КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
Київ
вiд 24 липня 2003 р. | N 459-р |
---|
Про схвалення Концепцiї розвитку
виставково-ярмаркової дiяльностi
1. Схвалити Концепцiю розвитку виставково-ярмаркової дiяльностi (далi - Концепцiя).
2. Мiнекономiки разом з Державним управлiнням справами розробити план заходiв щодо реалiзацiї Концепцiї.
3. Радi мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, обласним, Київськiй та Севастопольськiй мiським держадмiнiстрацiям розробити регiональнi програми виставково-ярмаркової дiяльностi з урахуванням положень Концепцiї, мiсцевих умов i накопиченого досвiду роботи.
Прем'єр-мiнiстр України | В.ЯНУКОВИЧ |
Iнд. 28
СХВАЛЕНО розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24 липня 2003 р. N 459-р |
КОНЦЕПЦIЯ
розвитку виставкової дiяльностi
Виставково-ярмаркова дiяльнiсть (далi - виставкова дiяльнiсть) є однiєю з найдинамiчнiших сфер сучасної свiтової економiки, оскiльки вона вiдiграє важливу роль у змiцненнi мiжнародних зв'язкiв, внутрiшньої i зовнiшньої торгiвлi, пропагандi передових технологiй та нових видiв продукцiї.
Виставкова дiяльнiсть в Українi - невiд'ємна складова частина розвитку ринкових процесiв, стимулює закрiплення позитивних структурних змiн в економiцi, сприяє науково-технiчному та технологiчному оновленню вiтчизняного виробництва. Одним iз завдань державної значущостi є визначення концептуальних положень, основних напрямiв та механiзму забезпечення подальшого розвитку виставкової дiяльностi.
1. Мета i завдання
Метою цiєї Концепцiї є створення сприятливих умов для ефективного розвитку виставкової дiяльностi, регулювання вiдносин мiж її суб'єктами, визначення прiоритетних напрямiв удосконалення цiєї дiяльностi в Українi.
Для досягнення зазначеної мети необхiдно вирiшити такi основнi завдання:
посилити вплив виставкової дiяльностi на науково-технiчне та технологiчне оновлення вiтчизняного виробництва;
сприяти просуванню на внутрiшнiй i зовнiшнiй ринок товарiв i послуг вiтчизняних виробникiв;
сприяти активнiй участi iноземних компанiй та органiзацiй в українських виставкових заходах з метою ознайомлення з новою технiкою i передовими технологiями;
залучити iнвестицiї у вiтчизняну економiку;
активiзувати участь українських пiдприємств та органiзацiй у мiжнародних виставках з метою розширення присутностi вiтчизняних товаровиробникiв на найбiльш значних зовнiшнiх ринках i виходу на новi перспективнi ринки збуту українських товарiв та послуг,
2. Принципи та прiоритети виставкової дiяльностi
Основними принципами виставкової дiяльностi є:
створення рiвних умов суб'єктам виставкової дiяльностi рiзних форм власностi;
реалiзацiя єдиної державної полiтики у сферi виставкової дiяльностi i координацiя дiй державних органiв та органiв мiсцевого самоврядування у цiй сферi;
свобода доступу суб'єктiв господарювання до виставкової дiяльностi та добросовiсна конкуренцiя мiж її суб'єктами;
захист вiтчизняної виставкової дiяльностi вiд експансiї зарубiжних органiзаторiв виставок та ярмаркiв;
застосування рiзноманiтних пiдходiв до розв'язання основних проблем розвитку виставкової дiяльностi.
3. Класифiкацiя суб'єктiв виставкової дiяльностi
Суб'єктами виставкової дiяльностi є:
органи виконавчої влади, уповноваженi реалiзовувати державну полiтику у сферi виставкової дiяльностi;
пiдприємства, установи та органiзацiї усiх форм власностi, що можуть виступати як виставковi центри, виставковi фiрми, органiзатори, розпорядники, агенти, пiдрядники, учасники виставок (далi - пiдприємства), вiдвiдувачi виставок тощо.
Пiдприємства, що є суб'єктами виставкової дiяльностi, залежно вiд своєї ролi у цьому процесi можуть виступати як виставковi центри (пiдприємства, основна дiяльнiсть яких пов'язана з органiзацiєю та проведенням виставок, з наданням послуг у сферi органiзацiї та проведення виставок (ярмаркiв). Виставковi центри повиннi мати штат квалiфiкованих працiвникiв, вiдповiдну матерiально-технiчну базу (спецiальнi виставковi площi та обладнання) та можуть надавати цi площi та обладнання iншим органiзаторам для проведення виставок та ярмаркiв.
Виставковими центрами можуть бути пiдприємства усiх форм власностi, їм може надаватися статус мiжрегiональних чи регiональних.
Нацiональним виставковим центром є Нацiональний комплекс "Експоцентр України";
виставковi фiрми - пiдприємства, що є професiйними органiзаторами, суборганiзаторами, розпорядниками, упорядниками, пiдрядниками виставок або їх агентами.
Виставковими фiрмами можуть бути пiдприємства усiх форм власностi, якщо виставкова дiяльнiсть передбачена їх статутом;
органiзатори виставок - пiдприємства, що вiдповiдно до своїх статутiв займаються органiзацiєю виставок на бюджетнiй, комерцiйнiй чи змiшанiй основi. Органiзатор виставки бере на себе обов'язки щодо її органiзацiї та проведення добровiльно або за рiшенням вiдповiдних державних органiв i несе вiдповiдальнiсть перед учасниками i вiдвiдувачами за рiвень наданих виставкових послуг;
розпорядники виставок - пiдприємства, яким органiзатор (органiзатори) виставки доручає виконати весь комплекс заходiв з її пiдготовки та проведення;
упорядники виставок - пiдприємства, що на основi договору-пiдряду або договору-доручення, укладеного з органiзатором або розпорядником виставки, зобов'язуються виконувати роботу стосовно проектування, будiвництва, оздоблювання виставки та виставкових стендiв;
агенти - пiдприємства, що на основi договору, укладеного з органiзатором виставки, беруть на себе обов'язки iз залучення учасникiв;
пiдрядники - пiдприємства, що на основi договору, укладеного з органiзатором або розпорядником виставки, поставляють потрiбнi матерiали, товари, виконують роботи чи надають послуги, пов'язанi з органiзацiєю та проведенням виставки;
учасники виставок - пiдприємства, установи та органiзацiї, що уклали з органiзатором виставки договiр на участь у виставцi.
Органiзатори виставки можуть укладати договiр з рiзними суб'єктами господарювання i форм власностi.
4. Класифiкацiя виставкових заходiв
Заходи у сферi виставкової дiяльностi подiляються на виставки та ярмарки.
Виставка - захiд, пов'язаний з демонстрацiєю продукцiї та послуг, просуванням їх на внутрiшнiй та зовнiшнiй ринок i вивченням з цiєю метою кон'юнктури ринку.
Ярмарок - захiд, безпосередньо пов'язаний з торгiвлею (роздрiбною чи оптовою), що проводиться регулярно в певному мiсцi та у визначенi строки.
Виставки та ярмарки класифiкуються за мiсцем проведення, за джерелами фiнансування, за статусом i за тематикою.
За мiсцем проведення виставки та ярмарки подiляються на такi, що проводяться в Українi та за кордоном.
За джерелами фiнансування виставки та ярмарки подiляються на такi, що проводяться:
на бюджетнiй основi - кошти для покриття витрат на органiзацiю та проведення заходу видiляються з державного та мiсцевого бюджетiв;
на комерцiйнiй основi - кошти для покриття витрат на органiзацiю та проведення заходу надаються суб'єктами пiдприємницької дiяльностi (органiзаторами заходу, його учасниками та спонсорами);
на змiшанiй основi - кошти для покриття витрат на органiзацiю та проведення заходу частково видiляються з державного (мiсцевого) бюджету, а решта надається пiдприємствами, спонсорами та за рахунок джерел фiнансування.
За статусом виставки та ярмарки подiляються на всесвiтнi, мiжнароднi, нацiональнi (з участю тiльки вiтчизняних або також iноземних фiрм), мiжрегiональнi та регiональнi (мiсцевi).
Рiшення про надання виставцi статусу всесвiтньої приймає Мiжнародне бюро виставок (Париж) за поданням Ради з питань виставкової дiяльностi в Українi.
Рiшення про надання виставцi статусу мiжнародної, нацiональної або мiжрегiональної приймає Рада з питань виставкової дiяльностi в Українi на основi документiв, поданих органiзатором (органiзаторами) заходу, пiсля проведення аудиту статистичних даних та результатiв сертифiкацiї.
Рiшення про надання виставцi статусу регiональної приймають вiдповiднi мiсцевi органи виконавчої влади або регiональнi ради з питань виставкової дiяльностi на пiдставi статистичних даних, поданих органiзаторами виставок.
За тематикою виставки та ярмарки подiляються на:
унiверсальнi;
багатогалузевi виставки та ярмарки споживчих товарiв;
багатогалузевi виставки та ярмарки обладнання i технологiй;
галузевi виставки та ярмарки.
Тематику та тип заходу (виставка чи ярмарок) визначає його органiзатор.
5. Вимоги до проведення виставок та ярмаркiв
Органiзатори, спiворганiзатори та розпорядники виставок вiдповiдно до укладеного договору та статусу заходу повиннi забезпечити надання комплексу послуг учасникам та вiдвiдувачам виставок, який повинен включати:
видiлення учасникам виставкового обладнання, надання можливостi користуватися електроенергiєю, послугами водопостачання та телефонного зв'язку;
страховий захист виставкових об'єктiв;
охорону та пожежну безпеку виставкових примiщень;
забезпечення вентиляцiї, опалення, прибирання виставкових площ;
видання каталогу виставки (для мiжнародних виставок - обов'язково, крiм державної, однiєю з офiцiйних мов ООН);
послуги, пов'язанi iз здiйсненням митних процедур;
вантажно-транспортнi послуги;
органiзацiю роботи закладiв громадського харчування на територiї виставки;
створення умов для роботи прес- та медiа-центрiв;
наявнiсть пункту обмiну валют (на мiжнародних виставках та виставках з участю iноземних фiрм).
6. Пiдвищення рiвня виставкової дiяльностi
Для пiдвищення рiвня виставкової дiяльностi необхiдно здiйснити такi заходи:
формування наукової та нормативно-правової бази виставкової дiяльностi:
пiдвищення економiчної ефективностi виставкових заходiв;
вивчення та використання мiжнародного досвiду в проведеннi виставок, iнтеграцiю суб'єктiв виставкової дiяльностi України в мiжнародний виставковий рух;
змiцнення матерiально-технiчної бази виставкової дiяльностi з метою забезпечення проведення в Українi виставок мiжнародного та всесвiтнього статусу;
розвиток iнфраструктури в мiсцях проведення виставок, забезпечення належного рiвня послуг для учасникiв та вiдвiдувачiв виставкових заходiв;
упровадження в практику виставкової дiяльностi аудиту статистичних даних та сертифiкацiї виставкових заходiв на основi державних стандартiв;
активiзацiю участi українських пiдприємств та органiзацiй у мiжнародних виставках за кордоном.
7. Стимулювання участi вiтчизняних пiдприємств у виставкових заходах
Стимулювання участi вiтчизняних пiдприємств у виставкових заходах вiдбувається шляхом надання державою фiнансової пiдтримки українським пiдприємствам з метою активiзацiї їхньої участi в мiжнародних виставках та ярмарках з урахуванням важливостi виставкового заходу для розвитку вiтчизняної економiки, створення перспектив просування українських товарiв на зарубiжнi ринки, пiдвищення мiжнародного iмiджу України, врахування полiтико-економiчного значення країни, де проводиться виставка, для iнтересiв України, пiдвищення конкурентоспроможностi вiтчизняної продукцiї, оптимального спiввiдношення витрат на проведення такого заходу та економiчного ефекту вiд участi в ньому України.
Визначення органiзатора чи розпорядника, який забезпечує реалiзацiю рiшень, пов'язаних з участю у виставкових заходах, здiйснюється на тендерних засадах з подальшою звiтнiстю про використання наданих державою коштiв. Такий механiзм дасть можливiсть створити умови для зменшення валютних витрат на проведення виставкових заходiв та належного використання наданих коштiв.
8. Участь держави та громадськостi у регулюваннi виставкової дiяльностi
Державне регулювання виставкової дiяльностi здiйснюють:
1) Рада з питань виставкової дiяльностi в Українi - консультативно-дорадчий орган при Президентовi України, яка дiє вiдповiдно до Положення, затвердженого Розпорядженням Президента України вiд 27 березня 2001 р. N 74 "Про Раду з питань виставкової дiяльностi в Українi".
2) Мiнекономiки, яке:
складає та надсилає центральним i мiсцевим органам виконавчої влади щорiчнi перелiки основних виставково-ярмаркових заходiв у країнах - основних торговельних партнерах України;
готує на пiдставi пропозицiй Ради з питань виставкової дiяльностi в Українi проекти розпоряджень Кабiнету Мiнiстрiв України щодо затвердження щорiчних планiв участi українських пiдприємств та органiзацiй у мiжнародних виставках за кордоном з частковим фiнансуванням витрат на їх проведення за рахунок коштiв державного бюджету;
3) iншi центральнi органи виконавчої влади;
4) Нацiональний комплекс "Експоцентр України", який:
сприяє реалiзацiї державної полiтики в галузi науково-технiчної iнформацiї, культури та освiти;
бере участь у пiдготовцi пропозицiй щодо вдосконалення законодавчих та iнших нормативно-правових актiв з питань виставкової дiяльностi;
органiзовує нацiональнi виставковi заходи за актуальною тематикою, що вiдповiдає прiоритетам розвитку вiтчизняної економiки та потребам господарського комплексу України;
бере участь в органiзацiї та проведеннi мiжнародних, регiональних, спецiалiзованих виставок i ярмаркiв в Українi та за кордоном;
органiзовує нацiональнi експозицiї України на всесвiтнiх виставках за кордоном.
Участь громадськостi у виставковiй дiяльностi здiйснюється громадськими i благодiйними органiзацiями, якi вiдповiдно до своїх положень сприяють цiй дiяльностi.
Зазначенi громадськi та благодiйнi органiзацiї представляють iнтереси учасникiв виставково-ярмаркової дiяльностi - своїх членiв, об'єднують їхнi зусилля для сприяння розвитку виставкової дiяльностi, а також захисту їх законних прав i задоволення корпоративних iнтересiв (соцiальних, економiчних, творчих тощо); беруть участь у пiдготовцi проектiв нормативно-правових актiв щодо розвитку виставкової дiяльностi.
9. Удосконалення нормативно-правової бази
Створення у державi сприятливого економiко-правового середовища для стимулювання участi у виставковiй дiяльностi пiдприємств усiх форм власностi, належних умов для роботи вiтчизняних виставкових фiрм потребує вдосконалення нормативно-правової бази у цiй сферi.
При цьому повиннi бути врахованi положення програми розвитку та пiдтримки галузей, секторiв ринку, окремих пiдприємств, проблеми i реальнi можливостi розвитку виставкової дiяльностi.
Удосконалення нормативно-правової бази передбачає:
приведення митного законодавства України у вiдповiднiсть iз мiжнародною практикою органiзацiї та проведення виставкових заходiв, зокрема у вiдповiднiсть з Конвенцiєю про тимчасове ввезення товарiв (1990 року), що дасть можливiсть спростити та унiфiкувати процедури перемiщення товарiв через митний кордон, визначити строки ввезення, вивезення та реалiзацiї виставкових експонатiв, сприятиме залученню iноземних партнерiв до участi у виставкових заходах, що проводяться в Українi;
розроблення порядку проведення виставково-ярмаркових заходiв в Українi та участi у виставках за кордоном;
розроблення та впровадження спрощеної системи реєстрацiї i регулювання роздрiбної торгiвлi на ярмарках.
10. Державна пiдтримка виставок та ярмаркiв
Рада з питань виставкової дiяльностi в Українi за поданням центральних органiв виконавчої влади, Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, обласних, Київської та Севастопольської мiських держадмiнiстрацiй приймає рiшення про державну пiдтримку виставки (ярмарку).
Державна пiдтримка виставкових заходiв може надаватися з видiленням або без видiлення бюджетних коштiв.
Для одержання фiнансової пiдтримки подання повинно мiстити економiчне обгрунтування доцiльностi проведення виставки або ярмарку та очiкуваної фiнансово-економiчної ефективностi.
Пiсля затвердження Радою з питань виставкової дiяльностi в Українi рiшення про державну пiдтримку виставка отримує право на розмiщення у своїх рекламно-iнформацiйних матерiалах iнформацiї про надання такої пiдтримки.
11. Пiдтримка участi українських пiдприємств та органiзацiй у виставкових заходах за кордоном
Мiнфiн вiдповiдно до плану участi вiтчизняних пiдприємств i органiзацiй у мiжнародних виставках та ярмарках за кордоном передбачає щороку в проектах державного бюджету видiлення Державному управлiнню справами за поданими ним бюджетними запитами коштiв на фiнансування участi українських пiдприємств та органiзацiй у виставкових заходах за кордоном.
12. Забезпечення добросовiсної конкуренцiї у сферi виставкової дiяльностi
Держава в особi Антимонопольного комiтету, Ради з питань виставкової дiяльностi в Українi, органiв виконавчої влади, а також iнших уповноважених органiв сприяє розвитку конкуренцiї у сферi виставкової дiяльностi та запобiганню недобросовiснiй конкуренцiї шляхом:
недопущення монополiзму окремих суб'єктiв виставкової дiяльностi;
захисту вiтчизняного ринку виставково-ярмаркових послуг;
недопущення перешкоджання виставковiй дiяльностi окремими органами виконавчої влади, якщо ця дiяльнiсть не суперечить законодавству;
запобiгання недобросовiснiй рекламнiй дiяльностi, притягнення до вiдповiдальностi згiдно iз законодавством пiдприємств, що вдаються до недобросовiсної конкуренцiї;
узгодження та координацiї планiв виставкових заходiв, надання вiдповiдного статусу запровадження аудиту i сертифiкацiї виставок;
залучення державних засобiв масової iнформацiї до всебiчного висвiтлення виставкової дiяльностi, ролi i значення виставкової справи для розвитку економiки та суспiльства.
13. Iнформацiйне забезпечення виставкової дiяльностi
Рада з питань виставкової дiяльностi в Українi розробляє та координує плани реалiзацiї виставкових заходiв.
Секретарiат Ради з питань виставкової дiяльностi в Українi систематизує та аналiзує пропозицiї та намiри суб'єктiв виставкової дiяльностi i готує проект зведеного плану (перелiку) виставкових заходiв в Українi.
Нацiональний комплекс "Експоцентр України" видає та надсилає центральним i мiсцевим органам виконавчої влади, а також дипломатичним представництвам iноземних держав, акредитованим в Українi, щорiчнi зведенi перелiки виставкових заходiв в Українi, складенi секретарiатом Ради з питань виставкової дiяльностi в Українi.
Внесення виставковими центрами та фiрмами своїх виставкових заходiв до зведеного плану є добровiльним, крiм заходiв, що проводяться на бюджетнiй чи змiшанiй основi.
Державна пiдтримка (фiнансова або моральна) може надаватися лише виставкам та ярмаркам, якi включенi до зведеного плану виставкових заходiв та вiдповiдають вимогам, викладеним у роздiлi 5 Концепцiї.