ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
вiд 10.08.2004 р. | N 15183/7/23-5317 |
---|
До Державної податкової
адмiнiстрацiї України, у зв'язку з введенням в дiю Закону України вiд 05.02.2004 р. N 1454-IV
"Про внесення змiн до статтi 6 Закону України
"Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй
валютi", надходять в значнiй кiлькостi запити
пiдпорядкованих податкових органiв щодо порядку
вiднесення непередбачених та непереборних подiй
до форс-мажорних обставин.
Статтею 6 Закону України вiд 16.04.91 р. N 959-XII "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" передбачено право суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi при складаннi тексту зовнiшньоекономiчного договору (контракту) використовувати вiдомi мiжнароднi звичаї, рекомендацiї мiжнародних органiв та органiзацiй, якщо це не заборонено прямо та у виключнiй формi цим та iншими Законами України.
При цьому сторони самостiйно передбачають у форс-мажорному застереженнi пiдстави виникнення, обов'язковiсть сповiщення з визначенням строкiв дiї, наслiдки настання пiдстав для звiльнення вiд вiдповiдальностi, як це визначено формою зовнiшньоекономiчних договорiв, Положення про якi затвердженi наказом Мiнiстерства економiки та з питань європейської iнтеграцiї України вiд 06.09.2001 р. N 201.
Проаналiзувавши визначення форс-мажорних обставин, наведених в нормативних актах, та з метою однозначного тлумачення i використання в подальшiй роботi Державна податкова адмiнiстрацiя України вважає, що до форс-мажорних обставин слiд вiдносити:
надзвичайну i непереборну за наявних умов силу, дiя якої може бути викликана винятковими погодними умовами i стихiйним лихом (ураган, буря, повiнь, нагромадження снiгу, ожеледь, землетрус, пожежа, просiдання i зсув ґрунту, замерзання моря, закриття морських проток, якi трапляються на звичайному морському шляху мiж портами вiдвантаження i вивантаження, iнше стихiйне лихо) або непередбаченими ситуацiями, що вiдбуваються незалежно вiд волi i бажання замовника або виконавця (вiйна, блокада, страйк, аварiя), що призводять до порушення умов укладених контрактiв.
Вiдповiдно до абзацу третього статтi 1 Закону України вiд 05.02.2004 р. N 1454-IV "Про внесення змiн до статтi 6 Закону України "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi", пiдтвердженням форс-мажорних обставин є вiдповiдна довiдка Торгово-промислової палати або iншої уповноваженої органiзацiї (органу) країни розташування сторони договору (контракту) або третьої країни вiдповiдно до умов договору.
Статтею 14 Закону України "Про торгово-промисловi палати в Українi" встановлено, що Торгово-промислова палата України засвiдчує обставини форс-мажору вiдповiдно до умов зовнiшньоторговельних угод i мiжнародних договорiв України, а також торговельнi та портовi звичаї, прийнятi в Українi.
За мiжнародною практикою питання про квалiфiкацiю тих чи iнших обставин як пiдстав звiльнення вiд вiдповiдальностi вирiшується зовнiшньоторговельним арбiтражем (наприклад, Мiжнародним комерцiйним судом при Торгово-промисловiй палатi, Арбiтражним судом Мiжнародної Торгової Палати та iнше).
Разом з тим, офiцiйнi документи, якi свiдчать про настання форс-мажорних обставин, можуть надаватися рiзними уповноваженими органами країн вiдповiдно до їх нацiонального законодавства, i статус таких органiв також буде визначатися нацiональним законодавством цих країн.
Враховуючи наведене, Державна податкова адмiнiстрацiя України вважає, що офiцiйним пiдтвердженням виникнення форс-мажорних обставин буде оригiнал документа уповноваженого органу країни виникнення таких обставин, виконаний на фiрмовому бланку органiзацiї з вiдповiдними реквiзитами: дата, вихiдний номер, назва документа (свiдоцтво, сертифiкат, висновок, довiдка тощо), вiдповiдний текст, пiдпис посадової особи, зазначення посади особи, що пiдписала документ, вiдтиск печатки органiзацiї.
Крiм того, з метою пiдтвердження перiоду дiї форс-мажорних обставин, Державна податкова адмiнiстрацiя України вважає за необхiдне в зазначеному документi вказувати настання i закiнчення дiї непереборної сили, та як наслiдок, у разi вiдсутностi у документi дати закiнчення термiну форс-мажорних обставин зазначений документ не повинен прийматися до уваги органами державної податкової служби.
Офiцiйне пiдтвердження виникнення форс-мажорних обставин повинно бути легалiзоване в консульськiй установi України в державi, де вiдбулися обставини непереборної сили, або засвiдчене в посольствi вiдповiдної держави в Українi та легалiзоване в Мiнiстерствi закордонних справ України.
Разом з цим, Державна податкова адмiнiстрацiя України надсилає для використання в роботi Узагальнену iнформацiю щодо практики пiдтвердження форс-мажорних обставин, надану Мiнiстерством економiки та з питань європейської iнтеграцiї України листом вiд 29.06.2004 р. N 50-29/1102.
Заступник Голови | В. Копилов |
Додаток до листа вiд 10 серпня 2004 р. N 15183/7/23-5317 |
Країна | Уповноважена органiзацiя | Форма довiдки | Iнша iнформацiя |
---|---|---|---|
Алжирська Народна Демократична Республiка | Залежно вiд специфiки обставин, якi можуть бути визначенi як форс-мажорнi, можливим є звернення до органiв, якi мають владнi або регулюючi повноваження у вiдповiднiй сферi, включаючи, зокрема, Банк Алжиру (Центральний банк), органiв влади та мiсцевого самоврядування | Установленої форми не iснує | Чiтко визначеної процедури не iснує. Стаття 307 цивiльного кодексу АНДР передбачає, що зобов'язання припиняється, якщо боржник доведе, що виконання цього зобов'язання не є можливим внаслiдок незалежних вiд нього причин. Як правило, як основний документ, що визначає неможливiсть виконання зобов'язань внаслiдок форс-мажорних обставин, в практицi алжирського законодавства є лист однiєї сторони контракту на адресу iншої з викладенням обставин, що заважають виконанню її зобов'язань згiдно з укладеним контрактом. У разi заперечень iншої сторони, питання стосовно визнання обставин форс-мажорними та можливостi звiльнення вiд вiдповiдальностi внаслiдок цих обставин вирiшується в судовому порядку |
Республiка Австрiя | Палата економiки Австрiї - тiльки у випадку загальновiдомих стихiйних природних явищ. Усi iншi можливi варiанти можуть бути нотарiально засвiдченi австрiйськими нотарiальними конторами, полiцiєю, або видаються вiдповiднi довiдки-пiдтвердження пiдприємствами-партнерами | Установленої форми не iснує | - |
Великобританiя | Уповноваженої органiзацiї не снує | Не iснує | У правi Великобританiї пiд поняттям форс-мажор розумiється подiя, яку не можна передбачити, яку не можна подолати, та вона знаходиться поза межами контролю юридичної особи. Зазвичай, до форс-мажору належать природнi явища, дiї Уряду, у тому числi змiни в законодавствi (введення лiцензування, квотування тощо), загальнонацiональнi страйки, терористичнi дiї тощо). Усi подiї, якi розглядаються як форс-мажор, мають бути пiдкрiпленi вiдповiдними офiцiйними заявами Уряду |
Грецька Республiка | Уповноваженої органiзацiї не iснує | Не iснує | Законодавством не визначено конкретних органiзацiй (органiв), що уповноваженi видавати довiдки про пiдтвердження форс-мажорних обставин, якi виникли на територiї країни. Тому джерело пiдтвердження форс-мажорних обставин в кожному конкретному випадку визначається пiд час судового розгляду |
Республiка Iндiя | Уповноваженої органiзацiї не iснує | Не iснує | В Iндiї приймаються як пiдтвердження виникнення форс-мажорних обставин офiцiйнi повiдомлення засобiв масової iнформацiї, повiдомлення урядових та iнших агентств. Також приймаються довiдки закордонної сторони контракту про виникнення обставин непереборної дiї як причини невиконання (або затримки з виконанням) зовнiшньоторговельного контракту, але при цьому факти можуть бути перевiренi по своїх каналах |
Республiка Казахстан | Законодавчо не визначенi | Установленої форми не iснує | Суди РК керуються частиною другою статтi 359
Цивiльного Кодексу РК, а також ст. 65
Цивiльно-процесуального кодексу РК. При цьому
згiдно зi ст. 68 ЦПК докази визнаються прийнятими,
якщо вони отриманi в порядку, передбаченому цим
Кодексом, а також вiдповiдають iншим вимогам
доказiв та доказування (глава 7 ЦПК). Проте анi в ЦК, анi в ЦПК Казахстану не визначено вичерпний перелiк форс-мажорних обставин, а також не зазначено, що форс-мажорнi обставини повиннi бути пiдтвердженi конкретними органами (установами) |
Канада | Уповноваженої органiзацiї не iснує | Установленої форми не iснує | У випадку виникнення необхiдностi
пiдтвердження фактiв форс-мажорних обставин
застосовуються загальноприйнятi в судочинствi
механiзми. Суперечки розглядаються у судовому порядку з урахуванням норм Конвенцiї ООН про контракти з мiжнародного продажу товарiв, стаття 79 |
Литовська Республiка | Вiльнюською, Каунаською, Клайпедською, Шауляйською, Паневежиською торгово-промисловими й ремiсничими палатами вiдповiдно до району дiяльностi | Оформлюється на фiрмовому бланку палати. Зазначається номер, дата, iм'я i прiзвище (або найменування) особи, що подала клопотання, її адреса, сторони договору, обставини непереборної сили, перiод їх iснування та поданi документи. Пiдписується генеральним директором або уповноваженою ним особою i завiряється печаткою | Постановою Уряду Литовської Республiки вiд 13 березня 1997 р. N 222 затверджено порядок видачi довiдок, що засвiдчують обставини непереборної сили |
Республiка Македонiя | Економiчна палата Македонiї | Лист довiльної форми | Листи про пiдтвердження форс-мажорних обставин видаються у разi письмового звернення суб'єкта зовнiшньоекономiчної дiяльностi i подання ним документiв, що засвiдчують факт виникнення обставин непереборної дiї. Листи видаються тiльки тим компанiям, якi зареєстрованi в Економiчнiй палатi Республiки Македонiя |
Королiвство Марокко | Уповноваженої органiзацiї не iснує | Не iснує | - |
Республiка Молдова | Торгово-промислова палата | "Certificat" видається на титульному листi ТПП РМ (за вимогою видається на державнiй або на iншiй мовi та пiдписується керiвництвом ТПП РМ) | На основi Закону РМ вiд 13.05.99 р. N 393-XIV "О торгово-промышленной палате" затверджено Положення "О выдаче свидетельства о подтверждении наличия форс-мажорных обстоятельств" вiд 05.04.2002 р. б/н. |
Королiвство Нiдерланди | Нотарiус, мунiципалiтет або керiвний орган провiнцiї тощо | Установленої форми не iснує | У договiрнiй юридичнiй практицi Королiвства
Нiдерланди надання довiдки про пiдтвердження
форс-мажорних обставин не передбачено жодним
нормативним чи законодавчим документом. При виникненнi у однiєї з сторiн зовнiшньоекономiчного договору форс-мажорних обставин, вона повiдомляє про це iншу сторону. При iснуваннi розбiжностей у тлумаченнi обставин або самого факту форс-мажору одна iз сторiн учасниць може вимагати розгляду питання у судi згiдно з положеннями пiдписаного контракту |
Об'єднанi Арабськi Емiрати | Судовi iнстанцiї | Визначається судом i здiйснюється за його рiшенням виконавчими службами | - |
Росiйська Федерацiя | Торгово-промислова палата | Сертифiкат на бланку ТПП РФ | Постановою Правлiння Торгово-промислової палати РФ вiд 30.09.94 р. N 28-4 (чинна) визначений порядок засвiдчення ТПП РФ обставин форс-мажору згiдно з умовами зовнiшньоторговельних контрактiв та мiжнародних договорiв Росiйської Федерацiї. Визначення непереборної сили (форс-мажору) проводиться згiдно з принципами УНIДРУА (ст. 7.1.7), членом якої є Росiйська Федерацiя |
Румунiя | Торгово-промислова палата | Установленої форми не iснує | - |
Словацька Республiка | У разi виникнення форс-мажорних обставин у сiльському господарствi - Мiнiстерство сiльського господарства СР; у промисловостi - Мiнiстерство економiки СР; у iнших сферах - Словацька торговельно-промислова палата; у окремих випадках - арбiтражний суд при Словацькiй торговельно-промисловiй палатi або iншi цивiльнi суди при розглядi окремих справ | Установленої форми не iснує, видається з печаткою i пiдписом уповноваженого працiвника палати чи мiнiстерства | - |
Сполученi Штати Америки | Органи судової влади - "personal and subject matter jurisdiction" (рiшення адмiнiстративних i звичайних судiв, а також арбiтражiв (binding arbitration). Вiдповiднi державнi органи або органiзацiї (роз'яснення/довiдки) | Установленої форми не iснує | Якщо форс-мажорнi обставини склалися внаслiдок
дiї державних органiв, в результатi чого вiдповiдне
законодавство або нормативний акт зазнали змiн, в
такому випадку вiдповiдний орган або органiзацiя
можуть надати роз'яснення/довiдку щодо змiн. Часто
потреби в подiбних роз'ясненнях немає, оскiльки
вiдповiдна iнформацiя перед запровадженням змiн в
дiю широко публiкується в громадських об'явах (public
notices), а також у федеральному реєстрi (Federal Register)
США. Якщо довiдка про пiдтвердження форс-мажорних обставин стосується окремих дiй органiв влади, зацiкавлена сторона може подати офiцiйний запит згiдно з федеральним законом про свободу iнформацiї (The Freedom of Information Act), згiдно з яким вся iнформацiя (якщо вона несекретна) стосовно даної ситуацiї повинна бути надана. В певних ситуацiях довiдками про пiдтвердження форс-мажорних обставин можуть служити рапорти та звiти полiцейських, пожежних, митних та iнших служб безпеки |
Турецька Республiка | Торгово-промисловi палати | Довiдки довiльної форми | У разi видання такої довiдки, наприклад, однiєю iз торгово-промислових палат України, вона повинна бути засвiдчена у МЗС України. Подальша легалiзацiя цiєї довiдки у Посольствi Туреччини на Українi не потрiбна, оскiльки Україна приєдналася до Конвенцiї про апостиль. Якщо такої угоди не укладено, то довiдка потребує легалiзацiї у вiдповiдному посольствi Туреччини за кордоном |
Туркменiстан | Торгово-промислова палата | Сертифiкат на бланку ТПП Туркменiстану | Постановою Правлiння ТПП Туркменiстану вiд 16.06.2003 р. N 31 було затверджено Положення "Про порядок свiдчення обставин форс-мажору", який i дiє на даний час |
Угорська Республiка | Уповноваженої органiзацiї не iснує. Виключення. Торгова Палата за мiсцем знаходження фiрми-перевiзника - у випадку настання форс-мажорних обставин при виконаннi зобов'язань перевiзниками | Не iснує | Документ про пiдтвердження форс-мажорних
обставин може бути складений посадовою особою,
представником державного органу, органу
мiсцевого самоврядування чи групою осiб, якi
готовi засвiдчити настання такої подiї. При цьому в судовiй практицi беззаперечним свiдченням настання форс-мажорних обставин вважається довiдка, видана спецiальними уповноваженими експертами юстицiї. При розходженнi висновкiв експертiв суд запрошує висновок Асоцiацiї експертiв юстицiї |
Чеська Республiка | Торгово-промислова палата по країнах СНД | Довiльна | - |
Швейцарська Конфедерацiя | Уповноваженої органiзацiї не iснує | Не iснує | У Конфедерацiї не видаються довiдки про пiдтвердження форс-мажорних обставин, якi сталися на територiї країни. Наявнiсть форс-мажорних обставин визнається у разi погодження з цим фактом всiх сторiн контракту. У випадку незгоди однiєї iз сторiн проблема вирiшується у судовому порядку |