МIНIСТЕРСТВО ЕКОНОМIКИ ТА З ПИТАНЬ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ IНТЕГРАЦIЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
16.03.2005 | N 62 |
---|
Про затвердження Методики визначення критерiїв
євроiнтеграцiйної складової державних цiльових
програм
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 27 квiтня 2005 р. за N 438/10718 |
З метою впорядкування роботи,
спрямованої на здiйснення монiторингу виконання
та аналiзу стану фiнансування центральними
органами виконавчої влади заходiв iз
забезпечення iнтеграцiї України до Європейського
Союзу, наказую:
1. Затвердити Методику визначення критерiїв євроiнтеграцiйної складової державних цiльових програм, що додається.
2. Департаменту європейської iнтеграцiї:
подати цей наказ у десятиденний термiн на державну реєстрацiю до Мiнiстерства юстицiї України;
довести цей наказ разом з адмiнiстративно-господарським департаментом до вiдома мiнiстерств, iнших центральних та мiсцевих органiв виконавчої влади для використання у роботi.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на директора департаменту європейської iнтеграцiї Рябцеву Н.В.
Виконуючий обов'язки Мiнiстра | С.Романюк |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Мiнiстерства економiки та з питань європейської iнтеграцiї України 16.03.2005 N 62 |
|
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 27 квiтня 2005 р. за N 438/10718 |
МЕТОДИКА
визначення критерiїв євроiнтеграцiйної складової
державних цiльових програм
1. Загальнi положення
1.1. Ця Методика визначає основнi засади i вимоги щодо органiзацiї i проведення аналiзу державних цiльових програм (далi - ДЦП) та їх проектiв на наявнiсть євроiнтеграцiйної складової (далi - аналiз).
1.2. Методика розроблена з метою застосування єдиних пiдходiв до визначення вiдповiдностi положень ДЦП критерiям євроiнтеграцiйної складової, а також для проведення замовниками та виконавцями ДЦП аналiзу забезпечення фiнансування євроiнтеграцiйної складової.
1.3. Органи державної влади, керуючись цiєю Методикою, визначають євроiнтеграцiйну складову ДЦП, за якими вони є виконавцями/спiввиконавцями, та забезпечують проведення їх аналiзу. Результати аналiзу викладаються в письмовiй формi i пiдписуються керiвником органу державної влади.
1.4. Про результати аналiзу органи державної влади iнформують Мiнiстерство економiки та з питань європейської iнтеграцiї України, Мiнiстерство юстицiї України та Мiнiстерство фiнансiв України.
2. Термiни, що вживаються у цiй Методицi, мають таке значення:
євроiнтеграцiйна складова - частина програмного документа (його окремi дiї, проекти) або проекту, що належить до сфери питань євроiнтеграцiї;
євроiнтеграцiйнi заходи - дiї, кiнцевою метою яких є правове, економiчне, iнституцiйне тощо наближення України до Європейського Союзу (далi - ЄС);
адаптацiя законодавства (зближення) - це процес приведення законiв України та iнших нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз acquis communautaire;
acquis communautaire - правова система ЄС, яка включає акти законодавства ЄС (але не обмежується ними), прийнятi в рамках ЄС, спiльної зовнiшньої полiтики та полiтики безпеки, спiвпрацi у сферi юстицiї та внутрiшнiх справ;
гармонiзацiя (приведення у вiдповiднiсть) - це процес приведення нацiональних стандартiв у вiдповiднiсть iз стандартами ЄС;
iмплементацiя - здiйснення, виконання державою мiжнародних правових норм;
дiяльнiсть у сферi євроiнтеграцiї - сукупнiсть дiй, пов'язаних iз створенням умов iнтеграцiї України до ЄС;
iнституцiйне забезпечення - утворення нових або реорганiзацiя (удосконалення) iснуючих iнституцiй (структур), а також дiї щодо кадрової пiдготовки з метою органiзацiйного забезпечення дiяльностi цих iнституцiй та процесу євроiнтеграцiї в цiлому;
iнформацiйна пiдтримка - комплекс iнформацiйно-просвiтницьких заходiв, спрямованих на взаємопроникнення в iнформацiйний простiр України та ЄС з метою формування в українському суспiльствi проєвропейської, а в європейському - проукраїнської бiльшостi, а також спрямованих на пiдтримку євроiнтеграцiйного курсу України громадськiстю;
Копенгагенськi критерiї - критерiї вступу країн Центральної та Схiдної Європи до ЄС, якi були прийнятi у червнi 1993 року на засiданнi Європейської Ради в Копенгагенi i пiдтвердженi в груднi 1995 року на засiданнi Європейської Ради в Мадридi.
3. Критерiї визначення євроiнтеграцiйної складової ДЦП
Критерiї євроiнтеграцiйної складової визначаються вiдповiдно до передбачених ДЦП дiй за такими напрямами:
3.1. Створення нормативно-правової бази, адаптованої до норм ЄС (адаптацiя законодавства України до законодавства ЄС та гармонiзацiя вiтчизняних технiчних стандартiв iз свiтовими та європейськими)
У рамках цього напряму передбачається:
здiйснення перекладу актiв acquis communautaire українською мовою;
проведення порiвняльного аналiзу регулювання правовiдносин у вiдповiдних сферах в Українi та ЄС;
пiдготовка рекомендацiй щодо приведення законодавства України у вiдповiднiсть iз acquis communautaire та розроблення на їх пiдставi проектiв нормативно-правових актiв;
проведення експертизи щодо вiдповiдностi проектiв законiв України та iнших нормативно-правових актiв, якi за предметом правового регулювання належать до сфер, правовiдносини в яких регулюються, acquis communautaire;
розроблення проектiв законiв, iнших нормативно-правових актiв, спрямованих на адаптацiю законодавства України до acquis communautaire;
залучення юридичних радникiв;
вiдрядження з вiдповiдною метою;
органiзацiя i проведення семiнарiв, конференцiй, симпозiумiв тощо.
3.2. Полiтичнi, економiчнi та соцiальнi перетворення i структурнi реформи, спрямованi на досягнення Україною Копенгагенських критерiїв
Дiяльнiсть у цьому напрямi передбачає реалiзацiю чинних та розроблення нових програмних документiв, кiнцевою метою яких вiдповiдно до Копенгагенських критерiїв є:
1) стабiльнiсть iнститутiв, якi гарантують демократiю, верховенство права, дотримання прав людини та захист прав нацiональних меншин (полiтичнi критерiї):
забезпечення свободи парламентських, президентських виборiв i виборiв до мiсцевих органiв влади;
створення та розширення дiяльностi демократичних iнституцiй, неурядових органiзацiй, незалежних засобiв масової iнформацiї;
прийняття законодавчих актiв i створення вiдповiдних установ, що надiйно захищають права меншин;
посилення боротьби з органiзованою злочиннiстю та корупцiєю;
вирiшення питань правового забезпечення та посилення боротьби з вiдмиванням коштiв;
створення надiйно дiючих iнститутiв у сферi юстицiї i внутрiшнiх справ;
здiйснення заходiв з протидiї дискримiнацiї в усiх сферах суспiльного життя;
гарантiї незалежностi судової влади, полiпшення функцiональних судiв;
захист особистих свобод;
2) наявнiсть дiєвої ринкової економiки та здатнiсть витримувати конкурентний тиск i дiю ринкових сил у межах ЄС (економiчнi критерiї):
макроекономiчна стабiльнiсть, яка дає змогу суб'єктам господарювання приймати рiшення в атмосферi стабiльностi та передбачуваностi;
здiйснення адмiнiстративної реформи та структурних реформ;
наявнiсть ринкових iнститутiв;
лiбералiзацiя цiн та торговельного режиму;
вiдповiдне правове забезпечення ринкових перетворень, включаючи регулювання права власностi, виконання законiв i контрактiв;
полiпшення умов конкуренцiї;
створення середовища, сприятливого для пiдприємницької дiяльностi;
достатня частка малих пiдприємств у структурi економiки;
створення сприятливого iнвестицiйного клiмату;
достатня кiлькiсть людських та матерiальних ресурсiв, включаючи iнфраструктуру (енергопостачання, телекомунiкацiї, транспорт тощо), рiвень освiти та дослiдницької дiяльностi;
пiдвищення квалiфiкацiї робочої сили;
полiпшення структури та диверсифiкацiя експорту;
здiйснення промислової полiтики, спрямованої на зниження матерiало- та енергоємностi виробництва;
вiдсутнiсть перешкод для доступу на ринок та виходу з нього;
суспiльний консенсус щодо найважливiших питань економiчної полiтики;
розвиненiсть фiнансового сектора;
ступiнь впливу урядової полiтики i законодавства на конкуренцiю шляхом проведення торговельної полiтики, полiтики конкуренцiї, надання державної допомоги;
здiйснення соцiальної полiтики.
Крiм того, в ходi визначення євроiнтеграцiйної складової ДЦП доцiльно керуватися критерiями ринковостi економiки, що визначенi у Базовому антидемпiнговому регламентi ЄС, а саме:
конвертування валюти за ринковим курсом;
наявнiсть єдиної чiткої системи бухгалтерських записiв та проведення незалежного аудиту;
вiдсутнiсть деформацiйного впливу старої системи на витрати виробництва та фiнансовий стан компанiї;
забезпечення правових гарантiй щодо визначеностi та стабiльностi дiяльностi компанiї вiдповiдно до норм чинного законодавства про власнiсть та банкрутство;
вiдсутнiсть втручання держави у прийняття компанiями рiшень та розмiщення ресурсiв;
3) здатнiсть узяти на себе зобов'язання, що випливають iз членства в ЄС, включаючи суворе дотримання завдань полiтичного, економiчного, валютного союзу ("членськi" критерiї):
визначення, прийняття, виконання та правове застосування acquis communautaire - ключового аспекту пiдготовки до членства в ЄС, що вимагає не лише включення до нацiонального законодавства, а й забезпечення його дiєвого застосування acquis communautaire через вiдповiдним чином пристосованi адмiнiстративнi та судовi структури.
3.3. Набуття Україною членства у свiтових та європейських структурах, iмплементацiя мiжнародних угод
Цей напрям передбачає:
розширення договiрно-правової бази iнтеграцiї (пiдготовка до пiдписання та пiдписання мiжнародних угод, конвенцiй, протоколiв тощо);
утворення за участю України нових мiжнародних об'єднань;
заходи щодо виконання взятих зобов'язань.
3.4. Розширення спiвробiтництва з ЄС та його державами-членами, у тому числi на регiональному рiвнi, реалiзацiя спiльних з ЄС проектiв або участь у проектах ЄС
Основним продуктом за цим напрямом дiяльностi є розширення договiрно-правової бази спiвробiтництва, що передбачає:
пiдготовку та пiдписання договорiв, протоколiв, планiв, проектiв;
здiйснення заходiв з iмплементацiї цих документiв та виконання взятих за ними зобов'язань;
утворення та органiзацiю дiяльностi спiльних суб'єктiв господарювання, iнших юридичних осiб тощо.
3.5. Iнституцiйне забезпечення процесу євроiнтеграцiї має на метi утворення нових або реорганiзацiю (удосконалення) iснуючих iнституцiй (структур), а також проведення роботи щодо кадрового забезпечення дiяльностi цих iнституцiй та процесу євроiнтеграцiї в цiлому, у тому числi стажування спецiалiстiв за кордоном, вивчення ними мов країн-членiв ЄС.
3.6. Iнформацiйна пiдтримка процесу євроiнтеграцiї передбачає:
роботу, пов'язану iз створенням та функцiонуванням загальнодержавної iнформацiйної мережi з питань європейського права;
видання бюлетенiв, збiрникiв нормативних актiв, iнших матерiалiв, що належать до його компетенцiї;
органiзацiю i проведення семiнарiв, конференцiй, симпозiумiв, iнших заходiв.
3.7. Реалiзацiя iнших заходiв у рамках Угоди про партнерство та спiвробiтництво мiж Україною i Європейськими Спiвтовариствами та їх державами-членами, Стратегiї iнтеграцiї України до Європейського Союзу, затвердженої Указом Президента України вiд 11.06.98 N 615/98, Програми iнтеграцiї України до Європейського Союзу, затвердженої Указом Президента України вiд 14.09.2000 N 1072/2000, Плану дiй "Україна - Європейський Союз", схваленого на засiданнi Ради з питань спiвробiтництва мiж Україною та Європейським Союзом (м. Брюссель, 21.02.2005), вiдповiдно до окремо визначених процедур.
Директор департаменту європейської iнтеграцiї Мiнiстерства економiки та з питань європейської iнтеграцiї України | Н.Рябцева |