ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
02.09.99 | N 17/121-ЕП |
---|
Керiвникам митних органiв |
Про стан роботи митних органiв зi зверненнями
громадян
Аналiз матерiалiв з розгляду скарг i заяв громадян на дiї особового складу, надiсланих митними органами до Управлiння кадрами Служби протягом 1999 року вказує на те, що митними установами накопичений певний досвiд роботи зi зверненнями громадян, направлений на попередження їх скарг, що досягається, насамперед, забезпеченням в переважнiй бiльшостi випадкiв повним i всебiчним розглядом справ про порушення митних правил, уважним ставленням до громадян, що перетинають митний кордон України, повагою до їх прав i законних iнтересiв. У бiльшостi митниць органiзована робота, спрямована на створення необхiдних умов для реалiзацiї конституцiйних прав громадян на письмовi звернення, одержання на них вiдповiдей згiдно iз Законом України "Про звернення громадян" та вимог наказу Держмитслужби вiд 20.08.97 N 379 "Про затвердження Iнструкцiї про порядок роботи зi зверненнями громадян у митних органах України".
Керiвництвом митниць вживались заходи щодо полiпшення якостi розгляду заяв та скарг громадян. Позитивним зрушенням у роботi зi зверненнями громадян, що мiстять повiдомлення про протиправнi дiї або недбале виконання службових обов'язкiв окремими працiвниками, сприяло запровадження та використання Держмитслужбою оперативної iнформацiї "телефону довiри". Дещо полiпшилась, як свiдчить аналiз скарг, ця робота у Карпатськiй, Кримськiй, Донбаськiй, Полтавськiй, Днiпровськiй регiональних митницях.
Однак, зважений пiдхiд до розгляду скарг громадян, усунення причин i умов, що їх породжують, забезпечується ще далеко не на всiх митницях. Наявнi значнi недолiки в ставленнi посадових осiб митниць до виконання своїх службових обов'язкiв. Свiдченням цього є розгляд митними органами у поточному роцi понад 100 звернень громадян на неправомiрнi дiї митникiв, основними причинами яких були: неналежне виконання посадовими особами службових обов'язкiв, грубiсть при спiлкуваннi з пасажирами пiд час митного контролю, нарiкання на неправомiрне вилучення валюти, цiнностей, надмiрне нарахування митних платежiв за вантаж, товари та iнше.
У багатьох скаргах звертається увага на намагання працiвниками митних органiв проявити зверхнiсть та принизити громадян, якi проходять митний контроль, особливо пасажирiв поїздiв, всупереч вимогам ст.5 Закону України "Про державну службу". Прикладом тому служать оскарження дiй iнспекторiв Магiстральної митницi, вчинених ними при перебуваннi на службi, стосовно громадянина Петриченка В.Ф., працiвникiв Рiвненської митницi у випадку з громадянином Кухарчуком О.Б., Конотопської митницi - з Токуновим В.М., Кiровоградської митницi - з Чабановим М.О., Бориспiльської митницi - з Мировичем В.Г., Чорноморської регiональної митницi - з Козаковим К.В., Мостиської - з Роговцевим С.В.
Такими дiями наноситься моральна шкода громадянам та провокується негативне ставлення в суспiльствi до митних органiв.
Мали мiсце факти, коли при здiйсненнi митного контролю громадяни практично не мають нiякої можливостi отримати роз'яснення, оскаржити дiї iнспектора або вияснити їх правомiрнiсть у вищої посадової особи митницi, як це було з громадянами Мiньковим I.П. у Волинськiй митницi, Ходаковою О.П. у Луганськiй митницi, Чернеженком М.В. у Глухiвськiй митницi. Це призводить до подальшої самовпевненостi працiвникiв та породжує у них почуття вседозволеностi i безкарностi за свої протиправнi дiї.
У бiльшостi випадкiв на грубе i зневажливе ставлення митникiв скаржаться громадяни похилого вiку, ветерани вiйни та особи з невисоким рiвнем майнового стану (Волинська митниця - Кравчук I.Я., Магiстральна митниця - Зернов О.Л.).
Звертаю увагу керiвникiв митних органiв на те, що результативнiсть заходiв, вжитих до скорочення кiлькостi звернень, залишається недостатньо ефективною, бiльшiсть порушень посадовими особами своїх безпосереднiх обов'язкiв, зневажання ними прав громадян проявляється у роботi працiвникiв з незначним митним стажем, що необхiдно врахувати при доборi кадрiв.
Матерiали 8 звернень, якi мiстили повiдомлення про можливi факти скоєння злочинiв та потребували проведення дiзнання, що не входить до компетенцiї митних органiв, вiдповiдно до вимог ст.97 та 112 КПК України були надiсланi до органiв прокуратури.
Здебiльшого скарги на дiї посадових осiб митницi подаються громадянами через тривалий промiжок часу пiсля проходження митного контролю, що обумовлюється вiдсутнiстю можливостi безпосереднього оскарження чи уточнення правомiрностi вимог. Вiдсутнiсть необхiдної iнформацiї про можливiсть оскарження дiй посадових осiб митницi пiдтверджується при перевiрцi роботи пiдроздiлiв в ходi комплексних перевiрок.
Досить часто службовi перевiрки за скаргами громадян проводяться формально, висновки грунтуються, як правило, на пiдставi пояснень iнспекторiв, без визначення пропозицiй щодо попередження можливих правопорушень та не оцiнюються належним чином дiї керiвникiв пiдроздiлiв, пiдлеглi яких допустили конфлiктнi ситуацiї. Здебiльшого це дає пiдстави громадянам до повторних звернень з оскарженням рiшень керiвникiв митниць до Держмитслужби та до iнших правоохоронних органiв. (Скарга гр.Гримiцького Р.Д. на дiї працiвникiв Рiвненської митницi).
З огляду на викладене, пропоную керiвникам митних органiв вжити заходiв щодо безумовного виконання працiвниками митниць вимог статтi
5 Закону України "Про державну службу" щодо етики поведiнки державних службовцiв, попередження та недопущення правопорушень, належного виконання службових обов'язкiв особовим складом митних органiв, пiдвищення персональної вiдповiдальностi посадових осiб за якiсним i своєчасним розглядом звернень громадян.
Запровадити в системi професiйного навчання працiвникiв без вiдриву вiд роботи систематичний розгляд на заняттях ситуацiй та результатiв службових розслiдувань за зверненнями та скаргами громадян з висновками та пропозицiями.
Про виконану роботу та її результативнiсть повiдомляти в рiчних звiтах про роботу з особовим складом.
Начальник Управлiння кадрами | В.Я. Момотенко |