ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
вiд 12.01.2009 р. | N 326/7/16-1517 |
---|
Мiнiстерству фiнансiв України Державнiй службi автомобiльних дорiг України Державним податковим адмiнiстрацiям в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мм. Києвi та Севастополi |
Про розгляд листа
(Витяг)
Державна податкова адмiнiстрацiя України розглянула лист щодо спiльного питання оподаткування послуг, якi надаються Представництвом Французького акцiонерного товариства розробок та управлiння (САФЕЖ) регiональним автодорам та фiнансуються за рахунок коштiв Європейського банку реконструкцiї та розвитку шляхом перерахування коштiв безпосередньо нерезиденту, i повiдомляє.
1. Щодо оподаткування податком на прибуток пiдприємств коштiв, що надходять на рахунок iноземного представництва в Українi вiд головної компанiї для покриття витрат i виплат заробiтної плати.
Роз'яснення про порядок оподаткування податком на прибуток пiдприємств коштiв, отриманих постiйними представництвами нерезидентiв в Українi вiд iноземних компанiй, що створюють в Українi такi представництва, викладене в листах Державної податкової адмiнiстрацiї України вiд 27.06.2003 N 10205/7/15-1317 та вiд 21.04.2005 N 3335/6/12-0216 (копiї додаються).
Вiдповiдно до вказаних роз'яснень, кошти на фiнансування, отриманi iноземним представництвом вiд головної компанiї, iнтереси якої воно представляє, i яке у розумiннi пункту 1.17 статтi 1 Закону України "Про оподаткування прибутку пiдприємств" (далi - Закон про прибуток) є постiйним представництвом нерезидента в Українi та, вiдповiдно, платником податку на прибуток (пп. 2.1.4 п. 2.1 ст. 2 Закону про прибуток), що пiдлягає реєстрацiї в органах податкової служби (п. 2.5 ст. 2 Закону про прибуток), є доходом, що включається до складу валового доходу такого платника податку на прибуток вiдповiдно до пп. 4.1.6 п. 4.1 ст.4 Закону про прибуток.
Враховуючи те, що вiдповiдно до п. 13.8 ст. 13 Закону про прибуток постiйне представництво нерезидента в Українi прирiвнюється з метою оподаткування до платника податку, який здiйснює свою дiяльнiсть незалежно вiд такого нерезидента, суми прибуткiв нерезидентiв, якi здiйснюють свою дiяльнiсть на територiї України через постiйне представництво, оподатковуються у загальному порядку, тобто за ставкою 25 % до об'єкта оподаткування, визначеного за правилами, встановленими Законом для платникiв податку на прибуток.
2. Щодо оподаткування податком на додану вартiсть коштiв, що надходять на рахунок iноземного представництва в Українi вiд головної компанiї для покриття витрат i виплат заробiтної плати.
Згiдно з пунктом 3.1 статтi 3 Закону України "Про податок на додану вартiсть" (далi - Закон про ПДВ) об'єктом оподаткування податком на додану вартiсть є операцiї з поставки товарiв та послуг, мiсце надання яких знаходиться на митнiй територiї України, з ввезення товарiв (супутнiх послуг) у митному режимi iмпорту або реiмпорту (далi - iмпорту) та з вивезення товарiв (супутнiх послуг) у митному режимi експорту або реекспорту (далi - експорту).
При отриманнi платником податку послуг вiд нерезидента об'єкт оподаткування податком на додану вартiсть визначається з урахуванням вимог щодо визначення мiсця поставки, встановлених пунктом 6.5 статтi 6 Закону про ПДВ.
Згiдно iз зазначеним пунктом мiсцем поставки послуг, за винятками, визначеними у пiдпунктах "в", "д" - "е" цього пiдпункту, вважається мiсце, де особа, яка надає послугу, зареєстрована платником цього податку, а у разi, якщо така послуга надається нерезидентом - мiсце розташування його представництва, а за вiдсутностi такого - мiсце розташування резидента, який виконує агентськi (представницькi) дiї вiд iменi такого нерезидента, а за вiдсутностi такого - мiсце фактичного розташування покупця (отримувача), який у цьому випадку виступає податковим агентом такого нерезидента.
Враховуючи зазначене послуги, якi надаються нерезидентом через зареєстроване на територiї України представництво, є об'єктом оподаткування податком на додану вартiсть i оподатковуються на загальних пiдставах.
3. Щодо реєстрацiї платником податку на додану вартiсть iноземного представництва в Українi, якщо таке представництво не отримує доходи з походженням в Українi, не реалiзує продукцiю (послуги) згiдно з договорами цивiльно - правового характеру, не є iмпортером, а тiльки отримує кошти вiд материнської компанiї для покриття витрат i виплати заробiтної плати.
Пунктом 10.1 статтi 10 Закону про ПДВ визначено, що особами, вiдповiдальними за нарахування, утримання та сплату (перерахування) податку до бюджету, є платники податку, визначенi у статтi 2 цього Закону; а при наданнi послуг нерезидентом - його постiйне представництво, а при вiдсутностi такого - особа, яка отримує такi послуги, якщо мiсце надання таких послуг знаходиться на митнiй територiї України.
Вiдповiдно до пункту 1.3 статтi 1 Закону про ПДВ особа, яка згiдно з цим Законом зобов'язана здiйснювати утримання та внесення до бюджету податку, що сплачується покупцем, або особа, яка iмпортує товари на митну територiю України є платник податку.
Вiдповiдно до пiдпункту 2.3.1 пункту 2.3 статтi 2 Закону про ПДВ особа пiдлягає обов'язковiй реєстрацiї як платник податку у разi, коли загальна сума вiд здiйснення операцiй з поставки товарiв (послуг), у тому числi з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережi, що пiдлягають оподаткуванню згiдно з цим Законом, нарахована (сплачена, надана) такiй особi або в рахунок зобов'язань третiм особам, протягом останнiх дванадцяти календарних мiсяцiв сукупно перевищує 300000 гривень (без урахування податку на додану вартiсть).
Визначення термiну "особа" надано у пунктi 1.2 статтi 1 Закону про ПДВ. Зокрема, згiдно з зазначеним пунктом, особа - це, зокрема, представництво нерезидента, що не має статусу юридичної особи.
Фiнансування наданих робiт (послуг) Європейським банком реконструкцiї та розвитку шляхом перерахування коштiв безпосередньо нерезиденту, представництво якого, зареєстроване в Українi, не є пiдставою для звiльнення вiд податку на додану вартiсть наданих на територiї України послуг.
Платником податку на додану вартiсть по зазначених операцiях виступатиме представництво, яке повинно бути зареєстроване у порядку, визначеному статтею 9 Закону про ПДВ.
Вiдповiдно до пункту 4.1 статтi 4 Закону база оподаткування операцiї з поставки товарiв (послуг) визначається виходячи з їх договiрної (контрактної) вартостi, визначеної за вiльними цiнами, але не нижче за звичайнi цiни, з урахуванням акцизного збору, ввiзного мита, iнших загальнодержавних податкiв та зборiв (обов'язкових платежiв), згiдно iз законами України з питань оподаткування (за винятком податку на додану вартiсть, а також збору на обов'язкове державне пенсiйне страхування на послуги стiльникового рухомого зв'язку, що включається до цiни товарiв (послуг). До складу договiрної (контрактної) вартостi включаються будь-якi суми коштiв, вартiсть матерiальних i нематерiальних активiв, що передаються платнику податку безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу в зв'язку з компенсацiєю вартостi товарiв (послуг).
Враховуючи зазначене, при наданнi послуг нерезидентом, платником податку на додану вартiсть по яких є його представництво, базою оподаткування податком на додану вартiсть є вартiсть наданих послуг, фiнансування яких здiйснюється Європейським банком реконструкцiї та розвитку.
Таким чином, оподаткування податком на додану вартiсть послуг, якi надаються Представництвом Французького акцiонерного товариства розробок та управлiння (САФЕЖ) регiональним автодорам та фiнансуються за рахунок коштiв Європейського банку реконструкцiї та розвитку, проводиться на загальних пiдставах, i при визначеннi бази оподаткування повинна враховуватися загальна вартiсть таких послуг незалежно вiд напрямку перерахування коштiв.
Заступник Голови | С. В. Чекашкiн |