ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦIЙНЕ ПОДАННЯ
вiд 28 травня 2008 року
З мотивiв невiдповiдностi Конституцiї України Указом Президента України вiд 28 травня 2008 року N 481 "Про зупинення дiї постанов Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 березня 2008 року N 189, вiд 19 березня 2008 року N 229 та вiд 23 квiтня 2008 року N 488" згiдно з пунктом 15 частини першої статтi 106 Конституцiї України зупинено дiю постанов Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 березня 2008 року N 189 "Про затвердження обсягiв квот на олiю соняшникову та насiння соняшнику, експорт яких пiдлягає лiцензуванню до 1 липня 2008 р., та порядку видачi лiцензiй", вiд 19 березня 2008 року N 229 "Про внесення змiн до пункту 5 Порядку видачi лiцензiй на експорт олiї соняшникової та насiння соняшнику i розподiлу квот" та вiд 23 квiтня 2008 року N 488 "Про продовження дiї постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 березня 2008 р. N 189".
У зв'язку з цим та вiдповiдно до пункту 15 частини першої статтi 106, статтi 150 Конституцiї України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституцiйний Суд України" звертаюсь до Конституцiйного Суду України для вирiшення питання про конституцiйнiсть постанов Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 березня 2008 року N 189 "Про затвердження обсягiв квот на олiю соняшникову та насiння соняшнику, експорт яких пiдлягає лiцензуванню до 1 липня 2008 р., та порядку видачi лiцензiй" та вiд 19 березня 2008 року N 229 "Про внесення змiн до пункту 5 Порядку видачi лiцензiй на експорт олiї соняшникової та насiння соняшнику i розподiлу квот", опублiкованих у газетi "Урядовий кур'єр" вiдповiдно N 53 вiд 21 березня 2008 року та N 60 вiд 28 березня 2008 року, та постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 23 квiтня 2008 року N 488 "Про продовження дiї постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 березня 2008 р. N 189", на даний час не опублiкованої.
Постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 березня 2008 року N 189 затверджено обсяги квот на олiю соняшникову та насiння соняшнику, експорт яких пiдлягає лiцензуванню до 1 липня 2008 року, а також Порядок видачi лiцензiй на експорт олiї соняшникової та насiння соняшнику i розподiлу квот, до якого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 19 березня 2008 року N 229 було внесено вiдповiднi змiни. Постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 23 квiтня 2008 року N 488 дiю постанови N 189 у частинi лiцензування експорту олiї та насiння соняшнику продовжено до 1 вересня 2008 року (тобто, до кiнця маркетингового року).
Зазначенi постанови видано Кабiнетом Мiнiстрiв України всупереч низцi норм Конституцiї України.
Вiдповiдно до Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" лiцензування експорту товарiв запроваджується в Українi в разi, зокрема, значного порушення рiвноваги щодо певних товарiв на внутрiшньому ринку, що мають вагоме значення для життєдiяльностi в Українi, особливо сiльськогосподарської продукцiї (стаття 16).
Постановою вiд 12 березня 2008 року N 189 (з урахуванням наступних змiн) затверджено обсяг квоти на олiю соняшникову, експорт якої пiдлягає лiцензуванню до 1 вересня 2008 року, в розмiрi 300 тис. тонн. Таке рiшення не враховує ринкову ситуацiю в Українi, оскiльки, як свiдчить баланс попиту та пропозицiї олiї соняшникової, на даний час на внутрiшньому ринку є надлишок олiї. Так, за даними Мiнiстерства аграрної полiтики України та експертiв, наявнi ресурси олiї в Українi до кiнця маркетингового року становлять близько 750 тис. тонн. Щомiсячна потреба в олiї в Українi - близько 40 тис. тонн, тому до кiнця маркетингового року для задоволення попиту внутрiшнього ринку потрiбно 160 тис. тонн олiї соняшникової. Для створення ж перехiдних залишкiв необхiдно 40 - 80 тис. тонн олiї. Таким чином, Україна може експортувати до кiнця маркетингового року (до 31 серпня 2008 року) близько 500 тис. тонн олiї.
Вiдтак, постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 березня 2008 року N 189 (з наступними змiнами, внесеними зазначеними вище постановами) не вiдповiдає зазначеному положенню Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть", створює умови для стримування експорту олiї з України, недоотримання сiльськогосподарськими товаровиробниками прибутку вiд їх реалiзацiї, негативно вплине на оновлення виробничих фондiв в агропромисловому комплексi, що знаходяться у незадовiльному станi.
Ураховуючи, що Законом України "Про основи нацiональної безпеки України" критичний стан основних виробничих фондiв у агропромисловому комплексi визначено серед основних реальних та потенцiйних загроз нацiональнiй безпецi України в економiчнiй сферi (стаття 7), постанови Кабiнету Мiнiстрiв України, про якi йдеться, не вiдповiдають статтi 17 Конституцiї України, за якою забезпечення економiчної безпеки є однiєю з найважливiших функцiй держави.
Зазначенi постанови Кабiнету Мiнiстрiв України суперечать також мiжнародним зобов'язанням України щодо скасування необгрунтованих експортних обмежень з моменту вступу України до СОТ, узятим Україною за Протоколом про вступ України до Свiтової органiзацiї торгiвлi, що ратифiкований Законом України вiд 10 квiтня 2008 року N 250-VI. Оскiльки принцип сумлiнного виконання мiжнародних зобов'язань є одним iз загальновизнаних принципiв мiжнародного права, постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 березня 2008 року N 189, вiд 19 березня 2008 року N 229 та вiд 23 квiтня 2008 року N 488 не вiдповiдають статтi 18 Конституцiї України, якою проголошено, що зовнiшньополiтична дiяльнiсть України ґрунтується на загальновизнаних принципах i нормах мiжнародного права.
Слiд також наголосити, що встановлення необґрунтованих обмежень експорту олiї соняшникової фактично обмежує права суб'єктiв господарювання на належний їм товар, чим порушуються основоположне право власникiв щодо розпорядження своєю власнiстю, право кожного на пiдприємницьку дiяльнiсть, яка не заборонена законом, закрiпленi частиною першою статтi 41 та частиною першою статтi 42 Конституцiї України, не вiдповiдає положенням Основного Закону держави про забезпечення захисту державою прав усiх суб'єктiв права власностi i господарювання, непорушнiсть права власностi, невтручання держави у здiйснення власником права власностi (частина четверта статтi 13, частина четверта статтi 41).
Таким чином, видавши зазначенi постанови, Кабiнет Мiнiстрiв України дiяв усупереч i вимогам частини другої статтi 8 Конституцiї України, згiдно з якими нормативно-правовi акти мають прийматися на основi Конституцiї України i вiдповiдати їй, частини другої статтi 6 та частини другої статтi 19 Основного Закону держави, за якими органи державної влади зобов'язанi дiяти лише в межах повноважень та у спосiб, що передбаченi Конституцiєю та законами України.
Ураховуючи викладене, прошу Конституцiйний Суд України розглянути питання щодо конституцiйностi постанов Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 березня 2008 року N 189 "Про затвердження обсягiв квот на олiю соняшникову та насiння соняшнику, експорт яких пiдлягає лiцензуванню до 1 липня 2008 р., та порядку видачi лiцензiй", вiд 19 березня 2008 року N 229 "Про внесення змiн до пункту 5 Порядку видачi лiцензiй на експорт олiї соняшникової та насiння соняшнику i розподiлу квот" та вiд 23 квiтня 2008 року N 488 "Про продовження дiї постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 березня 2008 р. N 189".
Брати участь у конституцiйному провадженнi за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретарiату Президента України - Представника Президента України у Конституцiйному Судi України М. Ставнiйчук.