ПРАВЛIННЯ НАЦIОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
17.06.2004 | N 267 |
---|
Про затвердження Змiн до Iнструкцiї про порядок
регулювання дiяльностi банкiв в Українi
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 2 липня 2004 р. за N 825/9424 |
Вiдповiдно до статей 30,
35, 48, 49, 52, 66 Закону України
"Про банки i банкiвську дiяльнiсть" та з метою
пiдвищення ефективностi та забезпечення
стабiльної дiяльностi банкiв Правлiння
Нацiонального банку України постановляє:
1. Затвердити Змiни до Iнструкцiї про порядок регулювання дiяльностi банкiв в Українi, затвердженої постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 28.08.2001 N 368 та зареєстрованої в Мiнiстерствi юстицiї України 26.09.2001 за N 841/6032 (зi змiнами), що додаються.
2. Банкам забезпечити виконання вимог вищезазначеної Iнструкцiї в частинi:
коригування (зменшення) розмiру регулятивного капiталу банку на суму перевищення вартостi основних засобiв над розмiром регулятивного капiталу банку, починаючи з 30.12.2004;
коригування (зменшення) розмiру регулятивного капiталу на суму нарахованих доходiв, починаючи з 30.09.2004 - з поправочним коефiцiєнтом 0,2 до суми коригування, з 30.12.2004 - з поправочним коефiцiєнтом 0,4, з 30.03.2005 - з поправочним коефiцiєнтом 0,7, з 30.06.2005 - з поправочним коефiцiєнтом 1;
уключення до регулятивного капiталу банку результату переоцiнки основних засобiв, що здiйснена в 2004 роцi пiсля державної реєстрацiї цiєї постанови та доведення її до вiдома банкiв, у порядку, визначеному цiєю постановою.
Установити, що включення до регулятивного капiталу банку результату переоцiнки основних засобiв здiйснюється в такому порядку:
результат переоцiнки основних засобiв, яка була проведена банками до 01.01.2004 - здiйснюється за фiксованим розмiром за даними аналiтичного облiку;
результат переоцiнки основних засобiв, яка була проведена банками починаючи з 01.01.2004 i до набрання чинностi цiєю постановою - за умови подання банками до Нацiонального банку в строк до 01.11.2004 рецензiї центральної експертної ради (що спецiально створена саморегулiвними органiзацiями оцiнювачiв з метою контролю за якiстю оцiнки майна) та висновку за рецензiєю, що звiт про оцiнку майна повнiстю вiдповiдає вимогам законодавчих актiв з оцiнки майна.
3. Генеральному департаменту банкiвського нагляду (В.В.Пушкарьов) та Департаменту iнформатизацiї (А.С.Савченко) до 15.07.2004 внести вiдповiднi змiни до програмного комплексу автоматизованого розрахунку економiчних нормативiв.
4. Генеральному департаменту банкiвського нагляду (В.В.Пушкарьов) пiсля державної реєстрацiї в Мiнiстерствi юстицiї України довести змiст цiєї постанови до вiдома самостiйних структурних пiдроздiлiв, територiальних управлiнь Нацiонального банку України, а також банкiв для керiвництва в роботi.
5. Постанова набирає чинностi через 10 днiв пiсля державної реєстрацiї в Мiнiстерствi юстицiї України.
6. Контроль за виконанням цiєї постанови покласти на заступника Голови О.В.Шлапака, Генеральний департамент банкiвського нагляду (В.В.Пушкарьов) та начальникiв територiальних управлiнь Нацiонального банку України.
В.о. Голови | А.П.Яценюк |
ЗАТВЕРДЖЕНО Постанова Правлiння Нацiонального банку України 17.06.2003 N 267 |
|
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 2 липня 2004 р. за N 825/9424 |
ЗМIНИ
до Iнструкцiї про порядок регулювання дiяльностi
банкiв в Українi
1. Абзац двадцять перший роздiлу I викласти в такiй редакцiї:
"Базою для розрахунку економiчних нормативiв є регулятивний капiтал банку. Якщо операцiї здiйснюються банком за рахунок капiталу згiдно з вимогами цiєї Iнструкцiї, то такi операцiї не включаються до розрахунку економiчних нормативiв".
2. У главi 1 роздiлу II:
2.1. Пункт 1.4 викласти в такiй редакцiї:
"1.4. Додатковий капiтал (капiтал 2-го рiвня) складається з таких елементiв:
а) резерви пiд стандартну заборгованiсть iнших банкiв;
б) резерви пiд стандартну заборгованiсть клiєнтiв за кредитними операцiями банкiв;
в) результат переоцiнки основних засобiв, що враховується до регулятивного капiталу банку за результатами звiтного фiнансового року в розмiрi, який визначено за результатами оцiнки майна суб'єктами оцiночної дiяльностi та пiдтверджено аудитором (аудиторською фiрмою), за умови проведення оцiнки майна iз застосуванням бази, що вiдповiдає ринковiй вартостi, та з використанням порiвняльного методу.
Оцiнка майна суб'єктами оцiночної дiяльностi здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про оцiнку майна, майнових прав та професiйну оцiночну дiяльнiсть в Українi" та Нацiонального стандарту N 1 "Загальнi засади оцiнки майна i майнових прав", затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.09.2003 N 1440.
Не допускається проведення оцiнки майна суб'єктами оцiночної дiяльностi та його пiдтвердження аудитором (аудиторською фiрмою), що є пов'язаними особами (афiлiйованою, спорiдненою, асоцiйованою) банку та мають будь-якi фiнансовi зобов'язання перед банком.
Для включення результату переоцiнки основних засобiв до регулятивного капiталу банк пiсля прийняття правлiнням банку рiшення про затвердження результатiв переоцiнки, що була проведена суб'єктами оцiночної дiяльностi, має надiслати до територiального управлiння Нацiонального банку (Генерального департаменту банкiвського нагляду Нацiонального банку) повiдомлення про проведену переоцiнку разом з iнформацiєю/документами:
про основнi засоби, що пiдлягають переоцiнцi;
копiю висновку суб'єкта оцiночної дiяльностi про вартiсть майна (об'єкта оцiнки);
про цiну продажу (пропонування) подiбного майна, достовiрнiсть якої не викликає сумнiвiв у суб'єкта оцiночної дiяльностi (яка зазначається в звiтi про оцiнку майна).
Територiальне управлiння Нацiонального банку (Генеральний департамент банкiвського нагляду Нацiонального банку) протягом 30 календарних днiв з дати отримання вiд банкiв iнформацiї/документiв, що пiдтверджують результати проведеної переоцiнки, перевiряє їх, готує висновок про включення результату переоцiнки основних засобiв до регулятивного капiталу та подає пакет документiв разом з висновком на розгляд Комiсiї Нацiонального банку України з питань нагляду та регулювання дiяльностi банкiв (далi - Комiсiя Нацiонального банку).
Комiсiя Нацiонального банку протягом 15 днiв розглядає отриманий пакет документiв разом з висновком та приймає рiшення про можливiсть включення (або про заборону включати) результату переоцiнки основних засобiв до регулятивного капiталу.
Нацiональний банк має право звертатися з письмовим запитом до центральної експертної ради, що спецiально створена саморегулiвними органiзацiями оцiнювачiв, або Фонду державного майна України (оцiнювача, який має не менше нiж дворiчний досвiд практичної дiяльностi з оцiнки майна та працює у Фондi державного майна України) з метою контролю за якiстю оцiнки майна щодо необхiдностi рецензування звiту про оцiнку майна, про що повiдомляє банк.
Якщо Комiсiя Нацiонального банку приймає позитивне рiшення щодо проведеної переоцiнки, то Нацiональний банк не надсилає повiдомлення банку про необхiднiсть рецензування звiту про оцiнку майна i банк через 45 днiв з дати подання до територiального управлiння Нацiонального банку (Генерального департаменту банкiвського нагляду Нацiонального банку) повiдомлення про проведену переоцiнку разом з вiдповiдними iнформацiєю/документами не враховує суму дооцiнки основних засобiв пiд час розрахунку нормативу адекватностi регулятивного капiталу/платоспроможностi (Н2) до часу подання до Нацiонального банку аудиторського звiту за результатами звiтного фiнансового року щодо пiдтвердження результату переоцiнки основних засобiв у розмiрi, що визначений суб'єктом оцiночної дiяльностi.
Якщо за результатами рецензування експертною радою зроблено висновок про те, що звiт про оцiнку майна не вiдповiдає вимогам законодавчих актiв з оцiнки майна, є неякiсним та (або) непрофесiйним i не може бути використаний, то Нацiональний банк протягом п'яти робочих днiв пiсля дня отримання висновку за рецензiєю надсилає копiю рецензiї банку та рiшення Комiсiї Нацiонального банку про заборону банку включати результат переоцiнки основних засобiв до його капiталу за звiтний фiнансовий рiк. У цьому разi банк має вiдшкодувати Нацiональному банку вартiсть здiйсненого рецензування.
Якщо рецензiя мiстить висновок про те, що звiт про оцiнку майна повнiстю вiдповiдає вимогам законодавчих актiв з оцiнки майна, то Нацiональний банк протягом п'яти робочих днiв пiсля дня отримання такої рецензiї надсилає банку її копiю та повiдомлення про можливiсть включення результату переоцiнки основних засобiв до регулятивного капiталу банку.
З дня отримання банком копiї рецензiї та повiдомлення про можливiсть включення результату переоцiнки основних засобiв до регулятивного капiталу банку сума дооцiнки основних засобiв не враховується пiд час розрахунку нормативiв капiталу до часу подання до Нацiонального банку аудиторського звiту за результатами звiтного фiнансового року щодо пiдтвердження результату переоцiнки основних засобiв у розмiрi, що визначений суб'єктом оцiночної дiяльностi.
Банки мають право включати результат переоцiнки основних засобiв, що проведена протягом звiтного року, до регулятивного капiталу з наступного року з дати подання до Нацiонального банку виписки з аудиторського звiту щодо пiдтвердження результату переоцiнки основних засобiв у розмiрi, що визначений суб'єктом оцiночної дiяльностi, та за умови вiдсутностi заборони з боку Нацiонального банку за результатами розгляду iнформацiї/документiв щодо здiйсненої переоцiнки основних засобiв або отримання банком позитивного висновку за рецензiєю експертної ради.
Якщо за результатами переоцiнки вартiсть основних засобiв зменшена (у разi наявностi уцiнки основних засобiв), то документи щодо переоцiнки до Нацiонального банку не подаються, а результат такої переоцiнки основних засобiв (уцiнки) враховується до регулятивного капiталу за звiтний перiод (квартал).
Якщо за результатами iнспекцiйної перевiрки встановленi факти щодо здiйснення оцiнки майна суб'єктами оцiночної дiяльностi або її пiдтвердження аудитором (аудиторською фiрмою), що є пов'язаними особами банку або мають фiнансовi зобов'язання перед банком, то Комiсiя Нацiонального банку (за поданням вiдповiдного територiального управлiння та/або Генерального департаменту банкiвського нагляду Нацiонального банку) приймає рiшення про заборону такому банку включати результат переоцiнки основних засобiв до його регулятивного капiталу та застосовує адекватнi заходи впливу до керiвникiв банку вiдповiдно до нормативно-правових актiв Нацiонального банку;
г) прибуток поточного року, що зменшений на суму нарахованих доходiв, строк отримання яких вiдповiдно до умов угоди не визначений або передбачений бiльше нiж через 3 мiсяцi (крiм операцiй з цiнними паперами, що рефiнансуються та емiтованi Нацiональним банком). У цьому разi сума неотриманих нарахованих доходiв, що приймається до коригування, зменшується на суму сформованого резерву за простроченими i сумнiвними до отримання нарахованими доходами. Якщо прибуток поточного року менше загальної суми коригування, то на суму такої рiзницi зменшується розмiр основного капiталу банку;
ґ) субординований борг, що враховується до капiталу (субординований капiтал)".
2.2. Главу доповнити пунктом такого змiсту:
"1.8. Банк може мати у власностi нерухоме майно загальною вартiстю не бiльше нiж 25 вiдсоткiв статутного капiталу банку. Це обмеження не поширюється на:
примiщення, яке забезпечує технологiчне здiйснення банкiвських функцiй;
майно, яке перейшло у власнiсть банку на пiдставi реалiзацiї прав заставодержателя вiдповiдно до умов договору застави або набуте банком з метою запобiгання збиткам, за умови, що таке майно має бути вiдчужено банком протягом одного року з часу набуття права власностi на нього.
Якщо вартiсть основних засобiв перевищує розмiр регулятивного капiталу банку, то розмiр регулятивного капiталу банку додатково коригується (зменшується) на суму цього перевищення".
3. У главi 1 роздiлу IV:
3.1. Абзац другий пункту 1.2 доповнити словами "та на суму забезпечення кредиту (вкладень в борговi цiннi папери) безумовним зобов'язанням або грошовим покриттям у виглядi застави майнових прав (за умови, що забезпечення вiдповiдає вимогам пунктiв 2.5-2.7 глави 2 роздiлу VI цiєї Iнструкцiї)";
3.2. Абзац тридцять п'ятий пiдпункту "ґ" пункту 1.3 викласти в такiй редакцiї:
"основнi засоби (у разi виключення з регулятивного капiталу банку суми перевищення основних засобiв над регулятивним капiталом банку така сума перевищення не зважується на коефiцiєнт ризику)".
4. У роздiлi VI:
4.1. Абзац другий пункту 2.8 глави 2 викласти в такiй редакцiї:
"Територiальне управлiння Нацiонального банку вiдповiдно до законодавства України має здiйснювати контроль щодо наявностi вiдповiдних документiв стосовно пiдстав виключення сум кредитiв (вкладень в борговi цiннi папери), забезпечених грошовим покриттям (або безумовним зобов'язанням), з розрахунку нормативу максимального розмiру кредитного ризику на одного контрагента (Н7)";
4.2. В абзацi другому пункту 4.7 глави 4 слова "нормативу максимального розмiру кредитного ризику на одного контрагента" замiнити словами "нормативу максимального розмiру кредитiв, гарантiй та поручительств, наданих одному iнсайдеру".
5. Абзац третiй пункту 2.16 глави 2 роздiлу X викласти в такiй редакцiї:
"консолiдований звiт про склад учасникiв консолiдованої групи (щокварталу до 10 числа другого мiсяця пiсля звiтного кварталу)".
Директор Генерального департаменту банкiвського нагляду | В.В.Пушкарьов |
Начальник управлiння методологiї Генерального департаменту банкiвського нагляду | I.Ф.Романенко |