ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
вiд 01.08.2005 р. | N 15141/7/23-0187 |
---|
Про надання роз'яснення щодо сплати податку на
додану вартiсть суднами, що прямують на ремонт на
судноремонтнi пiдприємства (бази) України
На виконання доручення Президента України вiд 19.07.2005 N 1-1/708 стосовно надання офiцiйного роз'яснення щодо сплати податку на додану вартiсть суднами, що прямують на ремонт на судноремонтнi пiдприємства (бази) України, Державна податкова адмiнiстрацiя України повiдомляє наступне.
Законами України вiд 25.03.2005 N 2505-IV "Про внесення змiн до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рiк" та деяких iнших законодавчих актiв України" та вiд 03.06.2005 N 2642-IV "Про внесення змiн до деяких законiв України" внесено суттєвi змiни до Закону України вiд 03.04.97 N 168/97-ВР "Про податок на додану вартiсть" (далi - Закон). Такi змiни торкнулися i об'єкта оподаткування податком на додану вартiсть та пiдхiд до його визначення.
Так, вiдповiдно до пункту 3.1 статтi 3 Закону об'єктом оподаткування податком на додану вартiсть є операцiї платникiв податку:
з поставки товарiв та послуг, мiсце надання яких знаходиться на митнiй територiї України;
ввезення товарiв (супутнiх послуг) у митному режимi iмпорту або реiмпорту, а також прирiвнянi до iмпорту операцiї з ввезення з-за меж митного кордону України на митну територiю України товарiв (супутнiх послуг) за договорами, якi не передбачають передання права власностi на такi товари (майно), та в iнших випадках, передбачених Митним кодексом України;
вивезення товарiв (супутнiх послуг) у митному режимi експорту або реекспорту, а також прирiвнянi до експорту операцiї з вивезення товарiв (супутнiх послуг) за межi митного кордону України за договорами, якi не передбачають передання права власностi на такi товари (майно), та в iнших випадках, передбачених Митним кодексом України (далi - МКУ).
Таким чином, з цього пiдпункту можна зробити висновок, що нова редакцiя не мiстить в складi об'єкту оподаткування таких операцiй, як операцiї з "отримання робiт (послуг), що надаються нерезидентами для їх використання або споживання на митнiй територiї України" та "надання послуг (виконання робiт) для їх споживання за межами митної територiї України".
Разом з цим, в пунктi 1.4 статтi 1 Закону наводиться поняття "поставка товарiв", пiд якою розумiються будь-якi операцiї, що здiйснюються згiдно з договорами купiвлi-продажу, мiни, поставки, виконання робiт та iншими цивiльно-правовими договорами, якi передбачають передачу прав власностi на такi товари (результати робiт) за компенсацiю незалежно вiд строкiв її надання, а також операцiї з безоплатної поставки товарiв (результатiв робiт) та операцiї з передачi майна орендодавцем на баланс орендаря згiдно з договорами фiнансової оренди або поставки майна згiдно з будь-якими договорами, умови яких передбачають вiдстрочення оплати та передачу власностi на таке майно не пiзнiше дати останнього платежу.
Окремим дорученням Прем'єр-мiнiстра України Тимошенко Ю. В. вiд 10.06.2005 N 29961/0/1-05 рекомендовано при наданнi роз'яснень з питань застосування законодавства щодо оподаткування податком на додану вартiсть операцiй з давальницькою сировиною та наданнi послуг з ремонту нерезидентам керуватися позицiєю Мiнiстерства фiнансiв України, що викладена в листах вiд 07.04.2005 N 31-17000-01-18/5976 та вiд 25.05.2005 N 31-17130-2-4/3611, в яких зазначається, що операцiї з поставки робiт, в результатi виконання яких створюється матерiальний актив, не вiдносяться до операцiй з поставки послуг. При цьому до матерiальних активiв вiдносяться основнi фонди та оборотнi активи у будь-якому видi, що вiдрiзняється вiд коштiв, цiнних паперiв, деривативiв та нематерiальних активiв. Якщо виконання робiт, пов'язаних з ремонтом товарiв, передбачає передачу вiдремонтованого матерiального активу, то такi операцiї вiдносяться до поставки товарiв, а не послуг.
Товари (у випадку, що описується - це судна), що ввозяться з метою ремонту, у тому числi для вiдновлення та регулювання, при перемiщеннi через митний кордон України, оформляються у митному режимi переробки на митнiй територiї України (глава 28, 34, 38 МКУ). Оскiльки така операцiя з ввезення товарiв (суден) з метою переробки за договорами, якi не передбачають передання права власностi на такi товари (майно), прирiвняна до операцiй з iмпортування (митний режим, вiдповiдно до якого товари ввозяться на митну територiю України для вiльного обiгу без обмеження строку їх перебування на цiй територiї та можуть використовуватися без будь-яких митних обмежень - стаття 188 МКУ), то така операцiя з ввезення пiдпадає пiд об'єкт оподаткування податком на додану вартiсть. При цьому платники податку на додану вартiсть при ввезеннi вiдповiдно до режиму тимчасового ввезення на митну територiю України суден з метою ремонту можуть вiдповiдно до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17.11.2004 N 1524 за своїм рiшення надавати митним органам простi авальованi комерцiйним банком векселi на суму ввiзного мита та податку на додану вартiсть iз строком погашення, що дорiвнює строку ремонту цих товарiв, але не бiльш як 360 днiв, за умови вивезення вiдремонтованих товарiв за межi митної територiї України.
Такi простi векселi погашаються шляхом вивезення за межi державного кордону України товарiв (майна), що були ввезенi з метою ремонту та при ввезеннi оформленi в митному режимi тимчасового ввезення на митну територiю України. Операцiї з вивезення товарiв за межi державного кордону України за договорами, якi не передбачають передання права власностi на такi товари (майно), прирiвнюються до експорту товарiв (супутнiх послуг), до яких при їх вивезеннi застосовується нульова ставка.
При цьому платник податку, який виконує ремонтнi роботи товарiв (суден), ввезених з метою ремонту, має право на податковий кредит виключно в частинi придбаних товарiв (послуг), якi використовуються в таких оподатковуваних за нульовою ставкою операцiях. Так як простий вексель погашається шляхом вивезення за державний кордон України вiдремонтованих товарiв (суден), то сума податку на додану вартiсть, зазначена у такому простому векселi, не може включатися до податкового кредиту платника, який виконує ремонтнi роботи.
Якщо вивезення вiдремонтованих суден за межi митної територiї України не забезпечено у строк або ввезенi з метою ремонту товари використовуються з iншою метою, то пiдприємство, що видало вексель, зобов'язане його оплатити.
Одночасно ДПА України повiдомляє, що Законом України вiд 07.07.2005 N 2771-IV "Про внесення змiн до Закону України "Про Державний бюджет України 2005 рiк" та деяких iнших законiв України", який згiдно з Прикiнцевими положеннями набуває чинностi з дня опублiкування (опублiковано в газетi "Урядовий кур'єр" N 138 вiд 28.07.2005), передбачено звiльнення вiд оподаткування податком на додану вартiсть операцiй з тимчасового ввезення на митну територiю України та подальшого вивезення з митної територiї України (а також з ввезення на митну територiю України ранiше вивезеного з митної територiї України) товарiв за перелiком, визначеним статтею 206 Митного кодексу України, та повiтряних суден, якi ввозяться на митну територiю України за договорами оперативного лiзингу.
Крiм того, пiдпункт 6.2.1 пункту 6.2 статтi 6 Закону України вiд 03.04.97 N 168/97-ВР "Про податок на додану вартiсть" доповнено новими абзацами, вiдповiдно до яких за нульовою ставкою оподатковуються операцiї з поставки послуг, що складаються iз робiт з рухомим майном, попередньо ввезеним на митну територiю України для виконання таких робiт та вивезенням за межi митної територiї України платником податку, що виконував такi роботи, або одержувачем-нерезидентом.
Заступник Голови | Б. М. Горбанський |