ЗАКОН УКРАЇНИ
Про спецiальну (вiльну) економiчну зону "Порто-франко" на територiї Одеського морського торговельного порту
Стаття 1. Створення спецiальної (вiльної) економiчної зони "Порто-франко"
1. Спецiальна (вiльна) економiчна зона "Порто-франко" (далi - СЕЗ "Порто-франко") створюється на строк 25 рокiв на територiї Одеського морського торговельного порту у межах штучно насипаної та намитої в акваторiї Одеської затоки Чорного моря територiї Карантинного молу площею 32,5 гектара. Зi сходу, пiвночi та заходу територiя СЕЗ "Порто-франко" межує з акваторiєю Одеської затоки Чорного моря. На пiвднi межа СЕЗ "Порто-франко" довжиною 660 метрiв проходить по береговiй смузi. Загальна довжина периметра територiї СЕЗ "Порто-франко" становить 3 кiлометри. Оригiнал карти СЕЗ "Порто-франко" зберiгається в Одеськiй мiськiй радi.
2. Метою створення СЕЗ "Порто-франко" є залучення iнвестицiй у прiоритетнi галузi виробництва для збереження iснуючих та створення нових робочих мiсць, впровадження новiтнiх технологiй, сприяння розвитку зовнiшньоекономiчних зв'язкiв i пiдприємництва, завантаження потужностей портового комплексу та розвитку його iнфраструктури, збiльшення поставок високоякiсних товарiв i послуг, створення сучасної виробничої, транспортної та ринкової iнфраструктури.
3. На територiї СЕЗ "Порто-франко" встановлюється та дiє спецiальний правовий режим економiчної дiяльностi, визначений Законом України "Про загальнi засади створення i функцiонування спецiальних (вiльних) економiчних зон", з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
Стаття 2. Особливостi дiї законодавства України у СЕЗ "Порто-франко"
1. Законодавство України у СЕЗ "Порто-франко" дiє в межах Конституцiї України з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про загальнi засади створення i функцiонування спецiальних (вiльних) економiчних зон" та цим Законом.
2. Органи виконавчої влади на територiї СЕЗ "Порто-франко" дiють в межах повноважень, передбачених Конституцiєю та законами України, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
3. Держава гарантує стабiльнiсть встановленого цим Законом правового режиму функцiонування СЕЗ "Порто-франко" на весь строк, визначений статтею 1 цього Закону.
4. У разi змiни законодавства України з питань оподаткування та митного регулювання до суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко" на їх вимогу протягом перiоду функцiонування СЕЗ "Порто-франко" застосовуються особливостi оподаткування та митного регулювання, передбаченi цим Законом на день їх реєстрацiї як суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко".
Стаття 3. Органи управлiння СЕЗ "Порто-франко"
Органами управлiння СЕЗ "Порто-франко" є:
Одеська обласна державна адмiнiстрацiя;
Одеська мiська рада;
орган господарського розвитку i управлiння СЕЗ "Порто-франко".
Стаття 4. Повноваження Одеської обласної державної адмiнiстрацiї та Одеської мiської ради щодо управлiння СЕЗ "Порто-франко"
1. Одеська обласна державна адмiнiстрацiя здiйснює свої повноваження на територiї СЕЗ "Порто-франко" вiдповiдно до Конституцiї України, Закону України "Про мiсцевi державнi адмiнiстрацiї", цього Закону та iнших нормативно-правових актiв.
2. До сфери повноважень Одеської обласної державної адмiнiстрацiї також належать:
забезпечення необхiдних умов функцiонування державних органiв, розташованих на територiї СЕЗ "Порто-франко";
затвердження положення про орган господарського розвитку i управлiння СЕЗ "Порто-франко";
розгляд i затвердження в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України, iнвестицiйних проектiв, що реалiзуються на територiї СЕЗ "Порто-франко";
регулювання залучення до роботи у СЕЗ "Порто-франко" iноземних працiвникiв;
надання центральним органам виконавчої влади iнформацiї щодо функцiонування СЕЗ "Порто-франко";
затвердження порядку укладення договору (контракту) з суб'єктом СЕЗ "Порто-франко" щодо умов реалiзацiї iнвестицiйного проекту;
затвердження порядку реєстрацiї суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко";
здiйснення iнших повноважень, передбачених цим Законом.
3. Одеська мiська рада здiйснює свої повноваження на територiї СЕЗ "Порто-франко" вiдповiдно до Конституцiї України, Закону України "Про мiсцеве самоврядування в Українi", цього Закону та iнших нормативно-правових актiв.
4. До сфери повноважень Одеської мiської ради також належать:
визначення стратегiчних напрямiв розвитку СЕЗ "Порто-франко";
внесення пропозицiй про змiни в статусi СЕЗ "Порто-франко" у порядку, встановленому законодавством України;
здiйснення iнших повноважень, передбачених цим Законом.
Стаття 5. Повноваження органу господарського розвитку i управлiння СЕЗ "Порто-франко"
1. Органом господарського розвитку i управлiння СЕЗ "Порто-франко" (далi - орган господарського розвитку) є Одеський морський торговельний порт. Положення про орган господарського розвитку i управлiння СЕЗ "Порто-франко" затверджується Одеською обласною державною адмiнiстрацiєю.
2. До компетенцiї органу господарського розвитку належать:
органiзацiя облаштування територiї СЕЗ "Порто-франко";
органiзацiя i контроль за будiвництвом об'єктiв виробничої та невиробничої iнфраструктури та розвиток мережi комунiкацiйних зв'язкiв;
укладення договору (контракту) з суб'єктом СЕЗ "Порто-франко" щодо умов реалiзацiї iнвестицiйного проекту в порядку, встановленому Одеською обласною державною адмiнiстрацiєю;
укладення договорiв на виконання пiдрядних робiт щодо облаштування територiї СЕЗ "Порто-франко", будiвництва об'єктiв виробничої та невиробничої iнфраструктури, розвитку мережi комунiкацiйних зв'язкiв;
укладення договорiв про експлуатацiю об'єктiв iнфраструктури СЕЗ "Порто-франко";
видача дозволiв суб'єктам СЕЗ "Порто-франко" на будiвництво нових господарських об'єктiв, що реалiзують на територiї СЕЗ "Порто-франко" iнвестицiйнi проекти, затвердженi Одеською обласною державною адмiнiстрацiєю;
участь у розробцi та реалiзацiї iнвестицiйних проектiв;
реєстрацiя суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко", що реалiзують на територiї СЕЗ "Порто-франко" iнвестицiйнi проекти, затвердженi Одеською обласною державною адмiнiстрацiєю;
пiдготовка пропозицiй Одеськiй мiськiй радi щодо ставок орендної плати, розмiрiв плати та тарифiв за комунальнi послуги;
здiйснення разом з вiдповiдними органами заходiв щодо забезпечення законностi i правопорядку, економiчної та екологiчної безпеки на територiї СЕЗ "Порто-франко";
складання та подання статистичної звiтностi про функцiонування СЕЗ "Порто-франко" вiдповiдно до законодавства України;
органiзацiя пiдготовки (перепiдготовки) кадрiв;
виконання iнших функцiй та повноважень, визначених в положеннi та переданих до його компетенцiї iншими органами управлiння СЕЗ "Порто-франко".
Стаття 6. Суб'єкти СЕЗ "Порто-франко"
1. Суб'єктами СЕЗ "Порто-франко" є суб'єкти пiдприємницької дiяльностi - юридичнi особи, якi розташованi на територiї СЕЗ "Порто-франко" i реалiзують на цiй територiї затвердженi Одеською обласною державною адмiнiстрацiєю iнвестицiйнi проекти вартiстю, еквiвалентною не менше 1 млн. доларiв США, на пiдставi договору (контракту) з органом господарського розвитку щодо умов реалiзацiї цього iнвестицiйного проекту та якi зареєстрованi органом господарського розвитку як суб'єкти СЕЗ "Порто-франко".
2. Орган господарського розвитку видає суб'єктам СЕЗ "Порто-франко" свiдоцтво про реєстрацiю, що пiдтверджує право на отримання пiльг, визначених цим Законом.
3. За реєстрацiю суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко" справляється плата, розмiр якої встановлюється Одеською обласною державною адмiнiстрацiєю.
Кошти, одержанi за реєстрацiю суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко", спрямовуються органом господарського розвитку на розвиток iнфраструктури СЕЗ "Порто-франко" у порядку, визначеному Одеською обласною державною адмiнiстрацiєю за погодженням з Мiнiстерством фiнансiв України.
Стаття 7. Умови провадження пiдприємницької дiяльностi на територiї СЕЗ "Порто-франко"
1. На територiї СЕЗ "Порто-франко" можуть провадитися всi види пiдприємницької дiяльностi, за винятком заборонених законами України.
2. Спецiальний правовий режим пiдприємницької дiяльностi, встановлений у СЕЗ "Порто-франко", поширюється на суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко" виключно пiд час здiйснення ними пiдприємницької дiяльностi в перiод реалiзацiї затверджених в установленому цим Законом порядку iнвестицiйних проектiв на територiї СЕЗ "Порто-франко".
3. Створення на територiї СЕЗ "Порто-франко" комерцiйних банкiв, їх фiлiй, аудиторських фiрм, страхових, iнших фiнансових органiзацiй, учасникiв фондового ринку, дiяльнiсть яких пiдлягає лiцензуванню, здiйснюється у встановленому законодавством порядку пiсля попереднього погодження з Одеською обласною державною адмiнiстрацiєю.
4. Затвердження Одеською обласною державною адмiнiстрацiєю iнвестицiйного проекту та укладення договору (контракту) щодо умов його реалiзацiї з органом господарського розвитку є пiдставою для реєстрацiї суб'єкта пiдприємницької дiяльностi органом господарського розвитку як суб'єкта СЕЗ "Порто-франко", укладення договорiв оренди землi, примiщень тощо.
5. У разi порушення суб'єктами СЕЗ "Порто-франко" законодавства України, установчих документiв, договору (контракту) з органом господарського розвитку щодо умов реалiзацiї iнвестицiйного проекту Одеська мiська рада може внести пропозицiї Одеськiй обласнiй державнiй адмiнiстрацiї про скасування рiшення про затвердження iнвестицiйного проекту, а також внести органу господарського розвитку пропозицiю про скасування реєстрацiї суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко" у встановленому законодавством порядку.
6. У разi порушення суб'єктами СЕЗ "Порто-франко" законодавства України, установчих документiв, договору (контракту) з органом господарського розвитку щодо умов реалiзацiї затвердженого в установленому цим Законом порядку iнвестицiйного проекту Одеська обласна державна адмiнiстрацiя може прийняти рiшення про скасування рiшення про затвердження iнвестицiйного проекту, а також внести пропозицiї органу господарського розвитку про скасування реєстрацiї суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко" у встановленому законодавством порядку.
7. Рiшення Одеської обласної державної адмiнiстрацiї про скасування рiшення про затвердження iнвестицiйного проекту та рiшення органу господарського розвитку про розiрвання договору (контракту), укладеного з суб'єктом СЕЗ "Порто-франко", або скасування реєстрацiї суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко" можуть бути оскарженi в судовому порядку.
Стаття 8. Державна реєстрацiя суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, створюваних у СЕЗ "Порто-франко"
На територiї СЕЗ "Порто-франко" державна реєстрацiя суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi здiйснюється у встановленому законодавством порядку.
Стаття 9. Порядок ввезення на територiю СЕЗ "Порто-франко" товарiв та iнших предметiв та вивезення товарiв та iнших предметiв з територiї СЕЗ "Порто-франко"
1. На територiї СЕЗ "Порто-франко" запроваджується спецiальний митний режим.
Вiдповiдно до цього спецiального митного режиму на територiї СЕЗ "Порто-франко" встановлюється такий порядок ввезення (вивезення) товарiв та iнших предметiв:
а) у разi ввезення товарiв та iнших предметiв (крiм пiдакцизних товарiв) з-за меж митної територiї України на територiю СЕЗ "Порто-франко" для використання в межах СЕЗ "Порто-франко" ввiзне мито та податок на додану вартiсть не справляються;
б) у разi ввезення на митну територiю України з територiї СЕЗ "Порто-франко" товарiв та iнших предметiв, що попередньо були ввезенi з-за меж митної територiї України на територiю СЕЗ "Порто-франко", податки сплачуються в порядку, встановленому законодавством України для оподаткування товарiв, що iмпортуються.
До митної вартостi товарiв та iнших предметiв, зазначених у цьому пунктi, не включається вартiсть послуг щодо зберiгання товарiв та iнших предметiв, їх перевантаження, дороблення, сортування, пакетування, здiйснюваних на територiї СЕЗ "Порто-франко".
Операцiї з надання зазначених послуг не пiдлягають обкладенню податком на додану вартiсть;
в) у разi вивезення з територiї СЕЗ "Порто-франко" за межi митної територiї України товарiв та iнших предметiв, вироблених, у тому числi повнiстю або достатньо перероблених чи оброблених, на територiї СЕЗ "Порто-франко", вивiзне мито та акцизний збiр не справляються, а податок на додану вартiсть справляється за нульовою ставкою;
г) у разi вивезення з територiї СЕЗ "Порто-франко" за межi митної територiї України товарiв та iнших предметiв, попередньо ввезених з-за меж митної територiї України на територiю СЕЗ "Порто-франко", вивiзне мито, податок на додану вартiсть i акцизний збiр не справляються;
д) у разi вивезення товарiв та iнших предметiв (крiм пiдакцизних товарiв) з митної територiї України на територiю СЕЗ "Порто-франко" вивiзне мито не справляється, а податок на додану вартiсть справляється за нульовою ставкою;
е) у разi ввезення товарiв та iнших предметiв на територiю СЕЗ "Порто-франко" з метою транзиту через територiю СЕЗ "Порто-франко" митнi збори справляються вiдповiдно до законодавства України;
є) в iнших випадках оподаткування здiйснюється вiдповiдно до законодавства України.
Не звiльняються вiд оподаткування операцiї з ввезення на митну територiю України товарiв та iнших предметiв, повнiстю вироблених, достатньо перероблених або оброблених на територiї СЕЗ "Порто-франко".
Повнiстю виробленими або достатньо переробленими чи обробленими у СЕЗ "Порто-франко" вважаються товари, якi вiдповiдають критерiям, викладеним у статтi 18 Закону України "Про Єдиний митний тариф".
Строк перебування товарiв та iнших предметiв на територiї СЕЗ "Порто-франко" не обмежується, крiм випадкiв, коли товари та iншi предмети мають обмежений строк зберiгання.
Положення цiєї частини не поширюються на товарообмiннi (бартернi) операцiї та операцiї з давальницькою сировиною.
2. Митний контроль за перемiщенням товарiв та iнших предметiв через межi територiї СЕЗ "Порто-франко" здiйснюється вiдповiдно до законодавства України з метою забезпечення дотримання державними органами, пiдприємствами, установами, органiзацiями та їх посадовими особами, а також громадянами порядку перемiщення товарiв та iнших предметiв через митний кордон України, з урахуванням норм цього Закону.
Для запобiгання несанкцiонованому i неконтрольованому проникненню на територiю СЕЗ "Порто-франко" або за її межi фiзичних осiб, транспортних засобiв, а також ввезенню i вивезенню товарiв та iнших предметiв територiя СЕЗ "Порто-франко" огороджується по периметру i облаштовується вiдповiдно до вимог Державної митної служби України.
Територiї зон митного контролю для СЕЗ "Порто-франко", їх межi та режим перемiщення товарiв, транспортних засобiв i громадян встановлюються Державною митною службою України.
Митне оформлення товарiв та iнших предметiв, що перемiщуються через межi територiї СЕЗ "Порто-франко", здiйснюється вiдповiдно до законодавства України.
За митне оформлення товарiв та iнших предметiв, а також перебування їх пiд митним контролем на територiї СЕЗ "Порто-франко" справляються митнi збори вiдповiдно до законодавства України.
Органiзацiя робiт з облаштування митної iнфраструктури i огородження СЕЗ "Порто-франко" та їх фiнансування здiйснюються органом господарського розвитку.
Спецiальний митний режим на територiї СЕЗ "Порто-франко" запроваджується з дня затвердження Державною митною службою України акта приймання-передачi в експлуатацiю об'єктiв митної iнфраструктури.
3. Iмпорт суб'єктами СЕЗ "Порто-франко" товарiв та iнших предметiв для потреб власного виробництва на територiю СЕЗ "Порто-франко" та експорт товарiв та iнших предметiв, повнiстю вироблених або достатньо перероблених чи оброблених на територiї СЕЗ "Порто-франко", не пiдлягає лiцензуванню та квотуванню, якщо iнше не встановлено мiжнародними договорами України.
4. На зовнiшньоекономiчнi операцiї, що здiйснюються у СЕЗ "Порто-франко", поширюється спецiальний режим експорту (iмпорту) товарiв та iншi заходи нетарифного регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi вiдповiдно до законодавства України.
Кабiнет Мiнiстрiв України може встановлювати обмеження щодо ввезення на митну територiю України з територiї СЕЗ "Порто-франко" та вивезення з митної територiї України на територiю СЕЗ "Порто-франко" окремих видiв товарiв.
Стаття 10. Особливостi оподаткування та валютного регулювання на територiї СЕЗ "Порто-франко"
1. Суб'єктам СЕЗ "Порто-франко" надаються передбаченi цим Законом пiльги щодо сплати податку на прибуток пiдприємств.
2. Звiльняється на три роки вiд оподаткування прибуток суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко", одержаний на територiї СЕЗ "Порто-франко" вiд реалiзацiї iнвестицiйних проектiв, затверджених Одеською обласною державною адмiнiстрацiєю.
Прибуток таких платникiв податку, одержаний з четвертого по шостий рiк включно вiд реалiзацiї iнвестицiйних проектiв, затверджених Одеською обласною державною адмiнiстрацiєю, оподатковується за ставкою 50 вiдсоткiв дiючої ставки оподаткування.
Ця норма застосовується з моменту одержання суб'єктом СЕЗ "Порто-франко" першого прибутку вiд реалiзацiї iнвестицiйного проекту.
Це положення не поширюється на частину прибутку, одержану вiд здiйснення iнвестицiй за рахунок бюджетних коштiв усiх рiвнiв та коштiв Державного iнновацiйного фонду.
Порядок обчислення прибутку, одержаного вiд реалiзацiї iнвестицiйного проекту, визначається Державною податковою адмiнiстрацiєю України.
3. До валового доходу суб'єкта СЕЗ "Порто-франко", нарахованого з метою оподаткування, не включається одержана згiдно з затвердженим Одеською обласною державною адмiнiстрацiєю iнвестицiйним проектом, що реалiзується на територiї СЕЗ "Порто-франко", сума iнвестицiй у виглядi:
коштiв;
матерiальних цiнностей;
нематерiальних активiв, включаючи легалiзованi на територiї України авторськi права, права на винаходи, кориснi моделi, промисловi зразки, знаки для товарiв i послуг, ноу-хау тощо, вартiсть яких у конвертованiй валютi пiдтверджено згiдно з законами (процедурами) країни iнвестора або мiжнародними торговельними звичаями, а також експертною оцiнкою в Українi.
У разi якщо протягом звiтного (податкового) перiоду вiдбувається часткове або повне вiдчуження iнвестицiї, передбаченої цiєю частиною, суб'єкт пiдприємницької дiяльностi, який отримав iнвестицiю, зобов'язаний сплатити у повному обсязi податок з прибутку, одержаного в такому звiтному (податковому) перiодi.
4. Валютне регулювання на територiї СЕЗ "Порто-франко" здiйснюється вiдповiдно до законодавства України з урахуванням норм, визначених цим Законом.
Надходження в iноземнiй валютi вiд реалiзацiї суб'єктами СЕЗ "Порто-франко" продукцiї, товарiв (робiт, послуг), вироблених або наданих у СЕЗ "Порто-франко", не пiдлягають обов'язковому продажу.
Стаття 11. Порядок в'їзду у СЕЗ "Порто-франко" та виїзду з неї
Кабiнет Мiнiстрiв України може встановлювати спецiальний порядок перетинання кордону України iноземцями та особами без громадянства, якi прямують у СЕЗ "Порто-франко", а також спецiальний порядок в'їзду
у СЕЗ "Порто-франко" i виїзду з неї громадян України, iноземцiв та осiб без громадянства.
Стаття 12. Порядок лiквiдацiї СЕЗ "Порто-франко"
1. СЕЗ "Порто-франко" вважається лiквiдованою з моменту закiнчення строку, на який її було створено, якщо його не продовжено в установленому законодавством України порядку.
2. СЕЗ "Порто-франко" може бути лiквiдована законом до закiнчення строку, на який її було створено, вiдповiдно до Закону України "Про загальнi засади створення i функцiонування спецiальних (вiльних) економiчних зон".
Стаття 13. Гарантiї забезпечення iнтересiв суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко" у разi її лiквiдацiї
Держава гарантує збереження у повному обсязi всiх майнових i немайнових прав суб'єктiв СЕЗ "Порто-франко" у разi її лiквiдацiї.
Спори мiж органами управлiння СЕЗ "Порто-франко", суб'єктами СЕЗ "Порто-франко" та лiквiдацiйною комiсiєю, що можуть виникнути у зв'язку з лiквiдацiєю СЕЗ "Порто-франко", пiдлягають розгляду в судах України, а спори за участю iноземних суб'єктiв господарської дiяльностi - у судах за погодженням сторiн, у тому числi за кордоном.
Стаття 14. Прикiнцевi положення
1. Цей Закон набирає чинностi з дня його опублiкування.
2. Кабiнету Мiнiстрiв України:
у мiсячний строк подати пропозицiї щодо приведення законодавчих актiв України у вiдповiднiсть iз цим Законом;
привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити в межах своїх повноважень видання нормативно-правових актiв, передбачених цим Законом.
3. У зв'язку з набранням чинностi цим Законом припиняється вiдповiдно до пункту 4 роздiлу XV "Перехiднi положення" Конституцiї України дiя Указу Президента України вiд 28 червня 1999 року N 760/99 "Про вiльну економiчну зону "Порто-франко" на територiї Одеського морського торговельного порту".
Президент України | Л. КУЧМА |
м. Київ
23 березня 2000 року
N 1607-III