НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
вiд 28.03.2005 р. | N 40-111/490-2990 |
---|
Головним управлiнням Нацiонального банку України в Автономнiй Республiцi Крим та по м. Києву i Київськiй областi, територiальним управлiнням Нацiонального банку України, департаментам та самостiйним структурним пiдроздiлам Нацiонального банку України, Асоцiацiї українських банкiв, банкам України |
Щодо зняття з контролю iмпортних операцiй
резидентiв, якi здiйснюються в рамках проектiв
мiжнародної технiчної допомоги
У зв'язку з особливостями здiйснення iмпортних операцiй суб'єктами пiдприємницької дiяльностi - резидентами, залученими до реалiзацiї проектiв (програм) мiжнародної технiчної допомоги (далi - МТД, проекти МТД), яка надається на безоплатнiй та безповоротнiй основi на перiод пiдготовки до зняття та зняття енергоблокiв ДСП "Чорнобильська АЕС" (далi - ЧАЕС) з експлуатацiї та перетворення об'єкта "Укриття" на екологiчно безпечну систему, а також порядку зняття уповноваженими банками (далi - банки) таких iмпортних операцiй з контролю, Нацiональний банк України роз'яснює.
На ЧАЕС реалiзовуються проекти МТД, правову основу надання якої складають:
- Угода про грант (Проект ядерної безпеки Чорнобильської АЕС) мiж Європейським банком реконструкцiї та розвитку як Розпорядником коштiв, наданих згiдно з грантом з Рахунку ядерної безпеки, Урядом України та Чорнобильською атомною електростанцiєю вiд 12.11.96, яка ратифiкована Законом України вiд 18.03.97 N 147/97-ВР (далi - Угода 1). Цiєю Угодою передбачено, зокрема, будiвництво "пiд ключ" заводу з переробки рiдких радiоактивних вiдходiв (ЗПРРВ) та сховища вiдпрацьованого ядерного палива (СВЯП-2);
- Рамкова угода мiж Україною та Європейським банком реконструкцiї та розвитку стосовно дiяльностi Чорнобильського фонду "Укриття" в Українi вiд 20.11.97, яка ратифiкована Законом України вiд 04.02.98 N 80/98-ВР (далi - Угода 2). Угодою передбачене виконання Плану здiйснення заходiв на об'єктi "Укриття", у тому числi, будiвництво "пiд ключ" нового безпечного конфайнменту.
ЧАЕС є реципiєнтом (одержувачем) МТД (далi - реципiєнт) за проектами МТД (Проект ядерної безпеки ЧАЕС та План здiйснення заходiв на об'єктi "Укриття"), передбаченими Угодою 1 та Угодою 2, фiнансування яких здiйснюється вiдповiдно до Рахунку ядерної безпеки та Чорнобильського фонду "Укриття". Розпорядником коштiв донорiв є Європейський банк реконструкцiї та розвитку (далi - ЄБРР).
МТД надається ЧАЕС безоплатно у виглядi обладнання (матерiалiв), робiт, послуг. При цьому, вiдповiдно до Принципiв та правил закупiвель товарiв та послуг для проектiв, якi фiнансуються Європейським банком реконструкцiї та розвитку (редакцiя - серпень 2000 р.), ЧАЕС як реципiєнт укладає контракти на поставку обладнання (матерiалiв), виконання робiт (надання послуг), у тому числi на виконання робiт "пiд ключ". Останнi передбачають виконання пiдрядниками, якi уклали контракт з реципiєнтом, комплексу заходiв: закупiвля, поставка та монтаж обладнання, виконання будiвельних робiт тощо. Пiдрядники також можуть залучати до виконання робiт iнших осiб (субпiдрядникiв), залишаючись при цьому вiдповiдальними перед реципiєнтом за результат їхньої роботи.
Для виконання своїх контрактних зобов'язань по будiвництву об'єктiв "пiд ключ" пiдрядники (або залученi ними субпiдрядники) повиннi органiзувати поставку обладнання (матерiалiв) ЧАЕС.
Виходячи з установлених ЄБРР умов фiнансування по вищезгаданих проектах МТД та умов оплати виконаних робiт вiдповiдно до контрактiв, укладених ЧАЕС з пiдрядниками, останнi (або залученi ними субпiдрядники) здiйснюють оплату за поставлене обладнання (матерiали) за рахунок власних коштiв. В подальшому цi витрати компенсуються їм ЄБРР на пiдставi рахункiв (iнвойсiв), перевiрених та засвiдчених ЧАЕС як реципiєнтом. Компенсацiя будь-яких витрат, понесених пiдрядниками (субпiдрядниками) на придбання обладнання (матерiалiв), призначених для об'єкта будiвництва, який є предметом контракту реципiєнта з пiдрядником, здiйснюється ЄБРР за рахунок коштiв грантiв вiдповiдного фонду МТД.
Для забезпечення комплектацiї об'єктiв будiвництва високотехнологiчним обладнанням та матерiалами, пiдрядники (субпiдрядники) органiзовують такi поставки, в тому числi, з-за кордону, укладаючи зовнiшньоекономiчнi договори (контракти) iз постачальниками-нерезидентами.
Якщо пiдрядники (субпiдрядники) є резидентами України, то їх iмпортнi операцiї, якi здiйснюються на умовах вiдстрочення поставки, регулюється Iнструкцiєю про порядок здiйснення контролю i отримання лiцензiй за експортними, iмпортними та лiзинговими операцiями (далi - Iнструкцiя).
Вiдповiдно до пункту 3.3 Iнструкцiї банк знiмає iмпортну операцiю резидента з контролю пiсля пред'явлення останнiм документа, який згiдно з умовами договору (контракту) засвiдчує здiйснення нерезидентом поставки продукцiї, виконання робiт, надання послуг. Якщо цим документом є вантажна митна декларацiя (далi - ВМД), то банк знiмає операцiю з контролю за наявностi iнформацiї про цю операцiю в реєстрi ВМД.
Оскiльки, вiдповiдно до Порядку контролю та митного оформлення вантажiв мiжнародної технiчної допомоги, затвердженого наказом Нацiонального агентства України з реконструкцiї та розвитку та Державної митної служби України вiд 15.10.97 N 42/505, отримувачами вантажiв МТД можуть бути лише реципiєнти, якi визначенi в зареєстрованому Мiнiстерством економiки та з питань європейської iнтеграцiї України проектi МТД, то обладнання (матерiали) за зовнiшньоекономiчними договорами пiдрядникiв (субпiдрядникiв) iз постачальниками-нерезидентами надходять на адресу реципiєнта.
Реципiєнт здiйснює їх митне декларування та отримує податковi пiльги вiдповiдно до законодавства України. При оформленнi ВМД на вантажi МТД зазначається, що поставка здiйснюється на безоплатнiй основi, тому ВМД не мiстить передбаченої Iнструкцiєю про порядок заповнення вантажної митної декларацiї (затвердженої наказом Державної митної служби України вiд 09.07.97 N 307) iнформацiї про особу, вiдповiдальну за фiнансове врегулювання, а сама операцiя вважається митними органами некомерцiйною (код 81 Класифiкатора характерiв угод, наведеного в додатку 4 до наказу Державної митної служби України вiд 09.07.97 N 307) i тому реєстри таких ВМД не надсилаються до банкiв вiдповiдно до наказу Державного митного комiтету України вiд 29.06.2003 N 155 "Про заходи по реалiзацiї Указу Президента України "Про невiдкладнi заходи щодо посилення валютного контролю".
Враховуючи вищевикладене, для зняття з контролю iмпортних операцiй пiдрядникiв (субпiдрядникiв)-резидентiв необхiдно надавати до банкiв копiї таких документiв:
- зовнiшньоекономiчного договору (контракту), укладеного пiдрядником (субпiдрядником)-резидентом iз постачальником-нерезидентом, з умов якого випливає те, що поставка обладнання (матерiалiв) здiйснюється за рахунок пiдрядника (субпiдрядника) та вiдповiдно до укладеного пiдрядником iз реципiєнтом контракту в рамках зареєстрованого у встановленому порядку проекту МТД, для ЧАЕС, як реципiєнта такої МТД;
- товаросупровiдних документiв (товаротранспортної накладної, iнвойсу), що мiстять iнформацiю про пiдрядника (субпiдрядника) - резидента, який є стороною вищевказаного зовнiшньоекономiчного договору (контракту) на поставку обладнання (матерiалiв) в рамках вiдповiдного проекту МТД для реципiєнта - ЧАЕС;
- акту, складеного вiдповiдно до вимог статей 99 - 109 Митного кодексу України про розмiщення реципiєнтом товару на складi тимчасового зберiгання в митному режимi "пiд митним контролем", пiдписаного реципiєнтом та посадовою особою митницi призначення, або iншого документа, який засвiдчує одержання реципiєнтом - ЧАЕС, обладнання (матерiалiв) згiдно з умовами зовнiшньоекономiчного договору (контракту), укладеного пiдрядником (субпiдрядником) - резидентом iз постачальником-нерезидентом;
- ВМД, яка пiдтверджує митне оформлення реципiєнтом обладнання (матерiалiв) та в якiй є посилання на вiдповiдний iнвойс;
- довiдки, оформленої згiдно з Додатком до Порядку контролю та митного оформлення вантажiв мiжнародної технiчної допомоги.
Крiм того, вважаємо за необхiдне зазначити, що банки вiдповiдно до норм пункту 6.2 Iнструкцiї зобов'язанi вимагати вiд своїх клiєнтiв й iншi документи, якi необхiднi для здiйснення контролю за своєчаснiстю розрахункiв за вiдповiдними iмпортними операцiями.
За наявностi цих документiв банки знiмають з контролю iмпортнi операцiї пiдрядникiв (субпiдрядникiв)-резидентiв без наявностi у реєстрi ВМД iнформацiї про цi операцiї.
Перший заступник Голови Нацiонального банку України | А. В. Шаповалов |