ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
вiд 2 червня 2006 року
Колегiя суддiв Вищого адмiнiстративного суду України у складi: головуючого Харченка В. В., суддiв: Берднiк I. С., Васильченко Н. В., Кравченко О. О., Матолича С. В., за участю секретаря - Мельник I. М., сторони: вiд позивача - [...], вiд вiдповiдача - [...], розглянувши касацiйну скаргу Київської регiональної митницi на рiшення господарського суду мiста Києва вiд 27 квiтня 2005 року та на ухвалу Київського апеляцiйного господарського суду вiд 6 грудня 2005 року у справi за позовом Товариства з обмеженою вiдповiдальнiстю "Чистий свiт-К" до Київської регiональної митницi про визнання недiйсним рiшення про визначення коду товару, встановила:
Товариство з обмеженою вiдповiдальнiстю "Чистий свiт-К" (далi - ТОВ "Чистий свiт-К") звернулось в суд з позовом до Київської регiональної митницi про визнання недiйсним рiшення вiддiлу номенклатури Київської регiональної митницi N КТ-100-376804 вiд 7 вересня 2004 року в частинi визначення товару N 26 (пилосос марки "KARCHER") за кодом УКТ ЗЕД 8509 10 10 00.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що при митному оформленнi товару до Київської регiональної митницi було надано вантажну митну декларацiю N 100000005/4/412548 вiд 6 вересня 2004 року, в якiй вказаний товар було визначено за кодом УКТ ЗЕД 8479 89 98 90. Однак при проходженнi митного оформлення вiдповiдач прийняв рiшення, яким змiнив зазначений код. Таке рiшення вважає неправомiрним, в пiдтвердження чого надав висновки спецiалiстiв Київської торгово-промислової палати вiд 15 вересня 2003 року N К-4681 та вiд 21 жовтня 2004 року N 1703-Ю/1274.
Рiшенням господарського суду мiста Києва вiд 27 квiтня 2005 року, залишеним без змiн ухвалою Київського апеляцiйного господарського суду вiд 6 грудня 2005 року, позов задоволено повнiстю. Визнано недiйсним рiшення Вiддiлу номенклатури Київської регiональної митницi N КТ-100-376804 вiд 7 вересня 2004 року в частинi визначення товару N 26 (пилосос марки "KARCHER", мод. N Т9931, пересувний на колесах, напругою 400 В, 3-х фазний, потужнiстю 4000 Вт. Постачальник: "Alfred-Karcher GmbH & Co", Нiмеччина) за кодом УКТ ЗЕД 8509 10 10 00.
Рiшення судiв мотивованi тим, що згiдно з висновком судово-товарознавчої експертизи N 2545 вiд 14.04.2005, проведеної експертом Київського науково-дослiдного iнституту судових експертиз, дослiджуваний пилосос марки "KARCHER", мод. N Т9931, пересувний на колесах, напругою 400 В, 3-х фазний, потужнiстю 4000 Вт. вiдповiдає коду згiдно УКТ ЗЕД 8479 89 98 90. При цьому, суди виходили з того, що зазначений пилосос розрахований для експлуатацiї на рiвнi, що перевищує явно побутовi потреби, так як за своїми характеристиками вказує на його промислове призначення.
Не погоджуючись з рiшеннями судiв попереднiх iнстанцiй, Київська регiональна митниця звернулась з касацiйною скаргою на зазначенi рiшення, в якiй зазначає, що вони прийнятi з порушенням норм матерiального права, зокрема, Митного кодексу України, Закону України "Про Митний тариф України", постанови Кабiнету Мiнiстрiв України "Про затвердження Порядку ведення Української класифiкацiї товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi" та iнших нормативних актiв, вiдповiдно до яких саме митниця, як орган державної влади, який здiйснює митну справу, уповноважена на прийняття рiшення про визначення коду товару згiдно УКТ ЗЕД при їх митному оформленнi. Вiдповiдно ж до норм Митного кодексу України рiшення митних органiв щодо класифiкацiї товарiв для митних цiлей є обов'язковим для пiдприємств. У зв'язку з викладеним оскаржуванi рiшення пiдлягають скасуванню з прийняттям нового про вiдмову в задоволеннi позовних вимог.
Колегiя суддiв, обговоривши доводи касацiйної скарги, перевiривши юридичну оцiнку обставин справи та повноту їх встановлення, вважає, що касацiйна скарга пiдлягає задоволенню з наступних пiдстав.
Вiдповiдно до преамбули Закону України "Про Митний тариф України" Митний тариф України - це систематизований згiдно з Українською класифiкацiєю товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi перелiк ставок ввiзного мита, яке справляється з товарiв, що ввозяться на митну територiю України. В основу товарної класифiкацiйної схеми Митного тарифу України (товарна номенклатура) покладено Українську класифiкацiю товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi, яка базується на Гармонiзованiй системi опису та кодування товарiв.
Частиною 2 статтi 312 Митного кодексу України визначено, що ведення УКТ ЗЕД здiйснює спецiально уповноважений центральний орган виконавчої влади в галузi митної справи в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Пунктом 2, 4 Порядку ведення Української класифiкацiї товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi, затвердженої постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 грудня 2002 року N 1863, встановлено, що УКТ ЗЕД є товарною номенклатурою Митного тарифу, затвердженого Законом України "Про Митний тариф України", що використовується для цiлей тарифного та iнших видiв регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi, ведення статистики зовнiшньої торгiвлi, здiйснення митного оформлення товарiв. Держмитслужба забезпечує ведення УКТ ЗЕД.
Як вбачається з Порядку роботи вiддiлу номенклатури та класифiкацiї товарiв регiональної митницi, вiддiлу контролю митної вартостi та номенклатури митницi при вирiшеннi питань класифiкацiї товарiв, що перемiщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Державної митної служби України вiд 1 жовтня 2003 року N 646, митним органом, що визначає завдання, функцiї при здiйсненнi контролю за правильнiстю класифiкацiї товарiв, прийняттi рiшень про визначення коду товару при вирiшеннi питань класифiкацiї товарiв, що перемiщуються через митний кордон України, є вiддiл номенклатури та класифiкацiї товарiв регiональної митницi та вiддiл контролю митної вартостi та номенклатури митницi за напрямками класифiкацiї товарiв.
Пунктом 2.9 зазначеного Порядку передбачено, що рiшення про визначення коду товару приймається вiддiлом номенклатури та класифiкацiї товарiв регiональної митницi та вiддiлом контролю митної вартостi та номенклатури митницi на пiдставi встановлених характеристик товару, якi є визначальними для класифiкацiї товару згiдно з вимогами УКТ ЗЕД.
Вiдповiдно до статтi 313 Митного кодексу України митнi органи класифiкують товари, тобто вiдносять товари до класифiкацiйних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. Рiшення митних органiв щодо класифiкацiї товарiв для митних цiлей є обов'язковими для пiдприємств i громадян.
Таким чином, задовольняючи позовнi вимоги, суди дiйшли помилкових висновкiв про можливiсть оскарження рiшення митного органу щодо визначення коду товару, не врахувавши положення статей 312, 313 Митного кодексу України та не спростувавши повноважень виключної прерогативи митної служби в процесi визначення коду товару за УКТ ЗЕД.
Враховуючи викладене, доводи касацiйної скарги є вмотивованими та дають пiдстави для її задоволення. Оскiльки обставини у справi встановленi повно i всебiчно, однак судами першої та апеляцiйної iнсталяцiй допущено порушення норм матерiального права, зазначенi рiшення пiдлягають скасуванню з прийняттям нового про вiдмову в задоволеннi позивних вимог.
Керуючись статтями 221, 223, 229, 230, 232 Кодексу адмiнiстративного судочинства України, колегiя суддiв Вищого адмiнiстративного суду України постановила:
Касацiйну скаргу Київської регiональної митницi задовольнити.
Рiшення господарського суду мiста Києва вiд 27 квiтня 2005 року та ухвалу Київського апеляцiйного господарського суду вiд 6 грудня 2005 року скасувати.
В позовi Товариства з обмеженою вiдповiдальнiстю "Чистий свiт-К" вiдмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не пiдлягає.