КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Київ
вiд 11 березня 2004 р. | N 308 |
---|
Про затвердження методик проведення аналiзу
впливу та вiдстеження результативностi
регуляторного акта
Вiдповiдно до статей 8 i 10 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi" Кабiнет Мiнiстрiв України постановляє:
1. Затвердити такi, що додаються:
Методику проведення аналiзу впливу регуляторного акта;
Методику вiдстеження результативностi регуляторного акта.
2. Державному комiтетовi з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва надавати у разi потреби роз'яснення щодо застосування методик, затверджених цiєю постановою.
3. Визнати такою, що втратила чиннiсть, постанову Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 6 травня 2000 р. N 767 "Про затвердження Методичних рекомендацiй щодо пiдготовки обґрунтування проектiв регуляторних актiв" (Офiцiйний вiсник України, 2000 р., N 19, ст. 788).
Прем'єр-мiнiстр України | В. ЯНУКОВИЧ |
Iнд. 25
ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11 березня 2004 р. N 308 |
МЕТОДИКА
проведення аналiзу впливу регуляторного акта
1. Ця Методика встановлює вимоги до проведення аналiзу впливу регуляторного акта (далi - аналiз), проект якого розроблений регуляторним органом. Аналiз проводиться до оприлюднення проекту акта. Вимоги цiєї Методики не поширюються на проекти регуляторних актiв, розроблюванi Нацiональним банком.
2. У разi коли проект регуляторного акта (далi - проект) одночасно мiстить норми, що регулюють господарськi або адмiнiстративнi вiдносини мiж регуляторними органами чи iншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, i норми, що регулюють iншi суспiльнi вiдносини, а також конкретнi приписи, проведення аналiзу здiйснюється лише стосовно норм, якi регулюють господарськi або адмiнiстративнi вiдносини мiж зазначеними органами та суб'єктами.
3. У процесi проведення аналiзу:
визначається проблема, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання;
визначаються цiлi державного регулювання;
визначаються та оцiнюються усi прийнятнi альтернативнi способи досягнення зазначених цiлей, наводяться аргументи щодо переваги обраного способу;
описуються механiзм, який пропонується застосувати для розв'язання проблеми, i вiдповiднi заходи;
обґрунтовуються можливостi досягнення визначених цiлей у разi прийняття регуляторного акта;
визначаються очiкуванi результати прийняття акта;
обґрунтовується запропонований строк дiї акта (у разi обмеження цього строку);
визначаються показники результативностi акта;
визначаються заходи, з допомогою яких буде здiйснюватися вiдстеження результативностi акта.
4. При визначеннi проблеми, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання, зазначаються причини та умови виникнення проблеми; обґрунтування неможливостi її розв'язання за допомогою ринкових механiзмiв або чинних регуляторних актiв; суб'єкти, на яких проблема справляє негативний вплив.
5. При визначеннi та оцiнцi усiх прийнятних альтернативних способiв досягнення цiлей державного регулювання наводяться не менше нiж два можливих способи; оцiнка кожного iз способiв; причини вiдмови вiд застосування альтернативних способiв розв'язання проблеми; аргументи щодо переваги обраного способу.
6. В описi механiзму, який пропонується застосувати для розв'язання проблеми, i вiдповiдних заходiв наводяться основнi принципи i способи досягнення цiлей державного регулювання та визначається ступiнь їх ефективностi.
7. При обґрунтуваннi можливостi досягнення цiлей у разi прийняття регуляторного акта наводиться оцiнка впливу зовнiшнiх факторiв на дiю акта з визначенням та порiвнянням позитивних i негативних обставин, якi можуть впливати на виконання вимог акта; оцiнка можливостi впровадження та виконання вимог акта органами державної влади i органами мiсцевого самоврядування, фiзичними та юридичними особами; характеристика механiзму повної або часткової компенсацiї можливої шкоди у разi настання очiкуваних наслiдкiв дiї акта; а також зазначається перiодичнiсть здiйснення державного контролю та нагляду за додержанням вимог акта.
8. Визначення очiкуваних результатiв прийняття регуляторного акта провадиться iз застосуванням методу аналiзу вигод та витрат у простiй (перелiк очiкуваних позитивних та негативних факторiв) або складнiй (iз застосуванням рiзноманiтних економiчних моделей) формi.
Для проведення аналiзу вигод та витрат установлюється певний перiод. Розмiр кожної вигоди та витрати обчислюється з використанням статистичних даних, даних наукових дослiджень та опитувань, а також даних, одержаних з iнших джерел. На пiдставi обчисленого розмiру кожної вигоди та витрати пiдсумовується загальний розмiр.
9. Обґрунтування запропонованого строку дiї регуляторного акта здiйснюється з урахуванням достатностi цього строку для розв'язання проблеми та досягнення цiлей державного регулювання.
10. Прогнознi значення показникiв результативностi регуляторного акта встановлюються протягом рiзних перiодiв пiсля набрання чинностi актом, обов'язковими з яких повиннi бути:
розмiр надходжень до державного та мiсцевих бюджетiв i державних цiльових фондiв, пов'язаних з дiєю акта;
кiлькiсть суб'єктiв господарювання та/або фiзичних осiб, на яких поширюватиметься дiя акта;
розмiр коштiв i час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання та/або фiзичними особами, пов'язаними з виконанням вимог акта;
рiвень поiнформованостi суб'єктiв господарювання та/або фiзичних осiб з основних положень акта.
11. Прогнознi значення показникiв результативностi регуляторного акта можуть бути вираженi у кiлькiснiй формi. У разi неможливостi обчислення розмiрiв тiєї чи iншої вигоди або витрати наводиться текстовий опис результативностi акта.
12. При визначеннi заходiв, з допомогою яких буде здiйснюватися вiдстеження результативностi регуляторного акта, зазначаються строки проведення базового та повторного вiдстеження результативностi акта; вид даних (статистичних, наукових дослiджень або опитувань), якi використовуватимуться для такого вiдстеження; групи осiб, що вiдбиратимуться для участi у вiдповiдному опитуваннi; науковi установи, що залучатимуться для вiдстеження.
13. Результати аналiзу викладаються у письмовiй формi i пiдписуються розробником проекту, а в разi, коли розробником проекту є регуляторний орган, iнший орган, установа чи органiзацiя, - керiвником органу, установи чи органiзацiї.
ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11 березня 2004 р. N 308 |
МЕТОДИКА
вiдстеження результативностi регуляторного акта
1. Ця Методика встановлює вимоги для здiйснення вiдстеження результативностi прийнятого регуляторного акта (далi - вiдстеження). Вимоги цiєї Методики не поширюються на регуляторнi акти, прийнятi Нацiональним банком.
2. Стосовно регуляторного акта здiйснюється базове, повторне та перiодичне вiдстеження у межах строкiв, установлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi".
Базове вiдстеження здiйснюється до дня набрання чинностi регуляторним актом або бiльшiстю його положень з метою оцiнки стану суспiльних вiдносин, на врегулювання яких спрямована дiя акта.
Повторне вiдстеження здiйснюється через рiк пiсля набрання чинностi актом або бiльшiстю його положень, але не пiзнiше нiж через два роки, якщо рiшенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено бiльш раннiй строк, з метою оцiнки ступеня досягнення цим актом визначених цiлей. Установленi кiлькiснi та якiснi значення показникiв результативностi акта порiвнюються iз значеннями аналогiчних показникiв, що встановленi пiд час базового вiдстеження.
Перiодичне вiдстеження здiйснюється раз на три роки починаючи з дня виконання заходiв з повторного вiдстеження, в тому числi у разi, коли дiю акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено з метою оцiнки ступеня досягнення актом визначених цiлей. Установленi кiлькiснi та якiснi значення показникiв результативностi акта порiвнюються iз значеннями аналогiчних показникiв, що встановленi пiд час повторного вiдстеження.
3. У процесi вiдстеження встановлюється кiлькiсне та якiсне значення для кожного показника результативностi, визначеного пiд час проведення аналiзу впливу регуляторного акта.
4. Базове, повторне та перiодичне вiдстеження здiйснюється на основi показникiв i даних, визначених пiд час проведення аналiзу впливу регуляторного акта.
5. Види даних, що використовуються для вiдстеження, визначаються регуляторним органом.
6. У разi коли для встановлення кiлькiсних та якiсних значень показникiв результативностi регуляторного акта необхiдна iнформацiя, якої не мiстять статистичнi данi та данi наукових дослiджень, проводиться опитування сукупностi респондентiв в уснiй чи письмовiй формi (далi - опитування).
7. Для встановлення кiлькiсних та якiсних значень показникiв результативностi регуляторного акта можуть використовуватися статистичнi данi за вiдповiдний перiод, що передує датi початку виконання заходiв з вiдстеження, а для базового вiдстеження - датi набрання чинностi актом або бiльшiстю його положень.
8. Проведення опитування пiд час вiдстеження включає визначення сукупностi осiб, якi повиннi виконувати вимоги регуляторного акта (далi - цiльова група); складення анкети; збирання iнформацiї; створення бази даних опитування, їх обробку та аналiз.
9. Для визначення складу цiльової групи можуть використовуватися вiдкритi для загального доступу данi реєстрiв, що ведуться регуляторними органами та iншими органами державної влади.
10. Чисельнiсть цiльової групи, яка визначається для повторного вiдстеження з використанням опитування, повинна дорiвнювати чисельностi цiльової групи, яка була визначена для базового вiдстеження.
11. Пiд час повторного i перiодичного вiдстеження застосовуються тi самi пiдходи до визначення складу цiльової групи та вибiркової сукупностi (частина цiльової групи, яка вiдбирається для участi в опитуваннi за допомогою спецiальних методiв для достовiрного вiдображення структури та основних характеристик цiєї групи), що i для базового вiдстеження.
У разi коли чисельнiсть цiльової групи не перевищує 150 осiб, опитуються усi респонденти цiльової групи без визначення вибiркової сукупностi.
12. Пiдставою для складення анкети пiд час базового, повторного i перiодичного вiдстеження є кiлькiснi та якiснi значення показникiв результативностi регуляторного акта, встановленi пiд час проведення аналiзу його впливу.
Пiсля виконання вiдповiдних заходiв готується звiт окремо для базового, повторного i перiодичного вiдстеження, який оприлюднюється в установленому порядку.
13. У звiтi про результати вiдстеження зазначаються:
вид та назва регуляторного акта, результативнiсть якого вiдстежується, дата його прийняття та номер (у разi базового вiдстеження дата прийняття i номер акта не зазначаються);
назва виконавця заходiв з вiдстеження;
цiлi прийняття акта;
строк виконання заходiв з вiдстеження;
тип вiдстеження (базове, повторне або перiодичне);
методи одержання результатiв вiдстеження;
данi та припущення, на основi яких вiдстежувалася результативнiсть, а також способи одержання даних;
кiлькiснi та якiснi значення показникiв результативностi акта;
оцiнка результатiв реалiзацiї регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цiлей.
14. Звiт про вiдстеження пiдписується керiвником регуляторного органу.