АСОЦIАЦIЯ МИТНИХ БРОКЕРIВ УКРАЇНИ
вiд 03.07.2009 р. | N 16/150 |
---|
Мiнiстру юстицiї України п. Онiщуку М. В. |
Щодо вiдповiдальностi митних брокерiв
Шановний Миколо Васильовичу!
Користуючись нагодою, Асоцiацiя митних брокерiв України висловлює Вам свою повагу та звертається iз наступним.
Статтею 176 Митного кодексу України вiд 11.07.2002 N 92-IV (далi - Кодекс) визначено, що митний брокер - це пiдприємство, що здiйснює декларування товарiв i транспортних засобiв, якi перемiщуються через митний кордон України, i має лiцензiю на право здiйснення митної брокерської дiяльностi. Стаття 177 Кодексу встановлює, що взаємовiдносини митного брокера з особою, яку вiн представляє, визначаються договором доручення.
У статтi 1000 Цивiльного кодексу України вiд 16.01.2003 N 435-IV дано визначення, що за договором доручення одна сторона (повiрений) зобов'язується вчинити вiд iменi та за рахунок другої сторони (довiрителя) певнi юридичнi дiї. У випадку iз митно-брокерською дiяльнiстю такими дiями є здiйснення митним брокером вiд iменi та за рахунок довiрителя (суб'єкта зовнiшньоекономiчної дiяльностi) декларування товарiв та транспортних засобiв, якi перемiщуються таким суб'єктом через митний кордон України.
Статтею 81 Кодексу встановлено, що декларування здiйснюється шляхом заявлення за встановленою формою точних вiдомостей про товари i транспортнi засоби, мету їх перемiщення через митний кордон України, а також вiдомостей, необхiдних для здiйснення їх митного контролю. Тобто, митний брокер повинен вiд iменi суб'єкта ЗЕД заявити митному органу шляхом подання вантажної митної декларацiї (далi - ВМД) вiдомостi про товари i транспортнi засоби, якi перемiщуються таким суб'єктом через митний кордон України, а також вiдомостi, необхiднi для здiйснення митного контролю таких товарiв.
Стаття 320 Кодексу визначає, що суб'єктами вiдповiдальностi за порушення митних правил можуть бути громадяни, якi на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-рiчного вiку, а також посадовi особи пiдприємств. Тобто, на наше розумiння, за порушення митних правил до вiдповiдальностi можуть бути притягнутi посадовi особи митного брокера - представник митного брокера, якi безпосередньо виконують в iнтересах особи, яку представляє митний брокер, дiї, пов'язанi iз декларуванням товарiв та транспортних засобiв, якi перемiщуються через митний кордон України такою особою.
Пiдсумовуючи викладене вище, на нашу думку, iснує тiльки один вид представництва iнтересiв суб'єктiв ЗЕД митними брокерами, це договiр доручення. При складаннi та поданнi до митного органу ВМД, митний брокер може оперувати виключно даними, якi зазначенi у товаротранспортних та товаросупровiдних документах, якi були наданi митному брокеру суб'єктом ЗЕД - довiрителем. Договором доручення встановлюються обов'язки митного брокера по представництву iнтересiв довiрителя, а саме здiйснити декларування товарiв. Як правило, в договорах доручення, якi укладаються митними брокерами iз довiрителем, право розпорядження товарами вiдсутнє.
В той же час у Главi 57 Кодексу, яка визначає види порушень митних правил i вiдповiдальнiсть за такi порушення, вiдсутнiй розподiл порушень при прямому та опосередкованому представництвi.
Враховуючи зазначене вище, просимо Вас, як керiвника центрального органу виконавчої влади iз забезпечення реалiзацiї державної правової полiтики, надати роз'яснення, чи повиннi посадовi особи митного брокера вiдповiдати за всiма статтями Глави 57 Кодексу, чи є певнi виключення, якi обумовленi тим, що митний брокер дiє вiд iменi довiрителя з повноваженнями, визначеними Цивiльним кодексом України та зазначеними у договорi доручення.
Завчасно вдячний, З повагою, Директор |
М. Мироненко |