ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
вiд 3 жовтня 2007 року | N 559 |
---|
Про затвердження Методичних рекомендацiй щодо
органiзацiї роботи податкових органiв з
повернення в Україну валютних цiнностей та майна,
що незаконно знаходяться за її межами, та
недопущення їх вiдтоку з України
(Витяг)
З метою комплексного розв'язання проблем щодо повернення в Україну валютних цiнностей та майна, що незаконно знаходяться за її межами, та недопущення їх вiдтоку з України, удосконалення та врегулювання порядку контролю у сферi зовнiшньоекономiчних вiдносин, керуючись Законом України вiд 4 грудня 1990 року N 509-XII "Про державну податкову службу в Українi", Законом України вiд 16 квiтня 1991 року N 959-XII "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть", Законом України вiд 23 вересня 1994 року "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi", Декретом Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 19 лютого 1993 року N 15-93 "Про систему валютного регулювання i валютного контролю" та Указом Президента України вiд 18 червня 1994 року N 319/94 "Про невiдкладнi заходи щодо повернення в Україну валютних цiнностей, що незаконно знаходяться за її межами", наказую:
1. Затвердити Методичнi рекомендацiї щодо органiзацiї роботи податкових органiв з повернення в Україну валютних цiнностей та майна, що незаконно знаходяться за її межами, та недопущення їх вiдтоку з України (далi - Методичнi рекомендацiї), що додаються.
<...>
3. Визнати таким, що втратив чиннiсть, наказ Державної податкової адмiнiстрацiї України вiд 02.02.99 р. N 62 "Про затвердження Програми по поверненню в Україну валютних цiнностей та майна, що незаконно знаходяться за її межами", зi змiнами та доповненнями.
<...>
Голова | А. Брезвiн |
ЗАТВЕРДЖЕНО наказом ДПА України вiд 3 жовтня 2007 р. N 559 |
МЕТОДИЧНI РЕКОМЕНДАЦIЇ
щодо органiзацiї роботи податкових органiв з
повернення в Україну валютних цiнностей та майна,
що незаконно знаходяться за її межами, та
недопущення їх вiдтоку з України
1. З метою налагодження постiйно дiючого контролю за дiяльнiстю суб'єктiв ЗЕД, рухом валютних потокiв та забезпеченням оперативного реагування на виявленi факти порушень органи державної податкової служби повиннi проводити постiйний аналiз iнформацiї, отриманої вiд:
регiональних митниць;
правоохоронних органiв;
пiдроздiлiв податкової мiлiцiї;
iнших органiв виконавчої влади;
уповноважених банкiв;
резидентiв України на пiдставi щоквартального декларування наявностi належних їм валютних цiнностей, якi знаходяться за межами України, згiдно з Указом Президента України вiд 18 червня 1994 року N 319/94 "Про невiдкладнi заходи щодо повернення в Україну валютних цiнностей, що незаконно знаходяться за її межами".
2. При отриманнi iнформацiйних даних, що свiдчать про порушення суб'єктами ЗЕД валютного законодавства, дотримуючись вимог Закону України вiд 4 грудня 1990 року N 509-XII "Про державну податкову службу в Українi", зi змiнами та доповненнями, здiйснювати перевiрки, крiм випадкiв, коли суб'єкт ЗЕД включений до плану-графiка перевiрок суб'єктiв господарювання.
3. Попереднiй вiдбiр платникiв податкiв для проведення планових виїзних перевiрок здiйснювати з дотриманням вимог чинного законодавства.
4. У випадку встановлення фактiв недотримання суб'єктами ЗЕД вимог валютного законодавства (порушення порядку та термiнiв розрахункiв валютними цiнностями, порядку та строкiв декларування суб'єктами ЗЕД наявностi валютних цiнностей, що знаходяться за межами України, розмiщення валютних цiнностей та майна за межами України без лiцензiї Нацiонального банку України чи Мiнiстерства економiки України, порядку отримання кредитiв в iноземнiй валютi тощо) органи державної податкової служби повиннi вжити до порушникiв валютного законодавства вiдповiдних заходiв:
4.1. Застосувати мiри вiдповiдальностi (пеня за порушення термiнiв розрахункiв, штрафи), передбаченi валютним законодавством.
4.2. У разi виявлення документальною перевiркою взаємовiдносин платника податку з суб'єктами, якi мають ознаки фiктивного пiдприємництва, необхiдно у 5-денний термiн вiд дня встановлення факту взаємовiдносин з такими суб'єктами повiдомити про це пiдроздiли податкової мiлiцiї для проведення оперативно-розшукових заходiв.
4.3. У випадку якщо за наслiдками перевiрки резидентiв України виявленi порушення вимог податкового, валютного та iншого законодавства, за якими сума завданої державi шкоди є достатньою для притягнення до кримiнальної вiдповiдальностi, необхiдно у 10-денний термiн пiсля прийняття податкового повiдомлення-рiшення письмово повiдомити про це пiдроздiл податкової мiлiцiї i передати матерiали перевiрки для прийняття рiшення згiдно зi статтею 97 Кримiнально-процесуального кодексу України.
4.4. У разi виявлення у суб'єкта ЗЕД простроченої зовнiшньоекономiчної заборгованостi протягом 30 днiв вiд дати складання акта документальної перевiрки подати до ДПА України пропозицiю для подальшого направлення до Мiнiстерства економiки України матерiалiв щодо порушення суб'єктом ЗЕД чинного законодавства для застосування спецiальних санкцiй до цього суб'єкта та до iноземного партнера цього суб'єкта згiдно зi статтею 37 Закону України вiд 16 квiтня 1991 року N 959-XII "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть", зi змiнами та доповненнями, а у разi незастосування Мiнiстерством економiки України санкцiй направляти пропозицiї повторно.
5. За наявностi у суб'єкта ЗЕД простроченої дебiторської заборгованостi перевiряти вжитi ним заходи з її погашення:
подання позову до суду, до Мiжнародного комерцiйного арбiтражного суду чи до Морської арбiтражної комiсiї при Торгово-промисловiй палатi України про стягнення з нерезидента заборгованостi;
звернення до торговельно-економiчних мiсiй у складi посольств України за кордоном з проханням у сприяннi поверненню валютних цiнностей на територiю України;
направлення документiв до Мiнiстерства юстицiї України для подальшого виконання рiшення суду та зобов'язання iноземної сторони щодо належного забезпечення судового рiшення;
пошук iнших можливостей.
6. Забезпечити монiторинг рiшень судових органiв, винесених на користь резидентiв України, щодо стягнення заборгованостi з нерезидентiв на територiях iноземних держав.
7. За необхiдностi направляти запити до торговельно-економiчних мiсiй у складi посольств України за кордоном та компетентних органiв країн-контрагентiв з питань пiдтвердження реєстрацiї нерезидентiв, обсягiв отриманої продукцiї (робiт, послуг), проведених розрахункiв нерезидентiв з українськими суб'єктами та наявностi сум заборгованостi.
8. Систематично здiйснювати аналiз причин, що призводять до виникнення заборгованостi за розрахунками згiдно iз зовнiшньоекономiчними договорами (контрактами), вивчати шляхи та механiзми незаконного вивезення валютних цiнностей за кордон i вносити пропозицiї щодо запобiгання вiдтоку валютних цiнностей за межi України.
9. Проводити аналiз зовнiшньоекономiчних операцiй, що здiйснюються суб'єктами господарювання через офшорнi зони, з метою виявлення та припинення дiяльностi з легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом, та у разi виявлення фiрм-нерезидентiв, якi мають ознаки фiктивностi, надавати данi до бази даних "Сумнiвнi фiрми-нерезиденти".
10. Визначати перелiк суб'єктiв господарювання, посадовi особи яких знаходяться в розшуку, оголошенi банкрутами тощо та не повернули на територiю України валютнi цiнностi та майно, суми безнадiйної простроченої зовнiшньоекономiчної дебiторської заборгованостi, та передавати його до ДПА України для подальшого направлення до Мiнiстерства економiки України для iнформування нерезидентiв, дипломатичних установ та торговельних представництв країн, де зареєстрованi нерезиденти, про необхiднiсть повернення такої заборгованостi на спецiальний рахунок державного бюджету та вжиття вiдповiдних заходiв до боржникiв.
11. У разi встановлення випадкiв недотримання суб'єктом господарювання України умов лiцензiї на розмiщення валютних цiнностей та майна за межами України надавати матерiали до ДПА України для подальшого звернення до органу, який її видав, з метою анулювання такої iндивiдуальної лiцензiї.
12. У разi встановлення фактiв незаконного знаходження валютних та/або майнових цiнностей за межами України податковим органам здiйснити всi заходи з повернення їх власниками цих цiнностей на територiю України в законодавчо встановленi термiни.
13. З метою оподаткування та повернення доходiв (дивiдендiв, процентiв тощо) вiд здiйснених iнвестицiй за межi України суб'єктами господарювання необхiдно здiйснювати аналiз їх ефективностi щодо отримання доходiв (дивiдендiв, процентiв тощо), а у разi неотримання доходiв вiд здiйснення iнвестицiйної дiяльностi здiйснювати аналiз причин їх неотримання.
14. Отримувати вiд резидентiв, якi є засновниками iноземного (спiльного) пiдприємства за кордоном, незалежно вiд наявностi доходiв (дивiдендiв) вiд iнвестицiйної дiяльностi за межами України, легалiзованi та перекладенi українською мовою (з нотарiальним засвiдченням) копiї таких документiв:
рiшення засновникiв iноземного (спiльного) пiдприємства за кордоном про розподiл прибуткiв (дивiдендiв);
довiдки податкової служби країни, де отримано доходи (дивiденди) в iноземнiй валютi, про суму сплачених податкiв та iнших зборiв, передбачених законодавством цiєї країни.
15. Визначати економiчну доцiльнiсть (недоцiльнiсть) збереження iнвестицiй за межами України, якi є неефективними. У випадку недоцiльностi збереження iнвестицiй за межами України звернутись до ДПА України для подальшого звернення до органу, який її видав, з пропозицiєю переглянути умови iндивiдуальної лiцензiї, наданої суб'єкту господарювання.
16. У випадку невикористання здiйснених резидентом України iнвестицiй за межами України подавати пропозицiї до Мiнiстерства економiки України для застосування спецiальних санкцiй до резидента України згiдно зi статтею 37 Закону України вiд 16 квiтня 1991 року N 959-XII "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть", зi змiнами та доповненнями.
17. Постiйно здiйснювати пошук заходiв впливу на суб'єктiв господарювання у разi неповернення ними в Україну доходiв (дивiдендiв, процентiв тощо) вiд здiйснених за межi України iнвестицiй та вносити пропозицiї до ДПА України.
Директор Департаменту контролю за фiнансовими установами та операцiями у сферi ЗЕД | Т. Сисоєв |