МIНIСТЕРСТВО ЮСТИЦIЇ УКРАЇНИ
вiд 18.12.2009 р. | N 967-0-2-09-22 |
---|
Верховнiй Радi України народному
депутату України Шемчуку В. В. |
|
Копiя: | Президенту ВМО "Молодь проти
корупцiї" Горгану О. |
Шановний Вiкторе Вiкторовичу!
У зв'язку з Вашим листом вiд 2 грудня 2009 року N Г-353-12/09 щодо надання роз'яснення термiнiв, якi застосовуються у Законi України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо вiдповiдальностi за корупцiйнi правопорушення" ("публiчнi послуги", "декларування особистих iнтересiв" та "подарунок" (дарунок)), Мiнiстерством юстицiї повiдомляється таке.
1. Щодо визначення термiну "публiчнi послуги"
Вiдповiдно до Концепцiї розвитку системи надання адмiнiстративних послуг органами виконавчої влади (далi - Концепцiя), затвердженої розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 15 лютого 2006 року N 90-р, сферу публiчних послуг становлять послуги, що надаються органами державної влади, органами мiсцевого самоврядування, пiдприємствами, установами, органiзацiями, якi перебувають в їх управлiннi.
Залежно вiд суб'єкта, що надає публiчнi послуги, розрiзняють державнi та мунiципальнi послуги.
Державнi послуги надаються органами державної влади (в основному виконавчої) та державними пiдприємствами, установами, органiзацiями, а також органами мiсцевого самоврядування в порядку виконання делегованих державою повноважень за рахунок коштiв державного бюджету.
Мунiципальнi послуги надаються органами мiсцевого самоврядування, а також органами виконавчої влади та пiдприємствами, установами, органiзацiями в порядку виконання делегованих органами мiсцевого самоврядування повноважень за рахунок коштiв мiсцевого бюджету.
Важливою складовою як державних, так i мунiципальних послуг є адмiнiстративнi послуги.
У зазначенiй Концепцiї адмiнiстративна послуга визначається як результат здiйснення владних повноважень уповноваженим суб'єктом, що вiдповiдно до закону забезпечує юридичне оформлення умов реалiзацiї фiзичними та юридичними особами прав, свобод i законних iнтересiв за їх заявою (видача дозволiв (лiцензiй), сертифiкатiв, посвiдчень, проведення реєстрацiї тощо).
Крiм того, звертаємо увагу на те, що 8 грудня 2009 року Кабiнетом Мiнiстрiв України схвалено проект Закону України "Про адмiнiстративнi послуги", яким врегульовано суспiльнi вiдносини, що виникають у процесi надання органами виконавчої влади та органами мiсцевого самоврядування адмiнiстративних послуг фiзичним та юридичним особам.
2. Щодо визначення термiну "подарунок" (дарунок)
Вiдповiдно до частини другої роздiлу I Закону України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо вiдповiдальностi за корупцiйнi правопорушення" Кодекс України про адмiнiстративнi правопорушення доповнено главою 15-Б "Корупцiйнi адмiнiстративнi правопорушення". Зокрема, до корупцiйного адмiнiстративного правопорушення належить незаконне одержання подарунка (дарунка), що тягне за собою накладення штрафу вiд десяти до двадцяти п'яти неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян з конфiскацiєю такого подарунка (дарунка).
Запровадження вказаної норми Закону пов'язане, перш за все, з тим, що статтею 5 Закону України "Про засади запобiгання та протидiї корупцiї" встановлюються обмеження для осiб, уповноважених на виконання функцiй держави та органiв мiсцевого самоврядування щодо одержання особистих подарункiв.
Так, вiдповiдно до частини першої цiєї статтi особам, зазначеним у пунктах 1 - 2 частини першої статтi 2 цього Закону, у зв'язку з виконанням ними функцiй держави або органiв мiсцевого самоврядування забороняється приймати подарунки, за винятком випадкiв, передбачених цим Законом та iншими законами. Такi випадки становлять подарунки, якi вiдповiдають загальновизнаним уявленням про гостиннiсть, за умови, що вартiсть одного подарунка не перевищує розмiру однiєї податкової соцiальної пiльги.
Зазвичай, до зазначених належать подарунки, одержанi вiд близьких осiб, друзiв чи знайомих з нагоди, наприклад, дня народження, ювiлею, або загальновизнаного свята (Новий рiк, мiжнародний жiночий день, день захисника Вiтчизни) за умови, що цi подарунки не впливатимуть на прийняття службовцем неупереджених рiшень або не створюватимуть враження, що це може впливати на їхнi рiшення.
Розмiр податкової пiльги встановлюється вiдповiдно до статтi 6 Закону України "Про податок з доходiв фiзичних осiб", i дорiвнює 50 вiдсоткам однiєї мiнiмальної заробiтної плати (у розрахунку на мiсяць), встановленої законом на 1 сiчня звiтного податкового року. Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рiк" (стаття 55) з 1 сiчня 2009 року встановлено гарантований державою розмiр мiнiмальної заробiтної плати 605 гривень на мiсяць, вiдповiдно - податкова пiльга складатиме 302 грн. 50 копiйок. Слiд звернути увагу, що цей розмiр щороку змiнюватиметься.
Однак, враховуючи те, що Закон України "Про засади запобiгання та протидiї корупцiї" є базовим та визначає лише головнi засади запобiгання та протидiї корупцiї, реалiзацiя низки його положень потребує додаткового законодавчого врегулювання.
Так, зазначений Закон передбачає, що питання врегулювання конфлiкту iнтересiв, запровадження державного фiнансового контролю публiчної служби та кодексiв поведiнки осiб, уповноважених на виконання функцiй держави, повиннi бути деталiзованi нормами спецiальних законодавчих актiв.
Вiдповiднi законопроекти "Про конфлiкт iнтересiв у дiяльностi публiчних службовцiв" (реєстр. N 4420 вiд 29 квiтня 2009 року), "Про заходи державного фiнансового контролю публiчної служби" (реєстр. N 4472 вiд 14 травня 2009 року) та "Про правила професiйної етики на публiчнiй службi та запобiгання конфлiкту iнтересiв" (реєстр. N 4420-1 вiд 14 травня 2009 року) на даний час перебувають на розглядi Верховної Ради України.
У проектi Закону України "Про заходи державного фiнансового контролю публiчної служби" термiн "подарунок" визначено як будь-якi блага, в тому числi прояви гостинностi, якi публiчний службовець безоплатно або за вартiстю, iстотно меншою вiд цiни таких благ, одержує вiд фiзичних чи юридичних осiб.
Крiм того, слiд зазначити про те, що 8 грудня 2009 року Кабiнетом Мiнiстрiв України затверджено Порядок передачi подарункiв, отриманих пiд час проведення офiцiйних заходiв, яким встановлено процедуру передачi особами, уповноваженими на виконання функцiй держави або органiв мiсцевого самоврядування та прирiвняними до них особами подарункiв, отриманих ними пiд час проведення офiцiйних заходiв органовi державної влади, органовi мiсцевого самоврядування, органiзацiї або iншiй юридичнiй особi, в яких вони працюють або якi представляють.
3. Щодо визначення термiну "декларування особистих iнтересiв"
Вiдповiдно до частини першої статтi 12 Закону України "Про засади запобiгання та протидiї корупцiї" особи, уповноваженi на виконання функцiй держави та органiв мiсцевого самоврядування, а також прирiвнянi до них особи, зобов'язанi вжити заходiв щодо недопущення будь-якої можливостi виникнення конфлiкту iнтересiв.
Згiдно з частиною другою цiєї статтi закони та iншi нормативно-правовi акти, що визначають повноваження органiв державної влади, органiв мiсцевого самоврядування, порядок надання окремих видiв державних послуг та провадження iнших видiв дiяльностi, пов'язаних з виконанням функцiй держави, органiв мiсцевого самоврядування, мають передбачати порядок та шляхи врегулювання конфлiкту iнтересiв.
На даний час зазначенi питання пропонується врегулювати у проектi Закону України "Про правила професiйної етики на публiчнiй службi та запобiгання конфлiкту iнтересiв" (реєстр. N 4420-1 вiд 14 травня 2009 року), який перебуває на розглядi Верховної Ради України.
Зокрема, у зазначеному законопроектi термiн "приватнi iнтереси" визначається як будь-якi iнтереси публiчного службовця, обумовленi особистими, родинними, дружнiми чи будь-якими iншими позаслужбовими стосунками з iншими фiзичними чи юридичними особами, в тому числi особистi майновi та немайновi iнтереси, а також тi, що виникають у зв'язку з його членством або дiяльнiстю в громадських, полiтичних та релiгiйних органiзацiях.
Що стосується декларування особистих iнтересiв, у статтях 13 та 14 проекту Закону передбачено, що перед призначенням на посаду публiчний службовець або особа, що претендує на заняття вiдповiдної посади, зобов'язанi у письмовiй формi засвiдчити керiвнику органу, на посаду в якому особа призначається, вiдсутнiсть у нього приватних iнтересiв у сферi, в якiй буде здiйснюватись його службова дiяльнiсть.
У разi виникнення у публiчного службовця конфлiкту iнтересiв чи потенцiйного конфлiкту iнтересiв вiн зобов'язаний у письмовiй формi повiдомити про це свого безпосереднього керiвника, а також уповноважену особу, а за її вiдсутностi - Уповноважений орган.
Керiвник, який володiє iнформацiєю про конфлiкт iнтересiв чи потенцiйний конфлiкт iнтересiв пiдлеглого йому публiчного службовця, зобов'язаний у письмовiй формi повiдомити про це уповноважену особу, а за її вiдсутностi - Уповноважений орган.
З повагою, Заступник Мiнiстра |
А. Богдан |