РАДА НАЦIОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ I ОБОРОНИ УКРАЇНИ
РIШЕННЯ
вiд 26 червня 2009 року
Про звiт Кабiнету Мiнiстрiв України щодо результатiв членства України в Свiтовiй органiзацiї торгiвлi
Розглянувши звiт Кабiнету Мiнiстрiв України щодо результатiв членства України в Свiтовiй органiзацiї торгiвлi, Рада нацiональної безпеки i оборони України констатує, що вступ України до Свiтової органiзацiї торгiвлi (СОТ) вiдкрив широкi можливостi для розвитку нацiональної економiки.
Набуття членства в СОТ створило позитивнi передумови для соцiально-економiчного розвитку України: полiпшення умов торгiвлi на свiтовому ринку для вiтчизняних виробникiв; розширення можливостей споживачiв щодо вибору товарiв, робiт, послуг унаслiдок посилення конкуренцiї мiж iмпортними i вiтчизняними товарами, що має сприяти пiдвищенню якостi таких товарiв та зниженню цiн на них; дальше приведення законодавства України про державну регуляторну полiтику у вiдповiднiсть iз мiжнародно визнаними нормами i правилами.
Україна отримала можливiсть застосовувати принципи i механiзми СОТ для дальшого розвитку зовнiшньої торгiвлi та збiльшення товарообiгу з державами - основними партнерами.
Позитивним наслiдком вступу до СОТ є початок переговорiв з ЄС щодо укладення Угоди про асоцiацiю мiж Україною та ЄС, зокрема, щодо створення зони вiльної торгiвлi.
Перехiд на новi принципи державної пiдтримки вiтчизняного виробника вiдповiдно до норм СОТ потребує якнайшвидших змiн у регулюваннi вiдносин у низцi галузей нацiональної економiки, зокрема в агропромисловому комплексi, фiнансовому секторi, а також освоєння дозволених та поширених у свiтовiй практицi iнструментiв державної пiдтримки, що створюють умови для розвитку довгострокових конкурентних переваг для вiтчизняних виробникiв.
Пiдвищення рiвня вiдкритостi нацiональної економiки як наслiдок членства України в СОТ зумовлює необхiднiсть зростання конкурентоспроможностi вiтчизняного виробника та полiпшення iнвестицiйного клiмату в державi. Цьому мають сприяти вiдповiднi заходи державної структурної полiтики, зокрема, щодо заохочення iнвестицiйного та iнновацiйного розвитку, ресурсо- та енергозбереження, пiдвищення ефективностi органiзацiї економiчних процесiв.
Поряд iз незаперечним позитивним стратегiчним впливом, пов'язаним з адаптацiєю нацiональної економiки та вiтчизняного конкурентного простору до умов свiтового ринку, вступ до СОТ створює певнi ризики зниження фiнансово-економiчних показникiв тих вiтчизняних виробникiв, конкурентоспроможнiсть яких є недостатньою через технологiчну вiдсталiсть, що пiдвищує ризики дальшого перетворення України в державу з орiєнтацiєю на виробництво товарiв з низьким ступенем переробки.
Затверджений розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 30 жовтня 2008 року N 1381-р план заходiв щодо адаптацiї української економiки до вимог СОТ потребує суттєвого вдосконалення, оскiльки не охоплює всього спектра питань, якi мають бути вирiшенi в ходi адаптацiї української економiки до вимог СОТ.
Погiршення ситуацiї на свiтових ринках через свiтову фiнансову кризу негативно вплинуло на динамiку економiчного зростання в Українi та призвело до певного зниження позитивного ефекту вiд набуття Україною членства в СОТ.
Водночас значно посилює ризики в зовнiшньоекономiчнiй сферi поєднання негативних наслiдкiв свiтової фiнансової кризи iз загостренням внутрiшньополiтичної кризи в Українi.
Ураховуючи, що ослаблення системи державного регулювання i контролю у сферi економiки, низька конкурентоспроможнiсть продукцiї, критична залежнiсть нацiональної економiки вiд кон'юнктури зовнiшнiх ринкiв, невiдповiднiсть програм реформування економiки країни i результатiв їх здiйснення визначеним соцiальним прiоритетам становлять вiдповiдно до статтi 7 Закону України "Про основи нацiональної безпеки України" реальнi загрози нацiональнiй безпецi України, насамперед в економiчнiй та соцiальнiй сферах, Рада нацiональної безпеки i оборони України вирiшила:
1. Звiт Кабiнету Мiнiстрiв України щодо результатiв членства України в Свiтовiй органiзацiї торгiвлi взяти до вiдома.
2. Кабiнету Мiнiстрiв України:
1) внести у двомiсячний строк змiни до плану заходiв щодо адаптацiї української економiки до вимог СОТ, затвердженого розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 30 жовтня 2008 року N 1381-р, передбачивши, зокрема:
конкретизацiю завдань щодо розв'язання проблем, якi постають перед нацiональною економiкою на сучасному етапi її розвитку;
механiзми реалiзацiї передбачених завдань, урахувавши при цьому необхiднiсть надання державної пiдтримки вiдповiдним галузям економiки, виходячи з норм СОТ та фiнансових можливостей держави;
заходи, спрямованi на стимулювання збiльшення у пропозицiї внутрiшнього ринку частки товарiв вiтчизняного виробника;
2) вжити з урахуванням виконання завдань, визначених рiшенням Ради нацiональної безпеки i оборони України вiд 27 березня 2009 року "Про роботу центральних органiв виконавчої влади з планування та виконання державних цiльових програм", уведеним у дiю Указом Президента України вiд 22 червня 2009 року N 474, заходiв щодо фiнансування в установленому порядку в повному обсязi програм, розроблення i затвердження яких передбаченi планом, зазначеним у пiдпунктi 1 цього пункту;
3) забезпечити щоквартальний контроль виконання плану заходiв, зазначених у пiдпунктi 1 цього пункту;
4) проаналiзувати у мiсячний строк вiдповiднiсть законiв та iнших нормативно-правових актiв України, якими регулюється торговельний режим нацiональної економiки, зобов'язанням, узятим Україною при вступi до СОТ;
5) вжити в установленому порядку заходiв щодо загальної безпеки продукцiї;
6) у тримiсячний строк:
а) розробити та затвердити:
програму пiдтримки та розвитку експорту, визначивши, зокрема, заходи щодо вдосконалення структури експорту в напрямi збiльшення частки високотехнологiчної продукцiї, щодо запровадження системи кредитування i страхування експорту, в тому числi механiзмiв страхування експортних та кредитних ризикiв, передбачивши при цьому пiд час складання проектiв Державного бюджету України на 2010 та наступнi роки бюджетнi асигнування на реалiзацiю вищезазначених заходiв;
заходи, спрямованi на посилення фiнансового контролю за цiноутворенням при здiйсненнi зовнiшньоекономiчної дiяльностi, зокрема фiнансових операцiй мiж суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi та iноземними суб'єктами господарської дiяльностi, якi мають ознаки фiнансових операцiй, що можуть бути пов'язанi з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, прихованого вивозу за межi державного кордону України капiталу та фiнансових активiв через застосування механiзму трансфертного цiноутворення;
б) запровадити механiзм iнформацiйної та консультативної пiдтримки дiяльностi суб'єктiв господарювання (у тому числi на зовнiшнiх ринках) шляхом удосконалення системи iнформування реальних та потенцiйних покупцiв i продавцiв про кiлькiснi, якiснi та цiновi пропозицiї, про мiжнароднi, регiональнi акти (зокрема, угоди СОТ, Регламент Європейського Парламенту та Ради вiд 18 грудня 2006 року N 1907/2006 про реєстрацiю, оцiнку, дозвiл, обмеження у використаннi хiмiчних речовин), забезпечення зручностi доступу до такої iнформацiї;
7) завершити з метою забезпечення виконання зобов'язань, узятих Україною при вступi до СОТ, здiйснення заходiв щодо приведення нацiональної системи стандартизацiї i технiчного регулювання у вiдповiднiсть iз нормами i правилами СОТ, європейською практикою, а також щодо запровадження сучасних технiчних регламентiв на основi директив Європейського Союзу (Директива Європейського Парламенту та Ради 2001/95/ЕС вiд 3 грудня 2001 року про загальну безпеку продукцiї та Директива Ради 85/374/ЄЕС вiд 25 липня 1985 року про наближення законiв, постанов та адмiнiстративних положень держав-членiв щодо юридичної вiдповiдальностi за неякiсну продукцiю), зокрема, перегляд перелiку продукцiї, що пiдлягає обов'язковiй сертифiкацiї, та пiдготовку пропозицiй про вилучення з цього перелiку товарiв з низьким ступенем ризику;
8) забезпечити з метою полiпшення захисту нацiональних товаровиробникiв вiд недобросовiсної конкуренцiї на зовнiшньому та внутрiшньому ринках ужиття в установленому порядку заходiв, зокрема, щодо:
запровадження механiзму монiторингу дискримiнацiйних та/або недружнiх дiй iнших держав, митних союзiв або економiчних угруповань при застосуваннi обмежувальних заходiв на зовнiшнiх ринках та звернень суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi до органiв державного регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi стосовно таких дiй з метою захисту iнтересiв нацiонального товаровиробника через ефективне використання механiзму регулювання суперечок у рамках СОТ та iнших мiжнародних процедур;
активiзацiї заходiв iз застосування торговельно-обмежувальних процедур з метою захисту нацiонального товаровиробника на внутрiшньому ринку вiд демпiнгового, масованого та субсидованого iмпорту товарiв;
здiйснення у постiйному режимi монiторингу звернень нацiональних товаровиробникiв щодо захисту вiд недобросовiсного iмпорту, запроваджених за результатами розслiдувань торговельно-обмежувальних заходiв, забезпечивши при цьому щоквартально подання звiтiв та пiдготовку вiдповiдних рекомендацiй стосовно аналiзу впливу на нацiонального товаровиробника результатiв впровадження/невпровадження заходiв;
9) забезпечити супроводження у Верховнiй Радi України проектiв законiв про ринковий нагляд (реєстрацiйний N 1365), про внесення змiни до Закону України "Про рибу, iншi воднi живi ресурси та харчову продукцiю з них" (реєстрацiйний N 2297), про внесення змiни до статтi 1 Закону України "Про встановлення тарифної квоти на ввезення в Україну цукру-сирцю з тростини" (реєстрацiйний N 3301) та про загальну безпеку продукцiї (реєстрацiйний N 3421);
10) завершити пiдготовку та внести на розгляд Верховної Ради України проекти законiв:
а) невiдкладно:
про внесення змiн до Закону України "Про стандарти, технiчнi регламенти та процедури оцiнки вiдповiдностi" щодо скасування реєстрацiї декларацiї виробника про вiдповiднiсть;
про внесення змiн до Закону України "Про безпечнiсть та якiсть харчових продуктiв" щодо уточнення термiна "стандарт";
про внесення змiн до деяких законiв України щодо приведення товарної номенклатури у вiдповiднiсть iз вимогами Гармонiзованої системи опису та кодування товарiв 2007 року на виконання мiжнародних зобов'язань, узятих у рамках Мiжнародної конвенцiї про Гармонiзовану систему опису та кодування товарiв, та приведення ставок ввiзного мита у вiдповiднiсть iз зобов'язаннями України, взятими за Протоколом про вступ України до Свiтової органiзацiї торгiвлi, ратифiкованим Законом України вiд 10 квiтня 2008 року N 250-VI;
б) у шестимiсячний строк - про пiдтримку соцiальних стандартiв для працiвникiв сiльськогосподарських пiдприємств;
11) розробити разом iз Нацiональним iнститутом стратегiчних дослiджень за участю провiдних наукових установ України до кiнця 2009 року проект стратегiї реалiзацiї потенцiалу членства України в СОТ, в якому, зокрема, передбачити:
прiоритети економiчного розвитку держави в умовах пiдвищення рiвня вiдкритостi нацiональної економiки;
особливостi спецiалiзацiї та позицiй України на свiтовому ринку, виходячи з нацiональних iнтересiв держави;
особливостi надання державної пiдтримки вiдповiдним галузям економiки, виходячи з умов СОТ, вiдповiдних фiнансових можливостей держави;
засади стимулювання розвитку експорту та розширення частки високотехнологiчної продукцiї в його структурi;
12) забезпечувати реалiзацiю зазначеної стратегiї пiд час пiдготовки проектiв вiдповiдних актiв Кабiнету Мiнiстрiв України, мiнiстерств, iнших центральних та мiсцевих органiв виконавчої влади;
13) подати на розгляд Президентовi України пропозицiї щодо позицiї України в рамках Дохiйського раунду переговорiв.
3. Запропонувати Президентовi України визнати таким, що втратив чиннiсть, Указ Президента України вiд 15 червня 2005 року N 951 "Про рiшення Ради нацiональної безпеки i оборони України вiд 20 травня 2005 року "Про заходи щодо забезпечення вступу України до Свiтової органiзацiї торгiвлi".
Голова Ради нацiональної безпеки i оборони України | В. Ющенко |
Секретар Ради нацiональної безпеки i оборони України | Р. Богатирьова |