КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Київ
вiд 16 липня 2008 р. | N 1051-р |
---|
Про схвалення Стратегiї розвитку морських портiв
України на перiод до 2015 року
Схвалити Стратегiю розвитку морських портiв України на перiод до 2015 року, що додається.
Прем'єр-мiнiстр України | Ю. ТИМОШЕНКО |
Iнд. 21
СХВАЛЕНО розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16 липня 2008 р. N 1051-р |
СТРАТЕГIЯ
розвитку морських портiв України на перiод до 2015
року
Загальна частина
Ефективне функцiонування морського транспорту є необхiдною умовою становлення України як морської держави, сталого розвитку її транспортного комплексу та економiки в цiлому.
Географiчне розташування України сприяє розвитковi її транспортного потенцiалу, iнтеграцiї у свiтову транспортну систему, насамперед як держави, що має можливiсть забезпечити транзитне перевезення вантажiв через центр Європи найкоротшим шляхом.
Морськi торговельнi порти є складовою частиною транспортної i виробничої iнфраструктури держави з огляду на їх розташування на напрямках мiжнародних транспортних коридорiв. Вiд ефективностi функцiонування портiв, рiвня їх технологiчного та технiчного оснащення, вiдповiдностi системи управлiння та розвитку iнфраструктури сучасним мiжнародним вимогам залежить конкурентоспроможнiсть українського транспортного комплексу на свiтовому ринку.
Морськi торговельнi порти як суб'єкти мiжнародних взаємовiдносин вiдiграють провiдну роль у забезпеченнi безпеки судноплавства в територiальному морi та внутрiшнiх водах України.
Термiни, що вживаються у цiй Стратегiї, мають таке значення:
акваторiя порту - вiдведена у постiйне користування державнiй адмiнiстрацiї порту частина водного об'єкта (об'єктiв), обмежена природними, штучними або умовними кордонами i призначена у своїй судноплавнiй частинi для забезпечення безпечного пiдходу, маневрування, стоянки та вiдходу суден;
державна адмiнiстрацiя порту - державне комерцiйне пiдприємство, що має вiдведену в установленому порядку територiю та акваторiю морського порту;
iнфраструктура порту - спецiалiзований майновий комплекс, а також складськi примiщення i майданчики, навантажувально-розвантажувальнi механiзми та iнше майно;
морська адмiнiстрацiя порту - державна некомерцiйна органiзацiя, що виконує вiдповiдно до законодавства функцiї державного портового нагляду за безпекою судноплавства в акваторiї морського порту, територiї морських порту та термiнала, пiдхiдних каналах i фарватерах та iншi функцiї;
морський порт - належним чином облаштований транспортний комплекс, розташований на вiдведених в установленому порядку державнiй адмiнiстрацiї порту територiї та акваторiї iз встановленими межами i призначений для обслуговування суден, пасажирiв i вантажiв, проведення навантажувально-розвантажувальних робiт, надання транспортно-експедиторських, спецiалiзованих та iнших послуг, а також забезпечення безпечного судноплавства та стоянки суден;
морський термiнал - виробничо-перевантажувальний комплекс, який розташований на територiї морського порту або за її межами, але на територiї, що прилягає до акваторiї порту, i включає iнженернi споруди, пiдйомно-транспортне та iнше устатковання, необхiдне для забезпечення безпечної стоянки, навантаження-розвантаження суден i обслуговування пасажирiв;
портовий оператор - суб'єкт господарювання, який на договiрних засадах проводить на територiї i в акваторiї морського порту або на територiї морського термiнала навантажувально-розвантажувальнi роботи, забезпечує зберiгання вантажу, обслуговування суден та пасажирiв, здiйснює операцiї з вантажами, а також провадить iншi пов'язанi з цим види дiяльностi;
спецiалiзованi послуги - послуги, що надаються в морському порту або на територiї морського термiнала i мають пов'язанi з органiзацiєю судноплавства особливостi;
спецiалiзований майновий комплекс - сукупнiсть державного майна, яке не пiдлягає приватизацiї i призначене для забезпечення надання послуг у морському порту. До складу зазначеного комплексу входять пiдхiднi канали, причали, причальнi споруди i пiрси усiх категорiй незалежно вiд призначення, огороджувальнi та захиснi гiдротехнiчнi споруди, пасажирськi вокзали, навiгацiйне обладнання, портовi системи сигналiзацiї, енерговодопостачання i водовiдведення, портовий флот, автомобiльнi дороги, залiзничнi колiї, технологiчнi проїзди та iншi iнженернi засоби;
територiя порту - сукупнiсть земельних дiлянок, вiдведених у постiйне користування державнiй адмiнiстрацiї порту для провадження портової дiяльностi, зокрема штучно створенi дiлянки (намитi, насипанi, створенi iз застосуванням iнших гiдротехнiчних технологiй), зайнятi акваторiєю порту дiлянки земель водного фонду.
Термiн "морський торговельний порт" вживається у цiй Стратегiї в значеннi, наведеному у Кодексi торговельного мореплавства України.
Мета та завдання Стратегiї
Метою Стратегiї є створення умов для досягнення у найближчiй перспективi морськими портами України рiвня розвитку, необхiдного для забезпечення їх функцiонування як повноправних суб'єктiв мiжнародної транспортної системи, а також задоволення потреб економiки України у транспортному сервiсi.
Завданнями Стратегiї є:
забезпечення випереджального розвитку економiки в галузi торговельного мореплавства;
пiдвищення рiвня забезпечення безпеки судноплавства та ефективностi охорони довкiлля;
забезпечення участi суб'єктiв господарювання усiх форм власностi у портовiй дiяльностi на принципах добросовiсної конкуренцiї;
пiдвищення ефективностi використання транзитного потенцiалу держави;
прискорення iнтеграцiї транспортної системи України до свiтової та європейської транспортних систем;
залучення мiжнародних трейдерiв, спроможних здiйснити iнвестування у проекти модернiзацiї та розвитку нової iнфраструктури морських портiв, що мають розвинуту логiстичну мережу.
Визначення основних проблем
Основною проблемою функцiонування морських торговельних портiв є невiдповiднiсть рiвня ефективностi управлiння їх дiяльнiстю сучасним мiжнародним вимогам, попиту на портовi послуги.
Удосконалення iнфраструктури морських перевезень, незважаючи на збiльшення обсягу вантажопотокiв, здiйснюється повiльно; iснує значна диспропорцiя в розвитку окремих торговельних портiв, вiдсутнi умови для забезпечення випереджального розвитку i використання в повному обсязi їх потенцiалу.
Рiвень проведення робiт з оновлення основних фондiв морських торговельних портiв за рахунок як власних, так i залучених коштiв, незадовiльний. Технiчнi характеристики портiв (глибина пiдхiдних каналiв та акваторiй, технiчний стан причалiв, навантажувально-розвантажувальних механiзмiв, систем автоматизацiї i комп'ютеризацiї) вiдповiдають рiвню розвитку галузi торговельного мореплавства у 90-тi роки минулого сторiччя.
Строк експлуатацiї бiльшостi портальних кранiв у середньому перевищує нормативний у 2,5 раза. Наявний дефiцит допомiжного портового флоту, призначеного для забезпечення безпечного судноплавства, - криголамного, буксирного, природоохоронного.
Стан шляхiв сполучення, що використовуються для доставки вантажiв до (з) морських портiв, припортових станцiй, дорожньої iнфраструктури, майданчикiв для накопичення i сортування контейнерiв та iнших вантажiв у цiлому не вiдповiдає сучасним вимогам транспортної логiстики.
Державна система забезпечення безпеки судноплавства, належний стан якої є визначальною умовою конкурентоспроможностi українських морських торговельних портiв на свiтовому ринку, не повною мiрою вiдповiдає вимогам мiжнародних стандартiв, зокрема стосовно виконання мiжнародних зобов'язань України у галузi торговельного мореплавства.
Система державного управлiння дiяльнiстю морських торговельних портiв залишається незмiнною протягом двадцяти рокiв. На порти, зокрема, покладено наглядовi та реєстрацiйно-дозвiльнi функцiї, що iстотно впливає на прийняття адмiнiстрацiями таких портiв рiшень стосовно iнших суб'єктiв господарювання.
Структура управлiння дiяльнiстю морських торговельних портiв внаслiдок невiдповiдностi вимогам економiчної конкуренцiї створює правовi та органiзацiйнi перешкоди для її розвитку. Крiм того, потребує удосконалення нормативно-правова база, що регламентує дiяльнiсть портових операторiв, насамперед у частинi розроблення порядку створення та функцiонування морських термiналiв.
У Кодексi торговельного мореплавства України не визначенi, зокрема, такi поняття, як "морський термiнал", "портова дiяльнiсть", "портовий оператор", "iнфраструктура порту", "спецiалiзований майновий комплекс", "спецiалiзованi послуги", що перешкоджає проведенню ринкових перетворень у галузi торговельного мореплавства, морського i рiчкового транспорту в цiлому.
Аналiз причин виникнення проблем та обґрунтування шляхiв їх розв'язання
Укрморрiчфлот на сьогоднi не має можливостi забезпечити проведення на належному рiвнi аналiзу макроекономiчних показникiв роботи морського i рiчкового транспорту, розроблення пропозицiй щодо її покращення. Протягом останнiх десяти рокiв чисельнiсть працiвникiв зазначеного органу зменшено вдвiчi, лiквiдовано структурнi пiдроздiли, до завдань яких належать безпосередня органiзацiя державного управлiння дiяльнiстю морських торговельних портiв, iнших пiдприємств морського транспорту, органiзацiя та контроль за виконанням мiжнародних договорiв України в галузi торговельного мореплавства.
Удосконалення державної системи забезпечення безпеки судноплавства та механiзму виконання мiжнародних зобов'язань України здiйснюється повiльно внаслiдок вiдсутностi мiжвiдомчої координацiї дiй з органiзацiї пошуку та рятування на морi, невизначеностi основних засад морської полiтики.
Дiюча система управлiння дiяльнiстю морського торговельного порту не вiдповiдає сучасним вимогам, оскiльки на нього одночасно покладено виконання таких функцiй:
забезпечення проведення портових робiт (обслуговування суден i пасажирiв, перевантаження, складування, сортування вантажiв тощо);
утримання i рацiональне використання об'єктiв iнфраструктури порту, зокрема спецiалiзованого майнового комплексу;
забезпечення безпеки судноплавства в порту i на пiдхiдних каналах;
здiйснення державного нагляду за мореплавством в порту, розслiдування аварiйних морських подiй;
реєстрацiя суден, видача посвiдчень особи моряка, суднових документiв, дипломiв тощо (реєстрацiйно-дозвiльнi функцiї).
Збереження дiючої системи управлiння морськими торговельними портами та державного управлiння морським транспортом у цiлому призвело до виникнення ряду системних протирiч, якi не можуть бути усунутi в рамках чинного законодавства.
Основнi напрями реалiзацiї Стратегiї
Основними напрямами реалiзацiї Стратегiї є:
забезпечення супроводження у Верховнiй Радi України проекту Закону України "Про морськi порти" та розроблення нової редакцiї Кодексу торговельного мореплавства України, внесення змiн до iнших нормативно-правових актiв, спрямованих на реалiзацiю Стратегiї;
проведення структурних перетворень, спрямованих на модернiзацiю системи управлiння в галузi торговельного мореплавства;
формування iнфраструктури морських портiв та забезпечення її розвитку вiдповiдно до свiтових стандартiв;
збереження у державнiй власностi територiї та акваторiї портiв, а також спецiалiзованих майнових комплексiв;
залучення iнвестицiй у розвиток морських портiв шляхом надання портовим операторам об'єктiв iнфраструктури портiв (крiм спецiалiзованих майнових комплексiв) в оренду та концесiю або вiдчуження таких об'єктiв виключно на конкурсних засадах iз застосуванням процедури вiдкритих аукцiонiв за рiшенням Кабiнету Мiнiстрiв України;
здiйснення заходiв щодо приєднання України до деяких мiжнародних договорiв у галузi морського транспорту;
реформування основних засад функцiонування державної системи забезпечення безпеки судноплавства, систем державного управлiння морським транспортом та управлiння дiяльнiстю морських торговельних портiв.
При цьому застосовуються принципи наукової обґрунтованостi, економiчної доцiльностi, добросовiсної конкуренцiї та додержання вимог вiдповiдних мiжнародних стандартiв.
Реформування системи управлiння морськими торговельними портами передбачає створення на їх базi державних i морських адмiнiстрацiй портiв з вiднесенням зазначених адмiнiстрацiй до сфери управлiння Мiнтрансзв'язку для забезпечення запобiгання дублюванню дозвiльних i контрольних функцiй, зменшення їх кiлькостi.
На державнi адмiнiстрацiї портiв передбачається покласти такi функцiї:
управлiння спецiалiзованим майновим комплексом та iншими об'єктами iнфраструктури порту, що перебувають у державнiй власностi;
забезпечення використання акваторiї, у тому числi тiєї, що прилягає до причалiв морського термiнала та територiї порту, за цiльовим призначенням;
забезпечення безпеки судноплавства в акваторiї порту та охорони суден i портових засобiв;
справляння портових зборiв (крiм маякового i адмiнiстративного) на утримання спецiалiзованого майнового комплексу та забезпечення безпеки судноплавства;
видання зводу звичаїв порту.
На морськi адмiнiстрацiї портiв передбачається покласти такi функцiї:
здiйснення державного нагляду за судноплавством, лоцманським проведенням, станом морських шляхiв, безпечною експлуатацiєю спецiалiзованого майнового комплексу, безпечним плаванням i стоянкою суден у морському порту, на пiдхiдних каналах та у фарватерах;
проведення реєстрацiї морських суден;
видача посвiдчень особи моряка, суднових та iнших передбачених законодавством документiв;
розслiдування аварiйних морських подiй;
справляння адмiнiстративного портового збору;
видання у межах своїх повноважень обов'язкових постанов, що регулюють питання дiяльностi порту.
Крiм того, до завдань реформування системи управлiння морськими торговельними портами належить:
удосконалення порядку провадження портовими операторами дiяльностi в порту або на територiї морського термiнала;
запровадження механiзму ефективного використання портовими операторами об'єктiв iнфраструктури порту, залучення iнвестицiй для її розвитку;
визначення на законодавчому рiвнi особливих умов розвитку i функцiонування розташованих на напрямках мiжнародних транспортних коридорiв морських портiв, що мають стратегiчне значення для держави;
запровадження економiчно обґрунтованих ставок портових зборiв, ставок i тарифiв на послуги, що надаються у портах, вiдповiдно до нових умов органiзацiї дiяльностi, розмiру ставок i тарифiв в iноземних морських портах;
удосконалення порядку проведення митних, екологiчно-санiтарних та iнших контрольних процедур у портах, приведення режиму роботи пунктiв пропуску через державний кордон у вiдповiднiсть з вимогами мiжнародних стандартiв;
пiдвищення ефективностi реалiзацiї кадрової полiтики, зокрема у частинi визначення квалiфiкацiйних вимог до працiвникiв морського транспорту.
У результатi реалiзацiї цiєї Стратегiї управлiння портовою дiяльнiстю та державною системою забезпечення безпеки судноплавства здiйснюватимуть:
Мiнтрансзв'язку;
державна адмiнiстрацiя морського i рiчкового транспорту;
державнi адмiнiстрацiї портiв (на чолi з начальниками портiв);
морськi адмiнiстрацiї портiв (на чолi з капiтанами портiв);
державне пiдприємство, що здiйснює органiзацiйне та iнформацiйно-аналiтичне забезпечення управлiння морським i рiчковим транспортом;
державнi пiдприємства, установи та органiзацiї, що забезпечують функцiонування державної системи забезпечення безпеки судноплавства;
державнi морська лоцманська служба та служба утримання судноплавних шляхiв;
державна морська аварiйно-рятувальна служба;
державна навiгацiйно-гiдрографiчна служба;
органiзацiї, що виконують реєстрацiйно-дозвiльнi функцiї на морському транспортi.
Державну адмiнiстрацiю морського i рiчкового транспорту в складi Мiнтрансзв'язку планується утворити на базi Укрморрiчфлоту. Структура i чисельнiсть працiвникiв зазначеного органу повиннi забезпечувати виконання функцiй державного управлiння в галузi морського i рiчкового транспорту, органiзацiю роботи державної системи забезпечення безпеки судноплавства, виконання зобов'язань за мiжнародними договорами в галузi торговельного мореплавства. Функцiї морської адмiнiстрацiї, якi виконує Мiнтрансзв'язку, планується покласти на державну адмiнiстрацiю морського i рiчкового транспорту.
Державне пiдприємство, що здiйснює iнформацiйно-аналiтичне та органiзацiйне забезпечення управлiння морським i рiчковим транспортом, утворюється для виконання таких завдань:
проведення постiйного монiторингу дiяльностi в морських портах, пов'язаної iз здiйсненням експортно-iмпортних операцiй та мiжнародним транзитним перевезенням вантажiв;
налагодження взаємодiї адмiнiстрацiй портiв з пiдприємствами залiзничного i автомобiльного транспорту, розроблення механiзму оптимального розподiлу традицiйних та залучення нових вантажопотокiв;
розроблення i коригування генерального плану розвитку портiв, виконання iнших завдань iнформацiйно-аналiтичного та органiзацiйного характеру, пов'язаних з органiзацiєю дiяльностi у морських портах.
Фiнансування системи управлiння портовою дiяльнiстю та державної системи забезпечення безпеки судноплавства
Органiзацiї, що належать до системи управлiння портовою дiяльнiстю та державної системи забезпечення безпеки судноплавства, фiнансуються за рахунок:
державна адмiнiстрацiя морського i рiчкового транспорту - частини коштiв, що надiйшли до спецiального фонду державного бюджету в результатi сплати адмiнiстративного портового збору;
морськi адмiнiстрацiї портiв - частини коштiв, що надiйшли до спецiального фонду державного бюджету в результатi сплати адмiнiстративного портового збору, внесення плати за виконання реєстрацiйно-дозвiльних функцiй, та iнших передбачених законодавством надходжень;
державнi адмiнiстрацiї портiв - коштiв, що надiйшли в результатi сплати цiльових портових зборiв (крiм адмiнiстративного i маякового), канального збору, оплати послуг, пов'язаних з експлуатацiєю спецiалiзованого майнового комплексу, надходжень вiд портових операторiв за використання об'єктiв iнфраструктури портiв;
державне пiдприємство, що здiйснює органiзацiйне та iнформацiйно-аналiтичне забезпечення управлiння морським i рiчковим транспортом, - коштiв, що надiйшли в результатi оплати виконаних ним робiт, а також iнших не заборонених законодавством надходжень;
державна морська лоцманська служба та служба утримання судноплавних шляхiв - коштiв, що надiйшли в результатi оплати лоцманських послуг та сплати канального збору;
державна морська аварiйно-рятувальна служба - власних коштiв, коштiв спецiального фонду державного бюджету, державних i морських адмiнiстрацiй портiв;
державна навiгацiйно-гiдрографiчна служба - коштiв, що надiйшли в результатi сплати маякового портового збору;
органiзацiї, якi виконують реєстрацiйно-дозвiльнi функцiї на морському транспортi, - коштiв, що надiйшли за надання ними послуг вiдповiдно до законодавства.
Результати реалiзацiї Стратегiї
У результатi реалiзацiї Стратегiї очiкується:
збiльшення обсягу:
- щорiчних надходжень вiд сплати суднових портових зборiв;
- доходiв суб'єктiв господарювання вiд переробки додаткової кiлькостi вантажiв, що перевозяться пiдприємствами морського, залiзничного та автомобiльного транспорту;
- надходжень до державного бюджету вiд сплати податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв);
забезпечення сталого розвитку морського транспорту, пiдвищення ефективностi реалiзацiї транспортної полiтики;
пiдвищення конкурентоспроможностi вiтчизняного морського транспорту на мiжнародному ринку;
активiзацiя процедури залучення недержавних iнвестицiй, створення конкурентного середовища в морських портах;
забезпечення рацiонального використання коштiв, що надходять вiд використання об'єктiв iнфраструктури порту, та коштiв державного бюджету;
приведення у вiдповiднiсть з вимогами мiжнародних стандартiв:
- державних систем управлiння морським транспортом та забезпечення безпеки судноплавства;
- системи управлiння дiяльнiстю морських торговельних портiв;
створення умов для випереджального розвитку морських портiв i портових операторiв, оновлення iнфраструктури порту;
удосконалення законодавчої бази в галузi морського транспорту;
збiльшення обсягу транзитних вантажопотокiв.
Фiнансування реалiзацiї Стратегiї
Фiнансування реалiзацiї Стратегiї передбачається за рахунок:
коштiв державних пiдприємств - в частинi розроблення Генерального плану розвитку портiв i планiв (програм) розвитку портiв, а також розвитку спецiалiзованих майнових комплексiв;
коштiв державних пiдприємств i державного бюджету - в частинi реформування та розвитку державної системи забезпечення безпеки судноплавства, нацiональної системи пошуку i рятування на морi;
iнших джерел фiнансування - в частинi виконання програм розвитку iнфраструктури портiв.