ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
07.05.07 | N 11/2-9/4640-ЕП |
---|
Начальникам регiональних митниць, митниць |
Про надання роз'яснень
За наявною в Держмитслужбi iнформацiєю в окремих пунктах пропуску через державний кордон України складається напружена ситуацiя при здiйсненi контролю за обробкою транзитних вантажiв, причиною якої є неоднозначне розумiння митними органами вимог законодавства України щодо операцiй, якi можуть проводитися з транзитними вантажами учасниками транспортно-експедиторської дiяльностi в рамках надання транспортно-експедиторських послуг.
Так, статтею 200 Митного кодексу України вiд 11.07.02 N 92-IV (далi - Кодекс) визначено поняття митного режиму транзиту, а саме: транзит - митний режим, вiдповiдно до якого товари i транспортнi засоби перемiщуються пiд митним контролем мiж двома митними органами або в межах зони дiяльностi одного митного органу без будь-якого використання таких товарiв i транспортних засобiв на митнiй територiї України.
Разом з тим, Закон України вiд 20.10.99 N 1172-XIV "Про транзит вантажiв" (зi змiнами) є Законом, який визначає засади органiзацiї та здiйснення транзиту вантажiв авiацiйним, автомобiльним, залiзничним, морським i рiчковим транспортом через територiю України.
Вiдповiдно до статтi 1 "Визначення термiнiв" цього Закону транзит вантажiв, це - перевезення транспортними засобами транзиту транзитних вантажiв пiд митним контролем через територiю України мiж двома пунктами або в межах одного пункту пропуску через державний кордон України.
Згiдно зi статтею 6 "Документацiя транзиту вантажiв" цього ж Закону транзит вантажiв супроводжується товарно-транспортною накладною, складеною мовою мiжнародного спiлкування. Залежно вiд обраного виду транспорту такою накладною може бути авiацiйна вантажна накладна (Air Waybill), мiжнародна автомобiльна накладна (CMR), накладна УМВС (СМГС), накладна ЦIМ (СIМ), коносамент (Bill of Lading).
У той же час, статтею 4 "Маршрути та способи транзиту вантажiв" Закону України "Про транзит вантажiв" визначено, що транзит вантажiв може здiйснюватися у прямому або змiшаному (комбiнованому) сполученнi. У прямому сполученнi транзит вантажiв передбачає їх транспортування одним видом транспорту без перевантаження на iнший. У змiшаному сполученнi транзит вантажiв може бути пов'язаний з їх перевантаженням з одного виду транспорту на iнший, переробкою, сортуванням, пакуванням, обмiрюванням, накопиченням, формуванням або подрiбненням партiй транзитного вантажу, тимчасовим зберiганням тощо. Такi операцiї здiйснюються в зонах митного контролю виключно за вибором вантажовласника (уповноваженої ним особи).
При цьому, цей Закон не мiстить обмежень щодо здiйснення таких операцiй при транзитi вантажiв у прямому сполученнi.
До вiдома. Згiдно з частиною другою статтi 7 "Транзитнi послуги (роботи)" Закону України "Про транзит вантажiв" договори (контракти) про надання (виконання) транзитних послуг (робiт) укладаються як мiж резидентами i нерезидентами, так i мiж самими резидентами i нерезидентами, якi вiльно обирають комплекс транзитних послуг (робiт), їх надавачiв (виконавцiв), а також засоби транзиту залежно вiд умов перевезень.
Крiм цього, слiд враховувати i положення Конвенцiї про договiр мiжнародного перевезення вантажiв по дорогах (КДПВ) 1956 р., а саме:
статтi 4 - "отсутствие, неправильность или потеря накладной не отражаются ни на существовании, ни на действительности договора перевозки, к которому и в этом случае применяются постановления настоящей Конвенции";
статтi 12 - вiдносно реалiзацiї прав вiдправника та отримувача щодо розпорядження вантажем;
статтi 14 - вiдносно застосування заходiв в iнтересах найкращого виконання перевезення.
При цьому з огляду не те, що транзит вантажiв може супроводжуватися книжкою МДП (Carnet TIR), а при декларуваннi транзитних вантажiв вiдповiдно до митного законодавства України до митних органiв подається вантажна митна декларацiя (ВМД) або накладна УМВС (СМГС), накладна ЦIМ (СIМ), книжка МДП (Carnet TIR), необхiднi для здiйснення митного контролю, слiд враховувати положення Конвенцiї про мiжнародне перевезення вантажiв iз застосуванням книжки МДП (Конвенцiя МДП) 1975 року, а саме:
статтi 27 - за умови дотримання положень цiєї Конвенцiї i, зокрема, її статтi 18, ранiше зазначену митницю мiсця призначення може бути замiнено iншою митницею мiсця призначення;
статтi 28 - при прибуттi вантажу в митницю мiсця призначення i у разi, якщо вантажi переводяться в умови iншого митного режиму або звiльняються вiд мита з метою внутрiшнього споживання, митне оформлення книжки МДП провадиться негайно.
Слiд також зазначити, що згiдно з частиною другою статтi 4 Закону України "Про транзит вантажiв" транзит вантажiв у прямому сполученнi передбачає їх перевезення за єдиним транспортним документом протягом усього шляху слiдування. При цьому Закон не визначає поняття "слiдування", проте визначає термiн транзит вантажiв, а саме: перевезення транспортними засобами транзиту транзитних вантажiв пiд митним контролем через територiю України мiж двома пунктами або в межах одного пункту пропуску через державний кордон України.
Ураховуючи вище викладене, при здiйсненнi вiдповiдно до чинного законодавства України учасниками транспортно-експедиторської дiяльностi операцiй в рамках надання транспортно-експедиторських послуг з органiзацiї та забезпечення перевезень транзитних вантажiв у прямому сполученнi не мають змiнюватися вид товарно-транспортної накладної та вид транспортного засобу.
До вiдома. Вiдповiдно до статтi 8 "Види транспортно-експедиторських послуг" Закону України вiд 01.07.04 N 1955-IV "Про транспортно-експедиторську дiяльнiсть" експедитори за дорученням клiєнтiв, зокрема, забезпечують оптимальне транспортне обслуговування, а також органiзовують перевезення вантажiв рiзними видами транспорту територiєю України та iноземних держав вiдповiдно до умов договорiв (контрактiв), укладених вiдповiдно до вимог Мiжнародних правил щодо тлумачення термiнiв "Iнкотермс"; здiйснюють роботи, пов'язанi з прийманням, накопиченням, подрiбненням, доробкою, сортуванням, складуванням, зберiганням, перевезенням вантажiв; здiйснюють оформлення товарно-транспортної документацiї та її розсилання за належнiстю; оформляють документи та органiзовують роботи вiдповiдно до митних, карантинних та санiтарних вимог; надають iншi допомiжнi та супутнi перевезенням транспортно-експедиторськi послуги, що передбаченi договором транспортного експедирування i не суперечать законодавству.
Вiдповiдно до вимог, встановлених Кодексом (статтi 162, 164) власники товарiв (уповноваженi ними особи) можуть надавати митним органам гарантiї щодо обов'язкової доставки товарiв до митного органу призначення. Вид заходу гарантування доставки товарiв, що перебувають пiд митним контролем, до митного органу призначення обирається власником товарiв чи уповноваженою ним особою, якщо iнше не передбачено законом.
Також, для вiдома та можливого використання в роботi наводимо коментарiй до пояснювальної записки 0.18-2 до статтi 18 Конвенцiї про мiжнародне перевезення вантажiв iз застосуванням книжки МДП (Конвенцiя МДП) 1975 року, а саме:
"Разгрузка товаров
Термин "разгрузка", упомянутый, в частности, в пояснительной записке 0.18-2, не обязательно подразумевает физическое изъятие грузов из транспортного средства или контейнера, например, в случаях, когда транспортная операция продолжается после окончания перевозки МДП. Однако, если перевозка МДП заканчивается для части грузов и продолжается для оставшихся, то первая часть грузов должна быть физически изъята из опломбированного грузового отделения или контейнера либо, в случае перевозки тяжеловесных или громоздких грузов, отделена от остальных грузов, для которых перевозка МДП продолжается (TRANS/WP.30/AC.2/59, приложение 5; TRANS/WP.30/192, пункт 26)".
З огляду на викладене, операцiї, якi можуть проводитися з транзитними вантажами учасниками транспортно-експедиторської дiяльностi в рамках надання транспортно-експедиторських послуг (за винятком операцiй, внаслiдок проведення яких змiнюється фактурна вартiсть чи коди товарiв згiдно з товарною номенклатурою Митного тарифу України), зокрема, з оформлення нової товарно-транспортної документацiї (за винятком рахункiв-фактур (iнвойсiв) або iнших документiв, що вказують вартiсть товарiв) не суперечать вимогам Кодексу, законiв України вiд 20.10.99 N 1172-XIV "Про транзит вантажiв", вiд 01.07.04 N 1955-IV "Про транспортно-експедиторську дiяльнiсть", Митної конвенцiї про мiжнародне перевезення вантажiв iз застосуванням книжки мiжнародного дорожнього перевезення (Конвенцiя МДП) 1975 року, Конвенцiї про договiр мiжнародного перевезення вантажiв по дорогах (КДПВ) 1956 року.
У зв'язку з чим, вимагаю доопрацювати наявнi розпорядчi документи виданi митними органами у вiдповiдностi до вимог чинного законодавства України.
Перший заступник Голови Служби | Р.А.Черкасський |
ЗАТВЕРДЖУЮ Заступник Голови Державної податкової адмiнiстрацiї України, керiвник робочої групи Л. БОЄНКО 20 березня 2007 р. |
ПОРЯДОК
взаємодiї робочих груп на центральному та
регiональному рiвнях пiд час виконання покладених
на них завдань
1. Спiльна робоча група здiйснює заходи з контролю за цiновими, кiлькiсними, якiсними параметрами та безпечнiстю товарiв, що iмпортуються в Україну та експортуються з України, правильнiстю обчислення та сплатою передбачених законодавчими актами податкiв та iнших обов'язкових платежiв до державного бюджету в мiсцях митного оформлення товарiв.
2. Заходи спiльної робочої групи органiзуються та проводяться на пiдставi наказу Державної податкової адмiнiстрацiї України та Державної митної служби України вiд 16.10.06 N 620/891, наказу Мiнiстерства аграрної полiтики України вiд 21.11.06 N 689, а також з урахуванням плану дiяльностi цiєї групи на вiдповiдний перiод, плану-графiку перевiрок на вiдповiдний перiод, затвердженого Головою Державної податкової адмiнiстрацiї, та планiв роботи митних органiв, органiв державної податкової служби та державної служби ветеринарної медицини, затверджених у передбаченому законодавством порядку.
3. Контроль та нагляд здiйснюється насамперед по товарних групах, якi визначаються за результатами проведеної аналiтичної роботи, а також щодо конкретних суб'єктiв господарювання у разi встановлення фактiв, що дають пiдстави сумнiватись у законностi здiйснення ними поставок товарiв або пiдозрювати їх у порушеннi ними законодавства у сферi зовнiшньоекономiчної дiяльностi (далi - пiдконтрольнi товари).
4. Для посилення державного контролю пiдконтрольних товарiв робоча група у разi потреби вносить вiдповiдним центральним органам виконавчої влади пропозицiї щодо визначення в установленому порядку пунктiв пропуску через митний кордон України, через якi здiйснюється перемiщення окремих видiв таких товарiв.
5. Митне оформлення товарiв пiд час виконання плану заходiв робочої групи, здiйснюється в установленому порядку посадовими особами митної служби. На пiдставi аналiтичної iнформацiї за дорученням ДПА України пiд час митного оформлення товарiв можуть бути присутнi представники податкової мiлiцiї.
6. Щодо окремих товарiв, стосовно яких є сумнiви у законностi здiйснення їх поставок та обiгу, запроваджується постiйний контроль їх проходження з моменту ввезення на митну територiю України до моменту реалiзацiї кiнцевим споживачам. До здiйснення такого контролю залучаються члени регiональних робочих груп.
7. У разi виявлення пiд час митного оформлення, перемiщення та реалiзацiї товарiв правопорушень вживаються заходи, передбаченi законодавством , iз залученням у разi потреби груп оперативного реагування.
8. Члени робочої групи та груп оперативного реагування пiд час виконання покладених на них завдань дiють на пiдставi чинних законодавчих та iнших нормативно-правових актiв, якi визначають повноваження вiдповiдних державних органiв, а також Регламенту спiльної робочої групи. Про виявленi порушення вони термiново iнформують керiвника робочої групи, а також їх безпосереднє керiвництво.
9. Керiвництво робочої групи, у разi потреби, може залучати в установленому порядку до роботи фахiвцiв iнших державних органiв (за погодженням з керiвництвом вiдповiдного центрального орану виконавчої влади), зокрема, органiв внутрiшнiх справ, державної санiтарно-епiдемiологiчної служби, екологiчної служби та органiв Держспоживстандарту.
10. З метою запобiгання порушенням законодавства та неправильної iдентифiкацiї пiдконтрольних товарiв пiд час їх митного оформлення, що може призвести до неправильного обчислення бази оподаткування, фахiвцi вiдповiдних державних органiв в практичнiй роботi використовують висновки вiдповiдних експертних служб.
11. Керiвник робочої групи може вносити в установленому порядку пропозицiї вiдповiдним центральним органам виконавчої влади щодо встановлення спрощеної процедури контролю, зокрема, у разi, якщо митна вартiсть товарiв, що декларується суб'єктом господарювання, вiдповiдає даним Держовнiшiнформу.
Заступник Голови державної митної служби України, заступник керiвника робочої групи | О. ШЕЙКО |
Радник Першого вiце-прем'єр-мiнiстра України, заступник керiвника робочої групи | О. ЖУРАВЛЬОВ |
20 березня 2007 р.