ДЕРЖАВНИЙ КОМIТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛIТИКИ ТА ПIДПРИЄМНИЦТВА
вiд 02.10.2002 р. | N 1-222/5320 |
---|
Державний комiтет України з
питань регуляторної полiтики та пiдприємництва
розглянув Ваш лист вiд 02.09.2002 i повiдомляє.
Згiдно до статтi 11 Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва i обiгу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв" на лицьовiй або зворотнiй сторонi етикетки повиннi бути зазначенi дата виготовлення виробу, код пiдприємства та номер лiцензiї на виробництво.
Вiдповiдно до пункту 14 Правил роздрiбної торгiвлi алкогольними напоями, затверджених постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 30.07.96 N 854, на лицьовiй або зворотнiй сторонi етикетки повиннi бути зазначенi дата виготовлення виробу, код пiдприємства та номер лiцензiї на виробництво.
У пунктi 2 цiєї постанови визначено, що постiйний контроль за виконанням вимог Правил роздрiбної торгiвлi алкогольними напоями забезпечують у межах своїх повноважень Рада мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, обласнi, Київська та Севастопольська мiськi державнi адмiнiстрацiї, Мiнiстерство внутрiшнiх справ, Державний комiтет стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї, Мiнiстерство зовнiшнiх економiчних зв'язкiв i торгiвлi, Державна податкова адмiнiстрацiя, Мiнiстерство охорони здоров'я.
У статтi 17 Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва i обiгу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв" передбачено, що за порушення норм цього Закону щодо виробництва i торгiвлi спиртом етиловим, коньячним i плодовим, спиртом етиловим ректифiкованим виноградним, спиртом етиловим ректифiкованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами посадовi особи i громадяни притягаються до вiдповiдальностi згiдно з чинним законодавством. У разi оптової (включаючи iмпорт та експорт) i роздрiбної торгiвлi спиртом етиловим, коньячним i плодовим, спиртом етиловим ректифiкованим виноградним, спиртом етиловим ректифiкованим плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами без наявностi лiцензiй або з порушенням установлених правил торгiвлi ними до суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi застосовуються фiнансовi санкцiї у виглядi штрафiв - 200 вiдсоткiв вартостi отриманої партiї товару, але не менше 1700 гривень.
Рiшення про стягнення штрафiв, передбачених частиною другою цiєї статтi, приймаються органом, який видав лiцензiю на право виробництва i торгiвлi спиртом етиловим, коньячним i плодовим, спиртом етиловим ректифiкованим виноградним, спиртом етиловим ректифiкованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями i тютюновими виробами, та iншими органами виконавчої влади у межах їх компетенцiї, визначеної законами України.
Дiї органiв, якi мають право контролю за реалiзацiєю норм цього Закону, можуть бути оскарженi в мiсячний термiн у судовому порядку.
У статтi 8 Закону України вiд 04.12.90 N 509-XII "Про державну податкову службу в Українi" визначено, що Державна податкова адмiнiстрацiя України здiйснює, зокрема, такi функцiї: виконує безпосередньо, а також органiзовує роботу державних податкових адмiнiстрацiй та державних податкових iнспекцiй, пов'язану iз: проведенням роботи по боротьбi з незаконним обiгом алкогольних напоїв та тютюнових виробiв, веденням реєстрiв iмпортерiв, експортерiв, оптових та роздрiбних торговцiв, мiсць зберiгання алкогольних напоїв та тютюнових виробiв, участю у розробленнi пропозицiй щодо основних напрямiв державної полiтики i проектiв державних програм у сферi боротьби з незаконним обiгом алкогольних напоїв та тютюнових виробiв, органiзацiєю виконання актiв законодавства у межах своїх повноважень, здiйсненням систематичного контролю за їх реалiзацiєю, узагальненням практики застосування законодавства, застосуванням у випадках, передбачених законодавством, фiнансових санкцiй до суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi за порушення законодавства про виробництво i обiг спирту етилового, коньячного, плодового, алкогольних напоїв i тютюнових виробiв, здiйсненням заходiв по вилученню та знищенню або передачi на промислову переробку алкогольних напоїв, знищенню тютюнових виробiв, що були незаконно виробленi чи знаходилися у незаконному обiгу; забезпечує виготовлення марок акцизного збору, їх зберiгання, продаж та органiзовує роботу, пов'язану iз здiйсненням контролю за наявнiстю цих марок на пляшках (упаковках) алкогольних напоїв i на пачках (упаковках) тютюнових виробiв пiд час їх транспортування, зберiгання i реалiзацiї.
Згiдно до статтi 10 цього ж Закону державнi податковi iнспекцiї в районах, мiстах без районного подiлу, районах у мiстах, мiжрайоннi та об'єднанi державнi податковi iнспекцiї виконують, в тому числi, таку функцiю: здiйснюють контроль за наявнiстю марок акцизного збору на пляшках (упаковках) алкогольних напоїв i на пачках (упаковках) тютюнових виробiв пiд час їх транспортування, зберiгання i реалiзацiї.
А вiдповiдно до статтi 2 згаданого Закону завданнями органiв державної податкової служби є: здiйснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильнiстю обчислення, повнотою i своєчаснiстю сплати до бюджетiв, державних цiльових фондiв податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв), а також неподаткових доходiв, установлених законодавством.
Враховуючи вище викладене, Держпiдприємництво України вважає, що контроль за наявнiстю дати виготовлення алкогольного виробу на лицьовому або зворотному боцi етикетки є компетенцiєю органiв у справах захисту прав споживачiв, а не органiв державної податкової служби, компетенцiєю яких є здiйснення контролю за правильнiстю обчислення, повнотою i своєчаснiстю сплати до бюджетiв, державних цiльових фондiв податкiв i зборiв.
Так, у частинi 2 статтi 18 Закону України вiд 12.05.91 N 1023-XII "Про захист прав споживачiв" iнформацiя про товари (роботи, послуги) доводиться до вiдома споживачiв виробником (виконавцем, продавцем) у супровiднiй документацiї, що додається до товарiв (наслiдкiв робiт, послуг), на етикетцi, а також маркуванням чи iншим способом (у доступнiй наочнiй формi), прийнятим для окремих видiв товарiв (робiт, послуг) або в окремих сферах обслуговування.
А вiдповiдно до пункту 13 статтi 5 Закону України вiд 12.05.91 N 1023-XII "Про захист прав споживачiв" спецiально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сферi захисту прав споживачiв та його територiальнi органи в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi та Севастополi здiйснюють державний контроль за дотриманням законодавства України про захист прав споживачiв у центральних i мiсцевих органах виконавчої влади та суб'єктами господарської дiяльностi, забезпечують реалiзацiю державної полiтики щодо захисту прав споживачiв i мають право: накладати на суб'єкти господарської дiяльностi сфери торгiвлi, громадського харчування i послуг, в тому числi на громадян-пiдприємцiв, стягнення, передбаченi статтею 23 цього Закону, в порядку, що визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Як передбачено пiдпунктом 7.2 Положення про Державний комiтет стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї України, яке затверджено Указом Президента України вiд 26.07.2000 N 926/2000, Держстандарт України вiдповiдно до покладених на нього завдань: у сферi захисту прав споживачiв: здiйснює в межах своєї компетенцiї контроль за додержанням законодавства у сферi регулювання виробництва i торгiвлi спиртом етиловим, коньячним i плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами.
Норма Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва i обiгу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв" та Правил роздрiбної торгiвлi алкогольними напоями, затверджених постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 30.07.96 N 854, щодо зазначення дати виготовлення на етикетцi горiлки та лiкеро-горiлчаних виробiв, якi реалiзуються в Українi, спрямована саме на захист прав споживачiв i встановлена в їх iнтересах.
Голова | О. Кужель |
"Экспресс-анализ законодательных и
нормативных актов",
N 3, 17 сiчня 2003 р.