ДЕРЖАВНИЙ КОМIТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯРНОЇ ПОЛIТИКИ ТА ПIДПРИЄМНИЦТВА
ЛИСТ
вiд 06.09.2001 р. | N 1-312/5489 |
---|
До Державного комiтету України з
питань регуляторної полiтики та пiдприємництва
надходять численнi звернення суб'єктiв
пiдприємницької дiяльностi з приводу такої
проблеми.
Державною митною службою України було прийнято наказ вiд 05.01.99 р. N 4 "Про затвердження Порядку зберiгання пiдприємствами товарiв та iнших предметiв, увезених на митну територiю України, пiд митним контролем", яким було затверджено Порядок зберiгання пiдприємствами товарiв та iнших предметiв, увезених на митну територiю України, пiд митним контролем (далi - Порядок). Вiдповiдно до пункту 2.9 роздiлу 2 Порядку, якщо товари, якi перемiщуються через митний кордон України, визнанi такими, що пiдлягають подальшому фiтосанiтарному, ветеринарному, екологiчному, радiологiчному та iншим видам контролю на територiї України, то митному пiдроздiлу на момент вивантаження цих товарiв з транспортного засобу, яким доставлено товари, подаються вiдповiднi сертифiкати, дозволи тощо. Даний пункт зобов'язує суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi, якi передають вантаж на зберiгання пiд митним контролем, для подальшого митного оформлення, на момент вивантаження його з транспортного засобу надати митному органу вiдповiднi дозвiльнi документи (сертифiкати, дозволи тощо), тобто надати висновки контролюючих служб про їх проходження.
Згiдно з Порядком вантаж розмiщується пiд митний контроль набагато ранiше, нiж здiйснюється митне оформлення товару. Тобто пункт 2.9 Порядку штучно скорочує для суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi час на проведення всiх контрольних процедур (фiтосанiтарний контроль, екологiчний контроль, санiтарно-гiгiєнiчний контроль та iншi).
У ст. 18 Митного кодексу України вiд 12.12.91 р. N 1970-XII визначено, що митне оформлення може бути завершено тiльки пiсля закiнчення санiтарного, ветеринарного, фiтосанiтарного, радiологiчного та екологiчного контролю.
Вiдповiдно до ст. 11 Закону України вiд 30.06.93 р. N 3348-XII "Про карантин рослин" митне оформлення вантажiв проводиться лише пiсля здiйснення фiтосанiтарного контролю.
Згiдно з пунктом 3 Порядку митного оформлення iмпортних товарiв (продукцiї), що пiдлягають обов'язковiй сертифiкацiї в Українi, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 04.11.97 р. N 1211, пiдставою митного оформлення товару (продукцiї) для вiльного використання на митнiй територiї України є сертифiкат вiдповiдностi товару (продукцiї).
Пункт 5 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 15.07.98 р. N 1094 "Про державну експертизу з енергозбереження" зобов'язує органи Державної митної служби здiйснювати митне оформлення продукцiї за наявностi позитивного висновку експертизи з енергозбереження, документацiї на придбанi енергоємну технiку, технологiї та матерiали.
Окрiм того, вiдповiдно до пункту 2 Порядку ввезення на територiю України засобiв вимiрювальної технiки, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17.08.98 р. N 1300, пiдставою для митного оформлення засобiв вимiрювальної технiки є наявнiсть висновку територiального органу Держстандарту за мiсцем знаходження митницi.
Жодний з перелiчених нормативно-правових актiв не мiстить вимог, викладених в пунктi 2.9 Порядку, а навпаки, момент проходження будь-кого виду контролю пов'язаний iз здiйсненням митного оформлення товару, який, як правило, не спiвпадає з часом передання вантажiв на зберiгання пiд митним контролем.
Хочемо зауважити, що, окрiм зазначеного, вимоги пункту 2.9 Порядку суперечать нормативним актам Державної митної служби України, а зокрема:
вiдповiдно до абзацу другого роздiлу "Етапи митного оформлення товарiв" Типової технологiї митного контролю та митного оформлення товарiв та iнших предметiв, затвердженої наказом Держмитслужби вiд 30.12.98 р. N 828, тривалiсть митного оформлення товарiв визначається кожною митницею окремо, залежно вiд характеру товару, обсягу товарної партiї, вiд того, чи пiдлягає той або iнший товар перевiрцi iнших контролюючих служб;
пiдпункт 7.3.6 пункту 7.3 Порядку справляння митних зборiв, якi нараховуються за вантажною митною декларацiєю, затвердженого наказом Держмитслужби вiд 23.06.98 р. N 363, визначає, що при нарахуваннi зборiв за перебування пiд митним контролем до строку перебування пiд митним контролем не включається час, витрачений iмпортером на отримання дозволiв державних органiв на ввезення продукцiї та пред'явлення їх митнiй установi, якщо надання таких дозволiв обумовлювалося проведенням вiдповiдної експертизи продукцiї i вони не могли бути отриманi до моменту перетинання продукцiєю митного кордону.
Виконання вимог пункту 2.9 Порядку призводить до додаткових витрат суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi, оскiльки отримання вiдповiдних дозволiв вимагає певного часу. Весь цей час вантаж знаходиться в транспортному засобi експедитора, який виставляє штрафнi санкцiї експортеру (за наднормативний простiй), останнiй вимагатиме вiд вантажоодержувача вiдшкодувати його збитки за затримку транспорту.
Зважаючи на викладене вище та на виконання Указу Президента України вiд 03.02.98 р. N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток пiдприємницької дiяльностi" в частинi спрощення процедури митного оформлення вантажiв при здiйсненнi експортно-iмпортних операцiй, забезпечення послiдовностi та стабiльностi нормативно-правового регулювання пiдприємницької дiяльностi та максимального скорочення витрат суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, пов'язаних з виконанням нормативно-правових актiв, Державний комiтет України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва пропонує Державнiй митнiй службi України скасувати дiю пункту 2.9 Порядку зберiгання пiдприємствами товарiв та iнших предметiв, увезених на митну територiю України, пiд митним контролем, затвердженого наказом Держмитслужби вiд 05.01.99 р. N 4.
Голова | О. Кужель |
"Бухгалтерiя", N 51/1, 17 грудня 2001 р.