ДЕРЖАВНИЙ КОМIТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛIТИКИ ТА ПIДПРИЄМНИЦТВА
28.10.2002 | N 1-222/5706 |
---|
Щодо оподаткування податком на додану вартiсть
лiкарського засобу - спирту етилового
Державний комiтет України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва розглянув <...> лист та повiдомляє наступне.
Щодо витребування <...> справи по скарзi з ДПА України, внесення подання до цього органу, то це виходить за межi повноважень Держпiдприємництва України, визначених у Положеннi про Державний комiтет України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва, яке затверджене Указом Президента України вiд 25.05.2000 р. N 721/2000.
У листi апарату Верховної Ради України вiд 01.06.2001 р. N 07/8-291 "Про ПДВ при реалiзацiї спирту етилового як лiкарської сировини", зазначається наступне.
У Головному юридичному управлiннi Апарату Верховної Ради України розглянуто питання щодо оподаткування податком на додану вартiсть спирту етилового, який використовується як лiкарський засiб, з приводу чого повiдомляється таке.
Вiдповiдно до пiдпункту 5.1.7 ст. 5 Закону України "Про податок на додану вартiсть" операцiї з продажу лiкарських засобiв та виробiв медичного призначення, зареєстрованих в Українi в установленому законодавством порядку, в тому числi надання послуг з такого продажу аптечними установами, звiльнено вiд сплати податку на додану вартiсть.
Спирт етиловий як лiкарський засiб внесено до Державного реєстру лiкарських засобiв, який веде Мiнiстерство охорони здоров'я України, вiдповiдно до компетенцiї, визначеної Законом України "Про лiкарськi засоби".
Проте у пунктi 5.6 статтi 5 Закону України "Про податок на додану вартiсть" встановлено, що звiльнення вiд оподаткування, передбачене у пунктi 5.1 ст. 5 цього Закону, не поширюється на операцiї з продажу пiдакцизних товарiв.
У той же час спирт етиловий згiдно з положеннями Закону України "Про ставки акцизного збору та ввiзного мита на спирт етиловий та алкогольнi напої" визнано пiдакцизним товаром незалежно вiд сфери його застосування.
Отже, враховуючи наведене, вважаємо, що у данiй ситуацiї iснує певна неузгодженiсть Законiв України "Про податок на додану вартiсть" та "Про ставки акцизного збору i ввiзного мита на спирт етиловий та алкогольнi напої" в частинi оподаткування операцiй з продажу спирту етилового як лiкарського засобу податком на додану вартiсть. Зазначену колiзiю, на наш погляд, слiд усунути шляхом внесення змiн до вiдповiдних законiв.
Що ж до застосування положень вищезгаданих законiв, то Комiтетом Верховної Ради України з питань фiнансiв та банкiвської дiяльностi, який був головним при їх прийняттi, була надана вiдповiдь з цього питання (лист Комiтету вiд 3 травня 2001 року N 06-10/247), що вiдповiдає статтi 14 Закону України "Про комiтети Верховної Ради України".
У листi Комiтету Верховної Ради України з питань фiнансiв i банкiвської дiяльностi вiд 26.12.2001 р. N 06-10/764 зазначається наступне.
У Комiтетi Верховної Ради України з питань фiнансiв i банкiвської дiяльностi розглянуто <...> лист <...> щодо застосування окремих норм Закону України "Про податок на додану вартiсть".
Вiдповiдно до пiдпункту 5.1.7 пункту 5.1 статтi 5 зазначеного Закону звiльняються вiд податку на додану вартiсть операцiї з продажу лiкарських засобiв та виробiв медичного призначення, зареєстрованих в Українi у встановленому законодавством порядку, у тому числi надання послуг з такого, продажу аптечними установами. Що стосується спирту етилового, то вiн є специфiчним товаром, який використовується як для виготовлення пiдакцизних товарiв - алкогольних напоїв, так i для виготовлення непiдакцизних товарiв - лiкiв, есенцiй, оцту харчового. У разi, якщо спирт етиловий (вiдповiдного вмiсту) зареєстрований та внесений до Державного реєстру лiкарських засобiв України як лiкарський засiб, то операцiї з продажу спирту етилового як лiкарського засобу, який використовується закладами охорони здоров'я для забезпечення лiкувально-дiагностичного процесу (у тому числi надання послуг з такого продажу аптечними установами) мають бути звiльненi вiд оподаткування податком на додану вартiсть.
Варто зазначити, що Держпiдприємництво України розробив проект Закону України "Про внесення змiн до Закону України "Про податок на додану вартiсть", в якому зазначалося, що операцiї з продажу спирту етилового як лiкарського засобу, який використовується закладами охорони здоров'я для забезпечення лiкувально-дiагностичного процесу (у тому числi надання послуг з такого продажу аптечними установами), мають бути звiльненi вiд оподаткування податком на додану вартiсть. Але Державна податкова адмiнiстрацiя України i Мiнiстерство фiнансiв України не погодили проект.
Вiдповiдно до пiдпункту 5.2.5 пункту 5.2 статтi 5 Закону України вiд 21.12.2000 р. N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платникiв податкiв перед бюджетами та державними цiльовими фондами", з урахуванням строкiв позовної давностi платник податкiв має право оскаржити до суду (арбiтражного суду) рiшення контролюючого органу про нарахування податкового зобов'язання у будь-який момент пiсля отримання вiдповiдного податкового повiдомлення. У цьому i випадку зазначене рiшення контролюючого органу не пiдлягає адмiнiстративному оскарженню.
Враховуючи вищевикладене, радимо <...> звернутися до суду, адже вiдповiдно до абзацу "г" пункту 4.2.2 статтi 4 Закону України вiд 21.12.2000 р. N 2181-III "Про порядок погашення i зобов'язань платникiв податкiв перед бюджетами та державними цiльовими фондами" платник податкiв може оскаржити до суду (арбiтражного суду) рiшення контролюючого органу або органу стягнення щодо видання iнструкцiй чи податкових роз'яснень (у тому числi форм обов'язкової податкової звiтностi, далi - податкових роз'яснень), якi, за висновком такого платника податкiв, суперечать нормам або змiсту вiдповiдного податку, збору (обов'язкового платежу). Визнання судом (арбiтражним судом) iнструкцiї або податкового роз'яснення податкового органу (незалежно вiд їх реєстрацiї у Мiнiстерствi юстицiї України) недiйсними є пiдставою для використання зазначеного рiшення всiма платниками податкiв з моменту прийняття такого судового рiшення, а також для вiдповiдної змiни положень iнструкцiй чи роз'яснень контролюючих органiв з цього питання. Зазначене рiшення суду (арбiтражного суду) набирає чинностi з моменту його прийняття та повинно бути оприлюднене за рахунок сторони, що програла спiр (була визнана винною), протягом 30 календарних днiв з моменту прийняття такого судового рiшення.
Голова | О.Кужель |
"Податки та бухгалтерський облiк", N 96, 02.12.2002 р.