ДОМОВЛЕНIСТЬ
про правила та процедури вирiшення спорiв
Члени цим домовляються про наступне:
Стаття 1
Сфера дiї i застосування
1. Правила та процедури цiєї Домовленостi застосовуються до спорiв, якi подаються на розгляд вiдповiдно до положень про консультацiї i вирiшення спорiв тих угод, якi перелiчено у Доповненнi 1 до цiєї Домовленостi (якi у цiй Домовленостi iменуються охопленi угоди). Правила i процедури цiєї Домовленостi також застосовуються до консультацiй i вирiшення спорiв мiж членами СОТ стосовно їхнiх прав та зобов'язань за положеннями Угоди про заснування Свiтової Органiзацiї Торгiвлi (яка в цiй Домовленостi iменується Угода СОТ) та цiєї Домовленостi, якi взято окремо чи у сукупностi з будь-якою iз охоплених угод.
2. Правила та процедури цiєї Домовленостi застосовуються при дотриманнi таких спецiальних або додаткових правил та процедур про вирiшення спорiв, що мiстяться в охоплених угодах, якi визначено у Доповненнi 2 до цiєї Домовленостi. У тiй частинi, у якiй iснують розбiжностi мiж правилами i процедурами, зазначеними у Доповненнi 2, перевагу мають спецiальнi i додатковi правила та процедури Доповнення 2. Якщо у спорах, в яких використовуються правила та процедури за бiльш, нiж однiєю з охоплених угод, виникає розбiжнiсть мiж спецiальними i додатковими правила та процедурами таких угод, що розглядаються, i якщо сторони спору не можуть домовитися про правила та процедури протягом 20 днiв з моменту створення групи експертiв, Голова Органу вирiшення спору, який передбачено у пунктi 1 статтi 2 (який у цiй Домовленостi iменується ДСБ) пiсля консультацiй зi сторонами спору повинен визначити правила та процедури, яких необхiдно дотримуватися, протягом 10 днiв пiсля надання запиту будь-яким iз членiв СОТ, що є сторонами спору. Голова керується тим принципом, що спецiальнi i додатковi правила та процедури повиннi використовуватися у мiру можливостi, а правила та процедури, визначенi у цiй Домовленостi - у мiрi, у якiй це необхiдно для уникнення розбiжностей.
Стаття 2
Механiзм реалiзацiї Домовленостi
1. Цим засновується Орган вирiшення спорiв для реалiзацiї цих правил та процедур та, якщо iншого не передбачено у охопленiй угодi, положень про консультацiї та вирiшення спорiв охоплених угод. Вiдповiдно ДСБ має повноваження створювати групи експертiв, затверджувати звiти груп експертiв та Апеляцiйного органу, здiйснювати нагляд за виконанням постанов i рекомендацiй, а також видавати дозвiл на тимчасове припинення поступок та iнших зобов'язань за охопленими угодами. Стосовно спорiв, якi виникають за охопленою угодою, яка є багатосторонньою торгiвельною угодою з обмеженою кiлькiстю учасникiв, термiн "член", який використовується у цiй Домовленостi, стосується лише тих членiв СОТ, якi є сторонами вiдповiдної багатосторонньої торгiвельної угоди з обмеженою кiлькiстю учасникiв. У випадках, коли ДСБ реалiзує положення про вирiшення спорiв багатосторонньої торгiвельної угоди з обмеженою кiлькiстю учасникiв, у рiшеннях або дiях, якi приймаються ДСБ стосовно вiдповiдного спору, можуть брати участь лише тi члени СОТ, якi є сторонами цiєї Угоди.
2. ДСБ повiдомляє вiдповiднi Ради i Комiтети СОТ про хiд розгляду спорiв, якi пiдпадають пiд положення вiдповiдних охоплених угод.
3. ДСБ проводить засiдання за мiрою необхiдностi з тим, щоб виконувати свої функцiї у термiни, передбаченi у цiй Домовленостi.
4. У випадках, коли правила та процедури цiєї Домовленостi передбачають прийняття рiшення ДСБ, вiн приймає таке рiшення шляхом консенсусу.[1]
Стаття 3
Загальнi положення
1. Члени пiдтверджують свiй намiр дотримуватися принципiв вирiшення спорiв, якi застосовувалися до прийняття цiєї Домовленостi за статтями XXII i XXIII ГАТТ 1947, а також правил та процедур у тому виглядi, у якому їх розроблено i змiнено у цiй Домовленостi.
2. Система вирiшення спорiв СОТ є центральним елементом у справi забезпечення безпеки i передбачуваностi багатосторонньої торгiвельної системи. Члени СОТ визнають, що вiн служить для захисту прав та зобов'язань членiв СОТ за охопленими угодами, а також для прояснення iснуючих положень цих угод у вiдповiдностi зi звичайними правилами тлумачення мiжнародного публiчного права. Рекомендацiї i постанови ДСБ не можуть збiльшувати або зменшувати права та зобов'язання, передбаченi в охоплених угодах.
3. Оперативне вирiшення спорiв у ситуацiях, коли член СОТ вважає, що будь-якi переваги, якi йому прямо чи непрямо належать за охопленими угодами, було ушкоджено в результатi застосування заходiв iншим членом СОТ, є суттєвим для ефективного функцiонування СОТ i пiдтримання належної рiвноваги мiж правами та обов'язками членiв СОТ.
4. Рекомендацiї i постанови, якi приймаються ДСБ, повиннi мати на метi досягнення задовiльного розв'язання питання вiдповiдно до прав та обов'язкiв за цiєю Домовленiстю та охопленими угодами.
5. Всi рiшення з питань, якi офiцiйно виносяться на розгляд вiдповiдно до положень про консультацiї та вирiшення спорiв охоплених угод, зокрема арбiтражнi рiшення, повиннi бути вiдповiдно до цих Угод i не повиннi анулювати або заподiювати шкоду перевагам, якi належать членам СОТ за цими угодами, а також не повиннi перешкоджати виконанню будь-якого завдання таких угод.
6. ДСБ та вiдповiднi Ради i Комiтети, у яких член СОТ може пiдняти будь-яке питання, яке їх стосується, повiдомляються про взаємопогодженi рiшення з питань, якi офiцiйно виносяться на розгляд вiдповiдно до положень про консультацiї та вирiшення спорiв охоплених угод.
7. Перед зверненням до ДСБ член СОТ повинен визначитися з тим, чи буде плiдною дiя, яку вiн приймає вiдповiдно до цих процедур. Метою механiзму вирiшення спорiв є забезпечення позитивного вирiшення спору. Перевага безумовно повинна вiддаватися рiшенню, яке є взаємно прийнятним для сторiн спору i вiдповiдає охопленим угодам. За вiдсутностi взаємно прийнятного рiшення, першим завданням механiзму вирiшення спорiв зазвичай є забезпечити вiдмiну вiдповiдних заходiв, якщо буде встановлено, що вони не вiдповiдають положенням будь-якої з охоплених угод. До надання компенсацiї слiд вдаватися лише тодi, коли негайна вiдмiна заходу є неможливою; надання компенсацiї повинно застосовуватися лише як тимчасовий захiд протягом вiдмiни заходу, який не вiдповiдає охопленiй угодi. Остання можливiсть, яку ця Домовленiсть надає членовi СОТ, що вдається до процедур вирiшення спорiв - це можливiсть тимчасового припинення дiї поступок або iнших зобов'язань за охопленими угодами на недискримiнацiйнiй основi стосовно iншого члена СОТ з вiдповiдного дозволу ДСБ.
8. У випадках порушення обов'язкiв, взятих за охопленою угодою, дiя вважається prima facie як така, що є анулюванням або заподiюванням шкоди перевагам. Це означає, що зазвичай iснує презумпцiя того, що порушення правил спричинило несприятливi наслiдки для iнших членiв СОТ, якi є сторонами вiдповiдної охопленої угоди, i у таких випадках справою члена СОТ, проти якого висунуто скаргу, є спростувати обвинувачення.
9. Положення цiєї Домовленостi не обмежують прав членiв надавати запит про офiцiйне авторитетне тлумачення положень охопленої угоди через механiзм прийняття рiшень за Угодою СОТ або охопленою угодою, яка є багатосторонньою торгiвельною угодою з обмеженою кiлькiстю учасникiв.
10. Розумiється, що запити про примирення i використання процедур вирiшення спорiв не повиннi бути направленi на те, щоб провокувати конфлiкти, i не повиннi розглядатися, як такi; якщо виникає спiр, усi члени СОТ повиннi вступати у цi процедури з добрими намiрами з метою вирiшення спору. Також розумiється, що скарги i зустрiчнi скарги стосовно рiзних справ не повиннi пов'язуватися мiж собою.
11. Ця Домовленiсть застосовується тiльки стосовно нових запитiв про консультацiї за положеннями про консультацiї охоплених угод, якi було зроблено в день набрання чинностi Угодою СОТ або пiсля нього. Що стосується спорiв, стосовно яких було зроблено запити про консультацiї вiдповiдно до ГАТТ 1947 або будь-якою попередньою угодою, що передувала охопленим угодам до дня набрання чинностi Угодою СОТ, продовжують застосовуватися вiдповiднi правила та процедури вирiшення спорiв, якi були чинними безпосередньо перед набранням чинностi Угодою СОТ.[2]
12. Незалежно вiд пункту 11, якщо скарга, основана на будь-якiй з охоплених угод, подається країною-членом СОТ, що розвивається, проти розвиненої країни-члена СОТ, то сторона, що звертається зi скаргою, має право використовувати у якостi альтернативи положенням, що мiстяться у статтях 4, 5, 6 i 12 цiєї Домовленостi, вiдповiднi положення Рiшення вiд 5 квiтня 1966 р. (BISD 14S/18), за винятком випадкiв, коли Група експертiв вирiшить, що термiн часу, передбачений у пунктi 7 Рiшення, не є достатнiм для надання нею звiту, i зi згоди сторони, що звертається зi скаргою, цей термiн може бути продовжено. У тiй частинi, у якiй iснують розбiжностi мiж правилами та процедурами Статей 4, 5, 6 i 12 i вiдповiдних правил та процедур Рiшення, перевагу мають останнi.
Стаття 4
Консультацiї
1. Члени СОТ пiдтверджують свою рiшучiсть посилити i пiдвищити ефективнiсть процедур консультацiй, що використовуються членами СОТ.
2. Кожний член СОТ бере на себе зобов'язання доброзичливо ставитися до консультацiй стосовно будь-яких заяв з боку iншого члена щодо заходiв, якi зачiпають функцiонування будь-якої з охоплених угод i якi вжито не територiї першого, i надавати для цього вiдповiднi можливостi.[3]
3. Якщо вимогу про консультацiю зроблено вiдповiдно до охопленої угоди, член СОТ до якого зроблено вимогу, повинен, якщо не буде взаємно погоджено iншого, надати вiдповiдь на таку вимогу протягом 10 днiв пiсля її отримання i вступити в консультацiї з добрими намiрами протягом термiну, не бiльшого, нiж 30 днiв пiсля отримання вимоги, з метою досягнення взаємно задовiльного рiшення. Якщо такий член СОТ не вiдреагує на запит протягом 10 днiв пiсля її отримання або не вступить у консультацiї протягом 30 днiв (або протягом iншого термiну, який було взаємно погоджено) пiсля отримання вимоги, то член СОТ, який вимагає проведення консультацiй, може негайно вимагати створення групи експертiв.
4. Про всi такi вимоги про консультацiї член СОТ, що вимагає консультацiй, повинен надавати повiдомлення до ДСБ та вiдповiдних Рад i Комiтетiв. Будь-яка вимога про консультацiї повинна надаватися у письмовiй формi i мiстити пiдстави для подання вимоги, зокрема зазначення заходiв, що викликають спiр, та юридичних пiдстав для звернення.
5. У ходi консультацiй вiдповiдно до положень охопленої угоди, перед тим, як вдаватися до подальших дiй вiдповiдно до цiєї Домовленостi, члени СОТ повиннi намагатися досягти задовiльного врегулювання питання.
6. Консультацiї повиннi бути конфiденцiйними i не повиннi обмежувати права будь-якого члена СОТ у будь-яких подальших розглядах спорiв.
7. Якщо в ходi консультацiй не вдається вирiшити спору протягом 60 днiв пiсля отримання вимоги про консультацiю, сторона, що звертається зi скаргою, може вимагати створення групи експертiв. Сторона, що звертається зi скаргою, може вимагати створення групи експертiв до закiнчення 60-денного термiну, якщо сторони, що беруть участь у консультацiях разом вважають, що вирiшити спору в ходi консультацiй не вдалося.
8. У надзвичайних випадках, зокрема ситуацiї, коли йдеться про швидкопсувнi товари, члени СОТ повиннi вступати в консультацiї протягом перiоду не бiльше, нiж 10 днiв пiсля отримання вимоги. Якщо в ходi консультацiях не вдалося вирiшити спору протягом 20 днiв пiсля отримання вимоги, сторона, що звертається зi скаргою, може вимагати створення групи експертiв.
9. У надзвичайних випадках, зокрема ситуацiї, коли йдеться про швидкопсувнi товари, сторони спору, групи експертiв та Апеляцiйний орган повиннi докладати всiх зусиль з тим, щоб у максимально можливiй мiрi прискорити розгляд справи.
10. Пiд час консультацiй члени СОТ повиннi придiляти особливу увагу окремим проблемам та iнтересам країн-членiв, що розвиваються.
11. У будь-якому разi, коли член СОТ, який не є членом, що бере участь у консультацiях, вважає, що вiн має суттєвий торгiвельний iнтерес у консультацiях, якi проводяться вiдповiдно до пункту 1 статтi XXII ГАТТ 1994, пункту 1 статтi XXII ГАТС або вiдповiдних положень iнших охоплених угод[4], такий член СОТ може протягом 10 днiв пiсля розповсюдження вимоги про консультацiї за зазначеною статтею повiдомити членiв, якi беруть участь у консультацiях, i ДСБ про своє бажання бути допущеним до консультацiй. Такий член СОТ повинен допускатися до консультацiй за умови, що член СОТ, до якого було адресовано вимогу про консультацiї, погодиться, що заява про наявнiсть суттєвого iнтересу є обґрунтованою. У цьому разi вони повiдомляють про це ДСБ. Якщо вимога про допуск до консультацiй не приймається, член СОТ, який звернувся з вимогою, має право вимагати консультацiй за пунктом 1 статтi XXII або пунктом 1 статтi XXIII ГАТТ 1994, за пунктом 1 статтi XXII або пунктом 1 статтi XXIII ГАТС або за вiдповiдними положеннями iнших охоплених угод.
Стаття 5
Добрi послуги, примирення i посередництво
1. Добрi послуги, примирення i посередництво є процедурами, якi здiйснюються добровiльно, якщо на це згоднi сторони спору.
2. Розгляди справ, у яких мають мiсце добрi послуги, примирення i посередництво, i, зокрема, позицiї, якi займають сторони спору пiд час цих розглядiв, повиннi бути конфiденцiйними i не повиннi обмежувати прав будь-якої iз сторiн у будь-яких подальших розглядах спорiв за цими процедурами.
3. Добрi послуги, примирення або посередництво можуть вимагатися у будь-який час будь-якою iз сторiн спору. Вони можуть починатися i припинятися у будь-який час. Як тiльки процедури добрих послуг, примирення i посередництва припинено, сторона, що звертається зi скаргою, може звернутися з вимогою про створення групи експертiв.
4. Якщо добрi послуги, примирення чи посередництво почалися протягом 60 днiв пiсля отримання вимоги про консультацiї, сторона, що звертається зi скаргою, повинна дочекатися закiнчення термiну в 60 днiв, який починається з моменту отримання вимоги про консультацiї, перед тим, як вимагати створення групи експертiв. Сторона, що звертається зi скаргою, може вимагати створення групи експертiв пiд час 60-денного термiну тодi, коли сторони спору разом вважають, що в процесi добрих послуг, примирення чи посередництва вирiшити спiр не вдалося.
5. Якщо сторони спору на це погодяться, процедури добрих послуг, примирення чи посередництва можуть продовжуватися пiд час розгляду справи групою експертiв.
6. Генеральний директор може, дiючи у якостi ex officio, запропонувати добрi послуги, примирення чи посередництво з метою сприяти членам СОТ у вирiшеннi спору.
Стаття 6
Створення груп експертiв
1. Якщо цього вимагатиме сторона, що звертається зi скаргою, група експертiв повинна бути створена не пiзнiше, як на засiданнi ДСБ, яке йде за засiданням, на якому вперше було винесено скаргу як пункт порядку денного ДСБ, якщо тiльки на такому засiданнi ДСБ не вирiшить шляхом консенсусу вiдмовити у створеннi групи експертiв.[5]
2. Вимога про створення групи експертiв повинна робитися у письмовiй формi. В нiй повинно бути зазначено, чи проводилися консультацiї, визначено конкретнi заходи, якi викликають спiр, i надано короткий опис юридичних пiдстав скарги, якi є достатнiми для представлення проблеми у чiткiй формi. У випадку, якщо заявник вимагає створення групи експертiв з повноваженнями, якi не є стандартними, письмова вимога повинна мiстити пропонований текст спецiальних повноважень.
Стаття 7
Повноваження груп експертiв
1. Групи мають такi повноваження, якщо про iнше не погодяться сторони спору протягом 20 днiв пiсля створення групи:
"Вивчати у свiтлi вiдповiдних положень (назва охопленої угоди (охоплених угод), на яку (якi) посилаються сторони спору) справу, яку було подано до ДСБ (назва сторони, яка подала справу) у документi... i робити такi висновки, якi допоможуть ДСБ у виробленнi рекомендацiй або у винесеннi рiшень, якi передбачено у такiй угодi (таких угодах)".
2. Групи експертiв повиннi вивчати вiдповiднi положення у будь-якiй охопленiй угодi або угодах, на якi посилаються сторони спору.
3. При створеннi групи експертiв ДСБ може надати дозвiл Головi ДСБ виробити повноваження групи у ходi консультацiй зi сторонами спору при дотриманнi положень пункту 1. Повноваження, виробленi таким чином, розповсюджуються серед всiх членiв СОТ. Якщо буде погоджено повноваження, якi не є стандартними, будь-який член СОТ може пiдняти будь-яке питання, яке стосується їх, у ДСБ.
Стаття 8
Склад груп експертiв
1. Групи експертiв складаються з висококвалiфiкованих урядових та (або) неурядових осiб, у тому числi осiб, якi вже працювали у групах експертiв або подавали до неї справи, виступали як представник члена СОТ або сторони, що домовляється, в ГАТТ 1947, або як представник у Радi або Комiтетi будь-якої з охоплених угод або попередньої угоди, що передувала охопленiй угодi, або у Секретарiатi, викладали мiжнародне торгiвельне право чи полiтику або мали публiкацiї у цих галузях, або працювали у якостi головного представника у сферi торгiвельної полiтики члена СОТ.
2. Члени групи експертiв повиннi обиратися таким чином, щоб забезпечити незалежнiсть її членiв, достатньо рiзносторонню їх професiйну пiдготовку та широкий практичний досвiд.
3. Громадяни членiв СОТ, уряди[6] яких є сторонами спору, або третi сторони, як їх визначено у пунктi 2 статтi 10, не можуть працювати у групi експертiв, яка розглядає цей спiр, якщо тiльки сторони спору не погодяться про iнше.
4. Для сприяння у виборi експертiв до групи Секретарiат повинен вести iндикативний перелiк урядових i неурядових осiб, якi мають квалiфiкацiю i досвiд, описанi у пунктi 1, з якого у разi необхiдностi можуть бути залученi експерти. Цей перелiк повинен включати список неурядових експертiв, встановлений 30 листопада 1984 р. (BISD 31S/9), а також iншi списки та iндикативнi перелiки, якi встановлено за будь-якою з охоплених угод, i мiстити iмена осiб у таких списках та iндикативних перелiках на момент набрання чинностi Угодою СОТ. Члени СОТ можуть перiодично пропонувати включити iмена урядових та неурядових осiб до iндикативних перелiкiв, надавши вiдповiдну iнформацiю про їх знання мiжнародної торгiвлi та сфери або предмету охоплених угод, i цi iмена додаються до перелiку пiсля затвердження їх у ДСБ. По кожнiй особi у перелiку повиннi зазначатися галузi її досвiду або квалiфiкацiї у сферi або предметi охоплених угод.
5. Групи експертiв складаються з трьох експертiв, якщо тiльки сторонами спору протягом 10 днiв пiсля створення групи не буде досягнуто домовленостi про створення групи з п'яти експертiв. Члени СОТ повиннi оперативно повiдомлятися про склад групи експертiв.
6. Пропозицiї сторонам спору про призначення експертiв до групи робить Секретарiат. Сторони не повиннi заперечувати проти запропонованих експертiв за винятком поважних причин.
7. Якщо домовленостi щодо складу групи експертiв не буде досягнуто протягом 20 днiв пiсля створення групи, на запит будь-якої iз сторiн Генеральний директор у ходi консультацiй з Головою ДСБ i Головою вiдповiдної Ради або Комiтету повинен визначити склад групи шляхом призначення експертiв, яких Генеральний директор вважає найбiльш придатними, вiдповiдно до будь-яких спецiальних або додаткових правил або процедур охопленої угоди або охоплених угод, за якими виник спiр, пiсля консультацiй зi сторонами спору. Голова ДСБ повiдомляє членiв СОТ про склад групи, створеної таким чином, не пiзнiше, нiж через 10 днiв пiсля дня, коли Голова отримає таку вимогу.
8. Члени СОТ зобов'язуються, як правило, дозволяти своїм посадовим особам працювати у якостi експертiв у групах експертiв.
9. Експерти у групi працюють у якостi незалежних спецiалiстiв, а не як представники уряду чи представники будь-якої iншої органiзацiї. У зв'язку з цим члени СОТ не повиннi давати їм жодних iнструкцiй або намагатися вплинути на них стосовно питання, яке розглядається групою експертiв.
10. У випадку, коли спiр виникає мiж країною-членом СОТ, що розвивається, i розвиненою країною-членом, група експертiв повинна (якщо цього вимагатиме країна-член, що розвивається) уключати принаймнi одного представника з будь-якої країни-члена СОТ, що розвивається.
11. Витрати експертiв, зокрема витрати на поїздки i проживання, фiнансуються з бюджету СОТ вiдповiдно до критерiїв, якi буде затверджено Генеральною Радою на основi рекомендацiй Комiтету з питань бюджету, фiнансування та управлiння.
Стаття 9
Процедури, що застосовуються у випадках, коли
кiлька сторiн звертаються зi скаргою
1. У випадках, коли створення групи експертiв по однiй i тiй самiй справi вимагається бiльше, нiж одним членом СОТ, може створюватися єдина група експертiв для вивчення цих скарг з урахуванням прав всiх членiв СОТ, якi мають до цього вiдношення. Єдина група експертiв повинна створюватися для вивчення таких скарг у будь-якому разi, коли це є можливим.
2. Єдина група експертiв органiзовує вивчення справи i представляє свої висновки до ДСБ таким чином, щоб права, якими б користувалися сторони спору у тому разi, якби скарги вивчалися окремими групами, у жодному разi не було ушкоджено. Якщо цього вимагатиме одна iз сторiн спору, група експертiв повинна надати окремi звiти стосовно вiдповiдного спору. Письмовi заяви кожної iз сторiн, що звертаються зi скаргою, повиннi надаватися iншим сторонам, що звертаються зi скаргою, i кожна з таких сторiн має право бути присутньою тодi, коли одна з решти сторiн, що звертаються зi скаргою, викладають групi експертiв свої мiркування.
3. Якщо для вивчення скарг, якi стосуються однiєї справи, створено бiльше, нiж одну групу експертiв, у якостi експертiв у кожнiй з таких груп у максимально можливiй мiрi повиннi працювати однi i тi самi особи, а розклад роботи груп повинен бути гармонiзований.
Стаття 10
Третi сторони
1. Iнтереси сторiн спору та iнтереси iнших членiв СОТ за охопленою угодою, за якою виник спiр, повиннi повною мiрою враховуватися пiд час розгляду спору групою експертiв.
2. Будь-який член СОТ, який має суттєвий iнтерес у справi, що розглядається групою експертiв, i який повiдомив про свiй iнтерес до ДСБ (який у цiй Домовленостi iменується третя сторона), повинен мати можливiсть виступити перед групою експертiв i зробити до неї письмовi заяви. Такi заяви повиннi також надаватися сторонам спору i вiдображатися у звiтi групи експертiв.
3. Третi сторони отримують заяви сторiн спору перед першим засiданням групи експертiв.
4. Якщо третя сторона вважає, що захiд, який вже є предметом розгляду групи експертiв, анулює або заподiює шкоду перевагам, якi вона має за будь-якою з охоплених угод, такий член СОТ може вдатися до звичайної процедури вирiшення спорiв за цiєю Домовленiстю. У будь-якому разi, коли це можливо, такий спiр передається до початково створеної групи експертiв.
Стаття 11
Функцiя груп експертiв
Функцiя груп експертiв полягає у сприяннi ДСБ у виконаннi його обов'язкiв за цiєю Домовленiстю та охопленими угодами. Вiдповiдно група експертiв повинна давати об'єктивну оцiнку справi, що передається на її розгляд, зокрема об'єктивну оцiнку фактiв справи та можливостi застосування положень вiдповiдних охоплених угод та вiдповiдностi їм, а також робити такi iншi висновки, якi б сприяли ДСБ у виробленнi рекомендацiй або винесеннi рiшень, якi передбачено в охоплених угодах. Групи експертiв повиннi регулярно консультуватися зi сторонами спору i надавати їм вiдповiдну можливiсть розробити взаємно прийнятне рiшення.
Стаття 12
Процедури роботи групи експертiв
1. Групи експертiв повиннi дотримуватися Робочих процедур, якi наведено у Доповненнi 3, якщо тiльки група експертiв не вирiшить працювати iншим чином пiсля консультацiй зi сторонами спору.
2. Процедури роботи групи експертiв повиннi бути досить гнучкими для того, щоб забезпечити високу якiсть звiтiв групи, i щоб при цьому не виникало невиправданих затримок у розглядi справи групою.
3. Пiсля консультацiй зi сторонами спору експерти якомога швидше i, коли це можливо, протягом одного тижня пiсля погодження складу групи та її повноважень повиннi визначити розклад роботи групи з урахуванням положень пункту 9 статтi 4, якщо вони є придатними.
4. При визначеннi розкладу роботи групи експертiв, група повинна надати достатнiй час сторонам спору для пiдготовки своїх заяв.
5. Групи експертiв повиннi встановлювати чiткi термiни для подання письмових заяв сторонами, а сторони повиннi дотримуватися цих термiнiв.
6. Кожна сторона спору повинна подавати свої письмовi заяви до Секретарiату для їх негайної передачi до групи експертiв та iншiй сторонi або сторонам спору. Сторона, що звертається зi скаргою, повинна подавати свою першу заяву ранiше, нiж сторона-вiдповiдач, якщо тiльки група експертiв не вирiшить при визначеннi розкладу, зазначеного у пунктi 3, i пiсля консультацiй зi сторонами спору, що сторони повиннi подати свої першi заяви одночасно. У випадках, коли встановлюється послiдовнiсть для подання перших заяв, група експертiв повинна визначити чiткий термiн для отримання заяви вiд сторони-вiдповiдача. Будь-якi подальшi письмовi заяви повиннi подаватися одночасно.
7. У випадках, коли сторонам спору не вдається розробити взаємно прийнятне рiшення, група експертiв повинна представити свої висновки у формi письмового звiту до ДСБ. У таких випадках звiт групи експертiв повинен зазначати фактичну сторону справи, можливiсть застосування вiдповiдних положень та основнi пiдстави, на яких вона зробила будь-якi висновки та рекомендацiї. У випадках, коли сторони досягли вирiшення спору, звiт групи експертiв повинен бути зведений до короткого опису справи i звiтування про те, що сторони досягли спiльного рiшення.
8. З тим, щоб зробити процедури бiльш ефективними, термiн, у який група експертiв проводить вивчення справи, починаючи з дня, коли було погоджено склад i повноваження групи, i до дня, коли сторонам спору видається остаточний звiт, не повинен, як правило, перевищувати шiсть мiсяцiв. У надзвичайних випадках, зокрема ситуацiї, коли йдеться про швидкопсувнi товари, група повинна намагатися надати сторонам спору звiт протягом трьох мiсяцiв.
9. У випадках, коли група експертiв вважає, що не може надати звiт протягом шести мiсяцiв, або протягом трьох мiсяцiв у надзвичайних випадках, вона повинна у письмовiй формi повiдомити ДСБ про причини затримки, а також зазначити орiєнтовний термiн, протягом якого вона надасть звiт. У жодному разi термiн з моменту створення групи до моменту розповсюдження звiту серед членiв СОТ не повинен перевищувати дев'ять мiсяцiв.
10. В рамках консультацiй, в ходi яких йдеться про захiд, якого вжила країна-член СОТ, що розвивається, сторони можуть погодитися продовжити термiни, встановленi у пунктах 7 та 8 статтi 4. Якщо пiсля закiнчення вiдповiдного термiну сторони, що беруть участь у консультацiях, не дiйдуть згоди про те, що консультацiї завершилися, Голова ДСБ повинен вирiшити пiсля консультацiї зi сторонами, чи продовжувати вiдповiдний перiод, i якщо продовжувати, то на скiльки. Крiм того, при вивченнi скарги проти країни-члена, що розвивається, група експертiв повинна надавати країнi-членовi, що розвивається, достатнiй час для пiдготовки i подання його аргументацiї. Положення пункту 1 статтi 20 та пункту 4 статтi 21 не ушкоджуються жодними дiями, якi приймаються вiдповiдно до цього пункту.
11. У випадках, коли одна чи бiльше сторiн є країною-членом, що розвивається, звiт групи експертiв повинен чiтко зазначати форму, у якiй в ходi процедур вирiшення спору було враховано вiдповiднi положення про диференцiйний та бiльш сприятливий режим для країн-членiв, що розвиваються, який становить частину охоплених угод, якi було зачiплено країною-членом, що розвивається.
12. Група експертiв може тимчасово припинити свою роботу у будь-який час на запит сторони, що звертається зi скаргою, на термiн, який не перевищує 12 мiсяцiв. У випадку такого тимчасового припинення роботи часовi рамки, зазначенi у пунктах 8 i 9 цiєї статтi, пунктi 1 статтi 20 та пунктi 4 статтi 21 продовжуються на той термiн часу, на який було припинено роботу. Якщо роботу групи експертiв було припинено бiльше, нiж на 12 мiсяцiв, повноваження на створення групи втрачають силу.
Стаття 13
Право звертатися за iнформацiєю
1. Кожна група експертiв має право звертатися за iнформацiєю та технiчними порадами до будь-якої особи або органу, який вона вважатиме за придатний. Проте перед зверненням до будь-якої особи або органу в межах юрисдикцiї члена СОТ, вона повинна повiдомити органи влади такого члена. Член СОТ повинен оперативно i у повнi мiрi вiдреагувати на будь-який запит з боку групи експертiв на таку iнформацiю, яку група вважає за необхiдну i придатну. Конфiденцiйна iнформацiя, що надається групi, не повинна розголошуватися без офiцiйного дозволу особи, органу або влад члена СОТ, якi надали цю iнформацiю.
2. Групи експертiв можуть звертатися за iнформацiєю до будь-якого вiдповiдного джерела i можуть консультуватися з будь-якими експертами для виявлення їхньої думки з певних аспектiв вiдповiдної справи. Стосовно факту, що стосується наукового або технiчного питання, яке пiднiмає сторона спору, група експертiв може надати запит на рекомендацiйний звiт у письмовiй формi до групи консультантiв. Правила створення такої групи та процедури її роботи наведено у Додатку 4.
Стаття 14
Конфiденцiйнiсть
1. Хiд обговорення у групах експертiв є конфiденцiйним.
2. Звiти груп експертiв складаються у вiдсутностi сторiн спору у свiтлi наданої iнформацiї i зроблених заяв.
3. Думки, якi висловлено у звiтi групи експертiв окремими членами цiєї групи, є анонiмними.
Стаття 15
Стадiя промiжного розгляду
1. Пiсля розгляду спростувань та усних аргументiв група експертiв видає сторонам спору описовi (такi, що мiстять факти i аргументи) частини проекту свого звiту. Протягом термiну, встановленого групою експертiв, сторони повиннi надати свої зауваження у письмовiй формi.
2. Пiсля закiнчення встановленого термiну для подання зауважень сторонами спору група експертiв видає сторонам промiжний звiт, зокрема як його описовi частини, так i мiркування i висновки групи. Протягом термiну, встановленого групою експертiв, кожна сторона може подати письмову вимогу про перегляд групою експертiв конкретних аспектiв промiжного звiту до розповсюдження остаточного звiту серед членiв СОТ. На запит сторони група експертiв повинна провести додаткове засiдання разом iз сторонами з питань, зазначених у письмових зауваженнях.
3. Висновки у остаточному звiтi групи експертiв повиннi включати розгляд аргументiв, якi було висунуто на стадiї промiжного розгляду. Стадiя промiжного розгляду повинна проходити в межах термiну, який встановлено у пунктi 8 статтi 12.
Стаття 16
Затвердження звiтiв груп експертiв
1. З тим, щоб забезпечити членам СОТ достатнiй час для розгляду звiтiв груп експертiв, звiти не повиннi розглядатися для затвердження ДСБ до того, як не пройде 20 днiв пiсля того, як їх було розповсюджено серед членiв СОТ.
2. Члени СОТ, якi мають заперечення проти звiту групи експертiв, повиннi надати у письмовiй формi для розповсюдження причини, якi пояснюють їхнi заперечення, принаймнi за 10 днiв до засiдання ДСБ, на якому розглядатиметься звiт групи експертiв.
3. Сторони спору мають право повною мiрою брати участь у розглядi звiту групи експертiв у ДСБ, а їхнi точки зору повиннi фiксуватися у повному обсязi.
4. Протягом 60 днiв пiсля розповсюдження звiту групи експертiв серед членiв СОТ звiт повинен бути затверджений на засiданнi ДСБ[7], якщо тiльки сторона спору офiцiйно не повiдомить ДСБ про своє рiшення подати апеляцiю, або якщо ДСБ не вирiшить шляхом консенсусу не затверджувати звiт. Якщо сторона спору повiдомила про своє рiшення подати апеляцiю, ДСБ не розглядає питання про затвердження звiту групи експертiв до завершення процедури апеляцiї. Ця процедура затвердження не обмежує прав членiв СОТ висловлювати свої мiркування з приводу звiту групи експертiв.
Стаття 17
Розгляд апеляцiй
Постiйний Апеляцiйний орган
1. ДСБ створює постiйний Апеляцiйний орган. Апеляцiйний орган заслуховує апеляцiї щодо справ, представлених на розгляд груп експертiв. Вiн складається з семи осiб, три з яких ведуть розгляд будь-якої однiєї справи. Особи, якi працюють у Апеляцiйному органi, працюють у порядку ротацiї. Такий порядок ротацiї визначається робочими процедурами Апеляцiйного органу.
2. ДСБ призначає осiб, якi працюють у Апеляцiйному органi протягом чотирирiчного термiну, причому кожну з осiб може бути призначено повторно один раз. Проте повноваження трьох з семи осiб, призначених вiдразу пiсля набрання чинностi Угодою СОТ, закiнчуються через два роки, а цi три особи визначаються жеребкуванням. Вакансiї заповнюються за мiрою їх виникнення. Особа, яку призначено замiсть особи, термiн повноважень якої ще не закiнчився, займає її посаду протягом решти часу, що залишився пiсля звiльнення попередника.
3. До Апеляцiйного органу входять особи з визнаним авторитетом, якi довели свою компетентнiсть у галузi права, мiжнароднiй торгiвлi та предметi охоплених угод взагалi. Вони не повиннi бути пов'язанi з будь-яким урядом. Членство у Апеляцiйному органi повинно широко вiдображати членство у СОТ. Всi особи, якi працюють у Апеляцiйному органi, повиннi бути завжди доступнi i готовi виконати свої обов'язки негайно, а також бути в курсi дiяльностi з вирiшення спорiв та iншої пов'язаної з цим дiяльностi СОТ. Вони не повиннi брати участi у розглядi будь-яких спорiв, якi б спричинили прямий чи непрямий конфлiкт iнтересiв.
4. Апеляцiю на звiт групи експертiв можуть подавати лише сторони спору, але не третi сторони. Третi сторони, якi повiдомили ДСБ про свiй суттєвий iнтерес у справi вiдповiдно до пункту 2 статтi 10, можуть подавати письмовi заяви до Апеляцiйного органу, i їм повинна надаватися можливiсть виступити в Апеляцiйному органi.
5. Як правило, розгляд справи не повинен перевищувати 60 днiв з того дня, коли сторона спору офiцiйно повiдомить про своє рiшення подати апеляцiю, до дня, коли Апеляцiйний орган розповсюдить свiй звiт. При визначеннi свого розкладу Апеляцiйний орган повинен враховувати положення пункту 9 статтi 4, якщо вони є придатними. Коли Апеляцiйний орган вважає, що вiн не може надати звiт протягом 60 днiв, вiн повинен у письмовiй формi повiдомити ДСБ про причини затримки, а також зазначити орiєнтовний термiн, протягом якого вiн надасть звiт. У жодному разi розгляд не повинен перевищувати 90 днiв.
6. Апеляцiя обмежується тими правовими питаннями, якi охоплюються у звiтi групи експертiв, i тлумаченнями права, якi зроблено групою експертiв.
7. Апеляцiйному органу надається належна адмiнiстративна i правова пiдтримка, яка йому необхiдна.
8. Витрати осiб, якi працюють у Апеляцiйному органi, зокрема витрати на поїздки i проживання, фiнансуються з бюджету СОТ вiдповiдно до критерiїв, якi буде затверджено Генеральною Радою на основi рекомендацiй Комiтету з питань бюджету, фiнансування та управлiння.
Процедури розгляду апеляцiй
9. Робочi процедури визначаються Апеляцiйним органом пiсля консультацiй з Головою ДСБ та Генеральним директором i надаються членам СОТ для їхнього вiдома.
10. Розгляд справ у Апеляцiйному органi є конфiденцiйним. Звiти Апеляцiйного органу складаються у вiдсутностi сторiн спору у свiтлi наданої iнформацiї i зроблених заяв.
11. Думки, якi висловлено у звiтi Апеляцiйного органу окремими особами, якi працюють у Апеляцiйному органi, є анонiмними.
12. Апеляцiйний орган розглядає кожне з питань, яке пiднято вiдповiдно до пункту 6, пiд час апеляцiйної процедури.
13. Апеляцiйний орган може пiдтримати, змiнити або вiдмiнити правовi мiркування та висновки групи експертiв.
Затвердження звiтiв Апеляцiйного органу
14. Звiт Апеляцiйного органу затверджується ДСБ i безумовно приймається сторонами спору, якщо тiльки ДСБ не вирiшить шляхом консенсусу не затверджувати звiт Апеляцiйного органу протягом 30 днiв пiсля його розповсюдження серед членiв СОТ.[8] Процедура затвердження не обмежує прав членiв СОТ висловлювати свої мiркування з приводу звiту Апеляцiйного органу.
Стаття 18
Зв'язок з групою експертiв або Апеляцiйним
органом
1. Зв'язок з групою експертiв або Апеляцiйним органом стосовно питань, якi розглядаються групою експертiв або Апеляцiйним органом, не повинен бути ex parte.
2. Письмовi заяви до групи експертiв або Апеляцiйного органу розглядаються, як конфiденцiйнi, але можуть надаватися сторонам спору. Нiщо у цiй Домовленостi не виключає права сторони спору оприлюднювати свої заяви щодо своїх позицiй. Члени СОТ повиннi розглядати як конфiденцiйну ту iнформацiю, подану iншим членом СОТ до групи експертiв або Апеляцiйного органу, яку той визначив як конфiденцiйну. Сторона спору повинна також на запит члена СОТ надати неконфiденцiйне резюме iнформацiї, яка мiститься у її письмових заявах, яке можна було б оприлюднити.
Стаття 19
Рекомендацiї групи експертiв i Апеляцiйного
органу
1. У випадках, коли група експертiв або Апеляцiйний орган дiйдуть висновку, що певний захiд суперечить охопленiй угодi, вони рекомендують заiнтересованому членовi СОТ[9] привести цей захiд у вiдповiднiсть до такої угоди.[10] Крiм своїх рекомендацiй, група експертiв або Апеляцiйний орган можуть запропонувати шляхи, якими заiнтересований член СОТ мiг би виконати цi рекомендацiї.
2. Вiдповiдно до пункту 2 статтi 3, у своїх висновках i рекомендацiях група експертiв та Апеляцiйний орган не можуть збiльшувати або зменшувати права та обов'язки, передбаченi в охоплених угодах.
Стаття 20
Термiни для прийняття рiшень ДСБ
Якщо сторони спору не погодяться про iнше, термiн, починаючи з дня створення ДСБ групи експертiв i закiнчуючи днем, коли ДСБ розглядає питання про затвердження звiту групи експертiв або Апеляцiйного органу, не повинен, як правило, перевищувати дев'ять мiсяцiв у випадках, коли апеляцiї на звiт групи експертiв не подається, i 12 мiсяцiв у випадках, коли апеляцiя подається. У випадках, коли група експертiв або Апеляцiйний орган клопотали вiдповiдно до пункту 9 статтi 12 або пункту 5 статтi 17 про продовження часу, видiленого для надання звiту, той додатковий час, який їм було видiлено, додається до зазначених вище термiнiв.
Стаття 21
Нагляд за виконанням рекомендацiй i постанов
1. Оперативне втiлення рекомендацiй або постанов ДСБ є вкрай важливим для забезпечення ефективного вирiшення спорiв на користь всiх членiв СОТ.
2. Особлива увага повинна придiлятися справам, якi зачiпають iнтереси країн-членiв СОТ, що розвиваються, в тому, що стосується заходiв, якi були предметом процедури вирiшення спору.
3. На засiданнi ДСБ, яке проводиться протягом 30 днiв[11] пiсля затвердження звiту групи експертiв або Апеляцiйного органу, заiнтересований член СОТ повинен повiдомити ДСБ про свої намiри стосовно виконання рекомендацiй та постанов ДСБ. Якщо негайно втiлити рекомендацiї та постанови на практицi неможливо, заiнтересованому членовi СОТ повинен надаватися розумний термiн часу для того, щоб їх виконати. Розумним термiном часу є:
a) термiн часу, запропонований заiнтересованим членом СОТ, за умови, що цей термiн буде затверджено ДСБ; або, у разi його незатвердження:
b) термiн часу, який буде спiльно погоджено сторонами спору протягом 45 днiв пiсля затвердження рекомендацiй та постанов; або, у разi вiдсутностi такого погодження:
c) термiн часу, визначений через процедуру обов'язкового арбiтражу протягом 90 днiв пiсля затвердження рекомендацiй та постанов.[12] При здiйсненнi такого арбiтражу арбiтр[13] повинен керуватися тим, що розумний перiод часу для виконання рекомендацiй або постанов групи експертiв або Апеляцiйного органу не повинен перевищувати 15 мiсяцiв, починаючи з дня затвердження звiту групи експертiв або Апеляцiйного органу. Проте цей термiн може бути коротшим або довшим залежно вiд конкретних обставин.
4. За винятком випадкiв, коли групi експертiв або Апеляцiйному органу продовжено вiдповiдно до пункту 9 статтi 12 або пункту 5 статтi 17 час на надання їхнього звiту, термiн вiд дня створення ДСБ групи експертiв до дня визначення розумного термiну часу не повинен перевищувати 15 мiсяцiв, якщо тiльки сторони спору не погодяться про iнше. У випадках, коли група експертiв або Апеляцiйний орган клопотали про продовження часу на надання звiту, той додатковий час, який їм було видiлено, додається до 15-мiсячного термiну; за умови, що загальний час не повинен перевищувати 18 мiсяцiв, якщо тiльки сторони спору не погодяться про те, що мають мiсце надзвичайнi обставини.
5. У випадках, коли немає згоди щодо вiдповiдностi заходiв, якi вживаються для втiлення рекомендацiй i постанов, охопленим угодам, такий спiр вирiшується за цими процедурами вирiшення спорiв, зокрема, у випадках, коли це можливо, створення початкової групи експертiв. Група експертiв повинна розповсюдити свiй звiт протягом 90 днiв пiсля дня передачi справи до неї. Коли група експертiв вважає, що вона не може надати звiт протягом цього часу, вона повинна у письмовiй формi повiдомити ДСБ про причини затримки, а також зазначити орiєнтовний термiн, протягом якого вона надасть звiт.
6. ДСБ здiйснює нагляд за виконанням затверджених рекомендацiй або постанов. Питання про виконання рекомендацiй або постанов може пiднiматися у ДСБ будь-яким членом СОТ у будь-який час пiсля їх затвердження. Якщо тiльки ДСБ не вирiшить iнакше, питання про виконання рекомендацiй чи постанов виноситься на порядок денний засiдання ДСБ через шiсть мiсяцiв пiсля дня встановлення розумного термiну часу вiдповiдно до пункту 3 i залишається на порядку денному ДСБ до тих пiр, поки це питання не буде вирiшено. Принаймнi за 10 днiв до кожного такого засiдання ДСБ заiнтересований член СОТ повинен надавати ДСБ звiт про стан справ у письмовiй формi, у якому зазначається хiд виконання рекомендацiй або постанов.
7. Якщо дане питання було пiднято країною-членом СОТ, що розвивається, ДСБ повинен розглянути, яких подальших дiй вiн мiг би вжити таким чином, щоб вони вiдповiдали обставинам.
8. Якщо справу порушено країною-членом СОТ, що розвивається, то при розглядi належних дiй, яких можна було б вжити, ДСБ повинен брати до уваги не лише ту частку торгiвлi, яку зачiплено заходами, по яких висунуто скаргу, але й їхнiй вплив на економiку вiдповiдної країни-члена СОТ, що розвивається.
Стаття 22
Компенсацiя i припинення поступок
1. Компенсацiя i припинення поступок або iнших зобов'язань є тимчасовими заходами, якi можуть застосовуватися тодi, коли рекомендацiї та постанови не виконуються протягом розумного термiну часу. Проте анi компенсацiї, анi припиненню поступок або iнших зобов'язань не повинна вiддаватися перевага порiвняно з повним виконанням рекомендацiї для приведення заходу у вiдповiднiсть до охоплених угод. Компенсацiя є добровiльною, i, якщо вона надається, повинна вiдповiдати охопленим угодам.
2. Якщо заiнтересований член СОТ не приведе захiд, який вважається таким, що суперечить охопленим угодам, у вiдповiднiсть до цих угод, або iншим чином не втiлить рекомендацiї та постанови протягом розумного термiну часу, який визначається вiдповiдно до пункту 3 статтi 21, такий член повинен на запит i не пiзнiше, нiж закiнчується розумний термiн часу, вступити в переговори з будь-якою iз сторiн, яка вдалася до процедур вирiшення спорiв, з метою визначення взаємно прийнятної компенсацiї. Якщо домовленостi про задовiльну компенсацiю не буде досягнуто протягом 20 днiв пiсля закiнчення розумного термiну часу, будь-яка iз сторiн, що вдалася до процедур вирiшення спорiв, може звернутися до ДСБ за дозволом на припинення застосування стосовно заiнтересованого члена СОТ поступок або iнших зобов'язань за охопленими угодами.
3. При розглядi того, якi поступки або зобов'язання слiд припинити, сторона, що звертається зi скаргою, повинна застосовувати такi принципи та процедури:
a) загальним принципом є те, що сторона, що звертається зi скаргою, повинна спочатку добиватися припинення поступок або iнших зобов'язань, якi стосуються того самого сектору (тих самих секторiв), що й сектор(и), у якому (яких) група експертiв виявила порушення або iнше анулювання або заподiювання шкоди перевагам;
b) якщо така сторона вважає, що припинення поступок або iнших зобов'язань, якi стосуються того самого сектору (тих самих секторiв), не є практично можливим або ефективним, вона може добиватися припинення поступок або iнших зобов'язань у iнших секторах за тiєю угодою;
c) якщо така сторона вважає, що припинення поступок або iнших зобов'язань, якi стосуються iнших секторiв за тiєю угодою, не є практично можливим або ефективним, i що обставини є досить серйозними, вона може добиватися припинення поступок або iнших зобов'язань за iншою охопленою угодою;
d) при застосуваннi наведених вище принципiв сторона повинна враховувати:
i) торгiвлю у секторi та за угодою, по якiй група експертiв або Апеляцiйний орган виявили порушення або iнше анулювання або заподiювання шкоди перевагам, а також важливiсть такої торгiвлi для цiєї сторони;
ii) бiльш широкi економiчнi фактори, якi стосуються анулювання або заподiювання шкоди перевагам, та бiльш широкi економiчнi наслiдки припинення поступок або iнших зобов'язань;
e) якщо така сторона вирiшила звернутися до ДСБ за дозволом на припинення поступок або iнших зобов'язань вiдповiдно до пiдпунктiв b) або c), вона повинна зазначити причини цього у своїй вимозi. У той самий час, коли вимога подається до ДСБ, вона повинна також подаватися до вiдповiдних Рад, а також, у разi, коли вимога подається за пунктом b), - до вiдповiдних органiв, вiдповiдальних за окремi сектори;
f) для цiлей цього пункту "сектор" означає:
i) стосовно товарiв - всi товари;
ii) стосовно послуг - основний сектор, як його визначено у чинному "Класифiкацiйному перелiку секторiв послуг", який визначає такi сектори;[14]
iii) стосовно торгiвельних аспектiв прав iнтелектуальної власностi - кожну з категорiй прав iнтелектуальної власностi, якi охоплено в Роздiлi 1, Роздiлi 2, Роздiлi 3, Роздiлi 4, Роздiлi 5, Роздiлi 6, Роздiлi 7 Частини II, або у зобов'язаннях за Частиною III чи Частиною IV Угоди про торгiвельнi аспекти прав iнтелектуальної власностi;
g) для цiлей цього пункту "угода" означає:
i) стосовно товарiв - угоди, перелiченi у Додатку 1A Угоди СОТ, взятi як єдине цiле, а також багатостороннi торгiвельнi угоди з обмеженою кiлькiстю учасникiв настiльки, наскiльки вiдповiднi сторони спору є сторонами цих угод;
ii) стосовно послуг - ГАТС;
iii) стосовно прав iнтелектуальної власностi - Угоду про торгiвельнi аспекти прав iнтелектуальної власностi;
4. Рiвень припинення поступок або iнших зобов'язань, дозволений ДСБ, повинен бути еквiвалентним рiвню анулювання або заподiювання шкоди перевагам.
5. ДСБ не повинен дозволяти припинення поступок або iнших зобов'язань, якщо охоплена угода забороняє таке припинення.
6. Коли виникає ситуацiя, описана у пунктi 2, ДСБ на запит повинен надати дозвiл на припинення поступок або iнших зобов'язань протягом 30 днiв пiсля закiнчення розумного термiну часу, якщо тiльки ДСБ не вирiшить шляхом консенсусу вiдхилити вимогу. Проте, якщо заiнтересований член СОТ заперечує проти запропонованого рiвня припинення або стверджує, що принципiв i процедур, викладених у пунктi 3, не було дотримано тодi, коли сторона, що звернулася зi скаргою, вимагала дозволу на припинення поступок або iнших зобов'язань вiдповiдно до пунктiв 3b) або c), справа передається до арбiтражу. Такий арбiтраж здiйснюється початковою групою експертiв, якщо її члени доступнi, або арбiтром[15], призначеним Генеральним директором, i повинен бути завершений протягом 60 днiв пiсля закiнчення розумного термiну часу. Поступки або iншi зобов'язання не повиннi припинятися пiд час проведення арбiтражу.
7. Арбiтр[16], що дiє вiдповiдно до пункту 6, не повинен вивчати характеру поступок або iнших зобов'язань, якi пiдлягають припиненню, а повинен визначити, чи є рiвень такого припинення еквiвалентним рiвню анулювання або заподiювання шкоди перевагам. Арбiтр може також визначити, чи дозволено запропоноване припинення поступок або iнших зобов'язань за охопленою угодою. Проте, якщо справа, що передається до арбiтражу, включає заяву про те, що принципiв i процедур не було дотримано, арбiтр повинен вивчити цю заяву. У тому разi, якщо арбiтр встановить, що таких принципiв та процедур не було дотримано, сторона, що звертається зi скаргою, повинна застосувати їх у порядку, передбаченому в пунктi 3. Сторони приймають рiшення арбiтра як остаточне, а заiнтересованi сторони не можуть вимагати повторного арбiтражу. ДСБ оперативно повiдомляється про рiшення арбiтра i на запит вiдповiдної сторони надає дозвiл на припинення поступок або iнших зобов'язань тодi, коли така вимога вiдповiдає рiшенню арбiтра, якщо тiльки ДСБ не вирiшить шляхом консенсусу вiдмовити у вимозi.
8. Припинення поступок або iнших зобов'язань є тимчасовим i застосовується лише до тих пiр, поки захiд, який визнано як такий, що не вiдповiдає охопленiй угодi, не буде усунуто, або поки член СОТ, який повинен виконати рекомендацiї або постанови, не забезпечить вирiшення питання анулювання або заподiювання шкоди перевагам, або поки не буде досягнуто взаємно задовiльного рiшення. ДСБ продовжує вiдповiдно до пункту 6 статтi 21 здiйснювати нагляд за виконанням затверджених рекомендацiй або постанов, зокрема тi випадки, коли було надано компенсацiю або було припинено поступки чи iншi зобов'язання, але не було виконано рекомендацiї щодо приведення заходу у вiдповiднiсть до охоплених угод.
9. Положення охоплених угод щодо вирiшення спорiв можуть застосовуватися стосовно тих заходiв, якi впливають на їх дотримання i яких вживають регiональнi або мiсцевi урядовi органи або установи на територiї члена СОТ. У випадку, коли ДСБ постановляє, що положення певної охопленої угоди не було дотримано, вiдповiдальний член СОТ повинен вжити таких заходiв, якi йому можуть бути доступнi, з тим, щоб забезпечити її дотримання. Тi положення охоплених угод та цiєї Домовленостi, якi стосуються компенсацiї та припинення поступок або iнших зобов'язань, застосовуються у випадках, коли виявилося неможливим забезпечити таке дотримання.[17]
Стаття 23
Змiцнення багатосторонньої системи
1. У випадках, коли члени СОТ добиваються вiдшкодування порушень прав, iншого анулювання або заподiювання шкоди перевагам за охопленими угодами або перешкодження виконанню будь-якого iз завдань охопленої угоди, вони повиннi вдаватися до правил i процедур цiєї Домовленостi i дотримуватися їх.
2. У таких випадках члени СОТ:
a) не повиннi робити визначення щодо того, що порушення мало мiсце, що переваги були анульованi або їм заподiяно шкоду, або що виконанню будь-якого iз завдань охоплених угод було перешкоджено, iншим чином, нiж шляхом вирiшення спорiв вiдповiдно до правил i процедур цiєї Домовленостi, а також повиннi робити будь-якi такi визначення таким чином, щоб вони вiдповiдали висновкам, що мiстяться у звiтi групи експертiв або Апеляцiйного органу, затвердженому ДСБ, або рiшенню арбiтражу, винесеному вiдповiдно до цiєї Домовленостi;
b) повиннi дотримуватися процедур, передбачених у статтi 21, при визначеннi розумного термiну часу, який надається заiнтересованому членовi СОТ для виконання рекомендацiй та постанов; а також
c) повиннi дотримуватися процедур, передбачених у статтi 22, при визначеннi рiвня припинення поступок або iнших зобов'язань та отримувати дозвiл ДСБ вiдповiдно до таких процедур перед припиненням поступок або iнших зобов'язань за охопленими угодами у вiдповiдь на невиконання заiнтересованим членом СОТ рекомендацiй та постанов протягом розумного термiну часу.
Стаття 24
Спецiальнi процедури, до яких причетнi найменш
розвиненi країни
1. На всiх стадiях визначення причин спору та процедур вирiшення спору, до яких причетна найменш розвинена країна-член СОТ, особлива увага повинна придiлятися особливостям ситуацiї, у якiй знаходяться найменш розвиненi країни-члени СОТ. У цьому вiдношеннi члени СОТ повиннi виявляти належну стриманiсть при порушеннi за цими процедурами справ, до яких причетна найменш розвинена країна-член СОТ. Якщо буде виявлено, що анулювання або заподiювання шкоди перевагам спричинено заходом, якого вжила найменш розвинена країна-член СОТ, сторони, що звертаються зi скаргою, повиннi виявляти належну стриманiсть у вимаганнi компенсацiї або дозволу на припинення застосування поступок або iнших зобов'язань вiдповiдно до цих процедур.
2. У випадках, коли у справах з вирiшення спорiв, до яких причетна найменш розвинена країна-член СОТ, не буде знайдено задовiльного рiшення в ходi консультацiй, Генеральний директор або Голова ДСБ повинен на прохання найменш розвиненої країни-члена СОТ запропонувати свої добрi послуги, примирення або посередництво з метою сприяння сторонам у вирiшеннi спору до того, як буде подано вимогу про створення групи експертiв. При здiйсненнi зазначеного вище сприяння Генеральний директор i Голова ДСБ можуть консультуватися з будь-яким джерелом, яке вважатимуть за придатне.
Стаття 25
Арбiтраж
1. Оперативний арбiтраж в рамках системи СОТ як альтернативний засiб вирiшення спорiв може полегшити вирiшення певних спорiв, що стосуються питань, якi чiтко визначенi обома сторонами.
2. За винятком випадкiв, коли у цiй Домовленостi передбачено iнше, сторони вдаються до арбiтражу за умови їх взаємної згоди, при якiй вони повиннi домовитися щодо процедур, якi використовуватимуться. Про згоду на звернення до арбiтражу повиннi повiдомлятися всi члени СОТ заздалегiдь з достатнiм запасом часу до фактичного початку процесу арбiтражу.
3. Iншi члени СОТ можуть приєднатися у якостi сторони процесу арбiтражу лише пiсля згоди на це сторiн, якi вже домовилися звернутися до арбiтражу. Сторони процесу повиннi погодитися визнати рiшення арбiтражу. Рiшення арбiтражу повiдомляються до ДСБ та Рад i Комiтетiв будь-якої вiдповiдної угоди, у яких будь-який член СОТ може пiдняти будь-яке питання стосовно такої угоди.
4. Статтi 21 i 22 цiєї Домовленостi застосовуються mutatis mutandis до рiшень арбiтражу.
Стаття 26
1. Скарги у випадках непорушення, якi належать до типу, описаного у пунктi 1b) статтi XXIII ГАТТ 1994
У випадках, коли до охопленої угоди можуть бути застосованi положення пункту 1b) статтi XXIII ГАТТ 1994, група експертiв або Апеляцiйний орган можуть виносити постанови та рекомендацiї лише тодi, коли сторона спору вважає, що будь-яка перевага, яка прямо чи непрямо належить їй за вiдповiдною охопленою угодою, анулюється або їй заподiюється шкода, або виникають перешкоди виконанню будь-якого iз завдань такої угоди в результатi застосування членом СОТ певного заходу, незалежно вiд того, чи суперечить вiн положенням такої угоди. У випадках, коли i в тiй мiрi, наскiльки така сторона вважатиме, а група експертiв чи Апеляцiйний орган визначить, що справа стосується заходу, який не суперечить положенням охопленої угоди, до якої можуть бути застосованi положення пункту 1b) статтi XXIII ГАТТ 1994, застосовуються положення цiєї Домовленостi при дотриманнi наступних умов:
a) сторона, що звертається зi скаргою, повинна представити докладне обґрунтування на пiдтвердження будь-якої скарги, що стосується заходу, який не суперечить вiдповiднiй охопленiй угодi;
b) у випадках, коли визнано, що цей захiд анулює або заподiює шкоду за вiдповiдною охопленою угодою, або перешкоджає виконанню її завдань, при цьому не порушуючи такої угоди, зобов'язання по вiдмiнi заходу не накладається. Проте у таких випадках група експертiв або Апеляцiйний орган рекомендують заiнтересованому членовi СОТ здiйснити коригування заходу на взаємно задовiльнiй основi;
c) незалежно вiд положень статтi 21, процедура арбiтражу, яку передбачено у пунктi 3 статтi 21, на запит будь-якої iз сторiн може включати визначення рiвня переваг, якi були анульованi або яким було заподiяно шкоду, а також пропонування шляхiв та засобiв досягнення коригування на взаємно задовiльнiй основi; такi пропозицiї не є обов'язковими для сторiн спору;
d) незалежно вiд положень пункту 1 статтi 22, компенсацiя може бути частиною коригування на взаємно задовiльнiй основi як засобу остаточного вирiшення спору.
2. Скарги, якi належать до типу, описаного у пунктi 1c) статтi XXIII ГАТТ 1994
У випадках, коли до охопленої угоди можуть бути застосованi положення пункту 1c) статтi XXIII ГАТТ 1994, група експертiв може виносити постанови та рекомендацiї лише тодi, коли сторона спору вважає, що будь-яка перевага, яка прямо чи непрямо належить їй за вiдповiдною охопленою угодою, анулюється або їй заподiюється шкода, або виникають перешкоди виконанню будь-якого iз завдань такої угоди в результатi виникнення ситуацiї, яка не є такою, до якої можуть бути застосованi положення пунктiв 1 "a" та 1 "b" статтi XXIII ГАТТ 1994. У випадках, коли i в тiй мiрi, наскiльки така сторона вважатиме, а група експертiв визначить, що справа пiдпадає пiд дiю цього пункту, положення цiєї Домовленостi застосовуються лише до того моменту (включно) в ходi розгляду, коли серед членiв СОТ розповсюджується звiт групи експертiв. При розглядi затвердження рекомендацiй i постанов, а також при наглядi за їх виконанням, застосовуються правила i процедури вирiшення спорiв, якi мiстяться у Рiшеннi вiд 12 квiтня 1989 р. (BISD 36S/61-67). Також застосовуються такi положення:
a) сторона, що звертається зi скаргою, повинна представити докладне обґрунтування на пiдтвердження будь-якого аргументу, який подано стосовно питань, охоплених цим пунктом;
b) якщо у справах, якi стосуються питань, охоплених цим пунктом, група експертiв доходить висновку, що такi справи стосуються також iнших питань з вирiшення спорiв, якi не охоплюються цим пунктом, група експертiв повинна надавати ДСБ звiт, у якому йдеться про будь-якi такi питання, i окремий звiт з питань, якiй пiдпадають пiд дiю цього пункту.
Стаття 27
Обов'язки Секретарiату
1. Обов'язком Секретарiату є надання допомоги групам експертiв, особливо з правових, iсторичних та процедурних аспектiв справ, що розглядаються, а також надання секретарської i технiчної допомоги.
2. Незважаючи на надання допомоги Секретарiатом членам СОТ стосовно вирiшення спорiв на їхню вимогу, може також виникнути потреба у наданнi додаткових юридичних консультацiй та допомоги стосовно вирiшення спорiв у разi країн-членiв СОТ, що розвиваються. Для цього Секретарiат надає у розпорядження будь-якої країни-члена, що розвивається, яка звернеться з таким проханням, квалiфiкованого спецiалiста у галузi права зi складу служб технiчного спiвробiтництва СОТ. Цей спецiалiст повинен надавати допомогу країнi-членовi, що розвивається, у такий спосiб, щоб забезпечити тривалу безпристраснiсть Секретарiату.
3. Секретарiат проводить спецiальнi курси навчання для заiнтересованих в цьому членiв СОТ з питань цих процедур та практики вирiшення спорiв з тим, щоб надати змогу спецiалiстам членiв СОТ бути краще поiнформованими з цього приводу.
Доповнення 1 |
УГОДИ, ЯКI ОХОПЛЮЮТЬСЯ ЦIЄЮ ДОМОВЛЕНIСТЮ
(A) Угода про заснування Свiтової Органiзацiї Торгiвлi
(B) Багатостороннi торгiвельнi угоди
Додаток 1A: Багатостороннi угоди з торгiвлi товарами
Додаток 1B: Генеральна угода з торгiвлi послугами
Додаток 1C: Угода про торгiвельнi аспекти прав iнтелектуальної власностi
Додаток 2: Домовленiсть про правила та процедури, якi регулюють вирiшення спорiв
(C) Багатостороннi торгiвельнi угоди з обмеженою кiлькiстю учасникiв
Додаток 4: Угода про торгiвлю цивiльною авiатехнiкою
Угода про державнi закупки
Мiжнародна угода про торгiвлю молочними продуктами
Мiжнародна угода про торгiвлю яловичиною
Застосовнiсть цiєї Домовленостi до багатостороннiх торгiвельних угод з обмеженою кiлькiстю учасникiв залежить вiд прийняття сторонами кожної з таких угод рiшення, у якому визначаються умови застосування Домовленостi до кожної угоди, зокрема будь-якi спецiальнi або додатковi правила чи процедури, призначенi для включення до Доповнення 2 у тому виглядi, у якому їх повiдомлено до ДСБ.
Доповнення 2 |
СПЕЦIАЛЬНI АБО ДОДАТКОВI ПРАВИЛА ТА ПРОЦЕДУРИ, ЯКI МIСТЯТЬСЯ В ОХОПЛЕНИХ УГОДАХ
Угода
Правила i процедури
Угода про застосування санiтарних та фiтосанiтарних заходiв
11.2
Угода про текстиль i одяг
2.14, 2.21, 4.4, 5.2, 5.4, 5.6, 6.9, 6.10, 6.11, 8.1 - 8.12
Угода про технiчнi бар'єри у торгiвлi
14.2 - 14.4, Додаток 2
Угода про застосування статтi VI ГАТТ 1994
17.4 - 17.7
Угода про застосування статтi VII ГАТТ 1994
19.3 - 19.5, Додаток II.2f), 3, 9, 21
Угода про субсидiї i компенсацiйнi заходи
4.2 - 4.12, 6.6, 7.2 - 7.10, 8.5, примiтка 35, 24.4, 27.7, Додаток V
Генеральна угода з торгiвлi послугами
XXII:3, XXIII:3
Додаток щодо фiнансових послуг
4
Додаток щодо авiатранспортних послуг
4
Рiшення про деякi процедури вирiшення спорiв по ГАТС
1 - 5
Перелiк правил i процедур у цьому Доповненнi включає положення, у яких лише частина положення може бути придатною у цьому контекстi.
Будь-якi спецiальнi або додатковi правила чи процедури у багатостороннiх торгiвельних угодах з обмеженою кiлькiстю учасникiв, якi визначено компетентними органами кожної угоди i повiдомлено до ДСБ.
Доповнення 3 |
РОБОЧI ПРОЦЕДУРИ
1. У своїй роботi група експертiв керується вiдповiдними положеннями цiєї Домовленостi. Крiм того, застосовуються такi робочi процедури.
2. Група експертiв збирається на закритому засiданнi. Сторони спору i заiнтересованi сторони повиннi бути присутнi на засiданнi лише тодi, коли їх запросить група експертiв.
3. Хiд обговорення справи у групi експертiв та документи, якi їй подаються, є конфiденцiйними. Нiщо у цiй Домовленостi не виключає права сторони спору оприлюднювати заяви щодо своїх позицiй. Члени СОТ повиннi розглядати як конфiденцiйну ту iнформацiю, подану iншим членом СОТ до групи експертiв, яку той визначив як конфiденцiйну. У випадках, коли сторона спору подає конфiденцiйнi версiї своїх письмових заяв до групи експертiв, вона повинна також на запит члена СОТ надати неконфiденцiйне резюме iнформацiї, що мiститься у її заявах, яке можна оприлюднити.
4. Перед першим засiданням групи експертiв по сутi справи разом iз сторонами спору сторони повиннi передати групi письмовi заяви, у яких вони викладуть фактичну сторону справи та свої аргументи.
5. На своєму першому засiданнi по сутi справи разом iз сторонами спору група експертiв просить сторону, що звернулася зi скаргою, представити справу. Пiсля цього, але на тому засiданнi, група просить сторону, проти якої висунуто скаргу, представити свою точку зору.
6. Всiм третiм сторонам, якi повiдомили ДСБ про свiй iнтерес у спорi, пропонується у письмовiй формi представити свої мiркування пiд час окремого слухання, яке спецiально призначається для цього в рамках першого засiдання. Всi такi третi сторони можуть бути присутнi протягом всього цього слухання.
7. Офiцiйнi спростування робляться на другому засiданнi групи експертiв по сутi справи. Сторона, проти якої висунуто скаргу, має право взяти слово першою, а пiсля неї виступає сторона, що звертається зi скаргою. Перед засiданням сторони подають до групи експертiв письмовi спростування.
8. Група експертiв може у будь-який момент ставити питання сторонам i просити їх надати пояснення в ходi засiдання разом iз сторонами або у письмовiй формi.
9. Сторони спору та будь-яка третя сторона, якiй запропоновано представити свої мiркування вiдповiдно до статтi 10, повиннi надавати групi експертiв письмовi версiї своїх усних заяв.
10. В iнтересах повної транспарентностi подання, спростування та заяви, про якi йдеться у пунктах 5 - 9, робляться у присутностi сторiн. Бiльше того, письмовi заяви кожної сторони, зокрема будь-якi зауваження щодо описової частини доповiдi та вiдповiдi на запитання групи експертiв, надаються iншiй сторонi або сторонам.
11. Будь-якi додатковi процедури, необхiднi для роботи конкретної групи експертiв.
12. Пропонований розклад роботи груп експертiв:
a) Отримання перших письмових заяв сторiн
(1) сторона, що звертається зi скаргою:
_____
3 - 6 тижнiв
(2) сторона, проти якої висунуто скаргу:
_____
2 - 3 тижнi
b) Дата, час i мiсце першого засiдання групи експертiв по сутi справи разом iз сторонами: слухання третiх сторiн:
______
1 - 2 тижнi
c) Отримання письмових спростувань вiд сторiн:
______
2 - 3 тижнi
d) Дата, час i мiсце другого засiдання групи експертiв по сутi справи разом iз сторонами:
______
1 - 2 тижнi
e) Видача описової частини звiту сторонам:
______
2 - 4 тижнi
f) Отримання зауважень сторiн щодо описової частини звiту:
______
2 тижнi
g) Видача сторонам промiжного звiту, зокрема мiркування i висновки:
______
2 - 4 тижнi
h) Граничний термiн для подання стороною вимоги про перегляд частин(и) звiту:
______
1 тиждень
i) Термiн перегляду групою експертiв, зокрема можливi додатковi засiдання разом iз сторонами:
______
2 тижнi
j) Видача остаточного звiту сторонам спору:
______
2 тижнi
k) Розповсюдження остаточного звiту серед членiв СОТ:
______
3 тижнi
Наведений вище розклад може бути змiнений у свiтлi непередбачених подiй. Якщо iснує необхiднiсть, призначаються додатковi засiдання разом iз сторонами.
Доповнення 4 |
ГРУПИ КОНСУЛЬТАНТIВ
До груп консультантiв, якi створюються вiдповiдно до положень пункту 2 статтi 13, застосовуються такi правила та процедури:
1. Групи консультантiв пiдпорядковуються групi експертiв. Їхнi повноваження i докладний опис робочих процедур встановлюються групою експертiв; вони також звiтують перед групою експертiв.
2. Участь у групах консультантiв обмежено особами, що мають професiйну репутацiю та досвiд у вiдповiднiй галузi.
3. Громадяни сторiн спору не можуть брати участь у роботi групи консультантiв без взаємної згоди сторiн спору, за винятком надзвичайних обставин, коли група експертiв вирiшить, що задовольнити потребу у спецiалiзованiй науковiй квалiфiкацiї iншим чином неможливо. Урядовцi країн, що є сторонами спору, не можуть працювати у групi консультантiв. Члени групи консультантiв працюють у якостi незалежних спецiалiстiв, а не як представники уряду чи представники будь-якої органiзацiї. У зв'язку з цим уряди або органiзацiї не повиннi давати їм жодних iнструкцiй стосовно питання, яке розглядається групою консультантiв.
4. Групи консультантiв можуть отримувати консультацiї з будь-якого джерела, яке вважатимуть за придатне, а також надавати запити на iнформацiю та технiчнi поради до таких джерел. Перед наданням запиту на iнформацiю чи технiчнi поради до джерела, що знаходиться в межах юрисдикцiї певного члена СОТ, група консультантiв повинна повiдомити уряд такого члена СОТ. Будь-який член СОТ повинен оперативно i повною мiрою вiдреагувати на будь-який запит групи консультантiв на таку iнформацiю, яку група консультантiв вважає за необхiдну i придатну.
5. Сторони спору повиннi мати доступ до всiєї вiдповiдної iнформацiї, яка надається групi консультантiв, якщо тiльки це не iнформацiя конфiденцiйного характеру. Конфiденцiйна iнформацiя, яка надається групi консультантiв, не повинна розголошуватися без офiцiйного дозволу уряду, органiзацiї або особи, що надала таку iнформацiю. У випадках, коли вiд групи консультантiв вимагається надання такої iнформацiї, а дозволу на її розголошення групою консультантiв не отримано, уряд, органiзацiя або особа, яка надала цю iнформацiю, повинна представити неконфiденцiйне резюме такої iнформацiї.
6. Група консультантiв подає проект звiту сторонам спору з метою отримання їхнiх зауважень та належного їх врахування в остаточному звiтi, який також видається сторонам спору, коли вiн подається до групи експертiв. Остаточний звiт групи консультантiв має виключно рекомендацiйний характер.
____________
[1] Вважається, що ДСБ
прийняв рiшення шляхом консенсусу з питання, яке
було представлено на його розгляд, якщо жодний з
членiв СОТ, який був присутнiй на засiданнi ДСБ при
прийняттi рiшення, офiцiйно не заперечує проти
запропонованого рiшення.
[2] Цей пункт також застосовується до спорiв, стосовно яких ще не було затверджено або цiлком виконано звiтiв груп експертiв.
[3] У випадках, коли положення будь-якої з охоплених угод стосовно заходiв, що вживаються регiональними або мiсцевими урядовими органами або установами на територiї члена СОТ, мiстять положення, вiдмiннi вiд положень цього пункту, перевагу мають положення такої iншої охопленої угоди.
[4] Вiдповiднi положення про консультацiї у охоплених угодах перелiчено нижче:
Угода про сiльське господарство, стаття 19; Угода про застосування санiтарних та фiтосанiтарних заходiв, пункт 1 статтi 11; Угода про текстиль i одяг, пункт 4 статтi 8; Угода про технiчнi бар'єри у торгiвлi, пункт 1 статтi 14; Угода про iнвестицiйнi заходи, пов'язанi з торгiвлею, стаття 8; Угода про застосування статтi VI ГАТТ 1994, пункт 2 статтi 17; Угода про застосування статтi VII ГАТТ 1994, пункт 2 статтi 19; Угода про передвiдвантажувальну iнспекцiю, стаття 7; Угода про правила визначення походження, стаття 7; Угода про процедури лiцензування iмпорту, стаття 6; Угода про субсидiї i компенсацiйнi заходи, стаття 30; Угода про захиснi заходи, стаття 14; Угода про торгiвельнi аспекти прав iнтелектуальної власностi, стаття 64.1; а також будь-якi вiдповiднi положення про консультацiї в багатостороннiх торгiвельних угодах з обмеженою кiлькiстю учасникiв, якi визначено компетентними органами кожної Угоди i повiдомлено до ДСБ.
[5] Якщо цього вимагатиме сторона, що звертається зi скаргою, засiдання ДСБ повинно скликатися спецiально для цiєї цiлi протягом 15 днiв пiсля подання вимоги за умови, що повiдомлення про засiдання буде надано принаймнi за 10 днiв до нього.
[6] У випадку, коли сторонами спору є митнi союзи або спiльнi ринки, це положення застосовується до громадян всiх країн-членiв цих митних союзiв або спiльних ринкiв.
[7] Якщо засiдання ДСБ в рамках цього термiну не призначено на час, який дозволяє дотриматися вимог пунктiв 1 i 4 статтi 16, засiдання ДСБ повинно проводитися спецiально для цiєї цiлi.
[8] Якщо засiдання ДСБ протягом цього термiну не призначено, таке засiдання ДСБ повинно проводитися спецiально для цiєї цiлi.
[9] "Заiнтересованим членом СОТ" є сторона спору, якiй адресовано рекомендацiї групи експертiв або Апеляцiйного органу.
[10] Стосовно рекомендацiй у випадках, у яких не має мiсця порушення ГАТТ 1994 або будь-якої iншої охопленої угоди, див. статтю 26.
[11] Якщо засiдання ДСБ протягом цього термiну не призначено, таке засiдання ДСБ повинно проводитися спецiально для цiєї цiлi.
[12] Якщо сторони не можуть досягти домовленостi щодо арбiтра протягом 10 днiв пiсля передачi справи до арбiтражу, арбiтр призначається Генеральним директором протягом 10 днiв, пiсля консультацiй зi сторонами.
[13] Термiн "арбiтр" тлумачиться як такий, що стосується окремої особи або до групи осiб.
[14] Цей перелiк у документi MTN.GNS/W/120 визначає 11 секторiв.
[15] Термiн "арбiтр" тлумачиться як такий, що стосується окремої особи або до групи осiб.
[16] Термiн "арбiтр" тлумачиться як такий, що стосується окремої особи чи до групи осiб або до членiв початкової групи експертiв, коли вони виступають у якостi арбiтра.
[17] У випадках, коли положення будь-якої охопленої угоди стосовно заходiв, яких вживають регiональнi або мiсцевi урядовi органи на територiї члена СОТ, мiстять положення, що вiдрiзняються вiд положень цього пункту, перевагу мають положення таких охоплених угод.