ДОГОВIР
мiж Україною i Республiкою Таджикистан про довгострокове економiчне спiвробiтництво на 2003 - 2012 роки
Україна i Республiка Таджикистан, далi "Високi Договiрнi Сторони".
керуючись положеннями Договору про дружбу i спiвробiтництво мiж Україною i Республiкою Таджикистан вiд 6 липня 2001 року, а також Угоди мiж Кабiнетом Мiнiстрiв України та Урядом Республiки Таджикистан про основнi принципи та напрямки економiчного спiвробiтництва вiд 6 липня 2001 року, Угоди мiж Кабiнетом Мiнiстрiв України i Урядом Республiки Таджикистан про вiльну торгiвлю вiд 6 липня 2001 року,
виходячи з намiрiв i в подальшому змiцнювати i розвивати рiвноправнi й взаємовигiднi торговельно-економiчнi вiдносини,
вважаючи, що довгострокове i всебiчне економiчне спiвробiтництво та ефективне використання економiчного потенцiалу двох держав сприяє пiдвищенню добробуту їхнiх народiв,
високо оцiнюючи потенцiал торговельно-економiчного спiвробiтництва, що формується мiж Україною i Республiкою Таджикистан i сприяє змiцненню їхнього економiчного процвiтання i безпеки,
беручи до уваги, що розширення мiждержавного спiвробiтництва має велике значення для розвитку економiки обох держав,
домовилися про таке:
Стаття 1
Високi Договiрнi Сторони висловлюють готовнiсть здiйснювати довгострокове економiчне спiвробiтництво на основi рiвностi, взаємної вигоди i сумлiнного виконання взятих зобов'язань. Таке спiвробiтництво буде здiйснюватися на основi Мiждержавної програми довгострокового економiчного спiвробiтництва мiж Україною i Республiкою Таджикистан на 2003 - 2012 роки (далi "Програма"), яка є невiд'ємною частиною цього Договору.
Стаття 2
Високi Договiрнi Сторони створять спiльний механiзм контролю за ходом виконання Програми.
Стаття 3
Економiчне спiвробiтництво Високих Договiрних Сторiн здiйснюється шляхом взаємодiї мiж суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi незалежно вiд форм власностi й вiдповiдно до мiжнародно-правових та внутрiшньодержавних норм.
Високi Договiрнi Сторони будуть сприяти створенню сприятливих умов для розвитку торговельно-економiчних зв'язкiв, змiцнення мiжбанкiвських вiдносин, формування окремих проектiв i програм, створення спiльних виробничих структур, здiйсненню iнвестицiйної дiяльностi.
Високi Договiрнi Сторони утримуватимуться вiд дiй, що можуть завдати шкоди iнтересам економiки їхнiх держав.
Стаття 4
Високi Договiрнi Сторони будуть створювати сприятливi умови для гармонiзацiї нормативно-правової бази у сферi зовнiшньоекономiчної дiяльностi з урахуванням норм мiжнародного права, формування окремих проектiв i програм, створення спiльних виробничих структур, взаємної участi в iнвестицiйних проектах вiдповiдно до їхнього нацiонального законодавства.
Стаття 5
Спори щодо тлумачення i застосування положень цього Договору будуть вирiшуватися шляхом консультацiї i переговорiв мiж Високими Договiрними Сторонами.
Стаття 6
До цього Договору за взаємною згодою Високих Договiрних Сторiн можуть вноситися змiни або доповнення, якi оформляються протоколами, становлять невiд'ємну частину цього Договору i набувають чинностi згiдно з положенням статтi 8 цього Договору.
Стаття 7
Виконання положень цього Договору не зачiпає прав i зобов'язань, що випливають з iнших мiжнародних договорiв Високих Договiрних Сторiн.
Стаття 8
Цей Договiр набуває чинностi з дати одержання останнього письмового повiдомлення про виконання Високими Договiрними Сторонами внутрiшньодержавних процедур, необхiдних для набуття чинностi цим Договором, i дiє до 31 грудня 2012 року.
Кожна з Високих Договiрних Сторiн може припинити дiю цього Договору шляхом направлення письмового повiдомлення iншiй Високiй Договiрнiй Сторонi. У цьому випадку Договiр втрачає чиннiсть через 6 (шiсть) мiсяцiв з дати одержання такого повiдомлення.
Припинення дiї Договором не впливає на здiйснення проектiв, реалiзацiя яких почалася до припинення дiї цього Договору.
Вчинено в м. Душанбе 9 квiтня 2003 року в двох дiйсних примiрниках, кожний українською, таджицькою i росiйською мовами, при цьому всi тексти є автентичними.
У разi виникнення розбiжностей при тлумаченнi положень цього Договору переважну силу матиме текст росiйською мовою.
За Україну | За Республiку Таджикистан |
Леонiд Кучма | Емомалi Рахмонов |
Мiждержавна програма
довгострокового економiчного спiвробiтництва мiж
Україною та Республiкою Таджикистан на 2003 - 2012
роки
Україна i Республiка Таджикистан є давнiми економiчними партнерами. Взаємнi економiчнi iнтереси обох держав обумовленi, насамперед, високим рiвнем iсторично сформованих виробничих, кооперацiйних i технологiчних зв'язкiв, об'єктивною необхiднiстю їхнього збереження i подальшого розвитку на взаємовигiднiй та рiвноправнiй основi.
Проте, в останнi роки в силу ряду причин, традицiйнi економiчнi зв'язки України i Республiки Таджикистан значною мiрою були ослабленi, i їхнiй стан не вiдповiдає потребам обох держав, що обумовило необхiднiсть спiльної розробки єдиного напрямку подальшого розвитку двостороннiх економiчних вiдносин.
Ця Мiждержавна програма економiчного спiвробiтництва мiж Україною та Республiкою Таджикистан на 2003 - 2012 роки покликана слугувати основою для продовження роботи в цьому напрямку i пiдготовлена вiдповiдно до Договору про дружбу i спiвробiтництво мiж Україною i Республiкою Таджикистан вiд 6 липня 2001 року, а також Угоди мiж Кабiнетом Мiнiстрiв України та Урядом Республiки Таджикистан про основнi принципи та напрямки економiчного спiвробiтництва вiд 6 липня 2001 року та Угоди мiж Кабiнетом Мiнiстрiв України i Урядом Республiки Таджикистан про вiльну торгiвлю вiд 6 липня 2001 року.
1. Стан українсько-таджицьких економiчних вiдносин
Україна i Республiка Таджикистан мають спiльнi економiчнi iнтереси.
Основою для поглиблення економiчних вiдносин мiж Україною i Республiкою Таджикистан є пiдписанi i чиннi в даний час двостороннi мiжурядовi договори й угоди, у тому числi про вiльну торгiвлю та про основнi принципи та напрямки економiчного спiвробiтництва.
Радикальнi змiни, що вiдбулися в економiцi України i Республiки Таджикистан пiсля проголошення незалежностi обома державами, становлення ринкових механiзмiв супроводжувалися ослабленням господарських i кооперацiйних зв'язкiв, а також значним скороченням взаємного товарообiгу.
За останнi роки недостатньо розвивалося економiчне спiвробiтництво України та Республiки Таджикистан, повiльними темпами здiйснювалося створення спiльних виробничих структур, що сприяють вiдновленню i розвитку кооперацiйних i технологiчних зв'язкiв пiдприємств i галузей, збереженню i бiльш ефективному використанню сформованої ранiше спецiалiзацiї пiдприємств в галузi машинобудування, легкої, добувної i переробних промисловостей, хiмiї, паливно-енергетичного i вiйськово-промислового комплексiв, мобiлiзацiї фiнансових i iнвестицiйних ресурсiв.
Аналогiчне становище склалося з розробкою довгострокових мiждержавних цiльових комплексних програм з вирiшення проблем, що представляють взаємний iнтерес в галузi виробництва рiзноманiтних видiв продукцiї, у тому числi технiчно складної i наукомiсткої, у проведеннi фундаментальних дослiджень, а також в iнших галузях можливого спiвробiтництва.
Зазначенi фактори обумовлюють необхiднiсть розробки довгострокової стратегiї взаємовигiдного економiчного спiвробiтництва мiж Україною та Республiкою Таджикистан.
2. Мета i завдання Програми
Програма розроблена з метою здiйснення Україною та Республiкою Таджикистан на довгостроковiй основi узгодженого комплексу заходiв, в тому числi нормативно-правових, по наданню державного сприяння розвитку взаємовигiдних економiчних i науково-технiчних зв'язкiв, досягненню iстотного прогресу в спiвробiтництвi провiдних галузей нацiональних економiк i росту на цiй основi взаємного товарообiгу.
З метою реалiзацiї цiєї мети Програма передбачає взаємодiю державних органiв України та Республiки Таджикистан на базi Заходiв I, її реалiзацiї, якi є невiд'ємною частиною зазначеної Програми, з основних напрямiв:
- спiльний пошук шляхiв, якi забезпечують розвиток економiчного спiвробiтництва, взаємно змiцнюють економiку обох держав в iнтересах пiдвищення рiвня життя населення;
- взаємодiя в здiйсненнi iнституцiональних перетворень при формуваннi ринкової економiки держав i, у першу чергу, в областi проведення приватизацiї та акцiонування, створення умов для сумлiнної конкуренцiї, регулювання дiяльностi природних монополiй i т. п.;
- обмiн iнформацiєю про концептуальнi пiдходи в структурнiй перебудовi економiки, створення суб'єктам господарювання стимулiв для розширення виробництва, збiльшення iнвестицiй у його розвиток, упровадження новiтнiх досягнень в сферi науки i передових технологiй, пiдвищення якостi i конкурентноздатностi продукцiї, що випускається.
Головними завданнями двостороннього довгострокового економiчного спiвробiтництва на 2003 - 2012 роки є:
- поглиблення торговельно-економiчних зв'язкiв мiж суб'єктами господарювання України та Республiки Таджикистан на основi стабiльних зв'язкiв i довгострокових договорiв;
- активiзацiя економiчного спiвробiтництва в сферi торгiвлi послугами, роботами i капiталом, формування i закрiплення виробничої iнтеграцiї у виглядi промислово-фiнансових груп, спiльних пiдприємств, лiцензiйних угод, договорiв управлiння й експлуатацiї;
- забезпечення енергетичної, продовольчої та iнших видiв економiчної безпеки Високих Договiрних Сторiн шляхом взаємовигiдного обмiну товарами, ресурсами, послугами i технологiями, що вiдносяться до всiх стадiй виробництва нацiонального продукту;
- сприяння розвитку взаємовигiдних економiчних зв'язкiв мiж пiдприємствами - виробниками товарiв i послуг рiзних форм власностi, надання їм стiйкого i незворотного характеру;
- формування окремих мiждержавних проектiв i програм економiчного спiвробiтництва, створення спiльних пiдприємств рiзноманiтних форм, розвиток виробничої кооперацiї, активiзацiя дiяльностi нацiональних iнвесторiв на територiї обох держав;
- ефективне спiльне використання i розвиток мiжнародних транспортних комунiкацiй i зв'язку;
- удосконалювання платiжно-розрахункових i кредитно-фiнансових вiдносин, взаємодiя в розвитку фондових ринкiв.
Довгострокове економiчне спiвробiтництво Високих Договiрних Сторiн у 2003 - 2012 роках буде будуватися на таких принципах:
- прiоритету довгострокової виробничої кооперацiї над короткостроковими комерцiйними i торговими вiдносинами;
- надання нацiонального режиму для суб'єктiв господарювання однiєї Високої Договiрної Сторони при здiйсненнi господарської дiяльностi, торгiвлi товарами, послугами, роботами i капiталом на територiї iншої Високої Договiрної Сторони в рамках їхнiх чинних законодавств.
Двостороннє довгострокове економiчне спiвробiтництво буде грунтуватися на розвитку торгових, iнвестицiйних i iнших видiв дiлових вiдносин мiж суб'єктами господарювання Високих Договiрних Сторiн у формi:
- комерцiйних контрактiв i договорiв про купiвлю-продаж;
- договорiв про подiл продукцiї, про спiльну дiяльнiсть i про утворення спiльних пiдприємств;
- iнвестицiйних i кредитних договорiв, лiзингових контрактiв;
- договорiв про концесiю, оренду, управлiння й експлуатацiї, лiцензiйних i франчайзингових угод;
- договорiв спiльної дiяльностi в сферi розробки природних ресурсiв, виробництва, маркетингу i реалiзацiї готової продукцiї;
- договорiв про спiвробiтництво в сферi надання послуг i використання iнтелектуальної власностi.
Високi Договiрнi Сторони будуть сприяти всебiчному використанню i поширенню вище перерахованих та iнших форм довгострокового економiчного спiвробiтництва, з урахуванням вiдповiдностi нацiональним законодавствам i мiжнародним нормам у сферi торгiвлi й iнвестицiй.
3. Головнi напрями здiйснення економiчних реформ
Цiєю Програмою намiчається визначити головнi напрями проведення ринкових реформ, в Українi й у Республiцi Таджикистан з метою синхронiзацiї умов господарської дiяльностi i формування основи для подальшого розвитку iнтеграцiйних процесiв в економiцi.
До головних напрямкiв, на пiдставi яких пропонується взаємодiя Високих Договiрних Сторiн у проведеннi економiчних реформ, належать:
- розробка i пiдписання мiжурядових угод щодо здiйснення конкурентної полiтики i пiдтримки пiдприємництва;
- формування узгодженого порядку здiйснення кооперованих поставок продукцiї, включаючи застосування непрямих податкiв, гармонiзацiю митного законодавства обох країн з метою активiзацiї та стимулювання економiчного i торговельного спiвробiтництва мiж Україною та Республiкою Таджикистан;
- гармонiзацiя законодавчої бази держав в сферi створення мiждержавних фiнансово-промислових груп i iнших спiльних структур;
- розробка узгодженої концепцiї використання (функцiонування й експлуатацiї) мiжнародних транспортних коридорiв;
- гармонiзацiя нацiональних систем стандартизацiї, метрологiї та оцiнки вiдповiдностi шляхом упровадження мiжнародних i європейських стандартiв i процедур оцiнки вiдповiдностi;
- сприяння дiяльностi суб'єктiв господарювання з реалiзацiї iнвестицiйних та iнновацiйних програм.
Перетворення, що необхiдно здiйснити в Українi та Республiцi Таджикистан, пов'язанi з глибокою якiсною перебудовою наявного виробничого потенцiалу i зачiпають iнтереси обох держав.
У зв'язку з цим будуть розглянутi пропозицiї про спiльне створення i розвиток структуроутворюючих виробництв, про шляхи i форми пайової участi в забезпеченнi цих виробництв необхiдними ресурсами, збереженнi виробничого профiлю пiдприємств, що мають ключове значення в забезпеченнi економiчного розвитку України та Республiки Таджикистан. До таких виробництв, насамперед, вiдноситься металургiя, паливно-енергетичний комплекс, сiльськогосподарське машинобудування, хiмiчна, гiрничодобувна, легка i харчова промисловостi з вiдповiдною iнфраструктурою.
З метою пiдвищення конкурентоздатностi продукцiї цих галузей, доцiльно розглянути можливостi збереження i розвитку найбiльш цiнних елементiв накопиченого науково-технiчного потенцiалу i використання його в iнтересах розвитку економiки обох держав, створення для власних товаровиробникiв прiоритетних умов для виробництва.
Цьому буде сприяти створення спiльних українсько-таджицьких пiдприємств у сферi виготовлення повнокомплектного устаткування для енергетичного комплексу, виробництва компресорiв, будiвельно-монтажної арматури, сталевих труб, розширення обсягiв спiльних робiт, пов'язаних iз видобутком вуглеводнiв, проектування i будiвництво нових комунiкацiй.
Важливим напрямком в узгодженнi прiоритетних структурних змiн економiки обох держав є здiйснення координацiї дiяльностi наукових, проектних i конструкторсько-технологiчних органiзацiй iз метою ефективного використання iснуючих наукових потенцiалiв України та Республiки Таджикистан.
Головними напрямками спiвробiтництва в iнновацiйнiй сферi буде розвиток таких технологiй:
- бiотехнологiї для сiльського господарства i виробництва медичних препаратiв;
- машинобудуваннi, високоефективного сiльгоспмашинобудування, спецтехнiки, транспортних засобiв, устаткування для енергетичної, транспортної i гiрничодобувних галузей;
- у хiмiчнiй i нафтохiмiчнiй промисловостi.
Основою практичного здiйснення узгодженої iнновацiйної полiтики є реалiзацiя обома державами як нацiональних цiльових комплексних програм i проектiв, так i спiльних, у тому числi тих, якi передбачають значнi змiни в iнвестицiйнiй дiяльностi.
Мiждержавнi цiльовi комплекснi програми, вiдповiдно до програм структурної перебудови виробництва обох держав, будуть передбачати проведення комплексу заходiв, спрямованих на перемiщення капiталу в найбiльше перспективнi сфери економiки, а також згортання неефективних, неконкурентоспроможних галузей i виробництв iз метою сприяння активiзацiї цiлеспрямованої структурної полiтики, забезпечення життєво важливих систем економiки, пiдвищення конкурентноздатностi продукцiї, збереження науково-технiчного, виробничого i кадрового потенцiалiв.
У процесi здiйснення цiєї Програми будуть прийнятi дiйовi заходи iз змiцнення i розвитку взаємовигiдної виробничої кооперацiї i прямих зв'язкiв мiж пiдприємствами України та Республiки Таджикистан. Вони будуть спрямованi на збiльшення випуску рiзноманiтних видiв продукцiї, ефективного комплексного використання сировинних ресурсiв i розвиток iмпортозамiнних виробництв.
Високi Договiрнi Сторони домовилися вважати прiоритетними такi головнi напрямки спiвробiтництва:
Спiвробiтництво в галузi енергетики i важкої промисловостi
Високi Договiрнi Сторони вважають за необхiдне з метою забезпечення енергетичної безпеки здiйснювати реалiзацiю спiльних проектiв i забезпечувати спiльне впровадження на своїх територiях передових технологiй i устаткування в галузi виробництва i розподiлу електроенергiї.
Високi Договiрнi Сторони розглядають спiльне спiвробiтництво в галузi виробництва будiвельних i оздоблювальних матерiалiв, продукцiї машинобудування, чорної i кольорової металургiї, виробництва i переробки хiмiчної сировини, розробки родовищ корисних копалин як перспективнi напрямки довгострокового економiчного спiвробiтництва в XXI сторiччi й з цiєю метою мають намiр у перiод 2003 - 2012 рокiв приступити до спiльного створення i управлiння новими високотехнологiчними виробництвами чорної i кольорової металургiї, машинобудування, гiрничої i хiмiчної галузей на їхнiх територiях, з метою насичення внутрiшнiх потреб ринкiв i просування цiєї продукцiї на ринки третiх країн.
Спiвробiтництво в галузi сiльського господарства i харчової промисловостi
Високi Договiрнi Сторони на довгостроковiй основi будуть здiйснювати спiльнi заходи щодо iнтеграцiї сiльськогосподарських i переробних виробництв з метою забезпечення їхньої взаємодоповнюваностi i змiцнення продовольчої безпеки обох держав.
Прiоритетне значення спiвробiтництва Високих Договiрних Сторiн в галузi сiльського господарства i харчової промисловостi буде надано виробництву продовольчих товарiв першої необхiдностi, а також експортної сiльськогосподарської продукцiї.
У справi розвитку довгострокового спiвробiтництва в цiй галузi Високi Договiрнi Сторони будуть враховувати вимоги стiйкого розширення зайнятостi сiльського населення i пiдвищення iнтенсивностi сiльськогосподарського виробництва, здiйснюючи регулярний обмiн передовими технологiями рослинництва i тваринництва та методами органiзацiї виробництва i збуту сiльськогосподарської продукцiї.
Спiвробiтництво в галузi транспорту i телекомунiкацiй
Високi Договiрнi Сторони будуть здiйснювати послiдовнi заходи для iнтеграцiї свого транспортного i комунiкацiйного просторiв.
Високi Договiрнi Сторони мають намiр сприяти розширенню можливостей транспортування вантажiв i пасажирiв засобами повiтряного, автомобiльного, залiзничного, морського i трубопровiдного видiв транспорту, надаючи особливе значення залученню в iнтегрованi транспортнi мережi регiональних центрiв Високих Договiрних Сторiн.
Високi Договiрнi Сторони будуть сприяти дiяльностi своїх суб'єктiв господарювання з реалiзацiї iнвестицiйних проектiв з розвитку транспортної i телекомунiкацiйної iнфраструктури, заснованих на передових технологiях, у тому числi проекти розширення мережi сучасних видiв зв'язкiв.
Високi Договiрнi Сторони будуть створювати сприятливi умови для забезпечення доступу до своїх транспортних i телекомунiкацiйних мереж суб'єктiв господарювання iншої Високої Договiрної Сторони з метою транзиту вiдповiдних послуг.
Спiвробiтництво в галузi фiнансiв i банкiвської справи
Високi Договiрнi Сторони прагнутимуть до всесвiтнього розширення i змiцнення довгострокового спiвробiтництва в сферi фiнансiв i банкiвської справи, рiвень розвитку якого в перспективi чинитиме вирiшальний вплив на динамiку економiчного спiвробiтництва обох держав.
Прiоритетними завданнями i напрямками спiвробiтництва в сферi фiнансiв i банкiвської справи будуть:
- створення сучасної системи взаємодiї мiж банками Високих Договiрних Сторiн, заснованої на використаннi електронних банкiвських технологiй, розширеннi кореспондентських мереж, що забезпечуватимуть максимальнi зручностi для здiйснення грошових розрахункiв мiж суб'єктами господарювання з операцiй, пов'язаних iз рухом товарiв, послуг, робiт i капiталiв;
- розвиток спiвробiтництва у сферi мiждержавного кредиту, забезпечення взаємовигiдного механiзму фiнансування постачань товарiв i устаткування, будiвництва й експлуатацiї об'єктiв виробничого призначення, здiйснюваних суб'єктами господарювання Високих Договiрних Сторiн, у тому числi в третiх державах.
Спiвробiтництво в галузi будiвництва, архiтектури i промисловостi будiвельних матерiалiв
Високi Договiрнi Сторони будуть сприяти створенню сприятливих умов для спiвробiтництва в галузi архiтектури, будiвництва i виробництва будiвельних матерiалiв, а також обмiнюватися накопиченим досвiдом i iнформацiєю з архiтектури, мiстобудування та використання нових екологiчно безпечних будiвельних матерiалiв.
Високi Договiрнi Сторони будуть сприяти участi своїх суб'єктiв у спiльних пiдприємствах, спiльному виконаннi мiжнародних проектiв iз використанням передових методiв i технологiй у будiвництвi i виробництвi будiвельних матерiалiв.
Високi Договiрнi Сторони будуть проводити консультацiї з питань будiвництва на територiях iз пiдвищеною сейсмiчною i тектонiчною активнiстю.
В областi полiграфiї й обмiну друкованої iнформацiї
Високi Договiрнi Сторони будуть заохочувати обмiн фахiвцями в областi друкованих засобiв масової iнформацiї, науково-технiчних галузей, пов'язаних з iнформацiєю.
Високi Договiрнi Сторони допомагатимуть здiйснювати взаємне сприяння в пiдготовцi кадрiв у областi друкованих засобiв масової iнформацiї i заохочуватимуть спiвробiтництво мiж освiтнiми та науково-дослiдними установами й органiзацiями, що дiють у цiй областi.
Високi Договiрнi Сторони будуть здiйснювати спiвробiтництво й обмiн досвiдом у сферi правового регулювання дiяльностi друкованих засобiв масової iнформацiї, а також обмiнюватися вiдомостями про перiодичнi видання, реєстрацiйнi свiдоцтва яких у встановленому законом порядку визнанi недiйсними, статистичними й iншими даними, що стосуються друкованих засобiв масової iнформацiї.
Високi Договiрнi Сторони будуть створювати сприятливi умови для органiзацiї дiяльностi i подальшого функцiонування засобiв друкованої масової iнформацiї на їх територiям, забезпечуючи на паритетнiй основi видання перiодичної преси, в Українi - на таджицькiй мовi, у Республiцi Таджикистан - на українськiй.
Спiвробiтництво в iнших галузях економiки
Не обмежуючись перерахованими вище прiоритетними сферами економiчного спiвробiтництва, Високi Договiрнi Сторони будуть сприяти розширенню дiлових зв'язкiв мiж своїми суб'єктами господарювання у рамках нацiонального законодавства Високих Договiрних Сторiн i дотримання загальновизнаних норм мiжнародного права в усiх галузях нацiональних економiк обох держав.
Високi Договiрнi Сторони будуть сприяти змiцненню дiлових зв'язкiв, що формуються на основi довгострокових комерцiйних договорiв, шляхом утворення спiльних пiдприємств i здiйснення обмiну досвiдом i передовими технологiями виробництва, органiзацiї управлiння i збуту.
4. Розвиток торговельних вiдносин
Розвиток i поглиблення торговельного спiвробiтництва мiж Україною та Республiкою Таджикистан буде здiйснюватися з наступною лiбералiзацiєю чинного мiж державами режиму вiльної торгiвлi, поступового усунення торговельно-технiчних бар'єрiв, непрямих i тарифних обмежень.
Програмою передбачається розширити спiвробiтництво в областi взаємодiї транспортних систем України та Республiки Таджикистан, маючи на увазi їх бiльш ефективне використання у взаємних перевезеннях вантажiв, зниження транспортних витрат, проведення з цiєю метою узгодженої полiтики з розвитку i реконструкцiї систем транспорту.
Передбачається розробка i реалiзацiя спiльних програм розвитку транспортної iнфраструктури, координацiя дiй транспортних служб у частинi рацiонального використання парку транспортних засобiв, задiяних на перевезеннi вантажiв мiж державами, встановлення єдиних технiчних вимог до транспортних комунiкацiй, навантажень i габаритiв транспортних засобiв, перевезень великовагових i великогабаритних вантажiв.
Спiльна реалiзацiя цього завдання буде здiйснюватися з таких напрямкiв:
- удосконалення законодавчої бази на основi реалiзацiї iснуючих i пiдготовки нових двостороннiх угод в областi автомобiльного, залiзничного, i повiтряного транспорту;
- координацiя спiльних дiй з будiвництва на територiї обох держав трансмагiстралей, у тому числi iз залученням кредитiв i капiталiв третiх держав.
Органiзацiя i здiйснення торговельних вiдносин мiж державами передбачає активний обмiн необхiдною статистичною iнформацiєю, i в першу чергу, зiставлення даних зовнiшньої торгiвлi, що не суперечать нацiональному законодавству Високих Договiрних Сторiн. Передбачається обмiн статистичними виданнями i публiкацiями методологiчними матерiалами i розробками, програмами, а також досвiдом проведення статистичних спостережень, переписiв, обстежень, узгодження принципiв формування статистики зовнiшньої торгiвлi. Високi Договiрнi Сторони розглянуть пропозицiї зi створення спiльної iнформацiйної системи України та Республiки Таджикистан, що повинна забезпечити вiдслiдковування стану ринкiв товарiв i послуг обох країн, включаючи обсяги виробництва i споживання товарiв i послуг обох країн, їхньої порiвняльної кон'юнктури на внутрiшньому i свiтовому ринках. Надання iнформацiї в спiльну iнформацiйну систему буде здiйснюватися на узгодженому перелiку показникiв вiдповiдними вiдомствами України та Республiки Таджикистан.
5. Спiвробiтництво у соцiальнiй сферi
У цiй Програмi передбачається подальше удосконалення законодавчої бази при вирiшеннi спiльних найважливiших проблем у сферi соцiального захисту.
У перiод реалiзацiї Програми Високi Договiрнi Сторони розвиватимуть взаємовигiдне спiвробiтництво у сферах освiти, охорони навколишнього середовища, охорони здоров'я i полiпшення санiтарно-епiдемiологiчної обстановки, виробництва лiкарських препаратiв i медичної технiки, культури i мистецтва, фiзичної культури, спорту, санаторно-курортної справи i туристичної дiяльностi, а також пiдготовки висококвалiфiкованих кадрiв для рiзноманiтних галузей i обмiну спецiалiстами, ученими, аспiрантами, стажистами i студентами.
6. Контроль за реалiзацiєю Програми
Реалiзацiя цiєї Програми буде здiйснюватися шляхом виконання державними органами i суб'єктами господарювання України та Республiки Таджикистан конкретних дiй, обумовлених у Програмi i Заходах щодо її реалiзацiї.
Координацiя i контроль з виконанню Програми i Заходiв покладається на Спiльну мiжурядову українсько-таджицьку комiсiю з питань економiчного спiвробiтництва.