ДЕРЖАВНИЙ КОМIТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
16.10.2007 | N 139 |
---|
Про затвердження Положення про Державну
регiональну iнспекцiю з ядерної та радiацiйної
безпеки Держатомрегулювання
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 14 листопада 2007 р. за N 1269/14536 |
Вiдповiдно до Положення про
Державний комiтет ядерного регулювання України,
затвердженого постановою Кабiнету
Мiнiстрiв України вiд 27 грудня 2006 року N 1830,
наказую:
1. Затвердити Положення про Державну регiональну iнспекцiю з ядерної та радiацiйної безпеки Держатомрегулювання, що додається.
2. Юридичному вiддiлу (Матвєєва В.Г.) в установленому порядку забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацiю до Мiнiстерства юстицiї України.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Макаровську О.А.
Заступник Голови - Головний державний iнспектор з ядерної та радiацiйної безпеки України | М.Х.Гашев |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Державного комiтету ядерного регулювання України 16.10.2007 N 139 |
|
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 14 листопада 2007 р. за N 1269/14536 |
ПОЛОЖЕННЯ
про Державну регiональну iнспекцiю з ядерної та
радiацiйної безпеки Держатомрегулювання
1. Державна регiональна iнспекцiя з ядерної та радiацiйної безпеки Держатомрегулювання (далi - Держiнспекцiя) є територiальним органом Держатомрегулювання i входить до сфери його управлiння.
Повноваження Держiнспекцiї поширюються на вiдповiдну територiю згiдно з регiональним принципом охоплення суб'єктiв дiяльностi в сферi використання ядерної енергiї.
Держiнспекцiя є незалежною вiд державних органiв, установ i посадових осiб, дiяльнiсть яких пов'язана з використанням ядерної енергiї, вiд мiсцевих органiв влади i самоврядування, об'єднань громадян, їм не пiдзвiтна та не пiдконтрольна.
Держiнспекцiя в межах своїх повноважень забезпечує реалiзацiю державної полiтики у сферi використання ядерної енергiї, додержання вимог ядерної та радiацiйної безпеки на вiдповiднiй територiї.
2. Держiнспекцiя у своїй дiяльностi керується Конституцiєю та законами України, указами Президента України i постановами Верховної Ради України, прийнятими вiдповiдно до Конституцiї та законiв України, актами Кабiнету Мiнiстрiв України, наказами Держатомрегулювання, рiшеннями Колегiї Держатомрегулювання, а також цим Положенням.
3. Основними завданнями Держiнспекцiї є:
участь у межах своїх повноважень у формуваннi та забезпеченнi реалiзацiї державної полiтики у сферi використання ядерної енергiї, додержаннi вимог ядерної та радiацiйної безпеки на вiдповiднiй територiї;
здiйснення, у межах своїх повноважень, державного регулювання безпеки використання ядерної енергiї на вiдповiднiй територiї;
здiйснення, у межах своїх повноважень, державного нагляду за дотриманням законодавства, норм, правил та стандартiв з ядерної та радiацiйної безпеки, вимог ядерної та радiацiйної безпеки на вiдповiднiй територiї;
участь у заходах щодо запобiгання незаконному обiгу та забезпечення зберiгання ядерних матерiалiв, радiоактивних вiдходiв, iнших джерел iонiзуючого випромiнювання на вiдповiднiй територiї;
участь у реагуваннi на радiацiйнi аварiї та iншi подiї, пов'язанi з втратою контролю над джерелами iонiзуючого випромiнювання;
координацiя дiяльностi з проведення державних експертиз ядерної та радiацiйної безпеки джерел iонiзуючого випромiнювання на вiдповiднiй територiї.
4. Держiнспекцiя вiдповiдно до покладених на неї завдань:
1) здiйснює, в межах своїх повноважень, на вiдповiднiй територiї державний нагляд за дотриманням законодавства, норм, правил i стандартiв з ядерної та радiацiйної безпеки, вимог ядерної та радiацiйної безпеки, фiзичного захисту ядерних матерiалiв, радiоактивних вiдходiв, iнших джерел iонiзуючого випромiнювання у процесi виробництва та використання джерел iонiзуючого випромiнювання та на об'єктах, призначених для поводження з радiоактивними вiдходами, уранових об'єктах, при перевезеннi радiоактивних матерiалiв;
2) здiйснює, в межах своїх повноважень, на вiдповiднiй територiї державний нагляд за дотриманням умов лiцензiй на здiйснення дiяльностi з виробництва та використання джерел iонiзуючого випромiнювання, переробки уранових руд, перевезення радiоактивних матерiалiв, переробки, зберiгання та захоронення радiоактивних вiдходiв;
3) здiйснює поточний аналiз стану ядерної та радiацiйної безпеки при виробництвi та використаннi джерел iонiзуючого випромiнювання та на об'єктах, призначених для поводження з радiоактивними вiдходами, уранових об'єктах, розташованих на вiдповiднiй територiї, а також при перевезеннях радiоактивних матерiалiв по цiй територiї;
4) узгоджує органiзацiйно-технiчнi заходи, якi розробляються лiцензiатом, з метою приведення умов та меж безпеки, установлених лiцензiями на здiйснення дiяльностi з використання джерел iонiзуючого випромiнювання, у вiдповiднiсть до нових норм, правил i стандартiв з ядерної та радiацiйної безпеки, фiзичного захисту ядерних матерiалiв, радiоактивних вiдходiв, iнших джерел iонiзуючого випромiнювання в разi їх прийняття або при внесеннi до них змiн та доповнень;
5) координує, в межах своїх повноважень, роботу з проведення державної експертизи з ядерної та радiацiйної безпеки джерел iонiзуючого випромiнювання на вiдповiднiй територiї;
6) у межах своїх повноважень, здiйснює в установленому законодавством порядку лiцензування дiяльностi з використання джерел iонiзуючого випромiнювання;
7) здiйснює, в межах своїх повноважень, на вiдповiднiй територiї контроль за реалiзацiєю заходiв, спрямованих на запобiгання аварiй у процесi виробництва та використання джерел iонiзуючого випромiнювання та на об'єктах, призначених для поводження з радiоактивними вiдходами, уранових об'єктах, при перевезеннi радiоактивних матерiалiв, забезпечення готовностi пiдприємств, установ i органiзацiй до лiквiдацiї наслiдкiв таких аварiй;
8) застосовує, в межах своїх повноважень, примусовi заходи до юридичних i фiзичних осiб у разi порушення ними законодавства, правил, норм i стандартiв з ядерної та радiацiйної безпеки, вимог ядерної та радiацiйної безпеки, фiзичного захисту ядерних матерiалiв, радiоактивних вiдходiв, iнших джерел iонiзуючого випромiнювання, а також умов лiцензiй на здiйснення дiяльностi з виробництва та використання джерел iонiзуючого випромiнювання, переробки уранових руд, перевезення радiоактивних матерiалiв, переробки, зберiгання та захоронення радiоактивних вiдходiв;
9) оперативно повiдомляє Держатомрегулювання про радiацiйнi аварiї та iншi небезпечнi подiї, пов'язанi з втратою контролю над джерелами iонiзуючого випромiнювання, що виникли на вiдповiднiй територiї, та здiйснює подальше iнформування про їх розвиток;
10) подає до Держатомрегулювання у межах своїх повноважень пропозицiї щодо:
розроблення та виконання загальнодержавних, iнших програм з ядерної та радiацiйної безпеки, проведення наукових i науково-технiчних дослiджень у сферi використання ядерної енергiї;
здiйснення заходiв щодо формування культури безпеки у сферi використання ядерної енергiї;
удосконалення системи облiку та звiтностi з питань, що належать до її компетенцiї;
удосконалення законодавчих актiв, норм, правил i стандартiв з ядерної та радiацiйної безпеки, фiзичного захисту ядерних установок, ядерних матерiалiв, радiоактивних вiдходiв, iнших джерел iонiзуючого випромiнювання, а також бере участь у розробцi нормативно-правових актiв, нормативно-технiчних документiв, процедур державного регулювання ядерної та радiацiйної безпеки, фiзичного захисту;
11) бере участь у пiдготовцi щорiчної доповiдi про стан ядерної та радiацiйної безпеки в Українi, нацiональної доповiдi про вжитi Україною заходи до виконання зобов'язань, передбачених Об'єднаною конвенцiєю про безпеку поводження з вiдпрацьованим паливом та про безпеку поводження з радiоактивними вiдходами, iнших аналiтичних матерiалiв, що подаються Верховнiй Радi України, Президентовi України, Кабiнету Мiнiстрiв України, iншим органам державної влади i самоврядування, а також громадським органiзацiям у порядку, установленому законодавством;
12) бере участь у мiжнародному науково-технiчному спiвробiтництвi щодо:
удосконалення механiзму регулювання безпеки переробки уранових руд;
поводження з джерелами iонiзуючого випромiнювання, поводження з радiоактивними вiдходами;
загальних питань радiацiйного захисту персоналу, населення та навколишнього природного середовища;
питань пiдвищення збереженостi джерел iонiзуючого випромiнювання та запобiгання їх незаконному обiгу;
13) здiйснює, в межах своїх повноважень, на вiдповiднiй територiї заходи щодо органiзацiї державного облiку ядерних матерiалiв, координує заходи щодо реалiзацiї Угоди мiж Україною та Мiжнародним агентством з атомної енергiї про застосування гарантiй у зв'язку з Договором про нерозповсюдження ядерної зброї, Додаткового протоколу до цiєї Угоди, а також супроводжує представникiв Мiжнародного агентства з атомної енергiї пiд час проведення iнспекцiй;
14) бере участь у запобiганнi та реагуваннi на випадки незаконного обiгу ядерних матерiалiв, радiоактивних вiдходiв, iнших джерел iонiзуючого випромiнювання та повiдомляє Держатомрегулювання про такi випадки, що виникли на вiдповiднiй територiї;
15) надає консультацiйну та iнформацiйну допомогу пiдприємствам, установам, органiзацiям та фiзичним особам з питань лiцензування, реєстрацiї, сертифiкацiї, iнших дозвiльних процедур щодо окремих видiв дiяльностi у сферi використання ядерної енергiї;
16) забезпечує прозорiсть державного регулювання ядерної та радiацiйної безпеки на вiдповiднiй територiї шляхом надання iнформацiї про стан ядерної та радiацiйної безпеки, прийнятi Держатомрегулюванням регулюючi рiшення та роз'яснення питань регулювання ядерної та радiацiйної безпеки на запити органiв державної влади, органiв мiсцевого самоврядування, громадських органiзацiй, засобiв масової iнформацiї та звернення громадян України;
17) звiтує перед Держатомрегулюванням про свою роботу;
18) здiйснює iншi функцiї, пов'язанi з виконанням покладених на неї завдань.
5. Держiнспекцiя має право:
1) одержувати в установленому законодавством порядку вiд центральних та мiсцевих органiв виконавчої влади, органiв мiсцевого самоврядування, пiдприємств, установ i органiзацiй незалежно вiд форм власностi iнформацiю, копiї документiв i матерiалiв, необхiдну для виконання покладених на неї завдань;
2) одержувати вiд лiцензiатiв, власникiв чи керiвникiв пiдприємств, що здiйснюють дiяльнiсть у сферi використання ядерної енергiї, вiдповiднi пояснення, матерiали та iнформацiю;
3) користуватися Державним регiстром джерел iонiзуючого випромiнювання;
4) залучати спецiалiстiв центральних та мiсцевих органiв виконавчої влади, пiдприємств, установ i органiзацiй (за погодженням з їх керiвниками) для розгляду питань, що належать до її компетенцiї;
5) утворювати, за погодженням з територiальними органами мiнiстерств, iнших центральних органiв виконавчої влади, мiжвiдомчi комiсiї, робочi групи;
6) скликати в установленому порядку наради з питань, що належать до її компетенцiї;
7) надсилати лiцензiатам, їх посадовим особам, керiвникам мiсцевих органiв виконавчої влади, органам мiсцевого самоврядування обов'язковi для виконання приписи про усунення порушень i недолiкiв у сферi використання ядерної енергiї, забезпечення додержання вимог ядерної та радiацiйної безпеки;
8) застосовувати в установленому порядку фiнансовi санкцiї до пiдприємств, установ i органiзацiй, iнших суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi у разi порушення законодавства, норм, правил i стандартiв з ядерної та радiацiйної безпеки, фiзичного захисту ядерних установок, ядерних матерiалiв, радiоактивних вiдходiв, iнших джерел iонiзуючого випромiнювання та умов лiцензiй на здiйснення дiяльностi з виробництва та використання джерел iонiзуючого випромiнювання, переробки уранових руд, перевезення радiоактивних матерiалiв, переробки, зберiгання та захоронення радiоактивних вiдходiв;
9) притягати в установленому законодавством порядку до вiдповiдальностi осiб, винних у порушеннi законодавства про використання ядерної енергiї;
10) зупиняти дiю або анулювати лiцензiї на використання джерел iонiзуючого випромiнювання, подавати керiвництву Держатомрегулювання пропозицiї про зупинення дiї або анулювання лiцензiй на здiйснення окремих видiв дiяльностi у сферi використання ядерної енергiї у разi порушення лiцензiатом їх умов, а також законодавства, правил, норм i стандартiв з ядерної та радiацiйної безпеки, фiзичного захисту ядерних установок, ядерних матерiалiв, радiоактивних вiдходiв, iнших джерел iонiзуючого випромiнювання;
11) обмежувати, припиняти чи зупиняти, у межах своїх повноважень, на вiдповiднiй територiї дiяльнiсть з виробництва та використання джерел iонiзуючого випромiнювання, переробки уранових руд, перевезення радiоактивних матерiалiв, переробки, зберiгання та захоронення радiоактивних вiдходiв на пiдприємствах, установах, органiзацiях у разi порушення ними вимог ядерної та радiацiйної безпеки;
12) передавати правоохоронним органам акти перевiрок про порушення установлених законами, iншими нормативно-правовими актами вимог ядерної та радiацiйної безпеки;
13) володiти спецiальними транспортними засобами для здiйснення заходiв реагування на надзвичайнi ситуацiї;
14) виступати за дорученням Держатомрегулювання замовником пiд час закупiвлi товарiв, робiт i послуг за державнi кошти.
6. Працiвники Держiнспекцiї, якi здiйснюють державний нагляд за дотриманням законодавства, норм, правил i стандартiв з ядерної та радiацiйної безпеки, фiзичного захисту ядерних матерiалiв, радiоактивних вiдходiв, iнших джерел iонiзуючого випромiнювання у процесi виробництва та використання джерел iонiзуючого випромiнювання, на об'єктах, призначених для поводження з радiоактивними вiдходами, уранових об'єктах, при перевезеннi радiоактивних матерiалiв, мають право вiдвiдувати безперешкодно в будь-який час пiдприємства, установи та органiзацiї всiх форм власностi для проведення в межах своїх повноважень вiдповiдної перевiрки, а також iншi права, передбаченi законодавством.
7. Держiнспекцiя видає накази органiзацiйно-розпорядчого характеру.
8. Держiнспекцiю очолює начальник, який призначається на посаду i звiльняється з посади Головою Держатомрегулювання в установленому законодавством порядку.
Начальник Держiнспекцiї за посадою є заступником Головного державного iнспектора з ядерної та радiацiйної безпеки України.
Начальник Держiнспекцiї має заступника, який призначається на посаду та звiльняється з посади Головою Держатомрегулювання в установленому законодавством порядку.
9. Начальник Держiнспекцiї:
здiйснює керiвництво дiяльнiстю Держiнспекцiї, несе персональну вiдповiдальнiсть перед Головою Держатомрегулювання, заступником Голови Держатомрегулювання - Головним державним iнспектором з ядерної та радiацiйної безпеки України (з питань здiйснення наглядової дiяльностi), заступником Голови Держатомрегулювання, до компетенцiї якого вiдноситься питання безпеки радiацiйних об'єктiв (з питань лiцензування та оцiнки безпеки);
призначає на посаду i звiльняє з посади в установленому законодавством порядку керiвникiв структурних пiдроздiлiв та iнших працiвникiв Держiнспекцiї, крiм свого заступника;
застосовує до керiвникiв структурних пiдроздiлiв та iнших працiвникiв Держiнспекцiї заходи дисциплiнарного стягнення, у встановленому законодавством порядку;
розпоряджається коштами у межах затвердженого кошторису на утримання Держiнспекцiї;
затверджує положення про структурнi пiдроздiли та посадовi iнструкцiї працiвникiв Держiнспекцiї;
здiйснює iншi повноваження, передбаченi законодавством та цим Положенням.
10. Граничну чисельнiсть працiвникiв Держiнспекцiї за поданням її начальника затверджує Голова Держатомрегулювання у межах граничної чисельностi працiвникiв Держатомрегулювання, затвердженої Кабiнетом Мiнiстрiв України.
11. Структуру, штатний розпис та кошторис Держiнспекцiї затверджує Голова Держатомрегулювання.
12. Держiнспекцiя утримується за рахунок Державного бюджету України у межах коштiв, передбачених на утримання Держатомрегулювання.
13. Держiнспекцiя є юридичною особою, має самостiйний баланс, рахунки в органах Державного казначейства, печатку iз зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
Начальник Юридичного вiддiлу | В.Матвєєва |