МIНIСТЕРСТВО ФIНАНСIВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
м. Київ
24.06.2024 | N 305 |
---|
Про внесення змiн до Порядку здiйснення аналiзу та
оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з
управлiння ризиками для визначення форм та
обсягiв митного контролю
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 26 червня 2024 р. за N 964/42309 |
Вiдповiдно до статтi 13
глави 2 роздiлу I, статтi 320 глави 47
та статтi 363 глави 52 роздiлу XI Митного
кодексу України, пiдпункту 5 пункту 4 Положення
про Мiнiстерство фiнансiв України, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 20
серпня 2014 року N 375, з метою виконання
Державної антикорупцiйної програми на 2023 - 2025
роки, затвердженої постановою Кабiнету Мiнiстрiв
України вiд 04 березня 2023 року N 220, а також
розвитку системи управлiння ризиками, яка
застосовується для забезпечення вибiрковостi
митного контролю, наказую:
1. Внести змiни до Порядку здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю, затвердженого наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 31 липня 2015 року N 684, зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України 21 серпня 2015 року за N 1021/27466 (у редакцiї наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 22 сiчня 2021 року N 32), виклавши його в новiй редакцiї, що додається.
2. Департаменту митної полiтики Мiнiстерства фiнансiв України в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацiю до Мiнiстерства юстицiї України;
оприлюднення цього наказу.
3. Цей наказ набирає чинностi через 15 днiв з дня його офiцiйного опублiкування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Мiнiстра фiнансiв України Драганчука Ю. О. та Голову Державної митної служби України.
Мiнiстр | Сергiй МАРЧЕНКО |
ПОГОДЖЕНО: | |
Перший заступник Мiнiстра цифрової трансформацiї України | Олексiй ВИСКУБ |
В. о. Голови Державної регуляторної служби України | Олексiй МИХАЙЛОВ |
В. о. Голови Державної митної служби України | Сергiй ЗВЯГIНЦЕВ |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Мiнiстерства фiнансiв України 31 липня 2015 року N 684 (у редакцiї наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 24 червня 2024 року N 305) |
Порядок
здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i
реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками для
визначення форм та обсягiв митного контролю
I. Загальнi положення
1. Цей Порядок розроблено з метою забезпечення вибiрковостi митного контролю шляхом застосування системи управлiння ризиками (далi - СУР), пiдвищення ефективностi роботи Держмитслужби пiд час митного контролю, прискорення митного оформлення за рахунок застосування заходiв з управлiння ризиками, у тому числi аналiзу ризикiв iз використанням iнформацiйних технологiй, та здiйснення таргетингу.
2. Цей Порядок встановлює єдиний пiдхiд до формування iнформацiйної бази даних СУР митних органiв, здiйснення митними органами (їх структурними пiдроздiлами) аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї практичних заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю, аналiзу результатiв та коригування вжитих заходiв з управлiння ризиками.
3. У цьому Порядку термiни вживаються в таких значеннях:
автоматизована система управлiння ризиками (далi - АСУР) - складова функцiональних систем Єдиної автоматизованої iнформацiйної системи митних органiв (далi - ЄАIС), що забезпечує застосування автоматизованого контролю iз застосуванням СУР для визначення форм та обсягiв митного контролю;
випадковий вiдбiр - процес вибору об'єктiв контролю або їх сукупностi для обрання форм та обсягiв митного контролю, коли кожен об'єкт має однакову ймовiрнiсть бути вiдiбраним;
заходи з управлiння ризиками - сукупнiсть заходiв, що реалiзуються митними органами, з метою виявлення та оцiнки ризикiв, а також реагування на iдентифiкований ризик;
iдентифiкований ризик - результат аналiзу та оцiнки ризикiв, який у конкретному випадку здiйснення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення дає можливiсть обрати форми та обсяги митного контролю;
iндикатори ризику - критерiї iз заданими наперед параметрами, використання яких дає можливiсть здiйснювати вибiр об'єкта контролю;
iнформацiйна база даних СУР - сукупнiсть iнформацiї, що включає данi, необхiднi для визначення обставин та умов виникнення ризикiв, їх iдентифiкацiї i оцiнки ймовiрних наслiдкiв недотримання вимог законодавства України з питань митної справи;
модуль АСУР - пiдсистема, що забезпечує роботу АСУР у вiдповiднiй функцiональнiй системi ЄАIС;
негативна iсторiя профiлю ризику - показник, що кiлькiсно характеризує наявнiсть протягом певного перiоду невiдповiдностей/порушень, виявлених за результатами виконання митних формальностей, якi описанi у профiлi ризику i враховуються пiд час визначення числового значення ризику (у бiк пiдвищення), якщо такий показник передбачено профiлем ризику;
область ризику - згрупованi об'єкти аналiзу ризику, щодо яких iснує потреба у застосуваннi окремих форм митного контролю або їх сукупностi;
орiєнтування - створена митними органами iнформацiя про осiб та/або транспортнi засоби, за допомогою яких можуть бути вчиненi порушення законодавства України з питань митної справи, а також про товари, що можуть бути об'єктом правопорушення;
оцiнка ризику - визначення ймовiрностi виникнення ризику i можливих наслiдкiв недотримання вимог законодавства України з питань митної справи у разi настання ризику;
позитивна iсторiя профiлю ризику - показник, що кiлькiсно характеризує вiдсутнiсть протягом певного перiоду виявлених за результатами виконання митних формальностей невiдповiдностей/порушень, якi описанi у профiлi ризику i враховується пiд час визначення числового значення ризику (у бiк зниження), якщо такий показник передбачено профiлем ризику;
профiль ризику - опис будь-якої сукупностi iндикаторiв ризику, у тому числi визначених комбiнацiй iндикаторiв ризику, що є результатом збору, аналiзу та систематизацiї iнформацiї;
ризики безпеки та надiйностi - ймовiрнiсть i наслiдки настання подiї, що може становити загрозу нацiональним iнтересам України, забезпечення i реалiзацiя яких досягається шляхом здiйснення митної справи, нацiональнiй безпецi України, життю i здоров'ю людей, тварин, рослин, довкiлля, iнтересам споживачiв, а також може бути пов'язана iз порушенням мiжнародного ланцюга постачання;
рiвень ризику - показник значущостi ризику, що використовується для класифiкацiї потенцiйного впливу або наслiдкiв настання певної подiї;
селективнiсть - показник, що характеризує частку вiдiбраних об'єктiв, щодо яких за результатами застосування СУР обрано форми та обсяги митного контролю;
стандартна умова аналiзу (далi - СУА) - сукупнiсть iндикаторiв ризику, яка може застосовуватись у багатьох профiлях ризику одночасно для опису окремої умови та/або алгоритму;
таргетер - посадова особа митного органу, уповноважена на здiйснення таргетингу;
таргетинг - рiзновид заходiв з управлiння ризиками, вiдповiдно до якого попередньо проаналiзованi iз застосуванням iнформацiйних технологiй зовнiшньоекономiчнi операцiї або перемiщення через митний кордон України пiдлягають додатковiй оцiнцi iз використанням доступних джерел iнформацiї з метою вжиття вiдповiдних заходiв реагування;
таргетинг-центр - уповноважений пiдроздiл або робоча група митного органу, основним завданням якого (якої) є здiйснення таргетингу;
фiскальнi ризики - ймовiрнiсть i наслiдки настання подiї, що може призвести до неправомiрного звiльнення чи ухилення вiд сплати митних платежiв або зменшення їх розмiру;
центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР - структурний пiдроздiл апарату Держмитслужби, на який покладено функцiї з координацiї застосування СУР;
числове значення ризику - кiлькiсна оцiнка ризику (бал вiд 0 до 100), що використовується для обчислення значень алгоритмiв в профiлях ризику.
Iншi термiни у цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у Митному кодексi України, а також iнших нормативно-правових актах України з питань митної справи.
4. Здiйснення митними органами (їх структурними пiдроздiлами) аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв, у тому числi з використанням iнформацiйних технологiй, для визначення форм та обсягiв митного контролю включають:
1) виявлення умов i факторiв, що впливають на виникнення ризикiв;
2) визначення областей ризику;
3) визначення iндикаторiв ризику;
4) здiйснення оцiнки iмовiрностi виникнення ризикiв та можливої шкоди у разi їх проявлення.
5. Аналiз, виявлення та оцiнку ризикiв, розроблення i реалiзацiю практичних заходiв з управлiння ризиками, аналiз результатiв та коригування вжитих заходiв здiйснюють митнi органи (їх структурнi пiдроздiли) в межах компетенцiї.
З метою координацiї роботи митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) щодо управлiння ризиками Держмитслужба визначає центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР.
6. Розроблення та реалiзацiя практичних заходiв з управлiння ризиками здiйснюються з урахуванням результатiв:
1) аналiзу та оцiнки ризикiв;
2) аналiзу необхiдних ресурсiв та очiкуваних результатiв реалiзацiї запланованих заходiв.
7. Управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю здiйснюється на стратегiчному, тактичному та оперативному рiвнях.
8. На стратегiчному рiвнi управлiння ризиками за результатами аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв Держмитслужба визначає прiоритетнi напрями розробки та реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками (далi - прiоритетнi напрями), а також митнi органи (їх структурнi пiдроздiли), вiдповiдальнi за реалiзацiю вiдповiдного прiоритетного напряму.
Прiоритетнi напрями схвалюється на засiданнi Експертної комiсiї iз застосування системи управлiння ризиками, яку утворює Держмитслужба (далi - Експертна комiсiя).
Склад Експертної комiсiї та положення про її функцiонування затверджує Держмитслужба.
9. На тактичному рiвнi управлiння ризиками митними органами (їх структурними пiдроздiлами) в межах компетенцiї за результатами аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв i вiдповiдно до прiоритетних напрямiв розробляються заходи з управлiння ризиками.
Для цього використовуються такi iнструменти:
1) профiлi ризику;
2) орiєнтування;
3) iндикатори ризику;
4) методичнi рекомендацiї щодо роботи посадових осiб митних органiв з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв.
10. На оперативному рiвнi управлiння ризиками посадовi особи митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) у конкретних випадках здiйснення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення на пiдставi iдентифiкованого ризику обирають форми та обсяги митного контролю з урахуванням розроблених заходiв з управлiння ризиками.
11. Контроль iз застосуванням СУР може бути автоматизованим та неавтоматизованим.
Автоматизований контроль iз застосуванням СУР здiйснюється iз використанням iнформацiйних технологiй, у тому числi АСУР.
Неавтоматизований контроль iз застосуванням СУР здiйснюється посадовими особами митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) за результатами аналiзу та оцiнки ризикiв у конкретному випадку здiйснення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення. При цьому заходи з управлiння ризиками реалiзуються iз використанням iнструментiв з управлiння ризиками.
Таргетинг передбачає застосування автоматизованого та неавтоматизованого контролю iз застосуванням СУР.
Пiд час розроблення та реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками перевага надається автоматизованому контролю iз застосуванням СУР.
Автоматизований контроль iз застосуванням СУР передбачає застосування випадкового вiдбору.
12. З метою забезпечення здiйснення таргетингу у Держмитслужбi на центральному та/або регiональному рiвнях можуть створюватись таргетинг-центри.
13. Пiд час автоматизованого контролю iз застосуванням СУР у кожному конкретному випадку здiйснення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення визначається рiвень ризику, а також вiдповiднi йому форми та обсяги митного контролю, якi пiдлягають виконанню митними органами, а саме:
низький рiвень, при якому не встановлюється необхiднiсть виконання митних формальностей;
середнiй рiвень, при якому встановлюється необхiднiсть виконання митних формальностей, не пов'язаних iз митним оглядом (переоглядом) товарiв, транспортних засобiв;
високий рiвень, при якому встановлюється необхiднiсть виконання митних формальностей, якi, зокрема, передбачають здiйснення митного огляду (переогляду) товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення.
Рiвень ризику може бути змiнено за результатами неавтоматизованого контролю iз застосуванням СУР вiдповiдно до пункту 1 роздiлу VI цього Порядку.
За результатами здiйснення автоматизованого контролю iз застосуванням СУР може здiйснюватися iнформування посадової особи митного органу для подальшого прийняття рiшення щодо необхiдностi проведення митних формальностей.
Митнi формальностi, зазначенi у цьому пунктi, визначаються згiдно з Класифiкатором митних формальностей, що можуть бути визначенi за результатами застосування системи управлiння ризиками (далi - Класифiкатор митних формальностей), який затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику.
14. Формування iнформацiйної бази даних СУР передбачає створення, накопичення, систематизацiю та оброблення iнформацiї, необхiдної для аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї практичних заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю, аналiзу результатiв i коригування вжитих заходiв з управлiння ризиками.
Обробка та аналiз даних iнформацiйної бази даних СУР здiйснюється iз використанням iнформацiйних технологiй, зокрема, концепцiй, методiв та моделей обробки даних, що вiдповiдають сучасному рiвню в галузi обробки iнформацiї i здатнi забезпечувати обробку та аналiз даних у режимi реального часу. Пiд час здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв допускається використання результатiв аналiзу даних з вiдкритих джерел (OSINT), а також технологiй, методiв, програмних засобiв та iнструментiв, зокрема таких, як методи бiзнес-аналiзу (Business Intelligence (BI)), iнтелектуальний аналiз даних (Data Mining), iнструменти обробки тексту, машинне навчання тощо.
В iнформацiйнiй базi даних СУР використовується, у тому числi, iнформацiя про ризики недотримання вимог законодавства України з питань митної справи, отримана вiд посадових осiб митних органiв.
Посадовi особи митних органiв за наявностi iнформацiї про умови i фактори, що впливають на виникнення ризикiв, направляють iз використанням iнформацiйних технологiй до центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР iнформацiйне повiдомлення про ризик.
До iнформацiйного повiдомлення про ризики вносяться, зокрема, вiдомостi про:
можливi випадки недотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у тому числi iнформацiя, отримана вiд iншого органу державної влади, компетентного органу iншої країни або з будь-якого iншого джерела iнформацiї;
обставини, що можуть мати вплив на здiйснення митного контролю.
Iнформацiйне повiдомлення про ризик опрацьовується центральним пiдроздiлом з питань координацiї СУР та за потреби використовується пiд час розробки та реалiзацiї практичних заходiв з управлiння ризиками.
II. Профiлi ризику
1. Профiлi ризику залежно вiд можливостi автоматизацiї їх застосування можуть бути документальними або електронними.
2. Профiлi ризику розробляє центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР, їх застосовують у всiх митних органах, якщо iншого не визначено самим профiлем ризику.
Митнi органи (їх структурнi пiдроздiли) надають центральному пiдроздiлу з питань координацiї СУР пропозицiї щодо розробки профiлiв ризику.
3. Для опису електронного профiлю ризику формується паспорт профiлю ризику за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку.
Для опису документального профiлю ризику формується паспорт профiлю ризику за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку.
Паспорт електронного профiлю ризику призначений для використання виключно митними органами (їх структурними пiдроздiлами) i є документом для службового користування.
Паспорт профiлю ризику зберiгається у встановленому порядку протягом строку дiї профiлю ризику та не менше трьох рокiв пiсля припинення його дiї.
У разi автоматизацiї застосування профiлiв ризику формується його програмний код.
Програмний код профiлю ризику формується лише для електронних профiлiв ризику, використовується для їх програмної реалiзацiї i впроваджується до окремого модуля АСУР.
Модулi АСУР розробляються та впроваджуються залежно вiд потреби, особливостей засобiв та способiв перемiщення через митний кордон України товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення тощо.
4. Розроблення профiлю ризику передбачає визначення:
1) мети впровадження профiлю ризику;
2) iндикаторiв ризику, значення яких можуть враховувати регiональнi та мiсцевi особливостi;
3) доцiльностi застосування негативної та позитивної iсторiї у профiлi ризику;
4) алгоритму обчислення числового значення ризику за профiлем ризику та залежно вiд його значення - заходiв реагування;
5) митного органу (його структурного пiдроздiлу), вiдповiдального за контроль ефективностi та/або наповнення профiлю ризику (далi - вiдповiдальний пiдроздiл).
З метою управлiння селективнiстю в профiлi ризику визначається ймовiрнiсть обрання форм та обсягiв митного контролю.
5. У разi необхiдностi наповнення профiлiв ризику значеннями iндикаторiв ризику та/або iншими параметрами застосовуються електроннi рамковi профiлi ризику.
Паспорт електронного рамкового профiлю ризику мiстить вiдомостi про iндикатори ризику та iншi параметри профiлю ризику, що пiдлягають наповненню вiдповiдальним пiдроздiлом, та перiодичнiсть його наповнення.
Пiд час застосування електронного рамкового профiлю ризику конкретнi значення iндикаторiв ризику та/або параметрiв такого профiлю ризику визначаються у доповненнi до такого профiлю.
Форма доповнення є невiд'ємною частиною паспорту електронного рамкового профiлю ризику.
Доповнення до електронного рамкового профiлю ризику iз визначеними вiдповiдальним пiдроздiлом значеннями iндикаторiв ризику та/або параметрами пiдписує керiвник або заступник керiвника такого пiдроздiлу.
Пiдписанi вiдповiдно до вимог цього пункту доповнення надсилаються для подальшої iмплементацiї до структурного пiдроздiлу апарату Держмитслужби, до компетенцiї якого належить супроводження iнформацiйних технологiй (далi - структурний пiдроздiл з питань IТ) або самостiйно вносяться вiдповiдальним пiдроздiлом.
Центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР здiйснює загальну координацiю наповнення електронного рамкового профiлю ризику як на етапi розробки вiдповiдного доповнення до такого профiлю ризику, так i на етапi iмплементацiї до модулiв АСУР.
6. У разi необхiдностi додаткового дослiдження об'єктiв ризику, у тому числi для визначення умов та факторiв, що впливають на виникнення ризику, застосовуються фоновi профiлi ризику.
Застосування фонових профiлiв ризику не передбачає визначення форм та обсягiв митного контролю.
У паспортi фонового профiлю ризику зазначаються митний орган (його структурний пiдроздiл), вiдповiдальний за монiторинг застосування профiлю ризику.
За результатами монiторингу застосування фонового профiлю ризику Експертною комiсiєю приймається рiшення про необхiднiсть вжиття вiдповiдних заходiв реагування.
7. Рiшення про схвалення електронних профiлiв ризику, змiн до них, припинення/поновлення дiї електронних профiлiв ризику приймає Експертна комiсiя, крiм випадкiв, визначених пунктами 8, 11, 12 цього роздiлу.
Експертна комiсiя також приймає рiшення про схвалення СУА, внесення до них змiн та припинення їх дiї.
Рiшення Експертна комiсiя приймає пiд час проведення засiдань та/або шляхом застосування iнформацiйних технологiй iз використанням членами комiсiї квалiфiкованих електронних пiдписiв.
Рiшення Експертної комiсiї оформлюються протоколом засiдання.
Рiшення Експертної комiсiї є обов'язковими для виконання митними органами (їх структурними пiдроздiлами).
Документи (протокол засiдання, змiни до профiлiв ризику тощо), схваленi Експертною комiсiєю вiдповiдно до вимог цього пункту зберiгаються у справах центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР.
Паспорти електронних профiлiв ризику, якi потребують програмної реалiзацiї структурним пiдроздiлом з питань IТ, виготовляються у двох примiрниках.
Термiн введення в дiю електронного профiлю ризику визначається в протоколi засiдання Експертної комiсiї.
Першi примiрники паспортiв електронних профiлiв ризику надсилаються листом центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР до структурного пiдроздiлу з питань IТ для введення в дiю, а другi - зберiгаються у справах центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР.
Якщо до наповнення чи контролю ефективностi електронного профiлю ризику залучаються iншi митнi органи (їх структурнi пiдроздiли), виготовляються додатковi примiрники їх паспортiв.
У разi застосування Експертною комiсiєю iнформацiйних технологiй направлення iнформацiї про прийнятi рiшення, у тому числi для їх програмної реалiзацiї, здiйснюється iз використанням вiдповiдних iнформацiйно-комунiкацiйних систем.
8. Центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР приймає рiшення про внесення змiн до електронного профiлю ризику, якщо такi змiни пов'язанi:
1) зi змiнами документiв, положення яких враховано пiд час розроблення профiлю ризику, та/або необхiднiстю актуалiзацiї вiдповiдних значень окремих iндикаторiв ризику або параметрiв профiлю ризику;
2) зi змiнами числових значень позитивної/негативної iсторiї профiлю ризику, алгоритмiв визначення числового значення ризику за профiлем ризику;
3) з необхiднiстю виправлення помилок у паспортi профiлю ризику.
Про рiшення, прийняттi вiдповiдно до цього пункту, центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР iнформує Експертну комiсiю на черговому засiданнi.
9. Центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР тимчасово призупиняє дiю електронного профiлю ризику, у тому числi за поданням митного органу (його структурного пiдроздiлу), у разi:
1) внесення змiн до документiв, положення яких враховано пiд час розроблення електронного профiлю ризику, коли такi змiни ведуть до необхiдностi суттєвих змiн електронного профiлю ризику;
2) скасування, втрати чинностi документами, положення яких враховано пiд час розроблення електронного профiлю ризику;
3) втрати актуальностi електронним профiлем ризику;
4) виявлення проблемних питань пiд час застосування електронного профiлю ризику, що не можуть бути вирiшенi шляхом внесення змiн до нього;
5) виявлення проблемних питань пiд час програмної реалiзацiї електронного профiлю ризику;
6) встановлення низької ефективностi окремого профiлю ризику та недосягнення мети впровадження такого профiлю.
Про рiшення, прийняттi вiдповiдно до цього пункту, центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР iнформує Експертну комiсiю на черговому засiданнi.
10. Прийнятi вiдповiдно до пунктiв 8, 9 цього роздiлу рiшення щодо електронних профiлiв ризику, програмну реалiзацiю яких здiйснював центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР iз використанням функцiоналу ЄАIС, у тому числi автоматизованою системою митного оформлення (далi - АСМО), оформлюються у виглядi доповiдної записки з резолюцiєю керiвника або заступника керiвника центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР.
Прийнятi вiдповiдно до пунктiв 8, 9 цього роздiлу рiшення щодо електронних профiлiв ризику, програмну реалiзацiю яких здiйснював структурний пiдроздiл з питань IТ, оформлюються у виглядi листа центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР до структурного пiдроздiлу з питань IТ.
Рiшення, передбаченi пунктами 8, 9 цього роздiлу, приймаються щодо електронного профiлю ризику та/або щодо його доповнення.
Прийнятi вiдповiдно до пункту 9 цього роздiлу рiшення щодо електронних профiлiв ризику не пiзнiше нiж на наступний робочий день з дня прийняття такого рiшення доводяться до вiдповiдального пiдроздiлу з метою вжиття ним заходiв щодо перегляду iндикаторiв ризику, їх значень та iнших параметрiв профiлю ризику.
Вiдповiдальний пiдроздiл вживає заходiв щодо перегляду iндикаторiв ризику, їх значень та/або iнших параметрiв профiлю ризику.
Про вжитi заходи та/або необхiднiсть внесення змiн до електронного профiлю ризику (його програмного коду) вiдповiдальний пiдроздiл iнформує центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР.
У разi, якщо вiдповiдальний пiдроздiл протягом мiсяця не вжив заходiв щодо перегляду iндикаторiв ризику, їх значень та/або iнших параметрiв профiлю ризику, на черговому засiданнi Експертної комiсiї на розгляд виноситься питання припинення дiї такого профiлю ризику.
11. У разi усунення недолiкiв, що стали пiдставою для тимчасового призупинення дiї електронного профiлю ризику вiдповiдно до пункту 9 цього роздiлу, центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР приймає рiшення про поновлення дiї такого профiлю ризику, яке оформлюється у порядку, визначеному для рiшень, прийнятих вiдповiдно до пунктiв 8, 9 цього роздiлу.
12. У разi виявлення проблемних питань пiд час програмної реалiзацiї електронного профiлю ризику центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР iнiцiює розгляд питання необхiдностi внесення змiн до програмного коду шляхом направлення листа до структурного пiдроздiлу з питань IТ.
13. З метою захисту нацiональної безпеки, життя i здоров'я людей, тварин, рослин, довкiлля, iнтересiв споживачiв, а також у перiод дiї воєнного стану, за необхiдностi невiдкладного прийняття рiшень, схвалення яких належить до компетенцiї Експертної комiсiї, такi рiшення приймає керiвник Держмитслужби шляхом накладання резолюцiї на доповiдну записку центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР.
Про рiшення, прийняттi вiдповiдно до цього пункту, центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР iнформує Експертну комiсiю на черговому засiданнi.
14. Електроннi профiлi ризику доводяться до митних органiв програмними методами, у тому числi у виглядi поновлень АСМО.
15. Рiшення про схвалення документальних профiлiв ризику, змiн до них, припинення дiї документальних профiлiв ризику приймаються у порядку, передбаченому для електронних профiлiв ризику.
16. На пiдставi iнформацiї про результати застосування профiлю ризику, а також iнших даних, пов'язаних iз дiєю профiлю ризику, здiйснюється контроль його ефективностi.
Вiдповiдальний пiдроздiл та перiодичнiсть здiйснення контролю ефективностi зазначаються у паспортi профiлю ризику.
Загальний контроль ефективностi профiлiв ризику, у тому числi з урахуванням iнформацiї про контроль ефективностi, проведений зазначеним у паспортi профiлю ризику вiдповiдальним пiдроздiлом, здiйснює центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР.
17. Центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР систематизує iнформацiю про профiлi ризику iз застосування iнформацiйних технологiй.
III. Орiєнтування
1. Орiєнтування як один з iнструментiв розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками використовується для невiдкладного iнформування митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) про осiб та/або транспортнi засоби, за допомогою яких можуть бути вчиненi порушення законодавства України з питань митної справи, про товари, якi можуть бути об'єктом правопорушення, та про застосування форм контролю для виявлення, запобiгання та припинення таких порушень.
2. Джерелом iнформацiї щодо орiєнтувань є вiдомостi, отриманi митним органом (його структурним пiдроздiлом) вiд iнших митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв), правоохоронних органiв, iнших органiв державної влади, мiжнародних органiзацiй, митних та iнших уповноважених органiв iноземних держав, власнi аналiтичнi напрацювання та iншi джерела.
3. У разi створення митними органами орiєнтування iз використанням iнформацiйних технологiй для автоматизацiї виявлення об'єктiв контролю, зазначених в орiєнтуваннi, використовуються електроннi профiлi ризику.
4. Iнформацiя, що використовується для створення орiєнтування, призначена для використання виключно митними органами (їх структурними пiдроздiлами).
IV. Iндикатори ризику
1. Для забезпечення можливостi здiйснення неавтоматизованого контролю iз застосуванням СУР, зокрема, якщо iндикатори ризику не можуть бути використанi автоматизовано у конкретному випадку здiйснення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення, формуються перелiки iндикаторiв ризику.
Перелiк iндикаторiв ризику як документ об'єднує кiлька альтернативних (тобто таких, що застосовуються не лише у разi їх одночасного виконання, а також окремо один вiд одного) iндикаторiв ризику, пов'язаних спiльними областями ризику, заходами з мiнiмiзацiї ризикiв. Перелiк iндикаторiв ризику мiстить iндикатори ризику та iнформацiю щодо заходiв, якi необхiдно вживати для запобiгання або мiнiмiзацiї ризикiв (форми та обсяги митного контролю).
2. Перелiки iндикаторiв ризику розробляє центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР, у тому числi, з урахуванням пропозицiй митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв).
3. Розробленi вiдповiдно до пункту 2 цього роздiлу перелiки iндикаторiв ризику розглядаються та схвалюються на засiданнi Експертної комiсiї.
4. Внесення змiн до перелiкiв iндикаторiв ризику здiйснюється за результатами розгляду вiдповiдних пропозицiй Експертною комiсiєю шляхом схвалення оновлених перелiкiв iндикаторiв ризику.
5. Схвалений перелiк iндикаторiв ризику застосовують усi митнi органи (їх структурнi пiдроздiли), якщо iншого не визначено перелiком iндикаторiв ризику.
6. Аналiз застосування та за потреби актуалiзацiю перелiкiв iндикаторiв ризику здiйснює не рiдше нiж раз на рiк центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР iз залученням за потреби iнших заiнтересованих митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв).
7. Перелiк iндикаторiв ризику призначений для використання виключно митними органами (їх структурними пiдроздiлами).
V. Методичнi рекомендацiї щодо роботи посадових осiб митних органiв з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв
1. Структурнi пiдроздiли апарату Держмитслужби, якi координують роботу митних органiв за окремими напрямами контролю, за потреби розробляють методичнi рекомендацiї щодо роботи посадових осiб митних органiв з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв (далi - методичнi рекомендацiї).
2. Методичнi рекомендацiї мiстять iнструкцiї щодо послiдовностi дiй посадових осiб митних органiв пiд час здiйснення митного контролю за визначеним напрямом з метою оцiнки ризику та обрання форм i обсягiв митного контролю, достатнiх для забезпечення додержання вимог законодавства України з питань митної справи, а також iнструкцiї, яких рекомендовано дотримуватись пiд час виконання окремих митних формальностей.
3. Методичнi рекомендацiї затверджує Держмитслужба.
Проект методичних рекомендацiй погоджується з центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР.
VI. Реалiзацiя заходiв з управлiння ризиками пiд час митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення
1. За результатами аналiзу та оцiнки ризикiв у конкретному випадку здiйснення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення АСУР (шляхом здiйснення автоматизованого контролю iз застосуванням СУР) та/або посадовi особи митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) на пiдставi результатiв застосування СУР та iдентифiкованих ризикiв (шляхом здiйснення неавтоматизованого контролю iз застосуванням СУР) обирають форми та обсяги митного контролю.
З метою здiйснення митного контролю в обраних формах та обсягах формується перелiк митних формальностей, який мiстить iнформацiю про сукупнiсть дiй, що пiдлягають виконанню посадовими особами митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв).
Визначенi за результатами застосування АСУР форми та обсяги митного контролю з перелiку митних формальностей посадова особа митного органу може змiнити на пiдставi результатiв застосування СУР шляхом додавання митних формальностей.
Пiд час застосування АСУР для обрання форм та обсягiв митного контролю перелiк митних формальностей формується за допомогою iнформацiйних технологiй. У разi визначення низького рiвня ризику АСУР не формує перелiк митних формальностей.
Посадовi особи митних органiв обирають вiдповiднi форми та обсяги митного контролю на пiдставi iдентифiкованих ризикiв вiдповiдно до наявної iнформацiї про результати автоматизованого контролю iз застосування СУР, документальних профiлiв ризику, орiєнтувань, перелiкiв iндикаторiв ризику, методичних рекомендацiй, а також вимог законодавства України з питань митної справи.
У цьому випадку така посадова особа формує або змiнює перелiк митних формальностей шляхом додавання митних формальностей.
2. Перелiк митних формальностей мiстить вiдомостi про:
1) код та назву митної формальностi згiдно з Класифiкатором митних формальностей;
2) прiзвище, iнiцiали посадової особи митного органу (його структурного пiдроздiлу), яка безпосередньо додала митну формальнiсть;
3) пiдстави додавання митної формальностi до перелiку з вiдповiдними обґрунтуваннями;
4) повiдомлення до митної формальностi.
Сформований АСУР перелiк митних формальностей мiстить вiдомостi, передбаченi пiдпунктами 1, 4 цього пункту.
3. Посадовi особи митних органiв, якi здiйснюють митний контроль та/або митне оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення, в обов'язковому порядку переглядають сформований за допомогою iнформацiйних технологiй перелiк митних формальностей.
Якщо у перелiку митних формальностей наявнi митнi формальностi, до виконання яких необхiдно залучити посадових осiб структурних пiдроздiлiв митних органiв, якi перебувають або розташованi не в мiсцi здiйснення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення, посадова особа митного органу, визначена для здiйснення митних формальностей, iнформує про такi митнi формальностi керiвника (заступника керiвника) пiдроздiлу митного оформлення (далi - ПМО) та вживає заходiв щодо невiдкладного iнформування (у тому числi засобами телефонного зв'язку, електронної пошти тощо) залучених посадових осiб або керiвника вiдповiдного структурного пiдроздiлу митного органу.
Керiвник (заступник керiвника) ПМО пiсля отримання вiдповiдної iнформацiї невiдкладно вживає заходiв, необхiдних для забезпечення участi залучених посадових осiб у проведеннi митних формальностей.
Необхiднiсть iнформування таргетинг-центру про виконання митних формальностей визначається таргетером шляхом проставлення вiдповiдної вiдмiтки в АСМО або iншiй iнформацiйнiй системi ЄАIС.
Положення цього пункту також поширюються на дистанцiйне залучення посадових осiб митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) до проведення окремих митних формальностей, у тому числi з використанням систем вiдеоспостереження.
4. Дозволяється скасування митної формальностi з перелiку митних формальностей, якщо:
1) виконання митної формальностi, у тому числi доданої посадовою особою, неможливе (залежно вiд виду чи характеристики товару, наявностi вiдповiдних технiчних засобiв, можливостi пред'явлення товару до митного контролю, подання всiх необхiдних документiв/вiдомостей, передбачених Митним кодексом України тощо);
2) завдання згiдно з повiдомленням до митної формальностi у вiдповiдному обсязi були досягнутi пiд час виконання iншої митної формальностi з перелiку митних формальностей, сформованого пiд час конкретного випадку здiйснення митного контролю та/або митного оформлення товарiв i транспортних засобiв комерцiйного призначення;
3) митна формальнiсть та вiдповiднi завдання згiдно з повiдомленням до митної формальностi стосуються iншого (вiдмiнного вiд задекларованого) товару, транспортного засобу комерцiйного призначення чи особи;
4) можливiсть невиконання митної формальностi передбачено вимогами законодавства (в тому числi мiжнародно-правовими актами);
5) надано дозвiл на вiдкликання митної декларацiї у випадках, передбачених законодавством України з питань митної справи;
6) прийнято рiшення про вiдмову в митному оформленнi, випуску чи пропуску товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення пiд час виконання iнших митних формальностей.
Перелiк причин скасування митних формальностей з перелiку митних формальностей визначається Класифiкатором результатiв виконання митних формальностей, що можуть бути визначенi за результатами застосування системи управлiння ризиками (далi - Класифiкатор результатiв виконання митних формальностей), який затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику.
5. Рiшення про скасування митної формальностi з перелiку митних формальностей приймає керiвник (заступник керiвника) структурного пiдроздiлу митного органу, посадова особа якого визначена для виконання митних формальностей.
Для забезпечення безперервного здiйснення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення з урахуванням встановленої тривалостi та режиму роботи митного органу наказом цього митного органу дозволяється визначити посадових осiб, уповноважених на прийняття рiшення про скасування митної формальностi з перелiку митних формальностей на час вiдсутностi керiвника (заступника керiвника) структурного пiдроздiлу митного органу.
6. Рiшення про змiну форм та обсягiв митного контролю з перелiку митних формальностей та/або скасування окремих митних формальностей, щодо яких наявна вiдмiтка про необхiднiсть iнформування таргетинг-центру / таргетера, приймається таргетером або його безпосереднiм керiвником (заступником керiвника).
7. Прийняте рiшення про скасування митної формальностi з перелiку митних формальностей фiксує посадова особа, яка його прийняла, в ЄАIС, у тому числi АСМО, з обов'язковим внесенням обґрунтування прийнятого рiшення.
8. Пiсля виконання митних формальностей з перелiку митних формальностей вiдомостi про результати виконання усiх митних формальностей обов'язково вносяться посадовою особою митного органу, що виконувала такi митнi формальностi, до АСМО або iншої iнформацiйної системи ЄАIС.
Перелiк результатiв виконання митних формальностей визначається Класифiкатором результатiв виконання митних формальностей.
9. До АСУР посадовi особи вносять такi вiдомостi про результати виконання митних формальностей або скасування митних формальностей:
1) код та назву результату виконання митної формальностi згiдно з Класифiкатором результатiв виконання митних формальностей;
2) дату фактичного виконання митної формальностi або дату прийняття рiшення про її скасування;
3) прiзвища, iнiцiали посадових осiб, якi виконали митну формальнiсть, або посадової особи, яка прийняла рiшення про її скасування;
4) реквiзити документiв, що пiдтверджують виконання митної формальностi, у разi, якщо такi документи складено за результатами виконання митної формальностi (акт про проведення огляду, прийняте митним органом рiшення про визначення коду товару тощо), крiм тих, що вже зазначенi у графi 44 митної декларацiї, а саме:
код документа;
дата та номер документа;
додаткова iнформацiя про документ, яку посадова особа вважає за доцiльне зазначити (уточнена назва документа, данi про його видавця тощо);
5) додаткову iнформацiю про результати виконання митної формальностi.
Внесення додаткової iнформацiї є обов'язковим, якщо:
прийнято рiшення про скасування митної формальностi (у такому разi необхiдно зазначити вiдповiдне вичерпне обґрунтування);
за результатами виконання митної формальностi виявлено невiдповiдностi/порушення.
10. У разi внесення вiдповiдно до пунктiв 8, 9 цього роздiлу iнформацiї про результати виконання митних формальностей застосовується такий пiдхiд:
1) у частинi самого факту виконання враховується, що така iнформацiя вноситься щодо поточної партiї товарiв з урахуванням завдань згiдно з повiдомленням до митної формальностi у вiдповiдному обсязi, виконаних цим ПМО.
Так, якщо пiд час поточного митного оформлення у перелiку митних формальностей наявна митна формальнiсть та вiдповiднi завдання згiдно з повiдомленням до неї, якi цей ПМО виконав ранiше (за митною декларацiєю, митне оформлення якої не було завершено у зв'язку з вiдкликанням, вiдмовою у митному оформленнi тощо), така митна формальнiсть вважається виконаною, що вiдповiдним чином фiксується в АСМО або iншiй iнформацiйнiй системi ЄАIС.
Якщо ж пiд час поточного митного оформлення у перелiку митних формальностей наявна митна формальнiсть та вiдповiднi завдання згiдно з повiдомленням до неї, якi виконувались ранiше iншим ПМО, в тому числi у пунктi пропуску через державний кордон України, i цей ПМО не вживає додаткових заходiв щодо її виконання, така митна формальнiсть вважається невиконаною та потребує прийняття рiшення щодо скасування митної формальностi вiдповiдно до пунктiв 5, 6 цього роздiлу, що вiдповiдним чином фiксується в АСМО або iншiй iнформацiйнiй системi ЄАIС;
2) у частинi виявлення невiдповiдностей/порушень враховується, що така iнформацiя вноситься щодо поточної партiї товарiв та поточної митної декларацiї.
11. У разi, якщо форми та обсяги митного контролю не можуть бути обранi АСУР у зв'язку з вiдмовою АСУР чи iнших iнформацiйних систем або електронного зв'язку мiж ними, посадова особа митного органу (його структурного пiдроздiлу) iнформується засобами ЄАIС про вiдсутнiсть результатiв застосування АСУР.
У такому разi посадова особа здiйснює неавтоматизований контроль iз застосуванням СУР вiдповiдно до документальних профiлiв ризику, орiєнтувань, перелiкiв iндикаторiв ризику, методичних рекомендацiй, а також вимог законодавства України з питань митної справи, за результатами якого приймає рiшення про необхiднiсть формування перелiку митних формальностей на пiдставi iдентифiкованих ризикiв.
VII. Особливостi виконання посадовими особами митних органiв митних формальностей, визначених за результатами застосування СУР
1. Посадова особа митного органу виконує митну формальнiсть з перелiку митних формальностей з урахуванням повiдомлення до митної формальностi, а також вiдповiдно до вимог законодавства України з питань митної справи, методичних рекомендацiй за вiдповiдним напрямом контролю тощо.
2. Iнформацiя, наявна в АСУР, у тому числi застосованi профiлi ризику, iндикатори ризику, повiдомлення до митних формальностей тощо, призначена для використання виключно посадовими особами митних органiв.
3. У разi встановлення за результатами проведення митного огляду (переогляду) товарiв, транспортних засобiв нових вiдомостей, якi можуть бути визначальними пiд час здiйснення контролю за окремими напрямами (зокрема, перевiрки правильностi класифiкацiї товарiв, правильностi визначення країни походження товарiв, правильностi застосування пiльг в оподаткуваннi, правильностi визначення митної вартостi товарiв, дотримання встановлених заборон та/або обмежень тощо), посадова особа митного органу забезпечує повторне проведення контролю за вiдповiдним напрямом або додає вiдповiдну митну формальнiсть до перелiку митних формальностей з урахуванням таких вiдомостей.
4. Пiд час проведення митного огляду (переогляду) товарiв посадова особа керується повiдомленням до вiдповiдної митної формальностi.
З метою запобiгання та/або зменшення ймовiрностi настання ризикiв, зазначених у повiдомленi до митної формальностi, обсяг митного огляду (переогляду), якщо його не визначено АСУР, обирає посадова особа митного органу щодо окремих або щодо всiх товарiв, що перемiщуються в рамках конкретної зовнiшньоекономiчної операцiї, у тому числi щодо товарiв, не зазначених у повiдомленнi до митної формальностi.
5. У разi потреби проведення митного огляду (переогляду) товарiв, транспортних засобiв в обсягах бiльших, нiж визначено перелiком митних формальностей, посадова особа митного органу додає вiдповiдну митну формальнiсть до перелiку митних формальностей.
При цьому результат виконання митної формальностi з меншим обсягом контролю фiксується з урахуванням виконання митної формальностi з бiльшим обсягом контролю.
6. У разi необхiдностi фiксацiї процесу виконання митних формальностей з перелiку митних формальностей, визначених за результатами застосування СУР, або результатiв їх виконання на будь-якому етапi митного контролю може визначатись необхiднiсть застосування засобiв фото-, вiдеофiксацiї.
У такому разi рiшення про застосування засобiв фото-, вiдеофiксацiї невiдкладно вноситься до АСУР.
VIII. Застосування СУР пiд час аналiзу попередньої iнформацiї
1. З метою прискорення виконання митних формальностей у пунктах пропуску через державний кордон України митнi органи (їх структурнi пiдроздiли) забезпечують проведення аналiзу ризикiв до прибуття товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення на митну територiю України на пiдставi iнформацiї, що подається вiдповiдно до законодавства України з питань митної справи, у тому числi загальної декларацiї прибуття, попередньої митної декларацiї, попередньої iнформацiї про товари, що перемiщуються (пересилаються) через митний кордон України у мiжнародних поштових та експрес-вiдправленнях, тощо (далi - попередня iнформацiя).
2. Пiд час аналiзу попередньої iнформацiї перевага надається автоматизованому контролю iз застосуванням СУР.
3. Аналiз попередньої iнформацiї здiйснюється з метою оцiнки ймовiрностi проявлення фiскальних ризикiв i ризикiв безпеки та надiйностi.
4. Визначений за результатами аналiзу попередньої iнформацiї рiвень ризику може бути змiнено на пiдставi результатiв контролю iз застосуванням СУР як до прибуття товарiв транспортних засобiв комерцiйного призначення на митну територiю України, так i пiд час безпосереднього митного контролю та/або митного оформлення.
IX. Застосування СУР пiсля випуску товарiв
1. Розробка заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю пiсля випуску товарiв здiйснюється iз використанням iнструментiв з управлiння ризиками, що розробляються вiдповiдно до роздiлiв II, IV, V цього Порядку.
2. Застосування СУР для обрання обсягiв митного контролю у формi документальної перевiрки дотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у тому числi своєчасностi, достовiрностi, повноти нарахування та сплати митних платежiв, здiйснюється у порядку, передбаченому законодавством України з питань митної справи.
3. Обсяги пост-митного контролю визначаються АСУР пiд час здiйснення митного оформлення та/або посадовою особою митного органу (його структурного пiдроздiлу) за результатами застосування СУР пiсля завершення митного оформлення та випуску товарiв.
4. У разi визначення АСУР необхiдностi проведення пост-митного контролю формується перелiк митних формальностей для виконання пiсля завершення митного оформлення.
При цьому результати виконання таких митних формальностей з перелiку митних формальностей вносяться пiсля завершення пост-митного контролю.
5. Результати митного контролю пiсля випуску товарiв враховують митнi органи (їх структурнi пiдроздiли) пiд час розроблення i реалiзацiї практичних заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю.
X. Органiзацiя контролю за застосуванням СУР
1. З метою забезпечення повноти збереження iнформацiї щодо форм та обсягiв митного контролю посадова особа митного органу (його структурного пiдроздiлу) вносить в АСУР усi митнi формальностi, визначенi за результатами застосування СУР, а також iнформацiю про результати виконання митних формальностей (далi - зворотна iнформацiя про застосування СУР).
Зворотна iнформацiя про застосування СУР є складовою iнформацiйної бази даних СУР.
2. Структурний пiдроздiл з питань IТ забезпечує накопичення зворотної iнформацiї про застосування СУР у центральнiй базi даних Держмитслужби, у тому числi шляхом її передавання з баз даних митних органiв.
3. Митнi органи (їх структурнi пiдроздiли) використовують зворотну iнформацiю про застосування СУР для аналiзу результатiв та коригування вжитих заходiв з управлiння ризиками.
Iнформацiя про вiдсутнiсть невiдповiдностей/порушень за результатами виконання митних формальностей з перелiку митних формальностей враховується пiд час визначення форм та обсягiв митного контролю у разi здiйснення наступних зовнiшньоекономiчних операцiй.
4. Посадовi особи митних органiв надсилають, у тому числi з використанням iнформацiйних технологiй, до центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР за наявностi конкретизованi та/або узагальненi зауваження, проблемнi питання i пропозицiї з питань застосування СУР, а також iнформацiю вiдповiдно до пункту 4 роздiлу I цього Порядку.
5. Митнi органи (їх структурнi пiдроздiли) здiйснюють контроль за практичною реалiзацiєю заходiв з управлiння ризиками шляхом аналiзу повноти та якостi виконання митних формальностей, визначених за результатами застосування СУР.
6. Центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР та iншi структурнi пiдроздiли апарату Держмитслужби за вiдповiдними напрямами контролю в межах компетенцiї здiйснюють вибiрковий контроль за практичною реалiзацiєю заходiв з управлiння ризиками, а також збiр, оброблення та аналiз iнформацiї про результати вжитих заходiв з метою їх коригування та вдосконалення СУР.
XI. Використання в АСУР суб'єкторiєнтованих критерiїв
1. З метою зменшення селективностi профiлiв ризику АСУР пiд час митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення в режимi онлайн здiйснюється автоматизований розподiл суб'єктiв, що беруть участь у зовнiшньоекономiчнiй операцiї, залежно вiд їхнiх характеристик.
Характеристики таких суб'єктiв враховують, у тому числi, спрощення та переваги, наданi вiдповiдно до мiжнародних договорiв України, згоду на обов'язковiсть яких надає Верховна Рада України, та Митного кодексу України.
2. Автоматизований розподiл суб'єктiв, що беруть участь у зовнiшньоекономiчнiй операцiї, здiйснюється за результатами перевiрки на вiдповiднiсть встановленим критерiям iз використанням iнформацiйних технологiй, зокрема АСУР, при цьому використовується митна та iнша iнформацiя, отримана митними органами у встановленому законодавством України порядку.
До такої iнформацiї, зокрема, належать результати митного контролю, що здiйснюється пiсля випуску товарiв, монiторингу вiдповiдностi тощо.
3. Для суб'єктiв, що беруть участь у зовнiшньоекономiчнiй операцiї, залежно вiд їх вiдповiдностi визначеним критерiям та їх значенням форми та обсяги митного контролю зменшуються АСУР.
4. Суб'єкти, що беруть участь у зовнiшньоекономiчнiй операцiї, оцiнюються на вiдповiднiсть визначеним критерiям автоматизовано у кожному конкретному випадку на момент здiйснення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення.
5. Перелiк суб'єктоорiєнтованих критерiїв та їх значення, змiни та/або доповнення до них, схвалює на засiданнi Експерта комiсiя.
6. Схвалений Експертною комiсiєю перелiк суб'єктоорiєнтованих критерiїв оприлюднюється на офiцiйному вебсайтi Держмитслужби протягом 5 робочих днiв з дати схвалення.
XII. Обов'язки посадових осiб митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) пiд час застосування СУР
1. Посадовi особи митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) пiд час застосування СУР зобов'язанi:
1) дотримуватися Конституцiї України та дiяти винятково вiдповiдно до Митного кодексу України та iнших законiв України, нормативно-правових актiв з питань митної справи та вимог цього Порядку;
2) дотримуватись вимог щодо конфiденцiйностi iнформацiї стосовно аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю (крiм випадкiв, передбачених законами України);
3) забезпечувати повне та якiсне виконання митних формальностей, визначених за результатами застосування СУР;
4) достовiрно та вчасно вносити iнформацiю до АСМО та/або iншої iнформацiйної системи ЄАIС.
2. Посадовим особам митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) пiд час застосування СУР не дозволяється:
1) редагувати документи, вiдео-, фото- та iншi матерiали з метою викривлення iнформацiї про результати виконання митних формальностей;
2) несанкцiоновано втручатись у роботу АСУР програмними iнструментами, вiдмiнними вiд АСМО, у тому числi, з метою викривлення або знищення результатiв застосування СУР;
3) умисно зупиняти сервiси АСМО (ввiд-вивiд iнформацiї тощо), втручатись у роботу мережевого обладнання з метою забезпечення обмеженої або повної вiдсутностi спрацювання АСУР.
Директор Департаменту митної полiтики | Олександр МОСКАЛЕНКО |
Додаток 1 до Порядку здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю (пункт 3 роздiлу II) |
Паспорт електронного профiлю ризику
Експертна комiсiя iз застосування
системи управлiння ризиками
Державна митна служба України
Профiль ризику дiє з: | Система управлiння ризиками |
Редакцiя профiлю ризику дiє з: |
Профiль ризику N __________________________________________
|
Контактна особа за профiлем ризику: |
(посада) | (пiдпис) | (Власне iм'я ПРIЗВИЩЕ) |
Телефон: |
Вiдповiдальний за наповнення профiлю ризику пiдроздiл: |
Перiодичнiсть наповнення / оновлення профiлю ризику: |
Керiвник пiдроздiлу |
(посада) | (пiдпис) | (Власне iм'я ПРIЗВИЩЕ) |
Вiдповiдальний за контроль ефективностi профiлю ризику пiдроздiл: |
Перiодичнiсть здiйснення контролю ефективностi профiлю ризику: |
Керiвник пiдроздiлу |
(посада) | (пiдпис) | (Власне iм'я ПРIЗВИЩЕ) |
Посадова особа, яка розробила профiль ризику: |
(посада) | (пiдпис) | (Власне iм'я ПРIЗВИЩЕ) |
Керiвник пiдроздiлу |
(посада) | (пiдпис) | (Власне iм'я ПРIЗВИЩЕ) |
Додаток 2 до Порядку здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю (пункт 3 роздiлу II) |
Паспорт документального профiлю ризику
Експертна комiсiя iз застосування
системи управлiння ризиками
Державна митна служба України
Профiль ризику дiє з: | Система управлiння ризиками |
Редакцiя профiлю ризику дiє з: |
Профiль ризику N __________________________________________
|
||||||||||||||||
Форми та обсяг контролю:
|
Контактна особа за профiлем ризику: |
(посада) | (пiдпис) | (Власне iм'я ПРIЗВИЩЕ) |
Телефон: |
Керiвник пiдроздiлу |
(посада) | (пiдпис) | (Власне iм'я ПРIЗВИЩЕ) |
Посадова особа, яка розробила профiль ризику: |
(посада) | (пiдпис) | (Власне iм'я ПРIЗВИЩЕ) |
Керiвник пiдроздiлу |
(посада) | (пiдпис) | (Власне iм'я ПРIЗВИЩЕ) |