УКАЗ
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про угоди про розподiл продукцiї
З метою створення сприятливих умов для iнвестування пошуку, розвiдки та видобування корисних копалин у межах територiї України, її континентального шельфу та виключної (морської) економiчної зони на засадах, визначених угодами про розподiл продукцiї, вiдповiдно до пункту 4 роздiлу XV "Перехiднi положення" Конституцiї України постановляю:
1. Установити, що цей Указ регулює вiдносини, що виникають у процесi укладення, виконання та припинення дiї угод про розподiл продукцiї, визначає основнi правовi вимоги до таких угод, а також особливостi правовiдносин щодо користування надрами на умовах розподiлу продукцiї.
Вiдносини, що виникають у процесi виконання пошукових робiт, розвiдки та видобування корисних копалин, розподiлу виробленої продукцiї, а також її транспортування, обробки, зберiгання, переробки, використання, реалiзацiї чи розпорядження нею iншим чином, регулюються угодою про розподiл продукцiї, що укладається згiдно з цим Указом та iншими актами законодавства України.
Права та обов'язки сторiн угоди про розподiл продукцiї визначаються цим Указом та цивiльним законодавством України.
2. Установити, що термiни, якi вживаються в цьому Указi, мають таке значення:
продукцiя - кориснi копалини загальнодержавного або мiсцевого значення (мiнеральна сировина), що видобуваються (виробляються) пiд час розробки родовищ корисних копалин;
вироблена продукцiя - загальний обсяг продукцiї, виробленої вiдповiдно до угоди про розподiл продукцiї та доставленої у пункт вимiру;
компенсацiйна продукцiя - частина виробленої продукцiї, що передається у власнiсть iнвестора в рахунок компенсацiї його витрат;
прибуткова продукцiя - частина виробленої продукцiї, що розподiляється мiж iнвестором i державою та визначається як рiзниця мiж виробленою i компенсацiйною продукцiєю;
пункт вимiру - пункт, у якому вiдповiдно до угоди про розподiл продукцiї здiйснюється вимiр виробленої продукцiї та її розподiл на компенсацiйну та прибуткову.
3. Органи виконавчої влади та органи мiсцевого самоврядування здiйснюють свою дiяльнiсть на принципах взаємодiї та спiвробiтництва з метою захисту iнтересiв держави, народу України, регiонiв i територiй, охорони довкiлля i забезпечення рацiонального користування надрами України.
Координацiя дiяльностi органiв виконавчої влади та органiв мiсцевого самоврядування пiд час укладення, виконання, припинення дiї угод про розподiл продукцiї здiйснюється Кабiнетом Мiнiстрiв України.
4. Вiдповiдно до угоди про розподiл продукцiї одна сторона - держава доручає другiй сторонi - iнвестору на визначений строк проведення пошукових робiт, розвiдки та видобування корисних копалин на визначенiй дiлянцi (дiлянках) надр, розподiлу виробленої продукцiї, а також її транспортування, обробки, зберiгання, переробки, використання, реалiзацiї чи розпорядження нею iншим чином, а iнвестор зобов'язується виконати дорученi роботи за свiй рахунок i на свiй ризик з наступною компенсацiєю витрат i отриманням плати у виглядi частини прибуткової продукцiї.
Угода про розподiл продукцiї може бути двосторонньою чи багатосторонньою, тобто її учасниками можуть бути кiлька iнвесторiв.
Держава гарантує iнвесторам отримання погоджень, квот, дозволiв (лiцензiй) на користування надрами, актiв про надання гiрничого вiдводу, документiв, що засвiдчують право користування землею, та iнших дозволiв, пов'язаних iз користуванням надрами та виконанням робiт, передбачених угодою про розподiл продукцiї.
Зазначенi документи видаються згiдно з вимогами законодавства України на строк дiї угоди i втрачають свою чиннiсть або змiнюються на умовах, викладених в угодi.
5. Вiд iменi держави в угодi про розподiл продукцiї виступає Кабiнет Мiнiстрiв України або Уповноважений орган - постiйно дiюча мiжвiдомча комiсiя, яка утворюється Кабiнетом Мiнiстрiв України. Кабiнет Мiнiстрiв України або Уповноважений орган може укладати угоди про розподiл продукцiї та вирiшувати всi питання, пов'язанi з укладанням та виконанням цих угод.
Положення про Уповноважений орган затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Iнвесторами можуть бути громадяни України, iноземцi, юридичнi особи України або iнших держав, якi мають вiдповiдну квалiфiкацiю, матерiально-технологiчнi та економiчнi можливостi для користування надрами, що пiдтверджено документами, виданими згiдно з законами (процедурами) держави реєстрацiї (походження) iнвестора.
6. Угоди про розподiл продукцiї вiдповiдно до цього Указу можуть укладатися щодо окремих дiлянок (дiлянки) надр, що обмежуються у просторi та координатами, в межах яких знаходяться родовища, частини родовищ корисних копалин загальнодержавного або мiсцевого значення, включаючи дiлянки надр у межах континентального шельфу та виключної (морської) економiчної зони України, передбаченi Перелiком дiлянок надр (родовищ корисних копалин), що можуть надаватися у користування на умовах, визначених угодами про розподiл продукцiї.
Перелiк дiлянок надр (родовищ корисних копалин), що можуть надаватися у користування на умовах, визначених угодами про розподiл продукцiї, та їх розмiр, затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України за спiльним поданням спецiально уповноваженого центрального органу виконавчої влади в галузi геологiї, розвiдки i використання надр та iнших заiнтересованих центральних органiв виконавчої клади з попереднiм узгодженням Перелiку з органами мiсцевого самоврядування (залежно вiд виду та мiсця розташування родовищ корисних копалин).
Iнвестор може звернутися до Кабiнету Мiнiстрiв України або Уповноваженого органу з пропозицiєю про вирiшення питання щодо включення певної дiлянки до цього Перелiку.
Забороняється внесення змiн до затвердженого Перелiку дiлянок надр (родовищ корисних копалин), що можуть надаватися у користування на умовах, визначених угодами про розподiл продукцiї, стосовно дiлянок, щодо яких укладено угоду чи оголошено конкурс на укладення угоди про розподiл продукцiї.
7. Угода про розподiл продукцiї укладається з переможцем конкурсу, який проводиться в порядку, визначеному Кабiнетом Мiнiстрiв України.
За рiшенням Кабiнету Мiнiстрiв України угода про розподiл продукцiї може бути укладена без проведення конкурсу щодо дiлянок надр iз незначними запасами корисних копалин, що пiдтверджується висновками вiдповiдних державних органiв.
Угода може бути укладена також без проведення конкурсу, якщо:
оголошений конкурс не вiдбувся, оскiльки iз заявкою на участь у ньому звернувся лише один iнвестор. У цьому випадку угода може бути укладена з iнвестором, який подав заявку на участь у конкурсi, в разi виконання ним усiх умов конкурсу;
iнвестор мав на день набрання чинностi цим Указом лiцензiю на користування надрами i розпочав дiяльнiсть на передбачених нею умовах.
8. Рiшення про проведення конкурсу на укладення угоди про розподiл продукцiї приймається Кабiнетом Мiнiстрiв України або Уповноваженим органом.
Протягом трьох мiсяцiв з дня прийняття рiшення про проведення конкурсу Кабiнетом Мiнiстрiв України або Уповноваженим органом затверджуються умови конкурсу та публiкуються оголошення про проведення конкурсу в офiцiйних друкованих виданнях органiв виконавчої влади України та в iноземних засобах масової iнформацiї.
Строк мiж публiкацiєю оголошення про проведення конкурсу на укладення угоди про розподiл продукцiї та граничним строком подання заявки на участь у конкурсi не повинен бути меншим шести мiсяцiв.
За участь у конкурсi на укладення угоди про розподiл продукцiї iнвесторами вноситься плата, розмiр, порядок внесення та використання якої визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Строк проведення конкурсу не повинен перевищувати трьох мiсяцiв вiд дати закiнчення граничного строку подання конкурсних заявок.
Результати конкурсу пiдлягають опублiкуванню в офiцiйних друкованих виданнях органiв виконавчої влади України.
З переможцем конкурсу не пiзнiше вiсiмнадцяти мiсяцiв вiд дня опублiкування результатiв конкурсу укладається угода про розподiл продукцiї в порядку i на умовах, визначених цим Указом.
9. Угода про розподiл продукцiї повинна вiдповiдати вимогам конкурсу на укладення такої угоди та вимогам цього Указу.
В угодi про розподiл продукцiї визначається перелiк видiв дiяльностi iнвестора та програма обов'язкових робiт iз визначенням строкiв виконання, обсягiв та видiв фiнансування, технологiчного обладнання та iнших показникiв.
Угода про розподiл продукцiї має встановлювати:
пункт вимiру;
обов'язок iнвестора доставляти вироблену продукцiю в пункт вимiру;
загальний обсяг виробленої продукцiї;
порядок визначення обсягу компенсацiйної продукцiї;
порядок та умови розподiлу прибуткової продукцiї мiж державою та iнвестором;
порядок та строк передачi державi належної їй частини прибуткової продукцiї. Угодою може бути передбачено передачу державi грошового еквiваленту частини прибуткової продукцiї, що належить державi;
порядок одержання iнвестором частини прибуткової продукцiї, що належить йому вiдповiдно до угоди.
10. Угодою про розподiл продукцiї має бути визначено:
сторони угоди та їх реквiзити;
характеристику дiлянки надр (родовищ корисних копалин), щодо якої укладається угода, включаючи географiчнi координати району робiт, а також обмеження щодо глибини промислової розробки надр;
умови надання земельної дiлянки;
проект рекультивацiї земель, порушених пiд час проведення пошуку, розвiдки та видобування корисних копалин;
вид (види) користування надрами;
перелiк, обсяги i строки виконання передбачених угодою робiт;
кошторис на проведення передбачених угодою робiт;
вимоги до якостi виконуваних згiдно з угодою робiт;
права та обов'язки сторiн, зокрема права iнвестора щодо земле- та природокористування;
орiєнтовнi обсяги видобутку корисних копалин;
умови використання корисних копалин;
порядок визначення вартостi видобутих корисних копалин;
порядок внесення платежiв за користування надрами та розмiр збору за геологорозвiдувальнi роботи, виконанi за рахунок державного бюджету;
витрати, що пiдлягають вiдшкодуванню компенсацiйною продукцiєю;
порядок та умови розподiлу продукцiї з урахуванням вимог статтi 25 цього Указу;
порядок переходу права власностi на вироблену продукцiю;
порядок передачi державi її частини прибуткової продукцiї;
порядок переходу права власностi на майно вiд iнвестора до держави;
порядок контролю за виконанням передбачених угодою робiт, додержанням iнших умов угоди; строк, форми та змiст звiтiв, iнформацiї, рахункiв, що надаються iнвестором Кабiнету Мiнiстрiв України або Уповноваженому органу;
вимоги щодо повернення дiлянок надр пiсля закiнчення строку дiї угоди, у разi її дострокового припинення або закiнчення окремих етапiв робiт, а також строки та порядок повернення цих дiлянок;
умови внесення змiн, дострокового припинення чи продовження дiї угоди;
умови переуступки iнвестором прав та обов'язкiв, передбачених угодою;
вимоги щодо рацiонального i комплексного використання та охорони надр i довкiлля, безпеки та охорони працi персоналу, залученого до передбачених угодою робiт, вiдповiдальнiсть сторiн та засоби її забезпечення;
строк дiї угоди, дату, мiсце пiдписання та порядок набрання нею чинностi.
11. Невiд'ємною частиною угоди про розподiл продукцiї є додатки, на якi сторони посилаються в текстi угоди, зокрема вичерпний перелiк правил, норм, стандартiв ведення робiт, пов'язаних iз користуванням надрами, охороною довкiлля, використанням i переробкою мiнеральної сировини, розрахунки, плани, перелiки, програми, таблицi тощо, а в разi потреби - висновки експертiв (акти експертиз), науковцiв i фахiвцiв, залучених до розроблення проекту угоди.
Угода про розподiл продукцiї повинна передбачати обов'язки iнвестора щодо:
надання переваг продукцiї, роботам i послугам українського походження за рiвних умов стосовно цiни, строку виконання, якостi, вiдповiдностi мiжнародним стандартам;
прийняття (наймання) на територiї України працiвникiв для зазначених в угодi робiт переважно з числа громадян України та для їх навчання в обсягах, передбачених угодою.
12. Для координацiї дiяльностi сторiн пiд час виконання угоди про розподiл продукцiї угодою може передбачатися створення координацiйного комiтету.
13. В угодi про розподiл продукцiї мають бути зазначенi документи, якими пiдтверджуються повноваження сторiн на пiдписання угоди.
14. Угоди про розподiл продукцiї, укладенi щодо видобування вуглеводневої сировини, благородних металiв, дорогоцiнного камiння, а також щодо використання родовищ iз значними запасами корисних копалин, крiм умов, зазначених у статтях 9 - 13 цього Указу, передбачають:
щорiчне декларування видобувних характеристик;
порядок користування геологiчною, геофiзичною та iншою iнформацiєю;
порядок та особливостi облiку витрат на промисловi та технологiчнi потреби;
обов'язки щодо утилiзацiї газу i газового конденсату та умови проведення цiєї роботи;
порядок та строки оцiнки рiвня забруднення довкiлля в районi експлуатацiї дiлянки надр на момент укладення угоди;
обсяги, вартiсть i строки виконання природоохоронних заходiв;
порядок узгодження та затвердження рiчних програм робiт, зокрема програм проведення нафтових операцiй;
умови вiдповiдального зберiгання державної частки видобутих корисних копалин до передачi їх державi;
умови страхування майнових ризикiв, включаючи втрату корисних копалин внаслiдок повенi, пожежi тощо;
умови виключного ризику пiд час розробки родовищ.
15. Якщо учасниками угоди про розподiл продукцiї є два чи бiльше iнвесторiв, вони повиннi призначити зi свого складу одного з iнвесторiв - Оператора угоди для представництва їх iнтересiв у стосунках з державою.
У такому разi угодою визначаються:
правовий стан Оператора угоди та його обов'язки перед iншими її учасниками, в тому числi перед державою;
порядок взаємовiдносин iнвесторiв iз державою через Оператора угоди;
умови припинення участi в угодi одного чи кiлькох iнвесторiв - учасникiв угоди.
При цьому сторони повиннi виходити з того, що на Оператора угоди покладається органiзацiя виконання робiт, передбачених угодою, зокрема ведення облiку та звiтностi, а всi iнвестори несуть майнову вiдповiдальнiсть перед державою за дiї Оператора угоди як за свої власнi.
16. Розроблення проекту угоди про розподiл продукцiї здiйснюється iнвестором iз дотриманням вимог цього Указу.
В окремих випадках за рiшенням Кабiнету Мiнiстрiв України розроблення проекту угоди може покладатися на Кабiнет Мiнiстрiв України або Уповноважений орган.
Проект угоди про розподiл продукцiї готується українською мовою.
17. Проект угоди про розподiл продукцiї розробляється протягом трьох мiсяцiв з дня офiцiйного опублiкування результатiв конкурсу та реєструється Уповноваженим органом.
Довгостроковi (бiльше 10 рокiв) проекти угоди та проекти угоди, для виконання яких необхiднi значнi капiталовкладення, пiдлягають обов'язковiй державнiй експертизi з фiнансових, правових, природоохоронних та iнших питань. В iнших випадках державна експертиза проекту угоди проводиться на вимогу однiєї iз сторiн.
Уповноважений орган не пiзнiше трьох мiсяцiв вiд дня реєстрацiї проекту угоди про розподiл продукцiї надає iнвестору висновки, зауваження, результати проведених експертиз або нову редакцiю угоди, на пiдставi чого iнвестор повинен доопрацювати проект угоди чи пiдготувати свої висновки, зауваження до нового проекту угоди.
Нова редакцiя проекту угоди повторно розглядається та узгоджується сторонами.
З питань, що не були узгодженi сторонами протягом шести мiсяцiв вiд дня реєстрацiї першого варiанта проекту угоди, за iнiцiативою однiєї iз сторiн i за її рахунок може бути проведена додаткова чи повторна експертиза. Iнвестор може звертатися до вiдомих мiжнародних неурядових органiзацiй чи спецiалiзованих наукових органiзацiй з проханням про проведення експертизи (наукової, технiчної тощо) з питань, що потребують додаткових обгрунтувань.
Проект угоди про розподiл продукцiї повинен бути узгоджений з органом мiсцевого самоврядування, на територiї якого розташована дiлянка надр, що вiдповiдно до угоди передається в користування.
Проект угоди про розподiл продукцiї пiсля остаточного узгодження та доопрацювання повторно реєструється Уповноваженим органом та надсилається iнвестору.
Порядок реєстрацiї першого та остаточного варiантiв проекту угоди про розподiл продукцiї визначається Уповноваженим органом.
18. У разi укладення багатостороннiх угод про розподiл продукцiї дiяльнiсть iнвесторiв визнається спiльною.
Кабiнет Мiнiстрiв України або Уповноважений орган сприяє оформленню документiв, передбачених у частинi третiй статтi 4 цього Указу, на iм'я усiх iнвесторiв - учасникiв угоди про розподiл продукцiї.
Проект угоди про розподiл продукцiї узгоджується з кожним iнвестором. У разi вiдмови одного з iнвесторiв вiд укладення угоди вона за погодженням сторiн може бути укладена iншими учасниками з внесенням вiдповiдних змiн до тексту угоди.
19. Пiдписання угоди про розподiл продукцiї здiйснюється повноважними представниками сторiн.
Пiдписання угоди про розподiл продукцiї здiйснюється з боку держави представником (представниками) Кабiнету Мiнiстрiв України або Уповноваженого органу, який визначається вiдповiдно до законодавства України.
Повноваження представникiв iнвесторiв на пiдписання угоди перевiряються Кабiнетом Мiнiстрiв України або Уповноваженим органом.
Якщо однiєю iз сторiн угоди є iноземний iнвестор, угода про розподiл продукцiї укладається українською та англiйською мовами. Переклад угоди англiйською мовою забезпечує сторона, яка здiйснювала пiдготовку проекту угоди. Примiрники українською i англiйською мовами мають однакову юридичну силу.
Автентичнiсть усiх примiрникiв угоди про розподiл продукцiї, що пiдписуються сторонами, забезпечує Кабiнет Мiнiстрiв України або Уповноважений орган.
20. Строк дiї угоди про розподiл продукцiї визначається сторонами, однак не може перевищувати п'ятдесяти рокiв з дня її пiдписання.
У рамках строку дiї угоди обов'язково визначаються строки, вiдведенi на пошук, розвiдку та видобування корисних копалин, а також порядок та умови їх продовження.
Строк дiї угоди про розподiл продукцiї, визначений вiдповiдно до частини першої цiєї статтi, за iнiцiативою iнвестора i за умови виконання ним взятих на себе зобов'язань може бути за згодою Кабiнету Мiнiстрiв України або Уповноваженого органу продовжений шляхом укладення додаткової угоди. Одночасно з пiдписанням додаткової угоди про продовження строку дiї угоди про розподiл продукцiї продовжується дiя лiцензiй та iнших дозволiв, виданих для цiлей виконання угоди про розподiл продукцiї.
Дiя угоди про розподiл продукцiї може бути припинена достроково в порядку i на умовах, передбачених угодою сторiн.
Продовження чи дострокове припинення дiї угоди про розподiл продукцiї пiдлягає державнiй реєстрацiї в порядку, визначеному для реєстрацiї угод.
21. Державна реєстрацiя укладеної угоди про розподiл продукцiї провадиться Уповноваженим органом у порядку, визначеному Кабiнетом Мiнiстрiв України. Плата за державну реєстрацiю угоди не справляється.
22. Роботи, передбаченi угодою про розподiл продукцiї, виконуються вiдповiдно до програм, планiв i кошторисiв, затверджених у порядку, визначеному угодою.
Пiсля закiнчення окремих етапiв пошукових i розвiдувальних робiт iнвестор зобов'язаний повернути дiлянки надр, переданих йому в користування вiдповiдно до умов угоди про розподiл продукцiї.
Промислове освоєння розвiданих за угодою про розподiл продукцiї родовищ корисних копалин, зокрема техногенних, або їх дiлянок здiйснюється на умовах, визначених цiєю угодою.
23. Особливостi користування надрами пiд час виконання угоди про розподiл продукцiї, передусiм пов'язанi з наданням, передачею та припиненням (зупиненням чи обмеженням) права користування надрами, а також iз правовим оформленням таких вiдносин, визначаються цим Указом та угодою про розподiл продукцiї.
Користування надрами пiд час виконання угоди про розподiл продукцiї може бути заборонено або тимчасово припинено Кабiнетом Мiнiстрiв України або Уповноваженим органом у разi виникнення загрози життю та здоров'ю людей або довкiллю.
З моменту усунення iнвестором причин, внаслiдок яких були обмеженi права користування надрами, такi права пiдлягають вiдновленню у повному обсязi.
24. На iнвестора та його пiдрядникiв не поширюється режим лiцензування та квотування пiд час ввезення в Україну належного їм або орендованого обладнання, матерiалiв, устаткування та iншого майна, необхiдного для виконання робiт, визначених угодою про розподiл продукцiї.
Ввезене для виконання угоди обладнання, матерiали, устаткування та iнше майно, крiм майна, вартiсть якого була вiдшкодована iнвестору компенсацiйною продукцiєю i яке перейшло у власнiсть держави, може бути вивезене за межi України на умовах, передбачених частиною першою цiєї статтi.
25. Вироблена продукцiя пiдлягає розподiлу мiж сторонами угоди: державою та iнвестором (iнвесторами) згiдно з умовами угоди.
Вироблена продукцiя розподiляється щоквартально (далi - розрахунковий перiод), якщо iнше не передбачено угодою про розподiл продукцiї, а вiдповiдне коригування з урахуванням обсягiв видобутку (вище або нижче норми) за квартал переноситься на наступний розрахунковий перiод.
До повного вiдшкодування витрат iнвестора частка компенсацiйної продукцiї не може перевищувати 70 вiдсоткiв загального обсягу виробленої в розрахунковий перiод продукцiї.
Жодна iз сторiн угоди про розподiл продукцiї не має права розпоряджатися виробленою продукцiєю до її розподiлу за угодою без письмового погодження з iншими сторонами угоди.
Порядок визначення складу витрат, що пiдлягають вiдшкодуванню iнвестору компенсацiйною продукцiєю, визначається угодою про розподiл продукцiї i повинен вiдповiдати таким вимогам:
вiдшкодуванню пiдлягають лише витрати iнвесторiв на виконання передбачених угодою робiт, понесенi пiсля набрання нею чинностi;
склад витрат, що вiдшкодовуються компенсацiйною продукцiєю, може вiдрiзнятися вiд передбаченого законодавством складу витрат, що вiдносяться на валовi витрати виробництва (обiгу);
вiдшкодування витрат провадиться з першого розрахункового перiоду, якщо iнше не передбачено угодою;
вiдшкодування витрат здiйснюється шляхом передачi iнвестору права власностi на компенсацiйну продукцiю в пунктi вимiру.
26. До моменту розподiлу продукцiї в пунктi вимiру право власностi на всю вироблену продукцiю належить державi.
З моменту розподiлу продукцiї в пунктi вимiру iнвестор набуває права власностi на компенсацiйну продукцiю та визначену угодою частину прибуткової продукцiї, решта виробленої продукцiї залишається у власностi держави.
27. Частина виробленої продукцiї, що залишається у власностi держави пiсля розподiлу в пунктi вимiру, використовується (реалiзується) у порядку, визначеному Кабiнетом Мiнiстрiв України. При цьому враховуються потреби територiї, на якiй розташована дiлянка надр, передана у користування на умовах угоди. Розрахунок та обґрунтування мiсцевих потреб у виробленiй продукцiї здiйснюється органами мiсцевого самоврядування.
28. Iнвестор, якщо iнше не передбачено угодою про розподiл продукцiї, вiльно розпоряджається частиною виробленої продукцiї, право власностi на яку набуто ним вiдповiдно до умов угоди. На таку продукцiю не поширюється режим лiцензування та квотування при експортi та аналогiчнi обмеження пiд час реалiзацiї її на територiї України.
Угодою про розподiл продукцiї може бути передбачено обов'язок iнвестора щодо реалiзацiї державi або в межах України частини належної йому продукцiї за цiнами, що базуються на цiнах мiжнародних ринкiв.
29. Майно, створене чи придбане iнвестором для виконання угоди про розподiл продукцiї, є власнiстю iнвестора.
Право власностi на таке майно переходить вiд iнвестора до держави з дня, коли вартiсть зазначеного майна повнiстю вiдшкодована компенсацiйною продукцiєю, або з дня припинення дiї угоди про розподiл продукцiї на умовах i в порядку, передбачених угодою.
Пiсля переходу до держави права власностi на майно, створене чи придбане iнвестором для виконання угоди про розподiл продукцiї, iнвестор протягом строку дiї угоди має переважне право на користування таким майном для виконання передбачених угодою робiт.
30. Геологiчна, геофiзична, геохiмiчна, технiко-економiчна та iнша iнформацiя, а також зразки гiрських порiд (у тому числi керн) та iншi данi, отриманi iнвестором у результатi виконання робiт, передбачених угодою про розподiл продукцiї, є власнiстю держави.
Iнвестор зобов'язаний надавати Кабiнету Мiнiстрiв України або Уповноваженому органу таку iнформацiю в порядку, встановленому угодою.
Кабiнет Мiнiстрiв України або Уповноважений орган розпоряджається зазначеною iнформацiєю вiдповiдно до вимог законодавства, зокрема забезпечує проведення її державної експертизи, реєстрацiї та облiку.
Сторони угоди несуть вiдповiдальнiсть за розголошення конфiденцiйної iнформацiї, одержаної пiд час виконання угоди про розподiл продукцiї, вiдповiдно до угоди та законодавства України.
31. Протягом строку дiї угоди про розподiл продукцiї i в межах дiяльностi, пов'язаної з виконанням цiєї угоди, iнвестор звiльняється вiд сплати загальнодержавних податкiв, зборiв (обов'язкових платежiв), передбачених законодавством, за винятком податкiв, зборiв (обов'язкових платежiв), зазначених у частинi третiй цiєї статтi.
Податки, збори (обов'язковi платежi), вiд сплати яких звiльняється iнвестор, враховуються пiд час укладення угоди при визначеннi частини прибуткової продукцiї, яка залишається у власностi держави пiсля розподiлу виробленої продукцiї.
Пiд час виконання угоди про розподiл продукцiї iнвестор сплачує такi податки, збори (обов'язковi платежi):
податок на додану вартiсть;
податок на прибуток пiдприємств;
збiр за геологорозвiдувальнi роботи, виконанi за рахунок державного бюджету;
збiр на обов'язкове соцiальне страхування;
збiр на обов'язкове державне пенсiйне страхування;
платежi за користування надрами, визначенi в угодi про розподiл продукцiї;
плата (збiр) за видачу спецiальних дозволiв (лiцензiй).
32. Податок на прибуток сплачується iнвестором у розмiрах, визначених законодавством, з урахуванням таких особливостей:
податок на прибуток, одержаний вiд виконання угоди про розподiл продукцiї, може сплачуватися у грошовiй або, якщо це обумовлено угодою, у натуральнiй формi, тобто у виглядi частини прибуткової продукцiї, що передана у власнiсть iнвестора в результатi розподiлу виробленої продукцiї;
базою оподаткування прибутку, одержаного вiд виконання угоди про розподiл продукцiї, є прибуток iнвестора, що нараховується виходячи з прибуткової продукцiї, яка вiдповiдно до цiєї угоди передається у власнiсть iнвестора;
пiд час визначення бази оподаткування обсяг прибуткової продукцiї або її вартiсть (залежно вiд форми внесення податку) зменшується вiдповiдно на частину продукцiї, вартiсть якої дорiвнює сумi податкiв, зборiв (обов'язкових платежiв), визначених частиною третьою статтi 31 цього Указу (за винятком податку на прибуток i податку на додану вартiсть), або на суму цих платежiв, а також на iншi витрати, пов'язанi з виробництвом та обiгом, що не вiдшкодовуються iнвестору компенсацiйною продукцiєю (в натуральнiй або грошовiй формi). Склад i порядок зарахування таких витрат, що вiдносяться на валовi витрати виробництва (обiгу), регулюється чинним на день пiдписання угоди законодавством;
податок на прибуток, одержаний вiд iнших видiв дiяльностi, не пов'язаних з виконанням угоди про розподiл продукцiї, сплачується iнвестором вiдповiдно до чинного на момент одержання такого прибутку законодавства, окремо вiд податку на прибуток, одержаний вiд виконання угоди про розподiл продукцiї;
пiльги щодо податку на прибуток, передбаченi законодавством, при оподаткуваннi прибутку, отриманого iнвестором вiд виконання угоди про розподiл продукцiї, не застосовуються;
витрати iнвестора, пов'язанi з процесом виробництва та обiгу, здiйсненi у звiтному перiодi i не вiднесенi на валовi витрати виробництва (обiгу) цього перiоду, можуть бути без обмеження строку перенесенi на наступнi перiоди для цiлей оподаткування.
Облiк сплати податку на прибуток, одержаний вiд виконання угод про розподiл продукцiї, визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України.
33. У разi коли вiдповiдно до законодавства України встановлено мiсцевi податки i збори, якi сплачуватимуться залежно вiд результатiв дiяльностi, зазначенi податки i збори враховуються при визначеннi бази оподаткування прибутку iнвестора пiд час виконання угоди про розподiл продукцiї в порядку, передбаченому абзацом четвертим частини першої статтi 32 цього Указу.
34. Податок на додану вартiсть з реалiзацiї виробленої продукцiї, яка передана у власнiсть iнвестора в результатi її розподiлу вiдповiдно до угоди про розподiл продукцiї, нараховується i сплачується в бюджет у порядку i строки, передбаченi чинним на день укладення угоди законодавством.
Ввезення (пересилання) iнвестором на митну територiю України пiд час виконання угоди обладнання, товарiв, передбачених угодою, за перелiком, погодженим з Кабiнетом Мiнiстрiв України або Уповноваженим органом, здiйснюється без сплати податку на додану вартiсть i ввiзного мита.
У разi використання зазначених обладнання, товарiв не за цiльовим призначенням iнвестор сплачує в повному обсязi податок на додану вартiсть i ввiзне мито, якщо це сталося з вини iнвестора.
35. Сплата податку на додану вартiсть може бути замiнена протягом строку дiї угоди про розподiл продукцiї i в межах дiяльностi, пов'язаної з виконанням цiєї угоди, розподiлом продукцiї, якщо це передбачено угодою, в порядку, визначеному нею.
36. Угодою про розподiл продукцiї може передбачатися механiзм сплати податку на додану вартiсть, зазначений у цiй статтi.
Iнвестор може бути звiльнений вiд сплати до бюджету податку на додану вартiсть протягом дiї угоди про розподiл продукцiї i в межах операцiй, пов'язаних з її виконанням, якщо це передбачено угодою.
У такому разi суми податку на додану вартiсть, сплаченi iнвестором у складi вартостi придбаних або iмпортованих товарiв (робiт, послуг), вартiсть яких вiдноситься на валовi витрати виробництва (обiгу) та якi належать до основних фондiв i нематерiальних активiв, що пiдлягають амортизацiї, вiдносяться вiдповiдно на валовi витрати виробництва (обiгу) i на збiльшення вартостi основних фондiв i нематерiальних активiв, пов'язаних з виконанням угоди, i з бюджету не вiдшкодовуються.
Реалiзацiя iнвестором на митнiй територiї України продукцiї, яка передається у його власнiсть у результатi розподiлу виробленої продукцiї вiдповiдно до угоди про розподiл продукцiї, здiйснюється за цiнами з урахуванням податку на додану вартiсть у розмiрi, передбаченому законодавством. Отримана вiд покупця у складi цiни проданої продукцiї сума податку на додану вартiсть перераховується до бюджету за виключенням сум сплаченого податку на додану вартiсть, вiднесених на валовi витрати виробництва (обiгу). Обчислення i сплата податку на додану вартiсть проводиться iнвестором у порядку i строки, передбаченi законодавством.
Податок на додану вартiсть, що має бути сплачений до бюджету iнвестором в разi продажу продукцiї на митнiй територiї України, якщо це передбачено угодою про розподiл продукцiї, може вноситися у натуральнiй формi у виглядi частини прибуткової продукцiї, що передається у власнiсть iнвестора, в обсягах, еквiвалентних сумi податку. Механiзм сплати i порядок зарахування до бюджету податку на додану вартiсть у такому випадку визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
У разi вивезення (пересилання) за межi митної територiї України виробленої продукцiї, що передається у власнiсть iнвестора в результатi її розподiлу вiдповiдно до угоди про розподiл продукцiї, нульова ставка податку на додану вартiсть, передбачена законодавством, не застосовується.
37. Дiя статей 31 - 36 цього Указу не поширюється на пiдрядникiв i субпiдрядникiв, перевiзникiв та iнших осiб (у тому числi iноземних юридичних i фiзичних осiб), якi беруть участь у виконаннi передбачених угодою про розподiл продукцiї робiт (послуг) на пiдставi договорiв (контрактiв) з iнвестором.
Зазначенi особи сплачують податки i збори (обов'язковi платежi) в порядку, передбаченому законодавством.
38. Бухгалтерський облiк фiнансово-господарської дiяльностi iнвестора, пов'язаної з виконанням робiт (послуг), передбачених угодою про розподiл продукцiї, здiйснюється окремо вiд облiку iнших видiв дiяльностi. Порядок такого облiку, зокрема з метою вiдшкодування витрат iнвестора та розрахунку податку на прибуток, визначається угодою про розподiл продукцiї вiдповiдно до вимог законодавства України.
У разi коли за угодою про розподiл продукцiї роботи проводяться на кiлькох дiлянках, iнвестор здiйснює консолiдований облiк господарської дiяльностi.
Рiчний баланс та звiтнiсть iнвестора про дiяльнiсть, пов'язану з виконанням угоди про розподiл продукцiї, пiдлягають обов'язковiй щорiчнiй аудиторськiй перевiрцi.
39. Iнвестор має право передати повнiстю або частково свої права та обов'язки, визначенi угодою про розподiл продукцiї, будь-якiй юридичнiй чи фiзичнiй особi лише за згодою держави та за умови, що така особа має достатньо фiнансових i технiчних ресурсiв, а також досвiд органiзацiї дiяльностi, необхiднi для виконання робiт, передбачених угодою. Вiдмова держави у такiй згодi без поважних пiдстав не допускається. Якщо на запит iнвестора щодо передачi прав та обов'язкiв, визначених угодою, Кабiнет Мiнiстрiв України або Уповноважений орган не дав вiдповiдi протягом 90 днiв вiд дня отримання запиту, згода держави вважається отриманою.
40. Про передачу прав та обов'язкiв сторони укладають письмову угоду з особою, яка приймає такi права та обов'язки згiдно з угодою про розподiл продукцiї. Угода щодо передачi прав та обов'язкiв пiдлягає державнiй реєстрацiї в порядку, передбаченому цим Указом для державної реєстрацiї угоди про розподiл продукцiї.
Якщо український iнвестор передає свої права та обов'язки iноземцю або юридичнiй особi iншої держави, умови угоди про розподiл продукцiї можуть бути переглянутi з урахуванням особливостей вiдносин мiж державою та iноземними iнвесторами, що регулюються цим Указом та iншими законодавчими актами України.
41. Держава гарантує, що до прав i обов'язкiв сторiн, визначених угодою про розподiл продукцiї, протягом строку її дiї застосовуватиметься законодавство України, чинне на момент її укладення, якщо угодою не передбачено iнше. Зазначенi гарантiї не поширюються на змiни законодавства, що стосуються питань оборони, нацiональної безпеки, забезпечення громадського порядку, охорони довкiлля.
На iнвестора не поширюється дiя нормативно-правових актiв органiв виконавчої влади та органiв мiсцевого самоврядування, якщо такi акти обмежують права iнвестора, визначенi угодою про розподiл продукцiї, за винятком приписiв органiв державного контролю та нагляду за користуванням надрами, що видаються вiдповiдно до законодавства України з метою створення умов для безпечного ведення робiт, охорони надр, довкiлля, збереження здоров'я населення тощо.
42. Державний контроль i нагляд за виконанням робiт, передбачених угодою про розподiл продукцiї, здiйснюють органи виконавчої влади вiдповiдно до їх компетенцiї.
Кабiнет Мiнiстрiв України або Уповноважений орган здiйснює контроль за виконанням угоди про розподiл продукцiї на умовах, визначених угодою.
Повноважнi представники органiв, що здiйснюють контроль за виконанням угоди про розподiл продукцiї, мають право безперешкодного доступу на об'єкти проведення передбачених угодою робiт, а також до документацiї на проведення таких робiт виключно з метою здiйснення контролю за виконанням угоди.
Прийняття рiшень обмежувального характеру органами державного контролю та нагляду за користуванням надрами допускається лише у випадках, передбачених частиною другою статтi 41 цього Указу.
У разi залучення пiдрядних, субпiдрядних та iнших органiзацiй (осiб) до виконання робiт, передбачених угодою про розподiл продукцiї, iнвестор зобов'язаний здiйснювати нагляд за виконанням робiт з метою забезпечення вiдповiдностi вимогам угоди та документацiї на проведення робiт, затвердженiй у встановленому порядку.
43. Сторони несуть передбачену угодою про розподiл продукцiї вiдповiдальнiсть за невиконання чи неналежне виконання своїх обов'язкiв, визначених угодою, з урахуванням положень цiєї статтi.
Шкода, завдана довкiллю у зв'язку з дiяльнiстю iнвестора, пов'язаною з виконанням угоди про розподiл продукцiї, пiдлягає вiдшкодуванню (компенсацiї) в повному обсязi за рахунок iнвестора, незалежно вiд плати за забруднення довкiлля та погiршення якостi природних ресурсiв. Iнвестор звiльняється вiд вiдшкодування шкоди, завданої довкiллю, тiльки якщо доведе, що шкоду завдано внаслiдок непереборної сили або не з його вини.
Розмiр завданої шкоди визначається за фактичними витратами на вiдновлення порушеного стану довкiлля з урахуванням прямих збиткiв.
Шкода, завдана правомiрними дiями iнвестора, що повнiстю вiдповiдають вимогам угоди про розподiл продукцiї та узгодженi з Кабiнетом Мiнiстрiв України або Уповноваженим органом, пiдлягає вiдшкодуванню за рахунок сторiн угоди у пропорцiях, передбачених для розподiлу продукцiї.
44. Виконання зобов'язань iнвестора, визначених угодою про розподiл продукцiї, пiдлягає забезпеченню на умовах, що визначаються сторонами вiдповiдно до законодавства України.
Цивiльна вiдповiдальнiсть iнвестора, в тому числi за шкоду, завдану довкiллю, здоров'ю людей, пiдлягає страхуванню, якщо iнше не передбачено угодою. За домовленiстю сторiн у рамках угоди приймається програма страхування екологiчних ризикiв.
45. Спори мiж сторонами угоди про розподiл продукцiї, пов'язанi з виконанням, припиненням та недiйснiстю угоди, пiдлягають розгляду в судах України, якщо iнше не передбачено умовами угоди про розподiл продукцiї.
46. В угодах про розподiл продукцiї, що укладаються за участю iноземного iнвестора, передбачається вiдмова держави вiд судового iмунiтету, iмунiтету щодо попереднього забезпечення позову та виконання судового рiшення.
47. Для обслуговування робiт, передбачених угодою про розподiл продукцiї, iнвестор вiдкриває в банках у порядку, встановленому законодавством України, банкiвськi рахунки в нацiональнiй i (або) iноземнiй валютi, що використовується виключно для обслуговування дiяльностi (робiт, послуг), передбаченої угодою.
Стягнення коштiв iз банкiвських рахункiв, вiдкритих iнвестором на територiї України для обслуговування дiяльностi (робiт, послуг), передбаченої угодою про розподiл продукцiї, не може бути здiйснено у безспiрному порядку.
48. У разi коли вiдповiдно до законодавства України встановлено обов'язковий продаж на валютному ринку України надходжень в iноземнiй валютi, ця вимога не поширюється на надходження в iноземнiй валютi, одержанi iнвесторами, що є сторонами угоди про розподiл продукцiї, вiд реалiзацiї частини виробленої продукцiї, яка є їх власнiстю.
49. Прийняття (наймання) працiвникiв iнвестором (у тому числi iноземним) на територiї України для виконання угоди про розподiл продукцiї здiйснюється шляхом укладення з ними трудових договорiв (контрактiв), якi за формою та змiстом повиннi вiдповiдати законодавству України про працю.
Працевлаштування в Українi iноземцiв, найнятих iнвестором у межах i за посадами (спецiальностями), визначеними угодою про розподiл продукцiї, здiйснюється без отримання дозволу на працевлаштування.
50. Покласти на Кабiнет Мiнiстрiв України надання офiцiйних роз'яснень щодо цього Указу та здiйснення контролю за його виконанням.
51. Цей Указ набирає чинностi в порядку, передбаченому пунктом 4 роздiлу XV "Перехiднi положення" Конституцiї України.
Президент України | Л. КУЧМА |
м. Київ
25 травня 1999 року
N 564/99