ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
Київ
26.12.05 | N 1284 |
---|
Про затвердження Положення про функцiональну
пiдсистему єдиної державної системи запобiгання i
реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного
та природного характеру, створену в митнiй службi
України
Вiдповiдно до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 03.08.98 N 1198 "Про єдину державну систему запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного та природного характеру", наказу Мiнiстерства України з питань надзвичайних ситуацiй та у справах захисту населення вiд наслiдкiв Чорнобильської катастрофи вiд 21.12.98 N 387 "Про затвердження типових положень про функцiональну та територiальну пiдсистеми єдиної державної системи запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного та природного характеру", зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України 11.02.99 за N 92/3385, Концепцiї захисту населення i територiй у разi загрози та виникнення надзвичайних ситуацiй, схваленої Указом Президента України вiд 26.03.99 N 284/99, з метою створення функцiональної пiдсистеми єдиної державної системи запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного та природного характеру наказую:
1. Затвердити Положення про функцiональну пiдсистему єдиної державної системи запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного та природного характеру, створену в митнiй службi України (далi - Положення), що додається.
2. Департаменту органiзацiї дiяльностi Голови Служби (Момотенко В.Я.) у тижневий строк забезпечити доведення цього наказу до митних органiв, спецiалiзованих митних установ та органiзацiй (далi - митнi органи).
3. Керiвникам митних органiв до 01.04.06 привести дiяльнiсть з питань захисту працiвникiв i територiй митних органiв у вiдповiднiсть до вимог Положення, про що проiнформувати Держмитслужбу.
Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Служби | О.Б.Єгоров |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Державної митної служби України 26.12.05 N 1284 |
ПОЛОЖЕННЯ
про функцiональну пiдсистему єдиної державної
системи запобiгання i реагування на надзвичайнi
ситуацiї техногенного та природного характеру,
створену в митнiй службi України
1. Загальна частина
1.1. Це Положення визначає принципи створення в митнiй службi України функцiональної пiдсистеми єдиної державної системи запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного та природного характеру, її завдання, порядок органiзацiї, склад сил i засобiв, а також регулює основнi питання iз забезпечення функцiонування.
1.2. У Положеннi наведенi нижче термiни вживаються в такому значеннi:
аварiйно-рятувальна служба функцiональної пiдсистеми єдиної державної системи запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного та природного характеру митної служби України (далi - аварiйно-рятувальна служба) - структурнi пiдроздiли митної варти в межах їх компетенцiї щодо органiзацiї та здiйснення заходiв запобiгання й реагування на надзвичайнi ситуацiї;
єдина державна система запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї техногенного i природного характеру (далi - ЄДС) - центральнi та мiсцевi органи виконавчої влади, виконавчi органи рад, державнi пiдприємства, установи та органiзацiї з вiдповiдними силами i засобами, якi здiйснюють нагляд за забезпеченням техногенної та природної безпеки, органiзують проведення робiт iз запобiгання надзвичайним ситуацiям техногенного та природного походження (далi - надзвичайнi ситуацiї) i реагування у разi їх виникнення з метою захисту населення i довкiлля, зменшення матерiальних втрат;
запобiгання виникненню надзвичайних ситуацiй - пiдготовка та реалiзацiя комплексу правових, соцiально-економiчних, органiзацiйно-технiчних, санiтарно-гiгiєнiчних та iнших заходiв, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцiнки рiвнiв ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуацiї на основi даних спостережень, експертизи, дослiджень та прогнозiв щодо можливого перебiгу подiй з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацiю або пом'якшення її можливих наслiдкiв;
координуючi органи управлiння функцiональною пiдсистемою - комiсiя з питань надзвичайних ситуацiй Державної митної служби України, регiональних митниць, митниць, спецiалiзованих митних установ i органiзацiй (далi - митнi органи);
надзвичайна ситуацiя - порушення нормальних умов життя та дiяльностi людей на об'єктi або територiї, спричинене аварiєю, катастрофою, стихiйним лихом або iншими чинниками, що призвело (може призвести) до загибелi людей та/або значних матерiальних втрат;
об'єкти митної iнфраструктури - територiї та споруди митних органiв;
оповiщення - доведення сигналiв та iнформацiї з питань надзвичайних ситуацiй до працiвникiв;
постiйний орган управлiння функцiональною пiдсистемою загальнодержавного рiвня - структурний пiдроздiл Держмитслужби (сектор мобiлiзацiйної роботи, органiзацiї охорони працi, цивiльної оборони та забезпечення протипожежної безпеки Департаменту органiзацiї дiяльностi Голови Служби), призначений в межах своєї компетенцiї для безпосереднього керiвництва дiяльнiстю щодо запобiгання та реагування на надзвичайнi ситуацiї;
постiйний орган управлiння функцiональною пiдсистемою об'єктового рiвня - структурний пiдроздiл регiональної митницi, митницi, спецiалiзованої митної установи та органiзацiї, призначений в межах своєї компетенцiї для безпосереднього керiвництва дiяльнiстю щодо запобiгання та реагування на надзвичайнi ситуацiї;
потенцiйно небезпечний об'єкт - об'єкт, на якому використовуються, виготовляються, переробляються, зберiгаються або транспортуються речовини, бiологiчнi препарати, вироби, що створюють реальну загрозу виникнення надзвичайної ситуацiї;
працiвники - штатнi працiвники митних органiв та працiвники iнших органiзацiй, якi прибули до митних органiв i беруть безпосередню участь у виконаннi або забезпеченнi виконання завдань, покладених на митнi органи;
реагування на надзвичайнi ситуацiї - скоординованi дiї структурних пiдроздiлiв функцiональної пiдсистеми щодо реалiзацiї планiв дiй (аварiйних планiв), уточнених в умовах конкретного виду та рiвня надзвичайної ситуацiї з метою надання невiдкладної допомоги потерпiлим, усунення загрози життю та здоров'ю працiвникiв;
сили та засоби функцiональної пiдсистеми - структурнi пiдроздiли функцiональної пiдсистеми з їх оснащенням та iнформацiйними базами, на якi покладено виконання завдань щодо запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї;
система оповiщення - сукупнiсть органiзацiйних заходiв, технiчних засобiв i каналiв зв'язку, призначених для забезпечення оповiщення;
структурний пiдроздiл функцiональної пiдсистеми - складова частина функцiональних пiдсистем загальнодержавного або об'єктового рiвня;
територiя - територiя митного органу;
функцiональна пiдсистема - складова частина ЄДС, створена Держмитслужбою для органiзацiї роботи, пов'язаної iз запобiганням надзвичайним ситуацiям та захистом працiвникiв i територiй вiд їх наслiдкiв.
функцiональна пiдсистема загальнодержавного рiвня - складова частина функцiональної пiдсистеми, створена на базi Держмитслужби;
функцiональна пiдсистема об'єктового рiвня - складова частина функцiональної пiдсистеми, створена на базi регiональної митницi, митницi, спецiалiзованої митної установи чи органiзацiї;
1.3. Основною метою створення функцiональної пiдсистеми є забезпечення реалiзацiї в митнiй службi України державної полiтики у сферi запобiгання i реагування на надзвичайнi ситуацiї.
1.4. Завданнями функцiональної пiдсистеми є:
- розроблення вiдомчих нормативних актiв, а також норм, правил та стандартiв з питань запобiгання надзвичайним ситуацiям та забезпечення захисту працiвникiв i територiй вiд їх наслiдкiв;
- забезпечення готовностi структурних пiдроздiлiв функцiональної пiдсистеми до дiй, спрямованих на запобiгання та реагування на надзвичайнi ситуацiї;
- забезпечення реалiзацiї заходiв щодо запобiгання виникненню надзвичайних ситуацiй;
- навчання працiвникiв щодо поведiнки та дiй у разi виникнення надзвичайної ситуацiї;
- розроблення планiв дiй, спрямованих на запобiгання надзвичайним ситуацiям, забезпечення сталого функцiонування митних органiв, зменшення можливих матерiальних втрат;
- збирання й аналiтичне опрацювання iнформацiї про надзвичайнi ситуацiї, видання iнформацiйних матерiалiв з питань захисту працiвникiв i територiй вiд наслiдкiв надзвичайних ситуацiй;
- прогнозування й оцiнка соцiально-економiчних наслiдкiв надзвичайних ситуацiй, визначення на основi прогнозу потреби в силах, засобах, матерiальних та фiнансових ресурсах;
- створення, рацiональне збереження та використання в митних органах резервiв запасiв матерiальних ресурсiв;
- забезпечення нагляду за дотриманням вимог щодо захисту працiвникiв i територiй вiд надзвичайних ситуацiй;
- своєчасне та достовiрне оповiщення працiвникiв про загрозу та виникнення надзвичайних ситуацiй, фактичну обстановку й вжитi заходи;
- захист працiвникiв у разi виникнення надзвичайних ситуацiй;
- проведення рятувальних та iнших невiдкладних робiт щодо лiквiдацiї надзвичайних ситуацiй;
- органiзацiя життєзабезпечення постраждалих працiвникiв;
- пом'якшення можливих наслiдкiв надзвичайних ситуацiй у разi їх виникнення;
- здiйснення заходiв щодо соцiального захисту працiвникiв, якi постраждали вiд надзвичайних ситуацiй;
- реалiзацiя визначених законодавством прав працiвникiв, що брали безпосередню участь у лiквiдацiї надзвичайних ситуацiй.
2. Заходи iз забезпечення виконання завдань функцiональної пiдсистеми
2.1. Планування дiяльностi функцiональної пiдсистеми;
2.2. Завчасне розроблення та впровадження iнженерно-технiчних заходiв запобiгання виникненню надзвичайних ситуацiй.
2.3. Здiйснення пiдготовки особового складу структурних пiдроздiлiв функцiональної пiдсистеми до дiй за призначенням;
2.4. Створення системи оповiщення функцiональної пiдсистеми;
2.4.1. Система оповiщення функцiональної пiдсистеми (далi - система оповiщення) складається iз систем оповiщення об'єктового рiвня, розробляється постiйним органом управлiння функцiональної пiдсистеми загальнодержавного рiвня та затверджується Головою Держмитслужби.
Системи оповiщення об'єктового рiвня функцiонують вiдповiдно до схем, що розробляються постiйним органом управлiння функцiональної пiдсистеми об'єктового рiвня i затверджуються керiвниками вiдповiдних митних органiв.
2.4.2. Роботи, пов'язанi зi створення систем оповiщення, включаються до рiчних планiв функцiональних пiдсистем загальнодержавного та об'єктового рiвня i затверджуються вiдповiдними керiвниками митних органiв.
2.4.3. Оповiщення здiйснюється з використанням загальнодержавних та регiональних систем зв'язку, радiомереж, телевiзiйного оповiщення, iз завчасним створенням i пiдтримкою в постiйнiй готовностi до використання за призначенням вiдомчих систем зв'язку.
2.4.4. Залежно вiд територiального поширення надзвичайної ситуацiї й обставин, що склалися, оповiщення здiйснюється шляхом:
- дублювання по системi оповiщення сигналiв оповiщення, що надiйшли по територiальних чи державнiй системам оповiщення;
- передачi по системi оповiщення сигналiв оповiщення до територiальних систем оповiщення.
2.4.5. Безпосереднє оповiщення працiвникiв здiйснюється черговими частинами вiдповiдно до планiв оповiщення, якi розробляються постiйними органами управлiння функцiональної пiдсистеми як додатки до вiдповiдних планiв функцiональної пiдсистеми i затверджуються керiвниками вiдповiдних митних органiв.
2.4.6. Готовнiсть системи оповiщення до використання за призначенням забезпечується шляхом:
- органiзацiї в митних органах цiлодобового чергування працiвникiв чергових частин;
- налагодження й пiдтримання в готовностi до використання за призначенням каналiв радiо-, телефонного та iншого зв'язку з органами управлiння функцiональної пiдсистеми рiвнiв;
- завчасної пiдготовки працiвникiв чергових частин до дiй в умовах загрози або виникнення надзвичайних ситуацiй;
- упровадження автоматизованих систем оповiщення з використанням сучасних технологiй;
- установлення на територiях у мiсцях масового скупчення людей електросирен, гучномовцiв, радiотрансляцiйних точок;
- проведення навчальних тренувань з питань оповiщення й зв'язку.
2.5. Створення iнформацiйно-аналiтичної системи з надзвичайних ситуацiй функцiональної пiдсистеми.
2.6. Запровадження комплексу заходiв щодо укриття працiвникiв у захисних спорудах, евакуацiї, медичного, радiацiйного й хiмiчного захисту, а також захисту вiд впливу бiологiчних засобiв ураження.
2.6.1. Забезпечення укриття в захисних спорудах досягається:
- завчасним створенням митними органами захисних споруд i пiдтриманням їх у готовностi до використання за призначенням;
- облiком наявних у митних органах наземних i пiдземних споруд, що вiдповiдають вимогам захисної споруди.
- шляхом використання захисних споруд територiальних органiв державної влади за мiсцем дислокацiї митного органу (на пiдставi вiдповiдної попередньої угоди).
Укриттям у захисних спорудах забезпечуються всi працiвники, якi виконують свої посадовi обов'язки в умовах загрози та виникнення надзвичайної ситуацiї.
Норма площi захисної споруди на одну особу та iншi критерiї визначаються будiвельними нормами й правилами iнженерно-технiчних заходiв цивiльної оборони.
2.6.2. Заходи евакуацiї працiвникiв, якщо виникає безпосередня загроза життю та заподiяння шкоди їх здоров'ю, плануються на випадок:
- загальних аварiй на атомних електростанцiях;
- аварiй з викидом сильнодiючих отруйних речовин;
- загрози катастрофiчного затоплення мiсцевостi;
- масових пожеж;
- землетрусiв та iнших геофiзичних i гiдрометеорологiчних явищ з тяжкими наслiдками.
Заходи евакуацiї розробляються й проводяться евакуацiйними комiсiями, якi створюються в митних органах вiдповiдно до вимог Положення про порядок проведення евакуацiї населення у разi загрози або виникнення надзвичайних ситуацiй техногенного та природного характеру, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 26.10.01 N 1432.
Рiшення про евакуацiю приймається Головою Держмитслужби або особою, що його замiщує.
Пiдставою для прийняття рiшення про практичне здiйснення евакуацiйних заходiв митними органами є фактичнi показники стану довкiлля в разi надзвичайної ситуацiї та вiдповiдне рiшення Кабiнету Мiнiстрiв України, органiв мiсцевої державної влади, територiальних органiв Мiнiстерства України з питань надзвичайних ситуацiй та у справах захисту населення вiд наслiдкiв Чорнобильської катастрофи (далi - МНС).
Для транспортного забезпечення евакуацiйних заходiв залучається в мирний час весь транспорт митних органiв, а в особливий перiод - той, що не поставляється до Збройних Сил України.
2.6.3. Медичний захист працiвникiв полягає у запобiганнi або зменшеннi ступеня їх ураження, своєчасному наданнi допомоги постраждалим та їх лiкуваннi, забезпеченнi епiдемiчного благополуччя i включає:
- планування, створення, пiдготовку до дiй за призначенням i вiдповiдне використання митними органами позаштатних медичних структурних пiдроздiлiв функцiональної пiдсистеми;
- пiдтримання постiйного зв'язку та взаємодiю з медичними закладами Мiнiстерства охорони здоров'я України та iнших вiдомств;
- розгортання в умовах надзвичайних ситуацiй достатньої кiлькостi медичних формувань;
- загальне медико-санiтарне навчання працiвникiв;
- накопичення необхiдної кiлькостi медичних препаратiв, аптечок та iнших засобiв надання першої медичної допомоги;
- своєчасне застосування профiлактичних медичних препаратiв;
- контроль за якiстю продуктiв харчування, питної води;
- контроль за станом довкiлля, санiтарно-гiгiєнiчною та епiдемiчною ситуацiєю.
Органiзацiя забезпечення медичного захисту покладається на постiйнi органи управлiння функцiональної пiдсистеми.
2.6.4. Захист працiвникiв вiд бiологiчних засобiв ураження включає своєчасне виявлення чинникiв бiологiчного зараження, їх виду та масштабiв, проведення комплексу адмiнiстративно-господарських, режимно-обмежувальних, спецiальних протиепiдемiчних та медичних заходiв i забезпечується:
- своєчасним використанням колективних та iндивiдуальних засобiв захисту;
- уведенням на об'єктах митної iнфраструктури режиму карантину та обсервацiї;
- додержанням протиепiдемiчного режиму;
- знезаражуванням силами та засобами МНС осередку ураження.
При проведеннi зазначених заходiв постiйнi органи управлiння функцiональної пiдсистеми взаємодiють з територiальними органами МНС та медичними закладами.
2.6.5. Радiацiйний i хiмiчний захист працiвникiв та об'єктiв митної iнфраструктури включає заходи структурних пiдроздiлiв функцiональної пiдсистеми при взаємодiї з територiальними органами МНС щодо виявлення й оцiнки радiацiйної та хiмiчної обстановки, органiзацiю та здiйснення дозиметричного i хiмiчного контролю, забезпечення засобами iндивiдуального захисту, органiзацiю та проведення спецiальної обробки.
Виконання заходiв радiацiйного та хiмiчного захисту досягається:
- накопиченням i пiдтримкою в готовностi до застосування за призначенням засобiв iндивiдуального захисту та приладiв радiацiйної i хiмiчної розвiдки та контролю;
- забезпеченням зазначеними засобами особового складу структурних пiдроздiлiв функцiональної системи;
- органiзацiєю постiйними органами управлiння функцiональної пiдсистеми i проведенням силами та засобами МНС санiтарного i спецiального оброблення працiвникiв, майна, технiчних та iнших засобiв, а також об'єктiв митної iнфраструктури.
2.6.6. Задоволення мiнiмуму життєвих потреб працiвникiв, якi потерпiли (можуть потерпiти) вiд наслiдкiв надзвичайних ситуацiй, надання їм побутових послуг, а також реалiзацiя соцiальних гарантiй на перiод проведення рятувальних робiт, а саме:
- тимчасове їх розмiщення (розселення) в безпечних районах;
- органiзацiя харчування, медичного обслуговування та санiтарно-епiдемiологiчного нагляду в районах тимчасового розселення;
- забезпечення потерпiлих одягом, взуттям i товарами першої необхiдностi;
- надання фiнансової допомоги потерпiлим.
2.7. Пiдготовка та перепiдготовка керiвникiв митних органiв, особового складу структурних пiдроздiлiв функцiональної пiдсистеми та працiвникiв забезпечується шляхом проведенням вiдповiдних навчань та тренувань.
2.7.1. До навчань та тренувань залучаються керiвники митних органiв та їх заступники, до повноважень яких належать питання захисту працiвникiв i територiй.
2.7.2. Пiдготовка керiвникiв митних органiв, особового складу постiйних та координуючих органiв управлiння функцiональної пiдсистеми здiйснюється на Центральних державних i територiальних курсах цивiльної оборони, вiдповiдно до планiв їх комплектування, за поданням митних органiв, а також у ходi командно-штабних i штабних навчань та тренувань рiзних рiвнiв.
2.7.3. До командно-штабного навчання, яке проводиться як загальнодержавний захiд, залучається постiйний орган управлiння функцiональної пiдсистеми загальнодержавного рiвня та митнi органи, де на перiод загальнодержавного заходу заплановано навчання.
2.7.4. До штабного навчання залучаються працiвники пiдроздiлу з питань цивiльної оборони Держмитслужби.
2.7.5. До командно-штабного навчання, яке проводиться як захiд регiонального рiвня, залучаються постiйнi органи управлiння функцiональної пiдсистеми об'єктового рiвня, де на перiод проведення заходу заплановано вiдповiднi навчання.
2.7.6. Пiдготовка працiвникiв, а також особового складу структурних пiдроздiлiв функцiональної пiдсистеми об'єктового рiвня проводиться пiд час об'єктових тренувань i комплексних навчань за планами, затвердженими керiвниками вiдповiдних митних органiв.
2.8. Контроль за виконанням завдань функцiональної пiдсистеми органiзується i здiйснюється Держмитслужбою, а також державними й регiональними органами МНС у межах їх компетенцiї шляхом проведення перевiрок повноти та якостi вжиття митними органами заходiв щодо виконання завдань функцiональної пiдсистеми.
2.8.1. Перевiрки можуть здiйснюватися пiд час проведення комплексних i тематичних перевiрок оперативно-службової дiяльностi митних органiв.
2.8.2. Для проведення перевiрки за рiшенням керiвника вiдповiдного рiвня створюється комiсiя або призначається вповноважена особа.
2.8.3. За результатами перевiрки комiсiя або вповноважена особа, що проводила перевiрку, складає акт, в якому зазначаються повнота та якiсть виконання вiдповiдних заходiв, їх вiдповiднiсть вимогам нормативно-правових актiв, рекомендацiям МНС, розпорядженням Держмитслужби тощо.
2.8.4. Акт перевiрки складається у двох примiрниках i затверджується керiвником, за рiшенням якого проводилася перевiрка.
2.8.5. Перший примiрник акта перевiрки надсилається до митного органу, що перевiрявся, другий - керiвнику, за рiшенням якого проводилася перевiрка.
2.8.6. У разi виявлення недолiкiв, митним органом, що перевiрявся, розробляється план i вживаються заходи щодо їх усунення у зазначенi в актi перевiрки строки.
2.8.7. Про усунення недолiкiв доповiдається керiвнику, який органiзував перевiрку.
2.8.8. Перiодичнiсть проведення перевiрок визначається рiшенням Голови Держмитслужби та рiшеннями керiвникiв митних органiв i повинна забезпечувати пiдтримання постiйної готовностi структурних пiдроздiлiв функцiональної пiдсистеми до дiй за призначенням.
2.9. Готовнiсть функцiональної пiдсистеми до виконання вiдповiдних завдань оцiнюється за такими показниками:
- наявнiсть планiв дiяльностi функцiональної пiдсистеми i їх вiдповiднiсть вимогам нормативно-правових актiв;
- стан готовностi систем оповiщення та зв'язку до використання за призначенням;
- повнота та якiсть виконання заходiв з питань захисту працiвникiв i територiй вiд наслiдкiв можливих надзвичайних ситуацiй;
- стан органiзацiї життєзабезпечення працiвникiв пiд час надзвичайних ситуацiй в мирний час i в умовах особливого перiоду;
- готовнiсть iнформацiйно-аналiтичних пунктiв до дiяльностi за призначенням;
- готовнiсть сил i засобiв функцiональної пiдсистеми до проведення рятувальних та iнших невiдкладних робiт у районах лиха й осередках ураження;
- навчання працiвникiв умiнню застосовувати засоби iндивiдуального захисту та дiям в умовах надзвичайних ситуацiй.
2.10. Функцiональна пiдсистема, залежно вiд її готовностi до виконання вiдповiдних завдань, отримує таку оцiнку:
- "Готова до виконання завдань" - якщо за всiма показниками, за якими проводиться перевiрка, надана оцiнка не нижче нiж "Готова до виконання завдань", а стану пiдготовки особового складу структурних пiдроздiлiв функцiональної пiдсистеми надано оцiнку не нижче нiж "Добре";
- "В основному готова до виконання завдань" - якщо за всiма показниками, за якими проводиться перевiрка, надана оцiнка не нижче нiж "Обмежено готова до виконання завдань", а стану пiдготовки особового складу функцiональної пiдсистеми надано оцiнку не нижче нiж "Добре";
- "Обмежено готова до виконання завдань" - якщо за всiма показниками, за якими проводиться перевiрка, надана оцiнка не нижче нiж "Обмежено готова до виконання завдань", а стану пiдготовки особового складу функцiональної пiдсистеми надано оцiнку не нижче нiж "Задовiльно";
- "Не готова до виконання завдань" - якщо за одним iз показникiв, за якими оцiнюється готовнiсть функцiональної пiдсистеми до виконання завдань, надано оцiнку "Не готова до виконання завдань".
2.11. Сили та засоби функцiональної пiдсистеми на об'єктовому рiвнi при лiквiдацiї наслiдкiв надзвичайних ситуацiй пiдпорядковуються органам управлiння територiальної пiдсистеми ЄДС.
2.12. Органiзацiйна структура та порядок дiяльностi функцiональної пiдсистеми об'єктового рiвня визначається вiдповiдним положенням, яке затверджуються керiвником митного органу за погодження з Держмитслужбою та територiальними органами МНС.
3. Органи управлiння функцiональної пiдсистеми
3.1. Функцiональна пiдсистема має на рiзних рiвнях координуючий i постiйний органи управлiння функцiональною пiдсистемою та систему повсякденного управлiння.
3.2. Координуючим органом управлiння функцiональною пiдсистемою узгоджується дiяльнiсть вiдповiдної функцiональної пiдсистеми, забезпечується безпосереднє керiвництво реагуванням на надзвичайну ситуацiю або на загрозу її виникнення.
3.3. До системи повсякденного управлiння функцiональною пiдсистемою входять оснащенi необхiдними засобами зв'язку, оповiщення, збирання, аналiзу й передання iнформацiї черговi частини митних органiв.
4. Сили та засоби функцiональної пiдсистеми
4.1. До складу сил i засобiв функцiональної пiдсистеми входять аварiйно-рятувальнi служби митних органiв з вiдповiдним оснащенням та iнформацiйними базами, а також їх позаштатнi формування, якi залучаються для виконання конкретних видiв невiдкладних робiт у процесi реагування на надзвичайнi ситуацiї.
Цi формування проходять спецiальне навчання, перiодично залучаються до участi в практичному вiдпрацюваннi дiй з лiквiдацiї надзвичайних ситуацiй разом iз аварiйно-рятувальними службами.
4.2. Iнформацiйне забезпечення функцiональної пiдсистеми здiйснюється iнформацiйно-аналiтичною системою з надзвичайних ситуацiй (далi - IАС НС) митної служби України, завданням якої є:
- напрацювання та збереження митними органами iнформацiйно-аналiтичних ресурсiв стосовно екологiчної безпеки та надзвичайних ситуацiй в зонi їх дiяльностi;
- забезпечення оперативного доступу керiвникiв митних органiв до iнформацiйних ресурсiв IАС НС митної служби України;
- забезпечення митних органiв та органiв державного управлiння рiзних рiвнiв достовiрною iнформацiєю стосовно загрози та виникнення надзвичайних ситуацiй i їх наслiдкiв;
- забезпечення iнформацiйної взаємодiї та координацiї дiй митних органiв, органiв державної виконавчої влади рiзних рiвнiв у разi загрози або виникнення надзвичайної ситуацiї та при лiквiдацiї її наслiдкiв.
4.2.1. Для вирiшення поставлених завдань IАС НС митної служби України створюється як функцiональна пiдсистема Урядової IАС НС на базi iнформацiйно-аналiтичних пунктiв митних органiв.
4.2.2. Органiзацiя створення IАС НС митної служби України покладається на постiйний орган управлiння функцiональної пiдсистеми.
4.2.3. Технiчне забезпечення IАС НС митної служби України, її сумiснiсть з вiдповiдною Урядовою системою, забезпечення сталого функцiонування та контролю за її станом покладаються на Департамент iнформацiйних технологiй та митної статистики .
4.2.4. Органiзацiя створення iнформацiйно-аналiтичних пунктiв митних органiв покладається на постiйнi органи управлiння функцiональної пiдсистеми вiдповiдного рiвня.
4.3. IАС НС митної служби України включає такi елементи:
- центральний iнформацiйно-аналiтичний пункт з питань надзвичайних ситуацiй (Держмитслужба);
- дублюючий (резервний) iнформацiйно-аналiтичний пункт з питань надзвичайних ситуацiй (Бориспiльська митниця);
- об'єктовi iнформацiйно-аналiтичнi пункти з питань надзвичайних ситуацiй (митнi органи);
- наявнi в митнiй службi України автоматизованi системи оброблення iнформацiї та засоби зв'язку;
- мережi передачi iнформацiї (електронна пошта, космiчний, телефонний, факсимiльний, радiозв'язок, канали автоматизованої iнформацiйної системи централiзованого оповiщення, Iнтернет тощо).
4.4. Завданнями iнформацiйно-аналiтичних пунктiв з питань надзвичайних ситуацiй є:
- пiдтримання в цiлодобовому режимi готовностi до використання за призначенням телефонного, телексного, факсимiльного, радiо- або iнших видiв зв'язку з пунктами збору iнформацiї територiальних пiдроздiлiв МНС, потенцiйно небезпечних об'єктiв й Урядовою IАС НС;
- реєстрацiя надзвичайних ситуацiй, якi сталися в зонi дiяльностi митних органiв;
- контроль за станом лiквiдацiї наслiдкiв надзвичайних ситуацiй, що сталися в зонi дiяльностi митних органiв;
- отримання, аналiз i передання iнформацiї.
4.5. Iнформацiйно-аналiтичнi пункти пiдпорядковуються керiвникам митних органiв.
4.6. До особового складу iнформацiйно-аналiтичних пунктiв включаються керiвники чергових частин, якi органiзують роботу чергових щодо отримання iнформацiї про надзвичайнi ситуацiї й надання її керiвникам митних органiв, та iншi працiвники, що забезпечують виконання таких завдань:
а) прогнозування:
- аналiз передумов та здiйснення прогнозiв щодо виникнення надзвичайних ситуацiй;
- аналiз обставин виникнення надзвичайних ситуацiй та їх наслiдкiв;
- систематизацiя iнформацiї щодо надзвичайних ситуацiй, якi сталися;
- розроблення рекомендацiй щодо першочергових заходiв з попередження надзвичайних ситуацiй або подолання надзвичайної ситуацiї, що виникла;
- пiдготовка проектiв рiшень щодо впровадження заходiв з лiквiдацiї наслiдкiв надзвичайних ситуацiй;
- формування експертних оцiнок з визначення втрат та збиткiв унаслiдок надзвичайних ситуацiй;
б) системна пiдтримка:
- супроводження програмного оснащення IАС НС;
- пiдтримка функцiонування засобiв iнформацiйного обмiну мiж структурними елементами IАС НС;
в) технiчна пiдтримка:
- розроблення засобiв i механiзмiв забезпечення iнформацiйної безпеки функцiонування IАС НС;
- забезпечення режимiв доступу та користування iнформацiєю IАС НС.
4.7. Порядок збору iнформацiї з питань захисту працiвникiв i територiй вiд надзвичайних ситуацiй й обмiну цiєю iнформацiєю мiж iнформацiйно-аналiтичними пунктами IАС НС митної служби України та з центральними й мiсцевими органами виконавчої влади, уповноваженими органами МНС визначається Регламентом iнформацiйного обмiну мiж користувачами iнформацiйно-аналiтичної системи митної служби України, затвердженим Головою Служби.
5. Режим дiяльностi функцiональної пiдсистеми
5.1. Залежно вiд масштабiв i особливостей надзвичайної ситуацiї, що прогнозується або виникла, вiдповiднi органи управлiння функцiональною пiдсистемою можуть установлювати один з таких режимiв дiй функцiональної пiдсистеми:
- режим повсякденної дiяльностi - при нормальнiй виробничо-промисловiй, радiацiйнiй, хiмiчнiй, бiологiчнiй (бактерiологiчнiй), сейсмiчнiй, гiдрогеологiчнiй i гiдрометеорологiчнiй обстановцi (за вiдсутностi епiдемiї, епiзоотiї та епiфiтотiї);
- режим пiдвищеної готовностi - при iстотному погiршеннi виробничо-промислової, радiацiйної, хiмiчної, бiологiчної (бактерiологiчної), сейсмiчної, гiдрогеологiчної i гiдрометеорологiчної обстановки (з одержанням прогнозної iнформацiї щодо можливостi виникнення надзвичайної ситуацiї);
- режим дiяльностi за надзвичайної ситуацiї - при реальнiй загрозi виникнення надзвичайних ситуацiй i реагуваннi на них;
- режим дiяльностi в надзвичайному станi запроваджується в Українi або на окремих її територiях у порядку, визначеному Конституцiєю України та Законом України "Про надзвичайний стан".
5.2. Основнi заходи, що реалiзуються функцiональною пiдсистемою:
1) у режимi повсякденної дiяльностi:
- ведення спостереження за станом довкiлля;
- розроблення та виконання цiльових програм i заходiв щодо запобiгання надзвичайним ситуацiям, забезпечення безпеки та захисту працiвникiв, зменшення можливих матерiальних втрат i забезпечення сталого функцiонування митних органiв у разi виникнення надзвичайної ситуацiї;
- удосконалення процесу пiдготовки керiвникiв митних органiв, працiвникiв уповноважених структурних пiдроздiлiв з питань надзвичайних ситуацiй, спецiально призначених працiвникiв з питань надзвичайних ситуацiй, особового складу вiдповiдних сил та працiвникiв;
- органiзацiя навчання працiвникiв методам використання засобiв iндивiдуального захисту та дiям в умовах вiрогiдних надзвичайних ситуацiй;
- оцiнка загрози виникнення надзвичайної ситуацiї та можливих її наслiдкiв;
2) у режимi пiдвищеної готовностi: здiйснення заходiв, визначених для режиму повсякденної дiяльностi, i додатково:
- формування оперативних груп для виявлення причин погiршення обстановки безпосередньо в районi можливого виникнення надзвичайної ситуацiї, пiдготовка пропозицiй щодо її нормалiзацiї;
- посилення роботи, пов'язаної з веденням спостереження та здiйсненням контролю за станом довкiлля, обстановкою на потенцiйно небезпечних об'єктах i прилеглiй до них територiї, прогнозуванням можливостi виникнення надзвичайної ситуацiї та її масштабiв;
- розроблення комплексних заходiв захисту працiвникiв i територiй, забезпечення стiйкого функцiонування митних органiв;
- приведення до стану пiдвищеної готовностi наявних сил i засобiв та залучення додаткових сил, уточнення планiв їх дiй i перемiщення, у разi потреби, у район можливого виникнення надзвичайної ситуацiї;
- проведення заходiв щодо запобiгання виникненню надзвичайної ситуацiї;
- запровадження цiлодобового чергування особового складу координуючих органiв управлiння функцiональної пiдсистеми вiдповiдного рiвня (залежно вiд рiвня надзвичайної ситуацiї);
3) у режимi дiяльностi за надзвичайної ситуацiї:
- органiзацiя захисту працiвникiв i територiй;
- перемiщення оперативних груп у район виникнення надзвичайної ситуацiї;
- органiзацiя роботи, пов'язаної з локалiзацiєю або лiквiдацiєю надзвичайної ситуацiї, iз залученням вiдповiдних сил i засобiв;
- визначення межi територiї, на якiй виникла надзвичайна ситуацiя;
- органiзацiя робiт, спрямованих на забезпечення сталого функцiонування митних органiв та об'єктiв першочергового життєзабезпечення постраждалого населення;
- здiйснення постiйного контролю за станом довкiлля на територiї, що зазнала впливу наслiдкiв надзвичайної ситуацiї, ситуацiєю на аварiйних об'єктах i прилеглiй до них територiї;
- iнформування вищих органiв управлiння функцiональної пiдсистеми щодо рiвня надзвичайної ситуацiї та вжитих заходiв, пов'язаних з реагуванням на цю ситуацiю, оповiщення працiвникiв та надання їм потрiбних рекомендацiй щодо поведiнки в умовах, що склалися;
4) у режимi дiяльностi за надзвичайного стану - здiйснення заходiв, передбачених Законом України "Про надзвичайний стан".
6. Фiнансування й матерiально-технiчне забезпечення функцiональної пiдсистеми
6.1. Функцiональна пiдсистема фiнансується в межах загальних асигнувань, що передбаченi в Державному бюджетi на утримання митних органiв.
6.2. Потреби матерiально-технiчного та фiнансового забезпечення функцiональної пiдсистеми визначаються на пiдставi вiдповiдних планiв митних органiв i табелiв оснащення сил функцiональної пiдсистеми.
6.3. У межах коштiв, передбачених у кошторисах митних органiв на фiнансування вiдповiдних заходiв, здiйснюються:
- дiяльнiсть постiйних органiв управлiння функцiональної пiдсистеми;
- пiдготовка осiб керiвного складу, органiв управлiння функцiональної пiдсистеми та вiдповiдних сил до виконання покладених на них завдань i функцiй;
- загальне медико-санiтарне навчання працiвникiв митних органiв;
- забезпечення працiвникiв митних органiв засобами iндивiдуального захисту;
- забезпечення провадження iнших заходiв щодо попередження та лiквiдацiї наслiдкiв надзвичайних ситуацiй.
6.4. Для лiквiдацiї наслiдкiв надзвичайних ситуацiй в межах функцiональних пiдсистем об'єктового рiвня створюється за рахунок коштiв, призначених на утримання митних органiв, мобiлiзацiйний резерв.
6.5. Номенклатура, обсяг i строк зберiгання спецiального майна в мобiлiзацiйному резервi визначаються Держмитслужбою пiсля погодження з Держкомресурсiв України та доводяться до митних органiв.
6.6. Контроль за накопиченням, експлуатацiєю, зберiганням i використанням спецiального майна покладається на керiвникiв митних органiв.
6.7. Органiзацiя матерiально-технiчного та фiнансового забезпечення функцiональної пiдсистеми покладається на Держмитслужбу та Департамент ресурсного забезпечення, капiтального будiвництва та експлуатацiї об'єктiв митної iнфраструктури в межах їх компетенцiї.
6.8. Питання матерiально-технiчного та фiнансового забезпечення заходiв функцiональної пiдсистеми розглядаються на засiданнях комiсiї з питань надзвичайних ситуацiй Держмитслужби за обґрунтованими поданнями митних органiв. Рiшення комiсiї доводиться до керiвникiв митних органiв для керiвництва в роботi.
6.9. Завданнями транспортного забезпечення функцiональної пiдсистеми є:
- планування транспортного забезпечення на випадок надзвичайних ситуацiй;
- пiдготовка транспортних засобiв до використання за призначенням;
- органiзацiя сталої роботи транспорту, що бере участь в евакуацiйних заходах та iнших перевезеннях;
- безперервне управлiння перевезеннями.
6.10. Порядок органiзацiї транспортного забезпечення на випадок надзвичайних ситуацiй в мирний час та в умовах особливого перiоду включається окремим роздiлом у вiдповiднi плани митних органiв.
6.11. Якщо для локалiзацiї або лiквiдацiї надзвичайної ситуацiї митним органам потрiбнi матерiальнi та фiнансовi ресурси в обсягах, що перевищують їх власнi можливостi, то постiйнi органи управлiння функцiональною пiдсистемою звертаються за допомогою: до вiдповiдної регiональної комiсiї - у разi виникнення надзвичайної ситуацiї регiонального рiвня; до Державної комiсiї - у разi виникнення ситуацiї загальнодержавного рiвня, з поданням належних документiв i розрахункiв, якi пiдтверджують розмiр та вид потрiбної допомоги.
7. Планування роботи функцiональної пiдсистеми
7.1. Планування роботи iз запобiгання надзвичайним ситуацiям i реагування на прогнозованi варiанти їх можливого розвитку здiйснюються на основi вiдстеження змiн навколишнього природного та техногенного середовища i вiдповiдних документiв, якi регламентують порядок i методику цього планування.
7.2. Масштаби та наслiдки можливої надзвичайної ситуацiї визначаються на пiдставi експертної оцiнки, прогнозу чи результатiв модельних експериментiв, проведених квалiфiкованими експертами.
Залежно вiд отриманих результатiв розробляється план реагування на загрозу або виникнення конкретної надзвичайної ситуацiї.
Основним завданням плану реагування на загрозу або виникнення надзвичайної ситуацiї є збереження життя та здоров'я працiвникiв, мiнiмiзацiя матерiальних утрат митних органiв.
З цiєю метою вживаються дiєвi заходи щодо захисту працiвникiв вiд наслiдкiв виникнення надзвичайних ситуацiй, вiдновлення роботи митних органiв, об'єктiв життєзабезпечення працiвникiв, проведення рятувальних та iнших невiдкладних робiт.
7.3. План реагування на загрозу або виникнення надзвичайної ситуацiї з визначеними джерелами фiнансування робiт затверджується керiвниками митних органiв за погодження вповноваженого органу МНС.
7.4. З метою завчасного здiйснення заходiв щодо реагування на загрозу або виникнення надзвичайної ситуацiї i максимально можливого зниження втрат провадиться таке планування дiй:
- планування взаємодiї митних органiв, центральних i мiсцевих органiв виконавчої влади в рамках функцiональної пiдсистеми;
- планування оперативних дiй митних органiв.
Обсяг i змiст цих заходiв визначаються у вiдповiдних планах з дотриманням вимоги необхiдної достатностi та максимально можливого використання наявних сил i засобiв.
7.5. До виконання робiт, пов'язаних з реагуванням на надзвичайну ситуацiю або усуненням загрози її виникнення, залучаються передусiм аварiйно-рятувальнi пiдроздiли митного органу, на територiї якого сталася аварiя, що призвела до надзвичайної ситуацiї, з поданням у разi потреби вiдповiдної допомоги iншими митними органами.
7.6. Органiзацiйно-методичне керiвництво плануванням дiй функцiональної пiдсистеми здiйснюється Держмитслужбою.
7.7. На Держмитслужбу покладається:
- забезпечення стратегiчного й оперативного планування в рамках ЄДС;
- збирання, оброблення та доведення до митних органiв iнформацiї, необхiдної для цiлей планування.
8. Основнi засади взаємодiї органiв управлiння функцiональної пiдсистеми та функцiональних пiдсистем iнших центральних органiв виконавчої влади й територiальних пiдсистем ЄДС i їх структурних пiдроздiлiв
8.1. З метою запобiгання надзвичайним ситуацiям, своєчасного й ефективного реагування органiзується взаємодiя структурних пiдроздiлiв функцiональної пiдсистеми та функцiональних пiдсистем iнших центральних органiв виконавчої влади й територiальних пiдсистем ЄДС, а саме:
- визначаються органи управлiння, якi взаємодiють за надзвичайних ситуацiй, склад i кiлькiсть сил i засобiв реагування на надзвичайну ситуацiю;
- погоджується порядок спiльних дiй з реагування на надзвичайну ситуацiю з визначенням основних завдань, мiсця, часу та способiв їх виконання;
- вирiшуються питання всебiчного забезпечення спiльних заходiв, у тому числi взаємного подання допомоги транспортними, iнженерними, матерiальними, технiчними та iншими засобами;
- установлюється порядок приведення до готовностi й органiзацiї управлiння спiльними дiями вiдповiдних органiв управлiння i сил у процесi виконання завдань.
8.2. Залежно вiд обставин, масштабу, характеру та можливого розвитку надзвичайної ситуацiї взаємодiя органiзується:
- на загальнодержавному рiвнi - безпосередньо мiж постiйним органом управлiння й силами функцiональної пiдсистеми та постiйними органами управлiння i силами функцiональних пiдсистем iнших центральних органiв виконавчої влади пiд загальним керiвництвом Державної комiсiї з питань техногенно-екологiчної безпеки та надзвичайних ситуацiй;
- на мiсцевому (районному) рiвнi - мiж постiйним органом управлiння та силами функцiональної пiдсистеми об'єктового рiвня й постiйними органами управлiння i силами територiальної пiдсистеми та функцiональних пiдсистем iнших центральних органiв виконавчої влади пiд керiвництвом регiональної або мiсцевої комiсiї з питань техногенно-екологiчної безпеки та надзвичайних ситуацiй;
Взаємодiя в подоланнi надзвичайних ситуацiй органiзується через спецiально визначенi оперативнi групи, до складу яких входять представники вiдповiдних функцiональних пiдсистем.
Директор Департаменту органiзацiї дiяльностi Голови Служби | В.Я.Момотенко |