вживає вiдповiдно до закону заходiв з припинення експлуатацiї об'єкта пiдвищеної небезпеки або джерела небезпеки.
Порядок розроблення та перегляду звiту про заходи безпеки на об'єктi пiдвищеної небезпеки, вимоги до його змiсту встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi цивiльного захисту.
Стаття 11. Планування в разi виникнення аварiй на об'єктах пiдвищеної небезпеки
Для органiзацiї реагування на аварiї на об'єктах пiдвищеної небезпеки оператори розробляють i затверджують плани локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй та їх наслiдкiв для кожного об'єкта пiдвищеної небезпеки, який вони експлуатують.
Плани локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй закiнчених будiвництвом об'єктiв пiдвищеної небезпеки розробляються i затверджуються операторами не пiзнiше нiж за 30 календарних днiв до дня подання до вiдповiдного органу державного архiтектурно-будiвельного контролю заяви про прийняття в експлуатацiю закiнченого будiвництвом об'єкта та видачу сертифiката.
План локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй та їх наслiдкiв є внутрiшнiм планом об'єкта пiдвищеної небезпеки, який оператор пiсля розроблення затверджує своїм розпорядчим документом.
Протягом п'яти робочих днiв пiсля затвердження, перегляду, пролонгацiї дiї плану локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй та їх наслiдкiв оператор подає центральному органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, або його територiальному органу (у разi його утворення) копiю цього плану.
План локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй та їх наслiдкiв переглядається не менше нiж кожнi три роки.
За результатами перегляду до плану локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй та їх наслiдкiв вносяться змiни. У разi вiдсутностi пiдстав для внесення змiн до плану локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй та їх наслiдкiв його дiю може бути пролонговано на три роки.
Результати перегляду, внесення змiн, пролонгацiї дiї плану локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй та їх наслiдкiв затверджуються розпорядчим документом оператора.
Оператор протягом двох мiсяцiв розробляє новий план локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй та їх наслiдкiв, який затверджує розпорядчим документом, у разi:
змiни форми власностi або органiзацiйно-правової форми оператора;
проведення модернiзацiї виробництва на об'єктi пiдвищеної небезпеки;
внесення змiн до чинних або прийняття нових нормативно-правових актiв у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки.
Мiсцевi органи виконавчої влади, органи мiсцевого самоврядування з метою забезпечення своєчасного реагування на аварiї, наслiдки яких можуть вийти за межi об'єкта пiдвищеної небезпеки 1 класу, розробляють та затверджують плани реагування на надзвичайнi ситуацiї, якi є зовнiшнiми планами щодо об'єктiв пiдвищеної небезпеки 1 класу.
Для розроблення плану реагування на надзвичайнi ситуацiї, що можуть виникнути на об'єктах пiдвищеної небезпеки 1 класу, оператор протягом 10 робочих днiв пiсля прийняття в експлуатацiю закiнченого будiвництвом об'єкта пiдвищеної небезпеки самостiйно iнформує у довiльнiй формi мiсцевi органи виконавчої влади, органи мiсцевого самоврядування про прийняття в експлуатацiю закiнченого будiвництвом об'єкта пiдвищеної небезпеки 1 класу.
На вимогу мiсцевих органiв виконавчої влади, органiв мiсцевого самоврядування у строк не бiльше нiж 10 робочих днiв пiсля отримання запиту оператор подає їм iнформацiю, необхiдну для розроблення плану реагування на надзвичайнi ситуацiї, що можуть виникнути на об'єктах пiдвищеної небезпеки 1 класу, за формою та змiстом, визначеними такими органами в запитi.
План реагування на надзвичайнi ситуацiї, що можуть виникнути на об'єктах пiдвищеної небезпеки 1 класу, узгоджується з оператором та центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, або його територiальним органом (у разi його утворення).
Пiд час розроблення або перегляду плану реагування на надзвичайнi ситуацiї, що можуть виникнути на об'єктах пiдвищеної небезпеки 1 класу, мiсцевi органи виконавчої влади, органи мiсцевого самоврядування забезпечують проведення громадських слухань вiдповiдно до статтi 13 Закону України "Про мiсцеве самоврядування в Українi".
У разi загрози виникнення транскордонного впливу аварiї план локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй та їх наслiдкiв та план реагування на надзвичайнi ситуацiї, що можуть виникнути на об'єктах пiдвищеної небезпеки 1 класу, мають передбачати заходи, що дають змогу забезпечити негайне iнформування вiдповiдних органiв держав, територiї яких можуть зазнати впливу наслiдкiв такої аварiї.
Методичне забезпечення порядку розроблення вимог до структури, впровадження та перегляду плану локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй та їх наслiдкiв встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту";
"Стаття 14. Порядок дiй у разi виникнення аварiї на об'єктi пiдвищеної небезпеки
Оператор вiдповiдно до порядку, встановленого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi цивiльного захисту, iнформує центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, або його територiальний орган (у разi його утворення) про порушення робочого стану джерела небезпеки, що призвело або могло призвести до виникнення аварiї.
Оператор повинен самостiйно припинити експлуатацiю джерела небезпеки, якщо це призвело до виникнення аварiї на об'єктi пiдвищеної небезпеки, та вжити заходiв для недопущення повторного виникнення такої аварiї.
Для встановлення обставин, причин та наслiдкiв виникнення аварiї, а також осiб, дiями чи бездiяльнiстю яких спричинено виникнення аварiї або створено передумови для її спричинення, оператором призначається та проводиться розслiдування.
До завершення розслiдування аварiї заборонено вiдновлення показникiв безпеки джерела небезпеки.
Вiдновлення експлуатацiї джерела небезпеки можливе пiсля вiдновлення оператором усiх показникiв безпеки джерела небезпеки та повiдомлення про це компетентному органу.
Компетентний орган пiсля виникнення аварiї на об'єктi пiдвищеної небезпеки в установленому законодавством порядку:
вживає заходiв для негайного iнформування вiдповiдних органiв держав, територiї яких можуть зазнати впливу наслiдкiв аварiї в разi загрози виникнення її транскордонного впливу;
вживає наступного дня пiсля виникнення аварiї невiдкладних заходiв щодо органiзацiї позапланової перевiрки у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктом пiдвищеної небезпеки, на якому виникла аварiя;
протягом 30 календарних днiв пiсля закiнчення строку, установленого приписом, виданим за результатами проведення позапланової перевiрки, проводить перевiрку усунення порушень вимог законодавства.
Якщо в результатi перевiрки усунення порушень вимог законодавства виявлено додатковi факти, що змiнюють ранiше подану компетентному органу iнформацiю про об'єкт пiдвищеної небезпеки, або зроблено висновки за результатами розслiдування, оператор повинен протягом 30 календарних днiв подати компетентному органу оновлену iнформацiю про об'єкт пiдвищеної небезпеки, який перебуває в його власностi або користуваннi.
Порядок розслiдування аварiй на об'єктах пiдвищеної небезпеки визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Стаття 15. Подання iнформацiї та право на одержання iнформацiї про об'єкти пiдвищеної небезпеки
Оператор щороку до 30 грудня подає компетентному органу, мiсцевим органам виконавчої влади, органам мiсцевого самоврядування iнформацiю про об'єкти пiдвищеної небезпеки, якi перебувають в його власностi або користуваннi.
Обсяг, змiст, форма та порядок подання оператором iнформацiї про об'єкти пiдвищеної небезпеки встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi цивiльного захисту.
За запитом юридичної або фiзичної особи чи їх представникiв про потребу в отриманнi iнформацiї про небезпеку, що виникла на об'єктах пiдвищеної небезпеки i становить загрозу для людей i довкiлля, оператор протягом не пiзнiше нiж 48 годин з дня отримання запиту повинен подати таку iнформацiю.
Юридичнi та фiзичнi особи мають право з урахуванням обмежень, встановлених Законом України "Про iнформацiю", збирати iнформацiю про стан безпеки об'єктiв пiдвищеної небезпеки i подавати її органам виконавчої влади, органам мiсцевого самоврядування, засобам масової iнформацiї та iншим заiнтересованим пiдприємствам, установам, органiзацiям i громадянам у разi, якщо їм вiдома iнформацiя або є пiдстави вважати, що така iнформацiя мiстить вiдомостi щодо правопорушень, якi мають мiсце на об'єктах пiдвищеної небезпеки i становлять загрозу для людей i довкiлля";
10) текст статтi 16 викласти в такiй редакцiї:
"Шкода, завдана фiзичним чи юридичним особам внаслiдок аварiї, що сталася на об'єктi пiдвищеної небезпеки, вiдшкодовується оператором, який на вiдповiднiй правовiй пiдставi володiє об'єктом пiдвищеної небезпеки, якщо вiн не доведе, що шкоду було завдано внаслiдок непереборної сили або умислу потерпiлого".
3. Статтю 2 Закону України "Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2007 р., N 29, ст. 389 iз наступними змiнами) доповнити частиною такого змiсту:
"Центральнi органи виконавчої влади у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки, здiйснюють плановi заходи державного нагляду (контролю) з перiодичнiстю, визначеною Законом України "Про об'єкти пiдвищеної небезпеки".
4. У Законi України "Про регулювання мiстобудiвної дiяльностi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2011 р., N 34, ст. 343 iз наступними змiнами):
1) в абзацах дванадцятому та сiмнадцятому частини п'ятої статтi 32 слова "об'єкти пiдвищеної небезпеки" замiнити словами i цифрами "об'єкти пiдвищеної небезпеки 1 i 2 класiв";
2) частину сьому статтi 39 пiсля абзацу п'ятого доповнити новим абзацом такого змiсту:
"5) неврахування суб'єктом господарювання, який планує експлуатувати хоча б один об'єкт пiдвищеної небезпеки, висновкiв компетентного органу у сферi дiяльностi, пов'язаної з об'єктами пiдвищеної небезпеки, щодо поданого звiту про заходи безпеки на об'єктi пiдвищеної небезпеки або неподання оператором звiту про заходи безпеки на об'єктi пiдвищеної небезпеки у порядку та строки, визначенi Законом України "Про об'єкти пiдвищеної небезпеки".
У зв'язку з цим абзаци шостий i сьомий вважати вiдповiдно абзацами сьомим i восьмим.
II. Прикiнцевi та перехiднi положення
1. Цей Закон набирає чинностi через один рiк з дня його опублiкування, крiм пунктiв 3 та 4 цього роздiлу, якi набирають чинностi з дня опублiкування цього Закону.
2. Плани локалiзацiї i лiквiдацiї аварiй та їх наслiдкiв i плани реагування на надзвичайнi ситуацiї, що можуть виникнути на об'єктах пiдвищеної небезпеки, затвердженi до набрання чинностi цим Законом, залишаються чинними до закiнчення строку їх дiї.
3. Кабiнету Мiнiстрiв України протягом одного року з дня набрання чинностi цим Законом:
забезпечити прийняття нормативно-правових актiв, передбачених цим Законом;
привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.
4. Кабiнету Мiнiстрiв України у 2022 роцi поiнформувати Верховну Раду України про стан виконання цього Закону.
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
15 липня 2021 року
N 1686-IX