РАДА НАЦIОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ I ОБОРОНИ УКРАЇНИ
РIШЕННЯ
Про стан виконання рiшення Ради нацiональної безпеки i оборони України вiд 15 грудня 2006 року "Про заходи щодо попередження i нейтралiзацiї загроз нацiональнiй безпецi, пов'язаних iз нестабiльнiстю правового регулювання вiдносин у сферi адмiнiстрування податку на додану вартiсть"
Розглянувши стан виконання рiшення Ради нацiональної безпеки i оборони України вiд 15 грудня 2006 року "Про заходи щодо попередження i нейтралiзацiї загроз нацiональнiй безпецi, пов'язаних iз нестабiльнiстю правового регулювання вiдносин у сферi адмiнiстрування податку на додану вартiсть", уведеного в дiю Указом Президента України вiд 28 грудня 2006 року N 1154, Рада нацiональної безпеки i оборони України вiдмiчає, що заходи, вжитi Кабiнетом Мiнiстрiв України у 2007 роцi на його виконання, не дозволили подолати серйознi негативнi тенденцiї та досягти суттєвого полiпшення ситуацiї у данiй сферi.
Тривале неврегулювання проблеми несвоєчасного вiдшкодування з Державного бюджету України сум податку на додану вартiсть спричинило порушення законних прав та iнтересiв суб'єктiв господарювання i призвело до коригування з урахуванням цього суб'єктами господарювання своїх фiнансових планiв, зокрема до урахування неповернення сум податку як прогнозованого дефiциту обiгових коштiв, що, в свою чергу, посилило iнфляцiйний тиск на економiку.
Через iснування у законодавствi прогалин та неоднозначних норм, а також системнi недолiки у роботi контролюючих органiв набули поширення факти ухилення вiд сплати податку на додану вартiсть, у тому числi iз застосуванням податкових векселiв, що погашаються шляхом включення вiдповiдних сум до податкових зобов'язань, якi в подальшому нiвелюються штучно створеними сумами податкового кредиту, а також активiзувалось застосування схем неправомiрного одержання бюджетного вiдшкодування, що погiршило ситуацiю з надходженням до Державного бюджету України цього податку.
З огляду на нагальну необхiднiсть здiйснення заходiв, спрямованих на вдосконалення нормативно-правового регулювання адмiнiстрування податку на додану вартiсть, а також враховуючи те, що полiпшення iнвестицiйного клiмату, подолання "тiнiзацiї" економiки через реформування податкової системи вiдповiдно до статтi 8 Закону України "Про основи нацiональної безпеки України" є одними з основних напрямiв державної полiтики з питань нацiональної безпеки, Рада нацiональної безпеки i оборони України вирiшила:
1. Визнати недостатнiми здiйсненi у 2007 роцi Кабiнетом Мiнiстрiв України, Мiнiстерством фiнансiв України, Державною податковою адмiнiстрацiєю України заходи щодо виконання рiшення Ради нацiональної безпеки i оборони України вiд 15 грудня 2006 року "Про заходи щодо попередження i нейтралiзацiї загроз нацiональнiй безпецi, пов'язаних iз нестабiльнiстю правового регулювання вiдносин у сферi адмiнiстрування податку на додану вартiсть", уведеного в дiю Указом Президента України вiд 28 грудня 2006 року N 1154.
2. Кабiнету Мiнiстрiв України:
1) проаналiзувати причини вiдставання у 2007 роцi темпiв росту надходжень податкiв, у тому числi податку на додану вартiсть, зборiв (обов'язкових платежiв) до бюджетiв усiх рiвнiв, надходження яких контролюють органи державної податкової служби, вiд темпiв росту загальних макроекономiчних показникiв та вжити заходiв щодо недопущення такого вiдставання у 2008 роцi;
2) пiдготувати з урахуванням результатiв проведеного аналiзу та вiдповiдно до прiоритетних напрямiв реформування системи адмiнiстрування податку на додану вартiсть, визначених пунктом 2 рiшення Ради нацiональної безпеки i оборони України вiд 15 грудня 2006 року "Про заходи щодо попередження i нейтралiзацiї загроз нацiональнiй безпецi, пов'язаних iз нестабiльнiстю правового регулювання вiдносин у сферi адмiнiстрування податку на додану вартiсть", уведеного в дiю Указом Президента України вiд 28 грудня 2006 року N 1154, та внести до 15 березня 2008 року на розгляд Верховної Ради України законопроект про внесення змiн до деяких законодавчих актiв щодо вдосконалення адмiнiстрування податку на додану вартiсть, передбачивши в ньому, зокрема:
а) внесення змiн до Закону України "Про податок на додану вартiсть" щодо:
конкретизацiї пiдстав проведення органами державної податкової служби позапланових виїзних перевiрок (документальних) платникiв податку на додану вартiсть для визначення достовiрностi нарахування сум податку на додану вартiсть, що пiдлягають вiдшкодуванню з Державного бюджету України;
встановлення обмеження, за яким у разi проведення органами державної податкової служби позапланової виїзної перевiрки (документальної) платника податку на додану вартiсть загальна тривалiсть документальної невиїзної перевiрки (камеральної) та позапланової виїзної перевiрки (документальної) має становити не бiльше 60 днiв з дати отримання податкової декларацiї;
вiднесення сум податку на додану вартiсть, що не вiдшкодованi з Державного бюджету України у встановлений строк, до бюджетної заборгованостi;
встановлення пенi, що має сплачуватися суб'єктам господарювання у разi прострочення встановлених граничних термiнiв вiдшкодування з Державного бюджету України сум податку на додану вартiсть, а також вiдповiдальностi посадових осiб органiв державної влади, з чиєї вини таке прострочення сталося;
можливостi погашення податкових векселiв, виданих в рахунок сплати податку на додану вартiсть пiд час iмпорту товарiв, як шляхом їх грошової оплати, так i шляхом залiку пiдтверджених органами державної податкової служби сум податку на додану вартiсть, що пiдлягають вiдшкодуванню з Державного бюджету України;
посилення вiдповiдальностi банкiв за авальованi ними податковi векселi, якi виданi на суму податку на додану вартiсть та не погашенi платниками податку у встановлений законом термiн;
позбавлення платникiв податку на додану вартiсть права на нарахування (збiльшення) податкового кредиту, що виник у зв'язку iз здiйсненням операцiй iз суб'єктом господарювання, який провадив фiктивну пiдприємницьку дiяльнiсть;
удосконалення механiзму реєстрацiї суб'єктiв господарювання як платникiв податку на додану вартiсть;
запровадження системи електронного контролю за обчисленням та облiком податку на додану вартiсть;
б) внесення змiн до iнших законодавчих актiв, у тому числi Господарського, Кримiнального, Кримiнально-процесуального, Цивiльного, Митного кодексiв України, Законiв України "Про державну податкову службу в Українi", "Про оперативно-розшукову дiяльнiсть", "Про порядок погашення зобов'язань платникiв податкiв перед бюджетами та державними цiльовими фондами", "Про державну реєстрацiю юридичних осiб та фiзичних осiб - пiдприємцiв", "Про банки i банкiвську дiяльнiсть", зокрема щодо:
визначення ознак фiктивної пiдприємницької дiяльностi, наслiдкiв припинення такої дiяльностi, цивiльно-правових наслiдкiв укладення договорiв суб'єктами господарювання, якi провадили фiктивну пiдприємницьку дiяльнiсть;
удосконалення з урахуванням мiжнародного досвiду порядку реєстрацiї суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi з метою недопущення реєстрацiї суб'єктiв для здiйснення фiктивної пiдприємницької дiяльностi;
удосконалення порядку здiйснення оперативно-розшукових заходiв уповноваженими правоохоронними органами з метою запобiгання здiйсненню суб'єктами господарювання фiктивної пiдприємницької дiяльностi;
уточнення порядку проведення позапланових виїзних перевiрок пiдроздiлами податкової мiлiцiї;
посилення кримiнальної вiдповiдальностi за здiйснення фiктивної пiдприємницької дiяльностi;
надання фiнансових гарантiй митному органу в разi випуску товарiв у вiльний обiг до моменту завершення консультацiй з питань достовiрностi декларування й уточнення заявленої митної вартостi;
3) запровадити з 1 травня 2008 року дiєвий механiзм спрощення процедури вiдшкодування з Державного бюджету України сум податку на додану вартiсть для стабiльно працюючих пiдприємств та визначити чiткi пiдстави застосування таких процедур;
4) завершити з урахуванням завдань, передбачених пiдпунктом 2 цього пункту, пiдготовку та подати до 1 травня 2008 року на розгляд Верховної Ради України проект Податкового кодексу України i забезпечити його супроводження у парламентi;
5) передбачити у проектi закону про внесення змiн до Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рiк та про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України" збiльшення видаткiв для забезпечення своєчасного вiдшкодування з Державного бюджету України сум податку на додану вартiсть до обсягу, достатнього для задоволення заявок поточного року та повернення платникам залишку не вiдшкодованих з бюджету на початок 2008 року сум цього податку.
3. Державнiй податковiй адмiнiстрацiї України:
1) забезпечити завершення перевiрок визначення правомiрностi заявлених до вiдшкодування з Державного бюджету України сум податку на додану вартiсть, якi тривають понад установлений законом термiн, та здiйснення в установленому порядку заходiв щодо повернення з Державного бюджету України пiдтверджених такими перевiрками сум податку;
2) розробити заходи, спрямованi на посилення внутрiшнього контролю за додержанням законодавства посадовими особами органiв державної податкової служби, та щоквартально до 10 числа мiсяця, наступного за звiтним кварталом, iнформувати Президента України про результати їх виконання;
3) здiйснити аналiз результатiв оскарження платниками податку на додану вартiсть в адмiнiстративному i судовому порядку рiшень органiв державної податкової служби про зменшення розмiру сум податку на додану вартiсть, що пiдлягають вiдшкодуванню з Державного бюджету України, або вiдмову в їх виплатi та за результатами цього аналiзу вжити заходiв щодо пiдвищення ефективностi виконання органами державної податкової служби їх контрольних функцiй;
4) розробити систему монiторингу змiн показникiв, що всебiчно характеризують ситуацiю з вiдшкодуванням з Державного бюджету України сум податку на додану вартiсть (обсяги та детальна структура сум податку на додану вартiсть, заявлених до вiдшкодування з Державного бюджету України, сум, щодо яких вiдмовлено у вiдшкодуваннi з Державного бюджету України, сум, що вiдшкодовано, не вiдшкодовано, в тому числi пiдтвердженi перевiрками, перевiряються понад установленi законом строки, сум, щодо яких здiйснюється адмiнiстративне оскарження, судовий розгляд, тощо), здiйснювати аналiз таких показникiв по кожному регiону та щомiсячне їх оприлюднення;
5) надавати щоденно Президентовi України iнформацiю про стан справ з надходженням до бюджетiв усiх рiвнiв сум податкiв, зборiв (обов'язкових платежiв), а також вiдшкодуванням з Державного бюджету України сум податку на додану вартiсть;
6) iнформувати громадськiсть щонайменше один раз на мiсяць з використанням одного з каналiв загальнонацiонального мовлення про стан справ з надходженням до бюджетiв усiх рiвнiв сум податкiв, зборiв (обов'язкових платежiв), вiдшкодуванням з Державного бюджету України сум податку на додану вартiсть, факти порушення податкового законодавства, якi призвели до значних втрат державного бюджету.
4. Генеральному прокуроровi України у мiсячний строк:
1) провести перевiрки додержання вимог законодавства щодо термiнiв проведення органами державної податкової служби перевiрок платникiв податку на додану вартiсть для визначення достовiрностi нарахування сум податку на додану вартiсть, що пiдлягають вiдшкодуванню з Державного бюджету України, а також термiнiв здiйснення такого вiдшкодування;
2) провести разом з Мiнiстерством внутрiшнiх справ України, Службою безпеки України та Державною податковою адмiнiстрацiєю України перевiрки законностi порушення та закриття у 2006-2007 роках кримiнальних справ, пов'язаних з незаконним вiдшкодуванням з Державного бюджету України сум податку на додану вартiсть.
5. Службi безпеки України проаналiзувати у мiсячний строк причини iснування регiональних диспропорцiй у вiдшкодуваннi з Державного бюджету України сум податку на додану вартiсть та у разi необхiдностi за результатами цього аналiзу вжити в установленому порядку необхiдних заходiв реагування.
6. У рiшеннi Ради нацiональної безпеки i оборони України вiд 15 грудня 2006 року "Про заходи щодо попередження i нейтралiзацiї загроз нацiональнiй безпецi, пов'язаних iз нестабiльнiстю правового регулювання вiдносин у сферi адмiнiстрування податку на додану вартiсть", уведеному в дiю Указом Президента України вiд 28 грудня 2006 року N 1154, пiдпункти 1 i 2 пункту 3, пункти 4, 7 виключити.
Голова Ради нацiональної безпеки i оборони України | В.ЮЩЕНКО |
Секретар Ради нацiональної безпеки i оборони України | Р.БОГАТИРЬОВА |
м. Київ
1 лютого 2008 року