УГОДА
мiж Урядом України та Урядом Республiки Ємен про сприяння та взаємний захист iнвестицiй
(Угоду ратифiковано Законом N 3039-III вiд 07.02.2002)
Уряд України та Уряд Республiки Ємен (якi надалi iменуються "Договiрнi Сторони"),
бажаючи посилити економiчне спiвробiтництво для взаємної вигоди обох Держав,
маючи намiр створити i пiдтримувати сприятливi умови для iнвестицiй iнвесторiв однiєї Держави на територiї iншої Держави, та
визнаючи, що сприяння та взаємний захист iнвестицiй, згiдно цiєї Угоди, стимулює дiлову iнiцiативу у цiй сферi,
домовились про наступне:
Стаття 1
Визначення
Для цiлей цiєї Угоди:
1. Термiн "iнвестицiя" охоплює будь-який вид активiв, iнвестованих в зв'язку з економiчною дiяльнiстю iнвестором однiєї Договiрної Сторони на територiї iншої Договiрної Сторони вiдповiдно до законiв та правил останньої та включатиме, зокрема, але не виключно:
(а) рухоме та нерухоме майно, як i будь-якi iншi майновi права, такi як заставнi, права утримання, забезпечення по позицi та подiбнi права;
(б) акцiї, цiннi папери та борговi зобов'язання компанiй або будь-яку iншу форму участi в компанiї;
(в) вимоги стосовно грошей або будь-якого виконання зобов'язань, що має економiчну цiннiсть, пов'язаних з iнвестицiєю;
(г) права iнтелектуальної власностi, включаючи авторськi права, товарнi знаки, патенти, промисловi зразки, технiчнi процеси, ноу-хау, торговельнi секрети, фiрмовi назви та гудвiл, пов'язанi з iнвестицiєю;
(д) концесiя згiдно з суспiльним законом, а також iншi права, наданi законом, контрактом або рiшенням законодавства згiдно з нацiональним законом Договiрної Сторони, якiй надаються iнвестицiї.
Будь-яка змiна форми, в якiй активи iнвестованi, не впливатиме на їх характер як iнвестицiй.
2. Термiн "iнвестор" означає будь-яку фiзичну або юридичну особу, яка iнвестує на територiю iншої Договiрної Сторони:
(а) термiн "фiзична особа" означатиме будь-яку фiзичну особу, що має громадянство будь-якої з Договiрних Сторiн вiдповiдно до її законодавства;
(б) термiн "юридична особа" означає будь-якi органiзацiї, зареєстрованi чи заснованi або iнакше належним чином органiзованi вiдповiдно до законодавства будь-якої з Договiрних Сторiн, включаючи компанiї, асоцiацiї, партнерства, корпорацiї та iншi.
3. Термiн "доходи" означає суми, одержанi внаслiдок iнвестицiї та зокрема, хоча не виключно, включатиме прибутки, вiдсоток, прирiст капiталу, акцiї, дивiденди, роялтi та плату за послуги.
4. Термiн "територiя" означає територiю кожної Договiрної Сторони, що знаходиться пiд її суверенiтетом, включаючи також зони, якi знаходяться в межах земних кордонiв, острови i територiальнi моря та виключнi економiчнi зони, а також континентальний шельф та iншi морськi зони, що знаходяться пiд її суверенiтетом та юрисдикцiєю у вiдповiдностi до мiжнародного права.
Стаття 2
Сприяння та захист iнвестицiй
1. Кожна Договiрна Сторона заохочує та створює сприятливi умови для iнвесторiв iншої Договiрної Сторони для здiйснення iнвестицiй на своїй територiї та допускає такi iнвестицiї вiдповiдно до її законодавства.
2. Iнвестицiї iнвесторiв будь-якої з Договiрних Сторiн отримують повний захист i безпеку на територiї iншої Договiрної Сторони.
Стаття 3
Режим найбiльшого сприяння
1. Кожна Договiрна Сторона на своїй територiї надає iнвестицiям та доходам iнвесторiв iншої Договiрної Сторони режим, який є справедливим та рiвним, та не менш сприятливим, нiж той, який вона надає iнвестицiям та доходам iнвесторiв будь-якої третьої Держави.
2. Кожна Договiрна Сторона на своїй територiї надає iнвесторам iншої Договiрної Сторони по вiдношенню до управлiння, пiдтримання, використання, отримання прибуткiв та розпорядження своїми iнвестицiями, режим, що є справедливим i рiвним та не менш сприятливим, нiж той, який вона надає iнвесторам будь-якої третьої Держави.
3. Положення пунктiв 1 i 2 цiєї Статтi не тлумачаться з тим, щоб зобов'язати одну Договiрну Сторону поширювати на iнвесторiв iншої вигоду вiд будь-якого режиму, преференцiї або привiлеї, якi можуть бути поширенi останньою Договiрною Стороною, якi випливають з:
(а) будь-якого митного союзу або зони вiльної торгiвлi, або монетарного союзу, або подiбних мiжнародних угод, що ведуть до таких союзiв або установ, або iнших форм регiонального спiвробiтництва, стороною яких будь-яка Договiрна Сторона є або може стати;
(б) будь-якої мiжнародної угоди або домовленостi, якi стосуються повнiстю або в основному оподаткування.
Стаття 4
Компенсацiя за втрати
1. Коли iнвестицiї iнвесторiв будь-якої Договiрної Сторони зазнають втрати через вiйну, збройний конфлiкт, нацiональний надзвичайний стан, переворот, повстання, заколот або iншi подiбнi подiї на територiї iншої Договiрної Сторони, їм надаватиметься останньою Договiрною Стороною режим, по вiдношенню до реституцiй, вiдшкодування, компенсацiї або iншого вирiшення, не менш сприятливий, нiж той, який остання Договiрна Сторона надає своїм власним iнвесторам або iнвесторам будь-якої третьої Держави.
Стаття 5
Експропрiацiя
1. Iнвестицiї iнвесторiв будь-якої Договiрної Сторони не будуть нацiоналiзованi, експропрiйованi або пiдданi заходам, що мають ефект, еквiвалентний нацiоналiзацiї або експропрiацiї (надалi iменується "експропрiацiя") на територiї iншої Договiрної Сторони окрiм задля суспiльних цiлей. Експропрiацiя провадитиметеся за належним судочинством, на недискримiнацiйнiй основi та супроводжуватиметься умовами про виплату негайної, адекватної та ефективної компенсацiї. Усе нерухоме майно або його частина не мають бути експропрiйованi за винятком, коли така експропрiацiя покликана суспiльним волевиявленням у вiдповiдностi до законодавства та судочинства, здiйснюється на умовах належної компенсацiї, на основi ринкової цiни такого майна з дати вступу в дiю судового рiшення, але не пiзнiше трьох мiсяцiв з цiєї дати. У випадку затримки виплати понад цього перiоду, компенсацiя має бути переоцiнена на основi ринкової цiни на той час. В разi, коли iнвестованi фонди, якi виступають предметом такої дiї, є iноземними фондами, така компенсацiя вiльно переводиться за кордон, не зважаючи на будь-який закон чи декрет, що передбачає iнше.
2. Потерпiлий iнвестор матиме право на негайний перегляд судовою або iншою незалежною владою цiєї Договiрної Сторони його випадку та оцiнку його iнвестицiй вiдповiдно до принципiв, викладених в цiй Статтi.
3. Положення пункту 1 цiєї Статтi також застосовуються тодi, коли Договiрна Сторона експропрiює активи компанiї, яка отримала статус акцiонерного товариства, або заснована згiдно чинного на будь-якiй частинi її власної територiї права, та в якiй iнвестори iншої Договiрної Сторони мають частки.
Стаття 6
Перекази
1. Договiрнi Сторони гарантують переказ платежiв, якi стосуються iнвестицiй та доходiв. Перекази робитимуться у вiльно конвертованiй валютi, без будь-яких обмежень та непотрiбної затримки. Такi перекази включають, зокрема, але не виключно:
(а) капiтал та додатковi суми для пiдтримки або збiльшення iнвестицiй;
(б) прибутки, вiдсоток, дивiденди та iнший поточний доход;
(в) фонди на виплату по позицi;
(г) роялтi або плату за послуги;
(д) надходження вiд продажу або лiквiдацiї iнвестицiй;
(е) заробiтки фiзичних осiб згiдно законiв i правил Договiрної Сторони, в якiй iнвестицiї були здiйсненi.
2. Для цiлей цiєї Угоди обмiнними курсам будуть офiцiйнi курси, дiйснi для поточних угод на дату переказу, якщо не домовлено про iнше.
Стаття 7
Суброгацiя
1. Якщо Договiрна Сторона або її призначений посередник здiйснює платежi своїм власним iнвесторам згiдно гарантiї, що вона надала в зв'язку з iнвестицiєю на територiї iншої Договiрної Сторони, остання Договiрна Сторона визнає:
(а) передачу або по закону, або згiдно законної угоди в цiй країнi, будь-якого права або права вимоги iнвестора до попередньої Договiрної Сторони або до її призначеного посередника, так як i те,
(б) що попередня Договiрна Сторона або її призначений посередник отримала право внаслiдок суброгацiї користуватися правами та висувати вимоги цього iнвестора та брати на себе зобов'язання, пов'язанi з цiєю iнвестицiєю.
2. Отриманi внаслiдок суброгацiї права або вимоги не виходитимуть за рамки прав та вимог iнвестора.
Стаття 8
Вирiшення спорiв мiж Договiрною Стороною та
iнвестором iншої Договiрної Сторони
1. Будь-який спiр, який може виникнути мiж iнвестором однiєї Договiрної Сторони та iншою Договiрною Стороною у зв'язку з iнвестицiєю на територiї цiєї iншої Договiрної Сторони, буде предметом переговорiв мiж сторонами в спорi.
2. Якщо будь-який спiр мiж iнвестором однiєї Договiрної Сторони та iншої Договiрної Сторони не може бути таким чином вирiшений в перiод шiсть мiсяцiв, iнвестор отримає право передати цю справу до або:
(а) Мiжнародного Центру для Вирiшення Iнвестицiйних Спорiв (ICSID), маючи на увазi вiдповiднi умови Конвенцiї про Вирiшення Iнвестицiйних Спорiв мiж Державами та громадянами iнших Держав, що вiдкрита для пiдписання в Вашингтонi, Округ Колумбiя 18 березня 1965 року, у випадку, коли обидвi Договiрнi Сторони стали стороною цiєї Конвенцiї, або
(б) арбiтра або мiжнародного ad hoc арбiтражного суду, заснованого згiдно з Арбiтражними Правилами Комiсiї Органiзацiї Об'єднаних Нацiй з Права Мiжнародної Торгiвлi (UNSITRAL). Сторони в спорi можуть погодитись письмово змiнити цi Правила. Арбiтражнi рiшення будуть остаточними та обов'язковими для обох сторiн спору.
Стаття 9
Вирiшення спорiв мiж Договiрними Сторонами
1. Спори мiж Договiрними Сторонами вiдносно тлумачення або застосування цiєї Угоди повиннi, якщо це можливо, вирiшуватись шляхом консультацiй або переговорiв.
2. Якщо такий спiр не може бути таким чином вирiшений протягом шести мiсяцiв, його на прохання будь-якої Договiрної Сторони буде передано до Арбiтражного Суду вiдповiдно до положень цiєї Статтi.
3. Арбiтражний Суд створюється для кожного iндивiдуального випадку наступним чином: протягом двох мiсяцiв пiсля отримання звернення про арбiтражне рiшення, кожна з Договiрних Сторiн призначить одного члена цього Суду. Цi два члени потiм оберуть громадянина третьої Держави, якого пiсля схвалення Договiрними Сторонами, буде призначено Головою Суду (надалi згадується як "Голова"). Голову буде призначено протягом трьох мiсяцiв з дати призначення iнших двох членiв.
4. Якщо протягом будь-якого з перiодiв, зазначених в пунктi 3 цiєї Статтi, необхiднi призначення не були зробленi, буде запрошено Президента Мiжнародного Суду Справедливостi зробити необхiднi призначення. Якщо з'ясується, що вiн є громадянином будь-якої Договiрної Сторони або якщо iншi причини перешкоджають йому виконувати вказану функцiю, буде запрошено Вiце-Президента, щоб зробити необхiднi призначення. Якщо з'ясується, що Вiце-Президент також є громадянином будь-якої Договiрної Сторони або не може виконувати зазначену функцiю, член Мiжнародного Суду Справедливостi, наступний за старшинством, який не є громадянином будь-якої Договiрної Сторони, буде запрошений зробити необхiднi призначення.
5. Арбiтражний Суд досягатиме своїх рiшень бiльшiстю голосiв. Такi рiшення будуть обов'язковими. Кожна Договiрна Сторона нестиме витрати вiдносно своїх членiв суду та свого представництва в арбiтражному судочинствi; витрати вiдносно Голови та витрати, що залишаються, нестимуться в рiвних частинах обома Договiрними Сторонами. Арбiтражний Суд визначатиме свою власну процедуру.
Стаття 10
Застосування iнших правил та спецiальних
зобов'язань
1. Якщо питання регулюється одночасно цiєю Угодою та iншою мiжнародною угодою, сторонами якої є обидвi Договiрнi Сторони, нiщо в цiй угодi не заважатиме Договiрним Сторонам або будь-яким її iнвесторам, якi володiють iнвестицiями на територiї iншої Договiрної Сторони користуватися перевагами тих правил, якi є бiльш сприятливими, по вiдношенню до його випадку.
2. Якщо режим, який має надаватися однiєю Договiрною Стороною iнвесторам iншої Договiрної Сторони вiдповiдно до її законiв та правил або iнших спецiальних положень контрактiв, є бiльш сприятливий, нiж той, який надається цiєю Угодою, буде надано бiльш сприятливий.
Стаття 11
Застосування цiєї Угоди
Умови цiєї Угоди застосовуватимуться до iнвестицiй, здiйснених iнвесторами однiєї Договiрної Сторони на територiї iншої Договiрної Сторони як до, так i пiсля набуття чинностi цiєю Угодою. Але вони не мають застосовуватись до спорiв, що виникли до вступу в дiю цiєї Угоди.
Стаття 12
Набуття чинностi, тривалiсть та припинення
1. Кожна Договiрна Сторона повiдомить iншу про завершення процедур, необхiдних згiдно з її законодавством для набуття чинностi цiєю Угодою. Ця Угода набере чинностi з дати другого повiдомлення.
2. Ця Угода залишається чинною на перiод десять рокiв та продовжуватиме залишатися чинною пiсля цього доти, поки за рiк до сплину початкового або будь-яких наступних перiодiв, будь-яка Договiрна Сторона не повiдомить iншу Договiрну Сторону письмово про свiй намiр припинити дiю цiєї Угоди.
3. Вiдносно iнвестицiй, здiйснених до припинення цiєї Угоди, умови цiєї Угоди залишатимуться чинними на перiод в десять рокiв з дати внесення iнвестицiй.
На посвiдчення чого тi, що пiдписалися нижче, до того ж належним чином уповноваженi, пiдписали цю Угоду.
Здiйснено в м.Києвi 19 лютого 2001 року у двох дiйсних примiрниках, кожний українською, арабською та англiйською мовами, причому всi тексти є рiвно автентичними.
В разi розбiжностей у тлумаченнi, переважатиме текст англiйською мовою.
За Уряд України | За Уряд Республiки Ємен |