КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Київ
вiд 27 грудня 2006 р. | N 673-р |
---|
Про схвалення Концепцiї Державної програми
розвитку легкої промисловостi на перiод до 2011
року
1. Схвалити Концепцiю Державної програми розвитку легкої промисловостi на перiод до 2011 року, що додається.
Визначити Мiнпромполiтики державним замовником Програми.
2. Мiнпромполiтики розробити та подати до 1 липня 2007 р. Кабiнетовi Мiнiстрiв України проект Державної програми розвитку легкої промисловостi на перiод до 2011 року.
Прем'єр-мiнiстр України | В.ЯНУКОВИЧ |
Iнд. 21
СХВАЛЕНО розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 27 грудня 2006 р. N 673-р |
КОНЦЕПЦIЯ
Державної програми розвитку легкої
промисловостi на перiод до 2011 року
Загальна частина
Легка промисловiсть, що складається iз 17 пiдгалузей, має потужний виробничий потенцiал, який здатний задовольняти потребу суспiльства у товарах широкого вжитку i промислового призначення та сприяти пiдвищенню якостi життя. Водночас легка промисловiсть пов'язана з багатьма сумiжними галузями та обслуговує увесь господарський комплекс країни.
У галузi легкої промисловостi функцiонує понад 10 тис. пiдприємств, з них у текстильнiй промисловостi - 2,5 тис., з виробництва готового одягу та хутра - 6 тис., шкiри та шкiряного взуття - 1,5 тисячi. Практично всi пiдприємства легкої промисловостi приватизованi, а тi, що перебувають у державнiй власностi, становлять менше 1 вiдсотка.
Прiоритетнiсть галузi для нацiональної економiки країни визначається:
великою ємнiстю внутрiшнього ринку товарiв легкої промисловостi (близько 40 млрд. гривень щороку);
високим рiвнем доданої вартостi (до 50 вiдсоткiв), що створюється у процесi виробництва товарiв, швидким обiгом капiталу;
використанням таких сировини та напiвфабрикатiв вiтчизняного виробництва, як шкiра, вовна, льон, хiмiчнi матерiали;
низькою енергоємнiстю виробництва (1-3 вiдсотка валових витрат) та незначним впливом на довкiлля;
наявнiстю висококвалiфiкованих кадрiв в усiх регiонах.
Протягом 1999-2004 рокiв обсяг виробництва продукцiї у галузi збiльшувався високими темпами, однак у 2005 роцi прирiст уповiльнився i становив лише 0,3 вiдсотка.
Аналогiчна тенденцiя спостерiгається i в 2006 роцi. Так, за дев'ять мiсяцiв обсяг виробництва товарiв легкої промисловостi порiвняно з вiдповiдним перiодом 2005 року знизився на 3,1 вiдсотка, що зумовлено такими проблемами:
висока частка iмпортованих товарiв, що ввозяться за демпiнговими цiнами та контрабандно;
недостатня купiвельна спроможнiсть населення;
висока собiвартiсть вiтчизняних товарiв легкої промисловостi;
неможливiсть отримання довгострокових кредитiв для значної частини виробникiв товарiв легкої промисловостi;
вiдсутнiсть виробництва спецiалiзованого обладнання для виготовлення товарiв легкої промисловостi та запасних частин до нього;
рiзке скорочення сировинної бази та залежнiсть текстильної промисловостi вiд iмпортованої сировини;
вiдсутнiсть сприятливих умов для залучення iнвестицiй з метою розвитку галузi;
недостатнiсть бюджетного фiнансування науково-дослiдних i дослiдно-конструкторських робiт, спрямованих на створення i впровадження нових технологiй;
складнiсть процедури митного оформлення;
вiдсутнiсть у значної частини приватизованих пiдприємств ефективного власника;
низька заробiтна плата працiвникiв галузi, рiзке зменшення кiлькостi молодих кадрiв.
Зважаючи на те, що проблеми легкої промисловостi мають комплексний характер, їх розв'язання потребує розроблення Державної програми розвитку легкої промисловостi на перiод до 2011 року (далi - Програма).
Мета i основнi завдання Програми
Метою Програми є розвиток вiтчизняного комплексу пiдприємств легкої промисловостi, здатного забезпечити насичення внутрiшнього ринку високоякiсними товарами та конкурентоспроможнiсть вiтчизняних товарiв на зовнiшньому ринку.
Основнi завдання Програми такi:
визначення довгострокової стратегiї розвитку пiдприємств легкої промисловостi усiх форм власностi з урахуванням вимог та стандартiв СОТ;
удосконалення форм i методiв державного управлiння легкою промисловiстю;
створення умов для сталого розвитку внутрiшнього ринку i експорту вiтчизняних товарiв;
визначення державних i регiональних прiоритетiв розвитку пiдгалузей легкої промисловостi та їх науково-технiчного забезпечення;
створення умов для запровадження нових технологiй i устатковання з полiпшеними технiко-економiчними показниками, максимального використання потужностей пiдприємств;
формування i реалiзацiя iнновацiйної моделi розвитку iз змiцненням матерiально-технiчної бази.
Визначення i порiвняльний аналiз варiантiв розв'язання проблеми, обґрунтування оптимального варiанта
Стратегiя розвитку легкої промисловостi ґрунтується на максимальному використаннi потужностей пiдприємств усiх форм власностi, оснащеннi їх сучасним устаткованням та впровадженнi високоефективних технологiй, використаннi власних сировинних ресурсiв, їх глибокiй переробцi.
Розв'язання проблем галузi можливе за двома варiантами.
Перший передбачає iмпорт промислового обладнання i сировини, здiйснення операцiй з давальницькою сировиною та витрат пiдприємств на проведення науково-технiчних дослiджень i впровадження їх результатiв у виробництво.
При цьому за 2006-2011 роки у розвиток пiдприємств галузi буде вкладено 221,1 млн. гривень, а обсяги виробництва зростуть на 30,9 вiдсотка.
Зазначений обсяг iнвестицiй спрямований на розв'язання проблем в окремих пiдгалузях i на найбiльш iнвестицiйно привабливих пiдприємствах. Проте в умовах зносу основних фондiв до 70 вiдсоткiв такi iнвестицiї не забезпечать докорiнного полiпшення ситуацiї в галузi, розвитку сумiжних пiдгалузей, високих темпiв зростання обсягу виробництва.
Отже, такий варiант не передбачає комплексного розв'язання проблем, не забезпечує створення умов для органiзацiї сучасної матерiально-технiчної бази виробництва, її подальшого ефективного розвитку.
Другий варiант передбачає iнновацiйно-iнвестицiйний шлях розвитку легкої промисловостi, спрямований на створення i впровадження сучасних технологiй i обладнання та розв'язання таких завдань:
реалiзацiя iнновацiйної стратегiї розвитку, прискорення технологiчного оновлення виробництва;
створення сприятливих умов для залучення iнвестицiй з метою розвитку галузi;
сприяння розвитку вiтчизняної сировинної бази для текстильної промисловостi;
розвиток прiоритетних пiдгалузей виробництва;
сприяння розвитку внутрiшнього ринку товарiв легкої промисловостi та захист вiтчизняного виробника вiд недобросовiсної конкуренцiї;
широке використання продукцiї легкої промисловостi в iнших галузях;
розвиток галузевої науки та iнформацiйного забезпечення пiдприємств, пiдготовка та перепiдготовка кадрiв.
Такий варiант дасть можливiсть оновити застарiлу технiчну базу галузi, забезпечити значне зростання обсягу виробництва товарiв легкої промисловостi.
За прогнозом, у 2011 роцi обсяг виробництва продукцiї порiвняно з 2006 роком зросте на 61,5 вiдсотка, або на 2 млрд. гривень; на розвиток пiдприємств легкої промисловостi та сумiжних галузей передбачається витратити 780 млн. гривень.
Таким чином оптимальним варiантом є другий, який забезпечує комплексний розвиток галузi внаслiдок реалiзацiї взаємопов'язаних завдань i заходiв, спрямованих на технологiчне оновлення виробництва, використання науково-технiчного потенцiалу, формування конкурентоспроможного виробництва.
Шляхи виконання Програми
Для виконання Програми необхiдно здiйснити заходи щодо:
удосконалення нормативно-правової бази з питань розвитку легкої промисловостi;
удосконалення структури виробництва, проведення монiторингу внутрiшнього i зовнiшнього ринку товарiв легкої промисловостi, використання передового свiтового досвiду роботи iз створення умов для розвитку та функцiонування виробничого комплексу галузi;
пiдтримки iнновацiйних проектiв розвитку галузi;
розвитку лiзингових вiдносин у виробництвi продукцiї легкої промисловостi, розроблення iнвестицiйних проектiв у галузi за участю українських та iноземних iнвесторiв;
розвитку сировинної бази легкої промисловостi, вiдновлення лляної промисловостi;
застосування антидемпiнгового законодавства для захисту вiтчизняного ринку вiд недобросовiсної конкуренцiї у разi iмпорту товарiв легкої промисловостi;
проведення ефективної митно-тарифної полiтики з метою захисту вiтчизняного виробника товарiв легкої промисловостi вiдповiдно до мiжнародних договорiв, угод i правил СОТ;
розроблення, сертифiкацiї та впровадження систем управлiння якiстю пiд час виробництва товарiв легкої промисловостi вiдповiдно до вимог ISO 9000;
технiчного i технологiчного переоснащення пiдгалузей легкої промисловостi;
науково-технiчного забезпечення розвитку галузi;
розширення впливу регiонiв на розвиток легкої промисловостi.
Фiнансове забезпечення виконання Програми
Фiнансування Програми передбачається здiйснювати за рахунок коштiв державного i мiсцевих бюджетiв, пiдприємств та iнших джерел. Витрати державного бюджету проводяться виключно на науково-технiчнi та нормативнi заходи Програми.
Очiкуванi результати
Виконання Програми дасть змогу:
забезпечити шляхом здiйснення заходiв щодо захисту внутрiшнього ринку, впровадження новiтнiх технологiй, реконструкцiї i технiчного переоснащення пiдприємств та залучення iнвестицiй прирiст обсягу виробництва на 61,5 вiдсотка;
збiльшити кiлькiсть робочих мiсць на 10 тисяч i зменшити кiлькiсть збиткових пiдприємств;
збiльшити на 45 вiдсоткiв обсяг надходження коштiв до бюджетiв усiх рiвнiв i спецiальних фондiв;
забезпечити iнновацiйний розвиток легкої промисловостi шляхом залучення iнвестицiй та переоснащення виробництва сучасною технiкою;
збiльшити постачання на внутрiшнiй ринок високоякiсної вiтчизняної продукцiї легкої промисловостi.