Наказ Мiнiстерства агропромислового комплексу України
вiд 25 травня 1999 року | N 214 |
---|
Про затвердження Положення про функцiональну
пiдсистему захисту сiльськогосподарських тварин
i рослин єдиної державної системи запобiгання i
реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного
та природного характеру
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 14 червня 1999 р. за N 377/3670 |
Вiдповiдно до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 3 серпня 1998 р. N 1198 "Про єдину державну систему запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного та природного характеру"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про функцiональну пiдсистему захисту сiльськогосподарських тварин i рослин єдиної державної системи запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного та природного характеру, що додається.
2. Начальнику Другого вiддiлу Маслову М. I. забезпечити подання на державну реєстрацiю до Мiнiстерства юстицiї України Положення про функцiональну пiдсистему захисту сiльськогосподарських тварин i рослин єдиної державної системи запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного та природного характеру.
3. Керуючому справами Забарi I. О. у 10-денний термiн пiсля державної реєстрацiї Положення про функцiональну пiдсистему захисту сiльськогосподарських тварин i рослин органiзувати видання Положення i надiслати встановленим порядком по одному примiрнику органiзацiям при мiнiстерствi i керiвним органам агропромислового комплексу Автономної Республiки Крим i областей.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника мiнiстра Лузана Ю. Я.
Мiнiстр | Б. К. Супiханов |
ПОГОДЖЕНО | |
Мiнiстерство України з питань надзвичайних ситуацiй та у справах захисту населення вiд наслiдкiв Чорнобильської катастрофи генерал-майор | В. Волков |
ЗАТВЕРДЖЕНО наказом Мiнiстерства агропромислового комплексу України вiд 25 травня 1999 р. N 214 |
|
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 14 червня 1999 р. за N 377/3670 |
ПОЛОЖЕННЯ
про функцiональну пiдсистему захисту
сiльськогосподарських тварин i рослин єдиної
державної системи запобiгання i реагування на
надзвичайнi ситуацiї техногенного та природного
характеру
Загальна частина
1. Це Положення, розроблене на основi Типового положення про функцiональну пiдсистему єдиної державної системи запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного та природного характеру, затвердженого наказом МНС України вiд 21.12.98 N 387 i зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України 11.02.99 за N 92/3385, визначає принципи створення функцiональної пiдсистеми захисту сiльськогосподарських тварин i рослин, основнi завдання, склад сил i засобiв, порядок виконання завдань i взаємодiї структурних пiдроздiлiв, регулює основнi питання дiяльностi пiдсистеми.
2. У Положеннi наведенi нижче термiни вживаються у такому значеннi:
функцiональна пiдсистема єдиної державної системи запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного i природного характеру (далi - функцiональна пiдсистема) - складова частина єдиної державної системи, створюється на базi Державного департаменту ветеринарної медицини, Центральної державної станцiї родючостi ґрунтiв i захисту рослин "Центрдержагрозахист", Головної державної iнспекцiї з карантину рослин, включає їх регiональнi та мiсцевi структурнi пiдроздiли, пiдпорядкованi державнi пiдприємства, установи та органiзацiї з вiдповiдними силами i засобами, якi здiйснюють у межах своєї компетенцiї нагляд за забезпеченням ветеринарно-санiтарної безпеки продуктiв тваринництва, охорони довкiлля та епiзоотичного благополуччя, за розвитком хвороб рослин та шкiдникiв, за охороною територiї країни вiд занесення та самостiйного проникнення з-за кордону або з карантинної зони пiдкарантинних матерiалiв та об'єктiв, органiзовують проведення роботи iз запобiгання надзвичайним ситуацiям техногенного та природного походження (далi - надзвичайнi ситуацiї) i реагування у разi їх виникнення з метою захисту населення, тварин, зменшення матерiальних утрат;
структурний пiдроздiл функцiональної пiдсистеми - складова частина функцiональної пiдсистеми;
сили i засоби функцiональної пiдсистеми - спецiальнi i спецiалiзованi структурнi пiдроздiли з їх оснащенням, контрольнi органи та iнформацiйнi бази структурних пiдроздiлiв, призначенi або залученi для виконання завдань щодо запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї;
органи управлiння функцiональною пiдсистемою - Мiнiстерство агропромислового комплексу України, а також Державний департамент ветеринарної медицини, Центральна державна станцiя родючостi ґрунтiв та захисту рослин "Центрдержагрозахист", Головна державна iнспекцiя з карантину рослин, призначенi в межах своєї компетенцiї для безпосереднього керiвництва дiяльнiстю щодо запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї;
рятувальна служба функцiональної пiдсистеми - складається з Центральної державної лабораторiї ветмедицини, мiжобласних i зональних державних лабораторiй ветмедицини з хвороб тварин, Центральної державної станцiї родючостi ґрунтiв i захисту рослин "Центрдержагрозахист", Головної державної iнспекцiї з карантину рослин, призначених для органiзацiї та здiйснення в межах своєї компетенцiї заходiв щодо запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї;
надзвичайна ситуацiя - порушення нормальних умов життя i дiяльностi людей на об'єктi або територiї, спричинене аварiєю, катастрофою, стихiйним лихом, епiзоотiєю, епiфiтотiєю або iншими чинниками, якi призвели (можуть призвести) до загибелi людей, тварин, рослин та/або значних матерiальних втрат (масовий падiж сiльськогосподарських тварин та їх вимушений забiй, загибель сiльськогосподарських рослин);
реагування на надзвичайнi ситуацiї - скоординованi дiї структурних пiдроздiлiв функцiональної пiдсистеми єдиної державної системи щодо реалiзацiї планiв дiй, уточнених в умовах конкретного виду та рiвня надзвичайних ситуацiй з метою надання невiдкладної допомоги потерпiлим, усунення загрози життю та здоров'ю людей, тварин;
запобiгання виникненню надзвичайних ситуацiй - пiдготовка та реалiзацiя комплексу правових, соцiально-економiчних, органiзацiйно-технiчних, санiтарно-гiгiєнiчних, епiзоотичних, епiфiтотичних та iнших заходiв, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцiнки рiвнiв ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуацiї на основi даних монiторингу (спостережень), експертизи, дослiджень та прогнозiв щодо можливого перебiгу подiй з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацiю або пом'якшення її можливих наслiдкiв;
ветеринарна медицина - галузь, що охоплює систему наук про хвороби тварин, їх профiлактику, дiагностику, лiкування, визначення якостi харчових продуктiв i сировини тваринного походження та дiяльнiсть, спрямовану на збереження здоров'я i продуктивностi тварин, запобiгання хворобам i захисту людей вiд захворювань, спiльних для тварин i людей;
ветеринарне та епiзоотичне благополуччя - оптимальнi умови для життя тварин, що запобiгають захворюваностi та шкiдливому впливовi факторiв довкiлля на їх здоров'я, продуктивнiсть, забезпечують профiлактику хвороб, у тому числi спiльних для тварин i людей;
ветеринарно-санiтарна експертиза - комплекс дiагностичних i спецiальних дослiджень щодо визначення якостi продуктiв та сировини тваринного та рослинного походження, що призначаються для харчування людей, годiвлi тварин i подальшої переробки;
готовi харчовi продукти тваринного походження - консерви м'яснi, м'ясо-рослиннi та рибнi, сир, масло вершкове, маргарин, жири, сухе молоко, продукти дитячого харчування, ковбаснi вироби, м'яснi концентрати тощо;
засоби ветеринарної медицини - призначенi для ветеринарної дiяльностi матерiали, обладнання, прилади, iнструменти, спецiальнi автомобiлi тощо;
засоби захисту тварин - iмунобiологiчнi, бiологiчнi, рослиннi, хiмiчнi, хiмiко-фармацевтичнi та iншi ветеринарнi препарати;
епiзоотiя - поширення заразних захворювань тварин за вiдносно короткий промiжок часу на значнiй територiї, що характеризується безперервнiстю епiзоотичного процесу;
епiфiтотiя - масове поширення у часi й просторi iнфекцiйних захворювань рослин, що супроводжується масовим ураженням сiльськогосподарських культур або значним зниженням їх продуктивностi;
карантин рослин - правовий режим, що передбачає систему державних заходiв, спрямованих на захист рослин, продукцiї переробки, сировини, окремих вантажiв тощо вiд карантинних об'єктiв;
карантинний об'єкт - шкiдник, збудник хвороби чи бур'ян, який обмежено поширений на територiї України, але який може завдати значної шкоди рослинам або рослиннiй продукцiї;
карантинне вогнище - це iзольована територiя, на якiй присутнiй карантинний об'єкт;
локалiзацiйнi заходи - це здiйснення комплексу карантинних заходiв, якi запобiгають подальшому розповсюдженню карантинних об'єктiв;
лiквiдацiйнi заходи - це знищення карантинного об'єкта у вогнищах зараження з використанням радикальних, механiчних, бiологiчних заходiв;
карантин тварин - правовий режим дiяльностi органiв виконавчої влади та органiв мiсцевого самоврядування, пiдприємств, установ та органiзацiй, спрямований на локалiзацiю i лiквiдацiю спалахiв небезпечних iнфекцiйних захворювань тварин, що допускає встановлення передбачених цим Законом тимчасових обмежень у здiйсненнi прав фiзичних i юридичних осiб з покладанням на них додаткових обов'язкiв;
карантинний ветеринарно-мiлiцейський пост - тимчасовий об'єкт, що виставляється на кордонi карантинної зони вiдповiдно до рiшення Державної надзвичайної протиепiзоотичної комiсiї з метою локалiзацiї та недопущення поширення iнфекцiї;
карантиннi хвороби тварин - особливо небезпечнi заразнi захворювання тварин, що можуть завдати значної шкоди здоров'ю тварин i погiршити якiсть харчових продуктiв або сировини тваринного походження;
продукти тваринного походження - м'ясо i м'ясопродукти, молоко i молокопродукти, яйця, яєчний порошок, меланж, рибопродукти, мед та iншi продукти бджiльництва тощо;
сировина тваринного походження - шкiра, вовна, волос, щетина, хутро, пух, пiр'я, залози внутрiшньої секрецiї, їх видiлення, кишки, роги, копита, кiстки, кокони шовковичного черв'яка, яєчна маса для переробки, твариннi жири, легенi, печiнка, iншi м'якушевi субпродукти, жовч, кров, вощина тощо;
спецiалiсти ветеринарної медицини - лiкарi та фельдшери ветеринарної медицини, якi здiйснюють дiагностичнi, профiлактичнi, оздоровчi, лiкувальнi роботи в тваринництвi, ветеринарно-санiтарну експертизу тваринницької та рослинницької продукцiї або надають iншi ветеринарнi послуги;
тварини - сiльськогосподарськi, домашнi, зоопарковi, лабораторнi, дикi, цирковi тварини та хутровi звiрi, домашня i дика птиця, бджоли, риба, жаби, молюски, раки, шовкопряди, iншi представники фауни та бiологiчнi об'єкти - ембрiони, iнкубацiйнi яйця, заплiднена iкра, зиготи, сперма тощо;
штами мiкроорганiзмiв - генетично однорiднi популяцiї мiкроорганiзмiв у межах виду з певними стабiльними специфiчними морфологiчними ознаками i бiологiчними властивостями.
3. Основною метою створення функцiональної пiдсистеми є: забезпечення реалiзацiї державної полiтики в сферi запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї в галузi захисту населення вiд особливо небезпечних хвороб, спiльних для людей та тварин, тварин i рослин вiд хвороб i шкiдникiв, запобiгання виникненню та розповсюдженню небезпечних iнфекцiйних хвороб тварин i рослин, здiйснення державного контролю за дотриманням особливого карантинного режиму i проведенням заходiв з карантину тварин та рослин.
4. Завданнями функцiональної пiдсистеми є:
розроблення в межах своєї компетенцiї загальнодержавних нормативно-правових i галузевих нормативних актiв, а також норм, правил та стандартiв з питань запобiгання надзвичайним ситуацiям та забезпечення захисту населення, тварин, рослин та територiй вiд їх наслiдкiв;
охорона територiї України вiд занесення з територiї iнших держав або з карантинної зони збудникiв карантинних об'єктiв;
пропуск через митний кордон України тварин, продуктiв тваринного походження, готових харчових продуктiв, сировини тваринного походження, кормiв тваринного та рослинного походження, кормових добавок, штамiв мiкроорганiзмiв, засобiв захисту тварин, засобiв ветеринарної медицини, а також предметiв i матерiалiв, якi можуть бути носiями збудникiв iнфекцiйних захворювань тварин, та iнших вантажiв, пiдконтрольних службi державної ветеринарної медицини, дозволяється тiльки пiсля проходження обов'язкового ветеринарного контролю;
своєчасне виявлення, локалiзацiя i лiквiдацiя карантинних об'єктiв, а також запобiгання їх проникненню в регiони країни, де вони вiдсутнi;
визначення порядку завезення i використання насiння, рослин i продукцiї рослинного походження з-за кордону, їх перевезення на територiї України i за її межами за узгодженням з карантинними службами тих країн, з якими Україна має договори, на пiдставi конвенцiї або угоди мiж державами про спiвробiтництво;
вивчення видового складу, бiологiї та екологiї карантинних й iнших небезпечних шкiдникiв, збудникiв хвороб i бур'янiв, вiдсутнiх на територiї країни, розробка прогнозу їх поширення з метою запобiгання завезення, де вони можуть завдати збиткiв;
проведення експертиз пiдкарантинних матерiалiв та об'єктiв, видача карантинних документiв на iмпорт насiння, рослин та продукцiї рослинного походження;
здiйснення контролю за додержанням законодавства про карантин рослин, у тому числi при укладаннi договорiв (контрактiв) на завезення з-за кордону продукцiї рослинного походження;
унесення подання до Кабiнету Мiнiстрiв України про запровадження особливого карантинного режиму;
державний контроль за проведенням карантинних заходiв пiдприємствами, установами, органiзацiями та громадянами;
профiлактика, дiагностика та лiкування iнфекцiйних, iнвазiйних i незаразних хвороб тварин i рослин;
контроль за випуском для реалiзацiї доброякiсних у ветеринарному i санiтарному планi продуктiв та сировини тваринного i рослинного походження;
захист населення вiд хвороб, спiльних для тварин i людей;
контроль за перемiщенням, експортом та iмпортом тварин, продуктiв i сировини тваринного походження, ветеринарних препаратiв, кормiв i кормових добавок, насiння, рослин i продукцiї рослинного походження;
ветеринарно-санiтарна експертиза продуктiв i сировини тваринного походження, а на ринках також i продуктiв рослинного походження, що призначаються для харчування людей, годiвлi тварин i подальшої переробки;
контроль за якiстю засобiв захисту тварин i рослин, засобiв ветеринарної медицини та кормових добавок;
бактерiологiчний, радiологiчний i токсикологiчний контроль продуктiв тваринного i рослинного походження на ринках, м'ясокомбiнатах, у холодильниках та на базах заготiвлi, зберiгання i реалiзацiї продуктiв тощо;
проведення ветеринарно-санiтарної експертизи продуктiв i сировини тваринного i рослинного походження, тварин, кормiв, премiксiв, що призначаються для харчування людей, годiвлi тварин i подальшої переробки, засобiв захисту тварин у разi їх експорту та iмпорту;
сприяння пiдготовцi спецiалiстiв ветеринарної медицини;
контроль за додержанням юридичними та фiзичними особами ветеринарно-санiтарних вимог, спрямованих на захист довкiлля;
сприяння впровадженню в практику досягнень ветеринарної науки, науки з питань захисту та карантину рослин i передового досвiду;
ведення облiку i видання iнформацiї щодо поширення карантинних об'єктiв;
навчання населення щодо поведiнки та дiй у разi виникнення надзвичайної ситуацiї;
пропаганда знань з карантину тварин i рослин;
проведення невiдкладних робiт щодо лiквiдацiї надзвичайних ситуацiй;
забезпечення готовностi структурних пiдроздiлiв, пiдпорядкованих їм сил i засобiв до дiй, спрямованих на запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї;
розроблення i реалiзацiя цiльових i науково-технiчних програм, спрямованих на запобiгання надзвичайним ситуацiям, забезпечення сталого функцiонування пiдпорядкованих пiдприємств, установ та органiзацiй, зменшення можливих матерiальних витрат;
збирання й аналiтичне опрацювання iнформацiї про надзвичайнi ситуацiї, видання iнформацiйних матерiалiв з питань захисту населення i територiй вiд наслiдкiв надзвичайних ситуацiй (епiзоотiй, масових отруєнь, епiфiтотiй);
прогнозування й оцiнка соцiально-економiчних наслiдкiв надзвичайних ситуацiй, визначення на основi прогнозу потреби в силах, засобах, матерiальних та фiнансових ресурсах;
створення, рацiональне збереження i використання на пiдпорядкованих пiдприємствах, в установах та органiзацiях резервiв запасiв матерiальних ресурсiв;
проведення у межах своєї компетенцiї державної експертизи, забезпечення нагляду за дотриманням вимог щодо захисту тварин i рослин вiд надзвичайних ситуацiй;
своєчасне та достовiрне оповiщення населення про загрозу та виникнення надзвичайних ситуацiй, фактичну обстановку i вжитi заходи;
участь у мiжнародному спiвробiтництвi у сферi захисту тварин i рослин вiд хвороб i шкiдникiв.
5. Функцiональна пiдсистема захисту сiльськогосподарських тварин i рослин органiзовує роботи, пов'язанi iз запобiганням надзвичайних ситуацiй та захисту населення i територiй вiд їх наслiдкiв, складається з постiйно дiючих структурних пiдроздiлiв i має чотири рiвнi - загальнодержавний, регiональний, мiсцевий та об'єктовий.
6. За надзвичайних ситуацiй сили i засоби функцiональної пiдсистеми на регiональному, мiсцевому та об'єктовому рiвнях пiдпорядковуються в межах, що не суперечать законодавству, органам управлiння вiдповiдної територiальної пiдсистеми єдиної державної системи.
Органи управлiння функцiональної пiдсистеми
7. Дiяльнiсть функцiональної пiдсистеми координується з iншими функцiональними пiдсистемами єдиної державної системи, а саме:
1) на загальнодержавному рiвнi:
Державна комiсiя з питань техногенно-екологiчної безпеки та надзвичайних ситуацiй (далi - Державна комiсiя);
Нацiональна рада з питань безпечної життєдiяльностi населення;
Державна надзвичайна протиепiзоотична комiсiя при Кабiнетi Мiнiстрiв України;
2) на регiональному рiвнi:
вiдповiднi комiсiї Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, обласних, Київської та Севастопольської мiських державних адмiнiстрацiй з питань техногенно-екологiчної безпеки та надзвичайних ситуацiй i державнi надзвичайнi протиепiзоотичнi комiсiї (далi - регiональнi комiсiї);
3) на мiсцевому рiвнi:
вiдповiднi комiсiї районних державних адмiнiстрацiй i комiсiї виконавчих органiв рад (сiльськi, селищнi, мiськi, районнi в мiстах) з питань техногенно-екологiчної безпеки та надзвичайних ситуацiй i державнi надзвичайнi протиепiзоотичнi комiсiї (далi - мiсцевi комiсiї);
4) на об'єктовому рiвнi:
комiсiя з питань надзвичайних ситуацiй об'єкта (далi - об'єктовi комiсiї).
8. Державнi, регiональнi, мiсцевi та об'єктовi комiсiї (залежно вiд рiвня надзвичайної ситуацiї) забезпечують безпосереднє керiвництво реагуванням на надзвичайну ситуацiю або на загрозу її виникнення.
9. Функцiональна пiдсистема має постiйнi органи управлiння щодо розв'язання завдань у сферi запобiгання надзвичайним ситуацiям, захисту населення i територiй вiд їх наслiдкiв, систему повсякденного управлiння, сили i засоби, системи iнформацiйного забезпечення.
10. Постiйними органами управлiння функцiональної пiдсистеми захисту сiльськогосподарських тварин i рослин є:
на загальнодержавному рiвнi - Мiнiстерство агропромислового комплексу України, уповноваженi пiдроздiли з питань надзвичайних ситуацiй, якi виконують керiвництво згiдно з затвердженими положеннями про них i вiдповiдно до перелiку функцiй, визначених постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 3 серпня 1998 р. N 1198 "Про єдину державну систему запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного та природного характеру"; Державний департамент ветеринарної медицини, Центральна державна станцiя родючостi ґрунтiв i захисту рослин "Центрдержагрозахист", Головна державна iнспекцiя з карантину рослин та їх уповноваженi структурнi пiдроздiли;
на регiональному рiвнi - Мiнiстерство агропромислового комплексу Автономної Республiки Крим, управлiння агропромислового комплексу облдержадмiнiстрацiй, управлiння державної ветеринарної медицини Автономної Республiки Крим, областей та мiст Києва i Севастополя, станцiї захисту рослин АР Крим та областей;
на мiсцевому рiвнi - управлiння агропромислового комплексу райдержадмiнiстрацiй, мiськi i районнi управлiння державної ветеринарної медицини, мiжрайоннi та прикордоннi пункти з карантину рослин, районнi станцiї захисту рослин;
на об'єктовому рiвнi - дiльничнi лiкарнi ветеринарної медицини, бригади (ланки) захисту рослин колективних сiльськогосподарських пiдприємств, структурнi пiдроздiли пiдприємств, установ та органiзацiй або спецiально призначенi особи з питань надзвичайних ситуацiй.
До системи повсякденного управлiння функцiональною пiдсистемою входять оснащенi належними засобами зв'язку, оповiщення, збирання, аналiзу й передачi iнформацiї:
оперативно-черговi служби мiнiстерства агропромислового комплексу, уповноважених пiдроздiлiв з питань надзвичайних ситуацiй на всiх рiвнях;
диспетчерськi служби пiдприємств, установ та органiзацiй.
Сили i засоби функцiональної пiдсистеми
11. До складу сил i засобiв функцiональної пiдсистеми входять:
Центральна державна лабораторiя ветеринарної медицини;
зональнi спецiалiзованi лабораторiї ветеринарної медицини з хвороб тварин;
мiжобласнi спецiалiзованi державнi лабораторiї ветеринарної медицини з хвороб птицi;
корпорацiя "Укрзооветпромпостач";
державнi пiдприємства "Укрветпромпостач";
асоцiацiя "Украгробiовет";
Державний науково-дослiдний контрольний iнститут ветеринарних препаратiв i кормових добавок (м. Львiв);
Державний науково-контрольний iнститут бiотехнологiї i штамiв мiкроорганiзмiв (м. Київ);
регiональнi служби державного ветеринарного контролю на державному кордонi та транспортi;
обласнi госпрозрахунковi ветеринарно-санiтарнi загони;
лiкарнi, дiльницi, пункти ветеринарної медицини;
лабораторiї ветеринарної медицини;
державнi лабораторiї ветеринарно-санiтарної експертизи на ринках;
мiжобласнi та прикордоннi контрольно-токсикологiчнi лабораторiї;
обласнi бiолабораторiї;
обласнi лабораторiї прогнозiв та дiагностики шкiдникiв i хвороб сiльськогосподарських рослин;
бригади та ланки з боротьби з шкiдниками i хворобами рослин об'єднань, акцiонерних товариств;
Центральна науково-дослiдна карантинна лабораторiя;
центральний фумiгацiйний загiн;
державнi iнспекцiї з карантину рослин Автономної Республiки Крим, областей, мiст Києва i Севастополя та прикордоннi пункти;
мiжрайоннi та районнi пункти з карантину рослин;
лабораторiї з карантину рослин;
фумiгацiйнi загони та бригади.
12. Громадськi об'єднання можуть брати участь у виконаннi робiт, пов'язаних iз запобiганням i реагуванням на надзвичайнi ситуацiї пiд керiвництвом уповноважених пiдроздiлiв Мiнiстерства агропромислового комплексу за наявностi в учасникiв зазначених робiт - представникiв цих об'єднань - вiдповiдного рiвня пiдготовки, пiдтвердженого в атестацiйному порядку.
13. Iнформацiйне забезпечення функцiональної пiдсистеми здiйснюється:
центром управлiння надзвичайними ситуацiями Мiнiстерства України з питань надзвичайних ситуацiй та у справах захисту населення вiд наслiдкiв Чорнобильської катастрофи;
силами i засобами Урядової iнформацiйно-аналiтичної системи з питань надзвичайних ситуацiй (далi - Урядова iнформацiйна система) iз залученням технiчних засобiв i студiйних комплексiв Державного комiтету iнформацiйної полiтики України;
iнформацiйними центрами i центрами управлiння надзвичайними ситуацiями мiнiстерств та iнших центральних органiв виконавчої влади;
центрами управлiння надзвичайними ситуацiями Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, обласних, Київської та Севастопольської мiських державних адмiнiстрацiй, їх уповноваженими органами з питань надзвичайних ситуацiй та цивiльного захисту населення;
iнформацiйними службами пiдприємств, установ, органiзацiй i потенцiйно небезпечних об'єктiв iз залученням засобiв зв'язку i передачi даних.
Порядок збирання iнформацiї з питань захисту населення i територiй вiд надзвичайних ситуацiй та обмiну цiєю iнформацiєю мiж центрами управлiння надзвичайними ситуацiями мiнiстерств та iнших центральних органiв виконавчої влади з центральними i мiсцевими органами виконавчої влади, уповноваженими органами з питань надзвичайних ситуацiй та цивiльного захисту населення, пiдпорядкованими пiдприємствами, установами та органiзацiями визначається Регламентом iнформацiйного обмiну мiж користувачами Урядової iнформацiйної системи, затвердженим постiйним органом управлiння функцiональної пiдсистеми.
Режим дiяльностi функцiональної пiдсистеми
14. Залежно вiд масштабiв i особливостей надзвичайної ситуацiї, що прогнозується або виникла, вiдповiднi органи управлiння функцiональної пiдсистеми на пiдпорядкованих пiдприємствах, установах та органiзацiях можуть установлювати один з таких режимiв дiй функцiональної пiдсистеми:
режим повсякденної дiяльностi - за нормального виробничо-промислового, радiацiйного, хiмiчного, бiологiчного (бактерiологiчного), сейсмiчного, гiдрогеологiчного i гiдрометеорологiчного стану (за вiдсутностi епiдемiї, епiзоотiї та епiфiтотiї);
режим пiдвищеної готовностi - при iстотному погiршеннi виробничо-промислового, радiацiйного, хiмiчного, бiологiчного (бактерiологiчного), сейсмiчного, гiдрогеологiчного i гiдрометеорологiчного стану (з одержанням прогнозної iнформацiї щодо можливостi виникнення надзвичайної ситуацiї);
режим дiяльностi з надзвичайної ситуацiї - при реальнiй загрозi виникнення надзвичайних ситуацiй i реагуваннi на них;
режим дiяльностi за надзвичайного стану запроваджується в Українi або на окремих територiях в порядку, визначеному Конституцiєю України та Законом України "Про надзвичайний стан".
15. Основнi заходи, що реалiзуються функцiональною пiдсистемою:
1) у режимi повсякденної дiяльностi:
ведення спостереження i здiйснення контролю за станом довкiлля, за розвитком i розмноженням хвороб i шкiдникiв рослин, станом потенцiйно небезпечних в епiзоотичному планi об'єктiв i прилеглої до них територiї;
проведення контрольних обстежень сiльськогосподарських i лiсових угiдь, мiсць зберiгання i переробки насiння, рослин i продукцiї рослинного походження, пунктiв увезення пiдкарантинних матерiалiв та об'єктiв, прилеглої до них територiї;
оцiнка загрози виникнення надзвичайних ситуацiй з карантину тварин i рослин та можливих її наслiдкiв;
контроль за проведенням карантинних заходiв;
розроблення i виконання цiльових i науково-технiчних програм
i заходiв щодо запобiгання надзвичайним ситуацiям, з карантину тварин та рослин, захисту посiвiв, забезпечення безпеки i захисту населення та тварин, зменшення матерiальних втрат, забезпечення сталого функцiонування об'єктiв економiки в разi виникнення надзвичайної ситуацiї;
удосконалення процесу пiдготовки персоналу уповноважених структурних пiдроздiлiв з питань надзвичайних ситуацiй, пiдпорядкованих пiдприємств, установ, органiзацiй, сил та населення;
оцiнка загрози виникнення надзвичайної ситуацiї та можливих її наслiдкiв;
здiйснення цiльових видiв страхування в межах, що не суперечать законодавству та вiдповiдають функцiям мiнiстерства;
органiзацiя навчання населення в межах своєї компетенцiї методам i користуванню засобами захисту, правильним дiям у цих ситуацiях;
2) у режимi пiдвищеної готовностi:
здiйснення заходiв, визначених для режиму повсякденної дiяльностi i додатково:
формування оперативних груп фахiвцiв для виявлення причин погiршення обстановки безпосередньо в районi можливого виникнення надзвичайної ситуацiї, пiдготовка пропозицiй щодо її нормалiзацiї;
посилення роботи, пов'язаної з веденням спостереження та здiйснення контролю за станом сiльськогосподарських посiвiв, довкiлля, потенцiйно небезпечних в епiзоотичному i епiфiтотичному планах об'єктiв i прилеглої до них територiї, прогнозуванням можливостi виникнення надзвичайної ситуацiї та її масштабiв;
розроблення комплексних заходiв щодо захисту сiльськогосподарських посiвiв вiд хвороб i шкiдникiв, населення, тварин та територiй, їх виконання при потребi забезпечення стiйкого функцiонування сiльськогосподарського виробництва;
приведення до стану пiдвищеної готовностi наявних сил i засобiв та залучення додаткових сил, уточнення планiв їх дiї i перемiщення у разi потреби в район можливого виникнення надзвичайної ситуацiї;
проведення заходiв щодо запобiгання виникненню надзвичайної ситуацiї;
запровадження цiлодобового чергування членiв державної, регiональної, мiсцевої чи об'єктової комiсiї (залежно вiд рiвня надзвичайної ситуацiї);
3) у режимi дiяльностi за надзвичайної ситуацiї:
органiзацiя захисту населення, тварин, сiльськогосподарських культур та територiй;
перемiщення оперативних груп фахiвцiв у район виникнення надзвичайної ситуацiї;
органiзацiя роботи, пов'язаної з локалiзацiєю або лiквiдацiєю надзвичайної ситуацiї, iз залученням вiдповiдних сил i засобiв;
визначення мережi територiї, на якiй виникла надзвичайна ситуацiя;
органiзацiя робiт, спрямованих на забезпечення сталого функцiонування об'єктiв сiльськогосподарського виробництва та об'єктiв першочергового життєзабезпечення постраждалого населення;
здiйснення постiйного контролю за станом сiльськогосподарських рослин, довкiлля на територiї, що зазнала впливу наслiдкiв надзвичайної ситуацiї, станом пiдконтрольних об'єктiв i прилеглої до них територiї;
iнформування вищестоящих органiв управлiння щодо рiвня надзвичайної ситуацiї та вжитих заходiв, пов'язаних з реагуванням на цю ситуацiю, оповiщення населення та надання йому потрiбних рекомендацiй щодо поведiнки в умовах, якi склалися;
4) у режимi дiяльностi за надзвичайного стану:
здiйснення заходiв, передбачених Законами України "Про надзвичайний стан", "Про ветеринарну медицину", "Про карантин рослин".
Фiнансування функцiональної пiдсистеми
16. Функцiональна пiдсистема фiнансується в межах загальних асигнувань, що передбаченi в державному та мiсцевих бюджетах на утримання мiнiстерства та його пiдроздiлiв, а також за рахунок позабюджетних коштiв.
Для профiлактики, дiагностики лiквiдацiї наслiдкiв надзвичайних ситуацiй в межах функцiональної системи використовуються кошти на протиепiзоотичнi заходи з державного бюджету. Постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 19 листопада 1998 р. N 1836 "Про внесення змiн i доповнень до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 15 серпня 1992 р. N 478" передбачений перелiк iнфекцiйних i паразитарних захворювань тварин, заходи щодо лiквiдацiї яких проводяться за рахунок коштiв державного бюджету, республiканського бюджету Автономної Республiки Крим i мiсцевих бюджетiв. Цiєю ж постановою передбачений перелiк лабораторно-дiагностичних дослiджень у разi iнфекцiйних та паразитарних захворювань тварин та визначення джерела їх фiнансування.
Для лiквiдацiї наслiдкiв надзвичайних ситуацiй в межах функцiональної пiдсистеми на об'єктовому рiвнi створюються запаси матерiальних та фiнансових ресурсiв за рахунок власних коштiв державних пiдприємств, установ та органiзацiй.
17. Якщо для локалiзацiї або лiквiдацiї надзвичайної ситуацiї на пiдпорядкованих державних пiдприємствах, установах та органiзацiях потрiбнi матерiальнi та фiнансовi ресурси в обсягах, що перевищують їх власнi можливостi, то постiйнi органи управлiння функцiональною пiдсистемою звертаються за допомогою до вiдповiдної регiональної комiсiї - у разi виникнення надзвичайної ситуацiї регiонального рiвня; до Державної комiсiї - у разi виникнення ситуацiї загальнодержавного рiвня, з поданням належних документiв i розрахункiв, якi пiдтверджують розмiр та вид потрiбної допомоги.
Планування роботи функцiональної пiдсистеми
18. Планування роботи iз запобiгання надзвичайним ситуацiям i реагування на прогнозованi варiанти їх можливого розвитку здiйснюється на основi вiдстеження змiн епiзоотичної ситуацiї, спостереження за розвитком i розповсюдженням хвороб i шкiдникiв на посiвах сiльськогосподарських культур i вiдповiдних документiв, якi регламентують порядок i методику цього планування.
Масштаби i наслiдки можливої надзвичайної ситуацiї визначаються на основi експертної оцiнки, прогнозу, проведених квалiфiкованими експертами в галузi ветеринарної медицини, захисту та карантину рослин, i залежно вiд отриманих результатiв розробляється план реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуацiї.
Основним завданням плану реагування на надзвичайну ситуацiю або загрозу її виникнення є своєчасне виявлення, локалiзацiя i лiквiдацiя карантинних об'єктiв, а також запобiгання їх проникнення на територiю України, мiнiмiзацiя матерiальних втрат.
З цiєю метою вживаються дiєвi заходи щодо захисту населення вiд наслiдкiв виникнення надзвичайних ситуацiй, вiдновлення роботи об'єктiв життєзабезпечення населення, проведення рятувальних та iнших невiдкладних робiт.
План реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуацiї iз захисту та карантину тварин i рослин на пiдпорядкованих державних пiдприємствах, установах та органiзацiях з визначеними джерелами фiнансування робiт затверджується керiвниками цих пiдприємств, установ та органiзацiй за погодженням уповноваженого органу з питань надзвичайних ситуацiй та цивiльного захисту населення мiсцевих органiв виконавчої влади.
Обсяг i змiст цих заходiв визначаються з дотриманням вимоги необхiдної достатностi i максимально можливого використання наявних сил i засобiв.
19. З метою завчасного здiйснення заходiв щодо реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуацiї i максимально можливого зниження втрат провадиться планування дiй у рамках функцiональної пiдсистеми вiдповiдно до планiв взаємодiї центральних i мiсцевих органiв виконавчої влади, оперативного плану дiй мiнiстерства та iнших центральних органiв виконавчої влади.
20. Основну частину робiт, пов'язаних з реагуванням на надзвичайну ситуацiю або усуненням загрози її виникнення, виконують пiдроздiли пiдпорядкованих мiнiстерству державних установ та органiзацiй.
До виконання зазначених робiт повиннi залучатися передусiм пiдроздiли Мiнагропрому України, вiдповiднi структурнi пiдроздiли Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, обласної, Київської та Севастопольської мiських державних адмiнiстрацiй, виконавчих органiв рад, на територiї яких виникла надзвичайна ситуацiя.
Органiзацiйно-методичне керiвництво плануванням дiй єдиної державної системи здiйснює МНС України.
На Мiнагропром України, його уповноваженi пiдроздiли з питань надзвичайних ситуацiй покладається:
забезпечення стратегiчного i оперативного планування в рамках єдиної державної системи;
збирання, оброблення i доведення до виконавцiв iнформацiї з метою планування i управлiння дiями за надзвичайної ситуацiї, включаючи iнформацiю про стан розвитку та розповсюдження хвороб тварин i рослин, шкiдникiв, карантинних об'єктiв.
Основнi засади взаємодiї органiв управлiння функцiональної i територiальної пiдсистем єдиної державної системи та їх пiдроздiлiв
21. З метою запобiгання надзвичайним ситуацiям, своєчасного i ефективного реагування органiзовується взаємодiя постiйних органiв управлiння функцiональної пiдсистеми i пiдпорядкованих їм сил з територiальною пiдсистемою єдиної державної системи, а саме:
визначаються центральнi, регiональнi, мiсцевi та об'єктовi територiальнi органи управлiння, якi взаємодiють за надзвичайних ситуацiй, склад та кiлькiсть сил i засобiв реагування на надзвичайну ситуацiю;
погоджується порядок спiльних дiй сил реагування на надзвичайну ситуацiю з визначенням основних завдань, мiсця, часу i способiв їх виконання;
розв'язуються питання всебiчного забезпечення спiльних заходiв, що здiйснюватимуться органами управлiння з питань надзвичайних ситуацiй та пiдпорядкованими їм силами, у тому числi взаємного надання допомоги транспортними, iнженерними, матерiальними, технiчними, бiологiчними, медикаментозними та iншими засобами;
установлюється порядок приведення до готовностi i органiзацiї управлiння спiльними дiями органiв управлiння з питань надзвичайних ситуацiй i сил у процесi виконання завдань.
Залежно вiд обставин, масштабу, характеру та можливого розвитку надзвичайної ситуацiї взаємодiя органiзовується:
на загальнодержавному рiвнi - безпосередньо мiж постiйними органами управлiння за надзвичайних ситуацiй уповноваженими пiдроздiлами i силами Мiнагропрому України та iнших центральних органiв виконавчої влади пiд загальним керiвництвом Державної комiсiї з питань техногенно-екологiчної безпеки та надзвичайних ситуацiй;
на регiональному та мiсцевому (районному) рiвнi - мiж територiальними i мiсцевими структурами управлiння Мiнагропрому України та iнших центральних органiв виконавчої влади та їх силами пiд керiвництвом регiональної або мiсцевої комiсiї.
Взаємодiя у подоланнi надзвичайних ситуацiй органiзовується через спецiально визначенi оперативнi групи, представникiв вiдповiдних центральних i мiсцевих органiв виконавчої влади, виконавчих органiв рад.
Начальник Другого вiддiлу Мiнiстерства агропромислового комплексу України | М. I. Маслов |