ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
вiд 29.10.2010 р. | N 11/7-10.16/13195 |
---|
Головi Громадської Ради при
Держмитслужбi Платонову О. I. |
Шановний Олеже Iсааковичу!
Державною митною службою України розглянуто Ваш лист вiд 12.10.2010 N 79 щодо питань визначення митної вартостi товарiв.
Вiдповiдно до статтi 9 Конституцiї України чиннi мiжнароднi договори, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України, є частиною нацiонального законодавства України. Це безпосередньо стосується таких норм мiжнародного права, як стаття VII ГАТТ "Оцiнка товару для митних цiлей" та Угода про застосування статтi VII ГАТТ.
Вiдповiдно до пункту 2(a) статтi VII ГАТТ оцiнка ввезеного товару для митних цiлей повинна ґрунтуватися на дiйснiй вартостi ввезеного товару, який обкладається митом, або аналогiчного товару.
Вiдповiдно до пункту 2(b) статтi пiд "дiйсною вартiстю" повинна розумiтись цiна, за якою такий або аналогiчний товар продасться або пропонується для продажу при нормальнiй ходi торгiвлi в умовах вiльної конкуренцiї.
Якщо дiйсна вартiсть може бути визначена вiдповiдно до пункту (b), оцiнка для митних цiлей повинна ґрунтуватися на найближчому еквiвалентi, який може бути встановлений.
Вiдповiдно до додатка 1 до статтi VII формування пунктiв (a) i (b) дозволяє сторонi, що домовляється, одноманiтно визначати вартiсть для митних цiлей або на пiдставi цiн окремого експортера на iмпортний товар, або на пiдставi загального рiвня цiн на аналогiчний товар.
Таким чином, митний орган при здiйсненнi контролю за правильнiстю визначення митної вартостi товару повинен впевнитися, що заявлена декларантом митна вартiсть товару ґрунтується на дiйснiй вартостi. Зазначене можливо здiйснити тiльки шляхом порiвняння рiвня заявленої митної вартостi товарiв з наявною у митного органу iнформацiєю - рiвнем митної вартостi iдентичних або подiбних товарiв, митне оформлення яких вже здiйснено i iнформацiя про якi ретельно перевiрялася.
Порiвняння рiвня заявленої митної вартостi товарiв з рiвнем митної вартостi iдентичних або подiбних (аналогiчних) товарiв, митне оформлення яких вже здiйснено, також передбачено Порядком здiйснення контролю за правильнiстю визначення митної вартостi товару, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв вiд 09.04.2008 N 339.
Порiвняння з вартiстю iдентичних або подiбних (аналогiчних) товарiв, митне оформлення яких вже здiйснено, проводиться також вiдповiдно до статтi 267 Митного кодексу України для визначення можливостi прийняття вартостi операцiї за основу для визначення митної вартостi оцiнюваних товарiв першим методом при продажу мiж пов'язаними особами.
Слiд зазначити, що процедури контролю в Українi передбачають заходи, що застосовуються i в країнах - членах СОТ. Це, зокрема, контроль поданих до митного оформлення документiв, порiвняння рiвня заявленої митної вартостi з рiвнем митної вартостi iдентичних або подiбних (аналогiчних) товарiв, митне оформлення яких вже здiйснено, перевiрка автентичностi наданих до митного оформлення документiв шляхом направлення запитiв до митних адмiнiстрацiй країн-iмпортерiв тощо.
Програмно-iнформацiйний комплекс Єдиної автоматизованої iнформацiйної системи Держмитслужби, який використовується для проведення порiвняння, формується динамiчно на пiдставi електронних копiй вантажних митних декларацiй, митне оформлення яких вже здiйснено.
1 черга програмно-iнформацiйного комплексу (ПIК) "Iнформацiйно-пошукова система обробки та аналiзу цiнової iнформацiї при визначеннi митної вартостi товарiв, що перемiщуються через митний кордон України", введена в дiю наказом Держмитслужби вiд 29.08.2000. Наказом Держмитслужби вiд 15.06.2010 N 634 зазначений ПIК введений в постiйну експлуатацiю.
Згiдно з пунктом 5 Положення про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731, наказ Держмитслужби про введення в постiйну експлуатацiю програмно-експлуатацiйних комплексiв Єдиної автоматизованої iнформацiйної системи Державної митної служби України на державну реєстрацiю не подається.
Вiдповiдно до статтi 265 Митного кодексу України митний орган має право упевнитися в достовiрностi або точностi будь-якої заяви, документа чи декларацiї, поданої для цiлей визначення митної вартостi товарiв. За умови наявностi пiдтверджуючих документiв, а також вiдповiдностi цiн iмпортованого товару цiнам свiтового ринку на такi товари, митне оформлення здiйснюється на пiдставi поданих документiв.
Також повiдомляємо, що процедура консультацiй проводиться якщо митна вартiсть не може бути визначена за методом 1 згiдно з положеннями статтi 267 Митного кодексу України. У разi потреби в уточненнi заявленої декларантом митної вартостi товарiв декларант зобов'язаний подати митному органу необхiднi для нього вiдомостi. Якщо декларант пiдтверджує заявлену митну вартiсть товарiв додатковими документами, необхiднiсть в проведеннi процедури консультацiй вiдпадає. Слiд також зазначити, що вiдповiдно до Угоди про застосування статтi VII ГАТТ процедура консультацiй не є обов'язковою, а вiдбувається, як правило, у разi необхiдностi.
Одночасно iнформуємо, що Держмитслужбою розроблено ряд наказiв, якими вирiшуються питання, порушенi у листi, а саме:
- проект наказу Держмитслужби "Про внесення змiн до деяких нормативно-правових актiв Держмитслужби", яким передбачено внесення змiн до Порядку заповнення рiшення про визначення митної вартостi товарiв, затвердженого наказом Держмитслужби вiд 29.05.2009 N 506 (зареєстрований в Мiнюстi 18.06.2009 за N 534/16550), та Порядку роботи посадових осiб митного органу при здiйсненнi контролю за правильнiстю визначення митної вартостi товарiв, якi перемiщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Держмитслужби вiд 24.06.2009 N 602 (зареєстрований в Мiнюстi 21.07.2009 за N 669/16685). Зазначений проект спрямований на спрощення процедури прийняття рiшення про визначення митної вартостi товарiв, зменшення часу проведення такої процедури;
- наказ Держмитслужби вiд 08.10.2010 N 1191 "Про внесення змiни до Методичних рекомендацiй iз застосування окремих положень Митного кодексу України, що стосуються питань визначення митної вартостi товарiв, якi iмпортуються на митну територiю України", положеннями якого враховуються особливостi визначення митної вартостi товарiв, якi реалiзуються в порядку бiржової торгiвлi;
- наказ Держмитслужби вiд 19.10.2010 N 1242 "Про забезпечення контролю за правильнiстю визначення митної вартостi товарiв". Наказом чiтко регламентовано порядок заповнення 33 графи рiшення про визначення митної вартостi товарiв (далi - Рiшення), а також затверджено Методичнi рекомендацiї iз застосування окремих положень Порядку декларування митної вартостi товарiв, якi перемiщуються через митний кордон України, та подання вiдомостей для її пiдтвердження (далi - Методичнi рекомендацiї). В графi 33 Рiшення повиннi чiтко зазначатися причини, через якi митна вартiсть товарiв не може буттi визначена за цiною договору щодо товарiв, якi iмпортуються (вартiсть операцiї), зазначена послiдовнiсть застосування методiв визначення митної вартостi товарiв, а також причини, через якi не може бути застосований кожний з методiв, що передує методу, обраному митним органом.
Методичними рекомендацiями визначено, якi додатковi документи з урахуванням особливостей зовнiшньоекономiчної операцiї митнi органи можуть вимагати вiд декларанта. Так, наприклад, якщо товари ввозяться на виконання зовнiшньоекономiчного договору (контракту) купiвлi-продажу, укладеного безпосередньо з виробником товарiв, договори з третiми особами, а також рахунки про здiйснення платежiв третiм особам вимагатись не можуть;
- наказ Держмитслужби вiд 20.10.2010 N 1263 "Про внесення доповнень до Методичних рекомендацiй iз застосування окремих положень Митного кодексу України, що стосуються питань визначення митної вартостi товарiв, якi iмпортуються на митну територiю України". Наказом надаються методологiчнi рекомендацiї щодо врахування при визначеннi митної вартостi товарiв витрат, понесених покупцем на сплату комiсiйної винагороди. Також визначенi особливостi митної оцiнки незареєстрованих лiкарських засобiв, якi ввозяться на територiю України з метою проведення доклiнiчних дослiджень i клiнiчних випробувань.
Вiдповiдно до пункту 4.2 наказу Держмитслужби вiд 17.03.2008 N 230 "Про затвердження порядку випуску товарiв у вiльний обiг пiд гарантiйнi зобов'язання при ввезеннi їх на митну територiю України" (зареєстрований у Мiнюстi 27.03.2008 за N 259/14950) порядок застосування гарантiй уповноважених банкiв при випуску товарiв у вiльний обiг вiдповiдно до статтi 264 Митного кодексу України встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України. На даний час такий порядок вiдсутнiй. Тобто, на даний час дiє лише один вид гарантiйних зобов'язань - сплата до державного бюджету суми податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв) згiдно з митною вартiстю товарiв, визначеною митним органом.
При цьому iнформуємо, що змiнами, якi пропонуються Держмитслужбою для внесення до Митного кодексу України, передбачено, що сплата мит i податкiв забезпечується фiнансовою гарантiєю, виданою уповноваженою фiнансовою установою (гарантом), або унесенням коштiв на вiдповiдний рахунок митного органу (грошовою заставою). Як забезпечення сплати мит та податкiв, митнi органи приймають фiнансовi гарантiї, виданi органiзацiями (гарантами), включеними до реєстру гарантiв, у тому числi банками. Умови та порядок включення фiнансових установ до реєстру та виключення цих установ з реєстру, а також порядок взаємодiї таких фiнансових установ та митних органiв визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Враховуючи зазначене, вважаємо недоцiльною на даному етапi розробку порядку випуску товарiв у вiльний обiг пiд гарантiю уповноваженого банку.
З повагою, Заступник Голови Служби |
С. М. Сьомка |