РАХУНКОВА ПАЛАТА УКРАЇНИ
10.12.2007 | N 03-2457 |
---|
Кабiнет Мiнiстрiв України |
Щодо проведення аудиту стану виконання
Базельської конвенцiї про контроль за
транскордонними перевезеннями небезпечних
вiдходiв та їх видаленням
Рахунковою палатою вiдповiдно до плану роботи Колегiї Рахункової палати на 2007 рiк, а також плану роботи спецiальної пiдгрупи з аудиту лiквiдацiї наслiдкiв природних та техногенних катастроф i радiоактивних вiдходiв групи EUROSAI з аудиту навколишнього середовища на 2007 - 2008 роки, в рамках тристороннього паралельного аудиту, спiльно з ВКО Республiки Польща та Словацької Республiки, проведено аудит стану виконання Базельської конвенцiї про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних вiдходiв та їх видаленням (далi - Базельська конвенцiя).
За результатами розгляду Звiту Колегiя Рахункової палати зробила наступнi висновки.
Прийнятi, на виконання вимог Базельської конвенцiї, Верховною Радою України та Кабiнетом Мiнiстрiв України законодавчi та нормативно-правовi акти вимагають бiльш плiдної дiяльностi органiв державної влади з адаптацiї положень чинного законодавства до вимог стандартiв Європейського Союзу.
Так, залишились неприйнятний Закони України "Про ратифiкацiю Протоколу про вiдповiдальнiсть та компенсацiю до Базельської конвенцiї", "Про побутовi вiдходи" та не внесенi змiни до Закону України "Пpo вiдходи", якi передбачали приведення його у вiдповiднiсть iз Рамковою Директивою Європейського Союзу про вiдходи, а саме: обов'язковiсть утилiзацiї вiдходiв упаковки, використаних автотранспортних засобiв, шин, хiмiчних джерел струму, великогабаритної побутової технiки тощо.
Кабiнет Мiнiстрiв України постановою вiд 29.03.2000 N 574 на нацiональному рiвнi призначив компетентний орган (Мiнiстерство охорони навколишнього природного середовища України, далi - Мiнприроди) та видiлений центр (Український науково-дослiдний iнститут екологiчних проблем) для виконання цiлей Базельської конвенцiї про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних вiдходiв та їх видаленням. Проте положення про цi органи, що визначали б повноваження, обов'язки та джерела їх фiнансування, нi Кабiнетом Мiнiстрiв України, нi Мiнприроди, не затверджувалися.
Загальнодержавна програма поводження з токсичними вiдходами (далi - Програма), затверджена Законом України вiд 14.09.2000 N 1947-III, якою визначались заходи iз запобiгання накопиченню токсичних вiдходiв, обмеження їх шкiдливого впливу на навколишнє природне середовище та здоров'я людини, не виконана. Результативнi показники Програми, не досягнутi.
Мiнiстерство охорони навколишнього природного середовища України, як орган, визначений вiдповiдальним за органiзацiю виконання Програми, не забезпечило органiзацiйного та фiнансового її провадження, як наслiдок, проблеми впливу небезпечних вiдходiв на здоров'я людей та навколишнє середовище не вирiшуються.
При цьому, в порушення постанови Верховної Ради України вiд 03.04.2007 N 854 "Про розроблення Загальнодержавної програми поводження з небезпечними вiдходами", Кабiнетом Мiнiстрiв України та Мiнприроди Загальнодержавну програму поводження з небезпечними вiдходами до 2015 року не розроблено.
Iз 11156,1 тис. грн. коштiв державного бюджету, використаних протягом 2002-2006 рокiв та I пiврiччя 2007 року на реалiзацiю заходiв Загальнодержавної програми поводження з токсичними вiдходами, кошти в сумi 1128,2 тис. грн. або 10,2 вiдс., використанi неефективно, оскiльки цiлi, на якi вони направлялися, не були досягнутi.
Мiнприроди, як орган, що забезпечував органiзацiю виконання Програми, та спецiально уповноважений центральний орган виконавчої влади, до вiдання якого вiднесенi питання забезпечення екологiчної безпеки й охорони навколишнього природного середовища, не володiє iнформацiєю про практичне використання робiт на суму 8640,8 тис. грн., що свiдчить про незатребуванiсть їх результатiв для державних потреб.
Iз 51 заходу Програми, передбаченого на 2000-2005 роки, фактично виконано лише 3, реалiзацiя ще 3 заходiв залишилась незавершеною, при цьому, кошти на їх продовження, через вiдсутнiсть вiдповiдної програми на 2006-2008 роки, не плануються. Тобто, виконавцi Загальнодержавної програми поводження з токсичними вiдходами (Мiнприроди, Мiнпромполiтики, Мiнагрополiтики, МОЗ, ВАНУ, Держбуд, мiсцевi органи влади) проiгнорували її виконання.
Зокрема, Мiнiстерство охорони навколишнього природного середовища України протягом 2002-2006 рокiв та I пiврiччя 2007 року планувало проведення 23 заходiв Програми на загальну суму 21823,1 тис. гривень. Основними виконавцями заходiв були: Мiнприроди - 11 заходiв (у тому числi 1 непередбачений Програмою), Мiнпромполiтики - 6 заходiв, Нацiональна академiя наук України - 3 заходи, Мiнагрополiтики -1 захiд, мiсцевi органи влади - 2 заходи. За цей перiод Мiнприроди було перераховано виконавцям 18790,5 тис. грн. i касовi видатки склали 11006,1 тис. гривень.
Як засвiдчив аудит, iз загальної суми видiлених Мiнприроди коштiв державного бюджету залишились незатребуваними та поверненi до бюджету 7784,5 тис. грн. або 42,5 вiдс., що є свiдченням неефективного управлiння коштами, а 3590,5 тис. грн. використанi у 2006 роцi на цiлi, непередбаченi паспортом бюджетної програми, тобто, не за цiльовим призначенням.
Мiнагрополiтики, МОЗ, НАНУ та Мiнипромполiтики взагалi виконання заходiв, визначених Законом України "Про Загальнодержавну програму поводження з токсичними вiдходами", не планували i не виконували.
Дiюча в Мiнприроди система погодження повiдомлень на транскордонне перевезення вiдходiв, в порушення Закону України "Пpo охорону навколишнього природного середовища", не забезпечує дотримання екологiчної безпеки.
Мiнприроди без пiдтвердження всiх необхiдних даних погодило 47 повiдомлень про транскордонне перевезення небезпечних вiдходiв, чим порушило вимоги Положення про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних вiдходiв та їх утилiзацiєю/видаленням, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 13.07.2000 N 1120.
До цього часу не створено дiєвої системи взаємодiї при здiйсненнi контролю за транскордонними перевезеннями небезпечних вiдходiв, з метою попередження їх негативного впливу на навколишнє природне середовище та здоров'я людей.
Державного екологiчною iнспекцiєю та органами Мiнприроди, в порушення постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 20.03.95 N 198, не забезпечено проведення екологiчного контролю на всiх визначених цiєю постановою постах.
Проведений аналiз фактiв транскордонного перевезення небезпечних вiдходiв протягом 2005-2006 рокiв та I пiврiччя 2007 року, засвiдчив, що:
- контролюючi органи Мiнприроди не фiксують всi факти перетину кордону небезпечними вiдходами;
- не всi перетини державного кордону вантажiв, що входять до Жовтого перелiку вiдходiв з однаковими кодами УКТЗЕД, здiйснюються за повiдомленнями про транскордонне перевезення;
- iмпорт небезпечних вiдходiв здiйснюється на пiдставi повiдомлень про транскордонне перевезення, погоджених на експорт.
Матерiально-технiчне забезпечення органiв Мiнприроди, на якi покладенi функцiї здiйснення екологiчного контролю, не дозволяє проводити лабораторнi дослiдження та iдентифiкацiю небезпечних вiдходiв у разi їх незаконного ввезення.
Незабезпечення Українського науково-дослiдного iнституту екологiчних проблем iнформацiєю про транскордоннi перевезення вiдходiв, неволодiнвя Мiнприроди даними про фактичнi обсяги перевезень небезпечних вiдходiв, невиконання Мiнiстерством вимог чинних нормативно-правових актiв України щодо ведення реєстрiв вiдходiв та об'єктiв поводження з ними призвело до того, що, в порушення вимог Базельської конвенцiї, видiлений центр не виконує покладенi на нього обов'язки щодо забезпечення Секретарiату Конвенцiї необхiдною iнформацiєю. Зокрема, iнформацiя, надана видiленим центром в Секретарiат Конвенцiї за 2004 та 2005 роки, є неповною.
Не виконує своїх обов'язкiв щодо формування державного банку реєстру об'єктiв утворення, оброблення та утилiзацiї вiдходiв i ДП "Нацiональний центр поводження з небезпечними вiдходами", чим порушує вимоги ст. 27 Закону України "Про вiдходи" та постанову Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 31.08.98 N 1360.
Ситуацiя у сферi поводженням з небезпечними вiдходами в Українi несе загрозливий характер для життя та здоров'я людей: збiльшуються обсяги утворення вiдходiв I та П класу небезпеки, зменшились площi органiзованого їх складування, значно зросла кiлькiсть випадкiв порушення природоохоронного законодавства в цiй сферi. За наслiдками незаконного ввезення та розмiщення небезпечних вiдходiв прямi збитки держави вже склали 13,6 млн. гривень.
З урахуванням вищезазначених висновкiв, а також соцiального i мiжнародного значення питання, Колегiя Рахункової палати вважає за доцiльне рекомендувати Кабiнету Мiнiстрiв України зобов'язати Мiнiстерство охорони навколишнього природного середовища України вжити заходiв щодо усунення виявлених у ходi аудиту порушень i недолiкiв.
Вiдповiдно до п.11 ст. 7 Закону України "Про Рахункову палату" просимо поiнформувати про розгляд зазначеної iнформацiї та вжитi заходи.
З повагою Голова |
B.K. Симоненко |