НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент з питань запобiгання використанню
банкiвської системи для легалiзацiї кримiнальних
доходiв та фiнансування тероризму
вiд 06.01.2009 р. | N 48-012/20-105 |
---|
Територiальним управлiнням
Нацiонального банку України Банкам України Асоцiацiї українських банкiв Українському кредитно-банкiвському союзу |
Нацiональний банк України,
використовуючи закрiплене в пунктi 1 статтi
66 Закону України "Про банки i банкiвську
дiяльнiсть" (далi - Закон про банки) право
адмiнiстративного регулювання, вважає за
необхiдне висловити наступнi рекомендацiї банкам,
щодо ризикiв використання банкiв з метою
вiдмивання коштiв та запобiжних заходiв, якi
необхiдно застосовувати з метою мiнiмiзацiї таких
ризикiв.
Пiд час здiйснення Нацiональним банком України iнспекцiйних перевiрок банкiв був виявлений ряд схем проведення фiнансових операцiй, метою яких, на нашу думку, може бути: ухилення вiд сплати податкiв; легалiзацiя доходiв, одержаних злочинним шляхом; уникнення процедур обов'язкового фiнансового монiторингу. Зокрема, вiдкриття в банку поточного рахунку юридичною особою, перiод дiяльностi якої перевищує три мiсяцi з дня її реєстрацiї, але, яка змiнила власникiв за декiлька мiсяцiв до вiдкриття рахунку; пiсля вiдкриття рахунку юридична особа здiйснює першу фiнансову операцiю на суму меншу 80000 гривень, а всi наступнi фiнансовi операцiї проводяться на суми, що значно перевищують 80000 гривень; через один - пiвтора мiсяцi юридична особа закриває поточний рахунок.
При цьому, протягом вказаного перiоду за рахунком юридичної особи здiйснювались фiнансовi операцiї, пов'язанi з виконанням зовнiшньоекономiчних контрактiв про поставку товарiв без їх ввезення на митну територiю України.
Нацiональний банк України листом вiд 30.07.2008 N 48-011/1084-10458 звернув увагу банкiв на те, що фiнансовi операцiї, якi здiйснюються на виконання зовнiшньоекономiчних контрактiв про поставку товарiв без їх ввезення на митну територiю України, мiстять пiдвищений ризик їх використання з протиправною метою, зокрема, з метою ухилення вiд сплати податкiв, шахрайства, а також легалiзацiї доходiв, одержаних злочинним шляхом.
Водночас, за результатами вивчення матерiалiв iнспекцiйних перевiрок банкiв з питань фiнансового монiторингу Нацiональний банк України вiдзначає, що окремими банками при здiйсненнi внутрiшнього фiнансового монiторингу операцiй юридичних осiб не з'ясовується суть дiяльностi такої особи та її фiнансовий стан, не придiляється особлива увага видам дiяльностi та операцiям, якi проводить клiєнт.
Слiд зазначити, що стаття 12 Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом" (далi - Закон про запобiгання) передбачає здiйснення внутрiшнього фiнансового монiторингу фiнансової операцiї, якщо вона має заплутаний або незвичний характер, не має очевидного економiчного сенсу або очевидної законної мети, а також, у випадку виявлення неодноразового здiйснення фiнансових операцiй, характер яких дає пiдстави вважати, що метою їх здiйснення є уникнення процедур обов'язкового фiнансового монiторингу, передбачених цим Законом.
Вiдповiдно, до пункту 2.11 Положення про здiйснення банками фiнансового монiторингу, затвердженого постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 14.05.2003 N 189 (далi - Положення N 189), у разi виявлення фiнансової операцiї клiєнта, яка пiдлягає фiнансовому монiторингу, банк (фiлiя) має забезпечити, зокрема: вжиття достатнiх на думку банку (фiлiї) заходiв, спрямованих на з'ясування сутi та мети операцiї клiєнта, у тому числi шляхом витребування додаткових документiв i вiдомостей, що стосуються цiєї операцiї; вжиття в межах законодавства України iнших заходiв, якi банк вважає за доцiльнi, з метою належного виконання вимог законiв України з питань запобiгання та протидiї легалiзацiї доходiв, одержаних злочинним шляхом; за наявностi пiдстав надання Уповноваженому органу iнформацiї про цю фiнансову операцiю та про осiб, якi брали (беруть) участь в її проведеннi.
При цьому, результати додаткового вивчення операцiй клiєнта повиннi зазначатися в анкетi клiєнта (додатки 1 - 6 до Положення N 189).
Згiдно з пунктом 3.8 Положення N 189 пiд час вивчення установчих документiв юридичної особи та документiв, що пiдтверджують її державну реєстрацiю, банку слiд придiляти особливу увагу: оформленню установчих документiв (ураховуючи всi зареєстрованi змiни) та документiв, що пiдтверджують її державну реєстрацiю; видам дiяльностi та операцiям, якi проводить клiєнт; складу засновникiв юридичної особи та її пов'язаних осiб; структурi органiв управлiння юридичної особи та їх повноваженням; розмiру зареєстрованого та сплаченого статутного фонду.
При встановленнi вiдносин з юридичною особою банк має з'ясувати також суть її дiяльностi та фiнансовий стан, визначити її пов'язаних осiб, iдентифiкувати фiзичних осiб, якi є власниками iстотної участi в цiй юридичнiй особi або мають прямий чи опосередкований вплив на неї та отримують економiчну вигоду вiд її дiяльностi. Банкам рекомендується вимагати вiд клiєнта вiдомостi i документи, якi дають змогу з'ясувати його особу, суть дiяльностi, фiнансовий стан. У разi ненадання клiєнтом необхiдних вiдомостей чи документiв або умисного надання неправдивих вiдомостей про себе банк вiдмовляє клiєнту у вiдкриттi рахунку або його обслуговуваннi (пункт 3.15 Положення N 189)1.
____________
1 Зазначена норма
визначена також частиною 6 статтi 64
Закону про банки.
Додаток: схема проведення фiнансових операцiй, пов'язаних з виконанням зовнiшньоекономiчних контрактiв про поставку товарiв без їх ввезення на митну територiю України, яка може бути використана з протиправною метою, на 1 арк.
Заступник Голови | П. М. Сенищ |
Додаток 1 |
Схема проведення фiнансових операцiй, пов'язаних з виконанням зовнiшньоекономiчних контрактiв про поставку товарiв без їх ввезення на митну територiю України, яка може бути використана з протиправною метою