ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
24.02.2003 | N 3100/7/15-3317 |
---|
Державним податковим адмiнiстрацiям Автономної Республiки Крим, областей, мiст Києва та Севастополя |
У зв'язку з особливостями та
змiнами в оподаткуваннi, якi було прийнято Законом України "Про Державний
бюджет України на 2003 рiк" (далi - Закон) та iншими
законами, якi набули чинностi у 2003 роцi та якими
внесено змiни до Закону України "Про
податок на додану вартiсть", ДПА України
направляє короткий огляд змiн та доповнень, що
стосуються оподаткування податком на додану
вартiсть.
I. Закон України
"Про Державний бюджет України на 2003 рiк"
1. Статтею 6 Закону продовжено на 2003 р. норму, вiдповiдно до якої проводиться зарахування належних до вiдшкодування сум ПДВ платникам, яким вiдповiдно до закону реструктуризовано заборгованiсть по цьому податку та iнших реструктуризованих сумах податкiв, що належать держбюджету, та/або надано вiдстрочку/розстрочку по сплатi цих податкiв у рахунок зменшення реструктуризованих та/або вiдстрочених (розстрочених) сум зазначених податкiв незалежно вiд визначеного законом термiну їх реструктуризацiї та/або вiдстрочки (розстрочки).
Отже, при наявностi у платникiв одночасно невiдшкодованих сум ПДВ, термiн вiдшкодування яких настав, та сум реструктуризованої заборгованостi чи вiдстрочених/розстрочених платежiв з цього податку або з iнших податкiв та зборiв, що вносяться до Держбюджету, такi суми ПДВ незалежно вiд задекларованих напрямкiв вiдшкодування направляються в рахунок зменшення реструктуризованих та/або вiдстрочених/розстрочених сум ПДВ та iнших податкiв i зборiв, сплатити якi належить до Держбюджету України, про що в обов'язковому порядку повiдомляється платник.
Крiм того, вказаною статтею передбачено проведення вiдшкодування сум ПДВ у частинi, що належить до зарахування на поточний рахунок платникiв податку, якi мають прострочену заборгованiсть перед державою за кредитами, залученими державою або пiд держгарантiї, позичками та фiнансовою допомогою на зворотнiй основi, наданими з держбюджету, в 2003 роцi у першу чергу, в рахунок погашення заборгованостi такого платника податку перед державою за зазначеними кредитами, позичками та фiнансовою допомогою на зворотнiй основi.
2. До 01.01.2004 р. ст.7 Закону продовжено норму, згiдно з якою при вивезеннi (експортi) товарiв (робiт, послуг) за межi митної територiї України шляхом бартерних (товарообмiнних) операцiй сума ПДВ, сплачена (нарахована) у зв'язку з придбанням товарiв (робiт, послуг), не вiдноситься на збiльшення податкового кредиту, а включається до складу валових витрат виробництва (обiгу) платника податку.
Отже, при вивезеннi (експортi) платником ПДВ товарiв, розрахунок за якi нерезидент здiйснює у будь-якiй формi iншiй, нiж грошова, такий платник суми ПДВ, сплаченi (нарахованi) у складi цiни придбання товарiв (робiт, послуг), вартiсть яких включається до вартостi товарiв, що експортуються, включаються до складу вартостi таких товарiв, а не до податкового кредиту з ПДВ.
3. Крiм того, ст.7 продовжується дiя п.11.15 ст.11 Закону України "Про податок на додану вартiсть", в частинi збереження до 01.01.2004 р. iснуючого порядку сплати ПДВ за операцiями з надання послуг, пов'язаних iз перевезенням (перемiщенням) пасажирiв та вантажiв транзитом через територiю та порти України, який дiяв до набуття чинностi Закону України вiд 03.04.97 р. N 168/97-ВР "Про податок на додану вартiсть".
Декретом КМУ вiд 26.12.92 р. N 14-92 "Про податок на добавлену вартiсть" (лiтера "а", п.1 ст.5), який дiяв до 01.10.97 р., вiд ПДВ було звiльнено транзит iноземних вантажiв, включаючи транзитнi послуги, через територiю України.
У тих випадках, коли розрахунки за транзит iноземних вантажiв, включаючи транзитнi послуги, через територiю України проводилися iноземною валютою, суми ПДВ, що сплаченi постачальникам за виконанi роботи, наданi послуги, придбанi ТМЦ, придбанi i введенi в експлуатацiю основнi виробничi фонди та взятi на облiк нематерiальнi активи вiдповiдно до п.3 ст.7 цього Декрету, зараховувалися в рахунок чергових платежiв або вiдшкодовувалися з бюджету.
У разi розрахункiв за транзит iноземних вантажiв, включаючи транзитнi послуги, через територiю України у нацiональнiй валютi чи шляхом товарообмiнних операцiй, суми ПДВ, що сплаченi або пiдлягали сплатi постачальникам за придбанi ТМЦ, роботи, послуги, до податкового кредиту не включалися i вiдносилися до валових витрат операцiй з транзиту та транзитних послуг.
Оскiльки такий порядок оподаткування збережено також i в умовах дiї Закону України "Про податок на додану вартiсть", то як режим звiльнення для транзиту iноземних вантажiв, включаючи транзитнi послуги, через територiю України, так i джерело вiдшкодування вхiдних сум ПДВ, залишаються аналогiчними, якi дiяли в перiод чинностi Декрету КМУ "Про податок на добавлену вартiсть".
4. Статтею 8 Закону з 01.01.2003 р. запроваджено звiльнення вiд оподаткування ПДВ операцiй з ввезення природного газу на митну територiю України вiдповiдно до зовнiшньоекономiчних контрактiв, укладених на виконання мiжнародних договорiв України.
Крiм того вказаною статтею встановлено нульову ставку ПДВ на операцiї з продажу ввезеного природного газу на митну територiю України вiдповiдно до зовнiшньоекономiчних контрактiв, укладених на виконання мiжнародних договорiв України, крiм операцiй з продажу такого газу для населення, бюджетних установ та iнших споживачiв, що не є платниками цього податку.
На даний час в КМУ знаходиться на затвердженнi Порядок застосування нульової ставки ПДВ по операцiях з продажу на внутрiшньому ринку природного газу, ввезеного на митну територiю України вiдповiдно до зовнiшньоекономiчних контрактiв, укладених на виконання мiжнародних договорiв України.
5. Законом (ст. 51) заборонено здiйснювати розрахунки з бюджетом у негрошовiй формi, в тому числi шляхом взаємозалiку, застосування векселiв, бартерних операцiй та зарахування зустрiчних платiжних вимог у фiнансових установах. Така заборона не стосується операцiй по сплатi ПДВ при iмпортуваннi на митну територiю України товарiв, якi ввозяться за прямими договорами для власних виробничих потреб (непередбаченi для подальшого продажу). При цьому Законом визначено, що Порядок використання вексельних розрахункiв по сплатi ПДВ при iмпортуваннi на митну територiю України таких товарiв затверджується КМУ.
Одночасно слiд зауважити, що постановою КМУ вiд 01.10.97 р. N 1104 затверджено Порядок випуску, обiгу та погашення векселiв, якi видаються на суму ПДВ при ввезеннi товарiв на митну територiю України, з урахуванням змiн, внесених постановою КМУ вiд 10.01.2002 р. N 21, якою доповнено перелiк вимог, установлених пунктом 11.5 Закону України "Про податок на додану вартiсть", виконання та вiдповiднiсть яким дає право платнику видати митним органам податковий вексель.
Отже при наявностi у платникiв ПДВ, що мали протягом останнiх 12 мiсяцiв обсягiв оподатковуваних операцiй з продажу товарiв (робiт, послуг) бiльше 5 мiльйонiв гривень, якi не мають заборгованостi перед бюджетом з ПДВ, одночасно невiдшкодованих сум ПДВ та прямих договорiв на ввезення продукцiї для власного використання, такий платник має законодавче право видати податковий вексель на вiдповiдну суму ПДВ. У iнших платникiв податку, якi не мають вказаних обсягiв, але здiйснюють ввезення за прямими договорами продукцiї для власного використання, податковi векселi пiдлягають пiдтвердженню комерцiйними банками шляхом авалю.
6. Статтею 63 зупинено на 2003 р. частини третю i п'яту ст.3 та п.2 ст.5 (крiм п.3 та п.4) Закону України "Про пiдтримку олiмпiйського, параолiмпiйського руху та спорту вищих досягнень" в частинi надання пiльг органiзацiям нацiональних спортивних федерацiй з олiмпiйських та параолiмпiйських видiв спорту.
Пункт 2 ст.5 вказаного Закону доповнив пiдпунктами 5.8, 5.9 i 5.10 статтю 5 Закону України "Про податок на додану вартiсть", якими передбачалося звiльнення операцiй з надання послуг з будiвництва, ремонту та облаштування баз олiмпiйської та параолiмпiйської пiдготовки та операцiй з надання послуг (в тому числi проживання, харчування), що надаються базами олiмпiйської та параолiмпiйської пiдготовки, а також звiльнялися операцiї з ввезення на митну територiю України товарiв (iнвентарю, обладнання, екiпiровки та медико-бiологiчних засобiв), якi не виробляються в Українi або виробляються, але не вiдповiдають технiчним характеристикам свiтового рiвня та вимогам мiжнародних спортивних органiзацiй, а також роботи i послуги, що виконуються для пiдготовки та участi членiв збiрних команд України в Олiмпiйських та Параолiмпiйських iграх.
Отже, в 2003 роцi не дiють норми пп.5.8, 5.9 i 5.10 ст. 5 Закону України "Про податок на додану вартiсть".
7. Крiм того, ст.63 зупиняє на 2003 р. дiю ст.21, 22 та п.3 роздiлу "Прикiнцевi положення" Закону України вiд 04.07.2002 р. N 40-IV "Про iнновацiйну дiяльнiсть", якими встановлювалися особливостi в проведеннi розрахункiв з бюджетом. Таким чином, застосування спецрежиму оподаткування в 2003 роцi пiдприємствами, визначеним в цьому Законi, призупинено.
II. Закон України вiд 24.12.2002 р. N 346-III
"Про внесення змiн до Закону України
"Про податок на додану вартiсть"
Роз'яснення по застосуванню норм цього Закону надавалися листом ДПА України вiд 24.01.03 р. N 1264/7/15-3317.
III. Закон України вiд 16.01.2003 р. N 469-IV "Про внесення змiн до Закону України "Про податок на додану вартiсть"
Зазначеним Законом внесено суттєвi змiни в порядок оподаткування лiзингових та бартерних операцiй, а також уточнено правило застосування перерахувань (коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту).
1. Фiнансова оренда (лiзинг):
Законом визначення продажу товарiв (п.1.4 Закону України "Про податок на додану вартiсть" доповнено "операцiєю з передачi майна орендодавцем (лiзингодавцем) на баланс орендаря (лiзингоотримувача) згiдно з договорами фiнансової оренди (лiзингу) або надання майна згiдно з будь-якими iншими договорами, умови яких передбачають вiдстрочення оплати та передачу права власностi на таке майно не пiзнiше дати останнього платежу".
Крiм того, абзаци перший та другий пп.3.2.2 ст.3 Закону викладено у новiй редакцiї, вiдповiдно до якої iз об'єкту оподаткування ПДВ виключено операцiї по сплатi процентiв або комiсiй у складi орендних (лiзингових) платежiв, нарахованих на вартiсть об'єкта фiнансового лiзингу (без урахування частини лiзингового платежу, що надається у рахунок компенсацiї частини вартостi об'єкта фiнансового лiзингу згiдно iз договором).
Одночасно з цим викладено в новiй редакцiї пп.7.3.4 ст.7 та пп.7.5.3 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартiсть", якими регулювалися питання щодо визначення дати виникнення податкових зобов'язань та дати виникнення права на податковий кредит по товарообмiнних (бартерних) операцiях, якi проводяться на територiї України та за зовнiшньоекономiчними договорами.
Вiдповiдно до нової редакцiї пп.7.3.4 та пп.7.5.3 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартiсть" "датою виникнення податкових зобов'язань орендодавця (лiзингодавця) для операцiй фiнансової оренди (лiзингу) є дата фактичного передання об'єкту фiнансової оренди (лiзингу) у користування орендарю (лiзингоотримувачу)", а вiдповiдно датою виникнення права орендаря (лiзингоотримувача) на збiльшення податкового кредиту для операцiй фiнансової оренди (лiзингу) є дата фактичного отримання об'єкта фiнансового лiзингу таким орендарем", крiм того, вилучено iз пп.3.1.1 статтi 3 Закону України "Про податок на додану вартiсть" слово "оперативної".
Пiдсумовуючи наведене:
а) передача майна у фiнансовий лiзинг (оренду) або надання майна згiдно з будь-якими iншими договорами, умови яких передбачають вiдстрочення оплати та передачу права власностi для цiлей оподаткування ПДВ, прирiвнюється до його продажу, при якому податковi зобов'язання в орендодавця чи в iншої особи, що передає майно, по якому вiдстрочується оплата та передача права власностi, виникають на дату фактичного передання об'єкту фiнансової оренди (лiзингу) чи iншого майна. Датою виникнення права на збiльшення податкового кредиту в орендаря (лiзингоотримувача) чи iншого споживача майна, по якому вiдстрочується оплата та передача права власностi, є дата фактичного отримання споживачем об'єкту чи майна;
б) операцiя з оплати вартостi послуги за договорами фiнансової оренди та iншi суми компенсацiй по iнших послугах, оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку;
в) сплата орендних (лiзингових) платежiв, що надаються у рахунок компенсацiї частини вартостi об'єкта фiнансового лiзингу, не пiдпадають пiд оподаткування;
г) операцiї зi сплати процентiв або комiсiй у складi орендних (лiзингових) платежiв не є об'єктом оподаткування ПДВ.
Згiдно з "Прикiнцевими положеннями" Закону України вiд 16.01.03 р. N 469-IV операцiї з фiнансового лiзингу, згiдно з якими об'єкт фiнансового лiзингу був переданий орендарю до моменту набрання чинностi цим Законом (до 07.02.2003 р.), оподатковуються за правилами, що дiяли на момент передання такого об'єкта, або за правилами, визначеними цим Законом, за вибором лiзингодавця (орендодавця).
2. Оперативна оренда (лiзинг)
Крiм вищезазначеного, Законом України вiд 16.01.2003 р. N 469-IV доповнено абзац другий п.1.4 статтi 1 словом "оперативної" та вилучено iз пп.3.1.1 ст.3 Закону України "Про податок на додану вартiсть" слово "оперативної", однак така змiна лише редакцiйно упорядочила визначення об'єкту оподаткування i не змiнила дiючий порядок оподаткування операцiй з оперативної оренди.
Отже, виходячи iз законодавчих змiн, зазначених у попередньому абзацi, не належить до операцiй з продажу передача товарiв в межах оперативної оренди (лiзингу), а тому фактична передача такого об'єкту за договором оперативної оренди (лiзингу) не пiдпадає пiд оподаткування ПДВ, однак оплата вартостi послуг за договорами оперативної оренди (лiзингу) оподатковується на загальних пiдставах, по яких податковi зобов'язання та податковий кредит виникають у вiдповiдностi до пп.7.3.1 ст.7 та пп.7.5.1 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартiсть". Тобто порядок оподаткування для операцiй, пов'язаних з оперативною орендою (лiзингом), залишився аналогiчним порядку, який дiяв на набрання чинностi Законом України вiд 16.01.2003 р. N 469-IV.
3. Товарообмiннi (бартернi) операцiї
Оскiльки Законом України вiд 16.01.2003 р. N 469-IV викладено пп.7.3.4 ст.7 та пп.7.5.3 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартiсть" в новiй редакцiї, якою повнiстю вилучено спецiальний порядок визначення дати виникнення податкових зобов'язань та права на формування податкового кредиту для товарообмiнних (бартерних) операцiй, то по операцiях з продажу товарiв (робiт, послуг), що здiйснюються за товарообмiнними (бартерними) операцiями, нарахування податкових зобов'язань та формування податкового кредиту проводиться в загальновстановленому порядку.
Згiдно з Прикiнцевими положеннями цього Закону оподаткування бартерних операцiй, якщо заключна операцiя не була завершена до моменту набрання чинностi цим Законом, здiйснюється за правилами, що дiяли до моменту набрання чинностi цим Законом, тобто до 07.02.2003 р.
4. Пiдпункт 4.5 доповнено третiм абзацом, вiдповiдно до якого "Правила, визначенi цим пунктом, застосовуються також при збiльшеннi суми валових витрат або валового доходу платниками цього податку внаслiдок проведення процедур врегулювання сумнiвної або безнадiйної заборгованостi вiдповiдно до положень статтi 12 Закону України "Про оподаткування прибутку пiдприємств" чи визнання боргу покупця безнадiйним з iнших причин, визначених законом".
Заступник Голови | Г.Оперенко |