ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
УХВАЛА
09.11.2010 р. | N К-26328/10 |
Справа N К-23025/10 |
Колегiя суддiв Вищого
адмiнiстративного суду України у складi:
головуючого, суддi: Леонтович К. Г., суддiв: Бим М.
Є., Васильченко Н. В., Конюшка К. В., Черпiцької Л. Т.,
секретаря - Нагорного М. В. (за участю
представникiв: Кабiнету Мiнiстрiв України - Демчик
О. А., Генеральної прокуратури України -
Ходакiвського М. П., ДП "Зовнiшньоторговельна
фiрма "ТАСКО-експорт" - Здоренка С. М.),
розглянувши у вiдкритому судовому засiданнi в
примiщеннi суду справу за касацiйними скаргами
Кабiнету Мiнiстрiв України та державного
пiдприємства "Зовнiшньоторговельна фiрма
"ТАСКО-експорт" на постанову Окружного
адмiнiстративного суду мiста Києва вiд 24 червня 2009
року та ухвалу Київського апеляцiйного
адмiнiстративного суду вiд 25 травня 2010 року у
справi N 8/532 за позовом заступника
Генерального прокурора України до Кабiнету
Мiнiстрiв України, третя особа - державне
пiдприємство "Зовнiшньоторговельна фiрма
"ТАСКО-експорт", про визнання протиправною
та скасування постанови, встановила:
У листопадi 2008 року заступник Генерального прокурора України звернувся в суд з позовом до Кабiнету Мiнiстрiв України, в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову вiдповiдача N 816 вiд 10.09.2008 р. "Про внесення змiн до п. 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.07.99 р. N 1228" у частинi розширення списку товарiв вiйськового призначення i товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, що пiдлягають експорту та iмпорту державним пiдприємством "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт".
Позовнi вимоги мотивованi тим, що спiрна постанова прийнята поза межами повноважень та не у спосiб передбачений законодавством, в порушення Конституцiї України, Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть", Закону України "Про державний контроль за мiжнародними передачами товарiв вiйськового призначення та подвiйного використання", оскiльки не була узгоджена з вiдповiдними комiтетами Верховної Ради України та Мiжвiдомчою комiсiєю з полiтики вiйськово-технiчного спiвробiтництва та експортного контролю (при Радi нацiональної безпеки i оборони України).
Постановою окружного адмiнiстративного суду мiста Києва вiд 24 червня 2009 року, залишеною без змiн ухвалою Київського апеляцiйного адмiнiстративного суду вiд 25 травня 2010 року, позовнi вимоги задоволенi. Визнана незаконною та скасована постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.09.2008 N 816 "Про внесення змiни до пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.07.99 N 1228" у частинi розширення списку товарiв вiйськового призначення i товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, що пiдлягають експорту та iмпорту державним пiдприємством "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт".
Не погоджуючись з ухваленими у справi рiшеннями, Кабiнет Мiнiстрiв України та державне пiдприємство "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт" звернулися до Вищого адмiнiстративного суду України з касацiйними скаргами, в яких просять скасувати рiшення судiв першої i апеляцiйної iнстанцiй, Кабiнет Мiнiстрiв України просить ухвалити нове рiшення про вiдмову в задоволеннi позовних вимог; державне пiдприємство "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт" просить закрити провадження у справi, посилаючись на порушення судами норм матерiального та процесуального права.
Перевiривши правову оцiнку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналiзувавши правильнiсть застосування судами норм матерiального та процесуального права колегiя суддiв Вищого адмiнiстративного суду України вважає, що касацiйнi скарги не пiдлягають задоволенню з наступних пiдстав.
Судами першої та апеляцiйної iнстанцiї встановлено, що Кабiнетом Мiнiстрiв України прийнята постанова вiд 10.09.2008 р. N 816 "Про внесення змiни до пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.07.99 N 1228", якою розширений список експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення i товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, державним пiдприємством "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт". На пiдставi проведеної перевiрки 17.10.2008 р. Генеральним прокурором України був винесений протест на вказану постанову. Листом вiд 30.10.2008 р. Прем'єр-мiнiстр України повiдомила Генеральну прокуратуру України про вiдхилення протесту. Вiдповiдно ч. 4 ст. 21 Закону України "Про прокуратуру" заступник Генерального прокурора України звернувся до суду з даним позовом, вважаючи, що постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.09.2008 N 816 прийнята поза межами повноважень та не у спосiб передбачений законодавством.
Суди першої та апеляцiйної iнстанцiї, задовольняючи позовнi вимоги, послалися на тi обставини, що в порушення вимог ст. 6 Закону України "Про державний контроль за мiжнародними передачами товарiв вiйськового призначення та подвiйного використання", п. 10, п. 11 Положення про порядок надання суб'єктам зовнiшньоекономiчної дiяльностi повноважень на право здiйснення експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення та товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, затвердженого постановою Кабмiну вiд 08.06.98 р. N 838, оскаржувана постанова прийнята без погодження з Мiжвiдомчою комiсiєю з полiтики вiйськово-технiчного спiвробiтництва та експортного контролю РНБО.
Колегiя суддiв Вищого адмiнiстративного суду України погоджується з вищенаведеними висновками судiв попереднiх iнстанцiй.
Судами першої та апеляцiйної iнстанцiї встановлено, що постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.09.2008 N 816 "Про внесення змiни до пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.07.99 N 1228" у частинi розширення списку товарiв вiйськового призначення i товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю i пiдлягають експорту та iмпорту державним пiдприємством "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт" прийнята без погодження з Мiжвiдомчою комiсiєю з полiтики вiйськово-технiчного спiвробiтництва та експортного контролю. Зi змiсту вказаної постанови вбачається, що має мiсце розширення списку товарiв вiйськового призначення, якi мiстять державну таємницю, щодо експорту, iмпорту державним пiдприємством "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт", тобто, третiй особi спiрною постановою вiдповiдач розширив повноваження щодо здiйснення експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення та якi мiстять державну таємницю, шляхом збiльшення ряду позицiй вказаних товарiв. Згiдно ст. 20 Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" Кабiнет Мiнiстрiв України має погоджувати свої рiшення про призначення уповноважених суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi, якi можуть здiйснювати зазначенi експорт та iмпорт, i регулювання вiдповiдних експортно-iмпортних операцiй з вiдповiдними Комiтетами Верховної Ради України. Вiдповiдно ст. 6 Закону України "Про державний контроль за мiжнародними передачами товарiв вiйськового призначення та подвiйного використання" Верховна Рада України визначає законодавчi основи державної полiтики в галузi державного експортного контролю, а координацiю дiяльностi та здiйснення контролю за дiями органiв виконавчої влади в галузi державного експортного контролю покладено на Раду нацiональної безпеки i оборони України".
Пунктом 10 Положення про порядок надання суб'єктам зовнiшньоекономiчної дiяльностi повноважень на право здiйснення експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення та товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, затвердженого постановою Кабмiну вiд 08.06.98 р. N 838, визначенi порядок та процедура здiйснення експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення та товарiв, якi мiстять державну таємницю, згiдно якого Держекспертконтроль на пiдставi поданих суб'єктом зовнiшньоекономiчної дiяльностi документiв готує проект вiдповiдної постанови Кабiнету Мiнiстрiв України, в якому зазначаються найменування суб'єктiв i зовнiшньоекономiчної дiяльностi та найменування категорiй товарiв, щодо яких передбачається надання повноважень кожному iз цих суб'єктiв, або висновок про недоцiльнiсть надання суб'єктам, якi звернулися з вiдповiдними заявами, зазначених повноважень. Згiдно п. 11 вказаного Положення, проект вiдповiдно постанови узгоджується з центральними органами виконавчої влади, Державною компанiєю "Укрспецекспорт", а також надсилається на розгляд Мiжвiдомчої комiсiї з полiтики вiйськово-технiчного спiвробiтництва та експортного контролю. Узгоджений проект постанови разом з витягом з рiшенням зазначеної Комiсiї надсилається в установленому порядку Держекспортконтролем Кабiнетовi Мiнiстрiв України. За змiстом вказаної норми прийняття вiдповiдачем спiрної постанови передувало розгляд вказаного питання Мiжвiдомчою комiсiєю з полiтики вiйськово-технiчного спiвробiтництва та експортного контролю РНБО та наявностi вiдповiдного рiшення останнього. Судами першої та апеляцiйної iнстанцiї встановлено, що, на час ухвалення оскаржуваної постанови, по питанню щодо розширення повноважень третьої особи вiдносно експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення та товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, Мiжвiдомчою комiсiєю з полiтики вiйськово-технiчного спiвробiтництва та експортного контролю не розглядалося, нiякi рiшення з цього приводу Комiсiєю не приймалося, що сторонами не заперечується. Посилання вiдповiдача на Регламент та не направлення у встановлений ним строк Мiжвiдомчою комiсiєю заперечень, що являється узгодженням проекту вказаного рiшення безпiдставнi, оскiльки встановлений спецiальний порядок та процедура прийняття постанов вказаного змiсту, згiдно якого прийняття постанов щодо визначення суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi у сферi експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення, або якi мають державну таємницю, що мало в даному випадку, необхiдно за наявностi рiшення Мiжвiдомчої комiсiї з полiтики вiйськово-технiчного спiвробiтництва та експортного контролю. Посилання скаржникiв про вiдсутнiсть повноважень прокурора на звернення до суду iз позовом необґрунтованi, оскiльки за наявностi вiдмови у задоволення протесту прокурора вiдповiдно ч. 4 ст. 21 "Про прокуратуру" прокурор має право на звернення до суду про скасування постанови з пiдстав її невiдповiдностi законодавчим нормам.
Виходячи з вищенаведеного оскаржувана постанова вiдповiдача прийнята з порушенням наданих повноважень та з порушенням процедури її прийняття, тому суди першої та апеляцiйної iнстанцiї прийшли до обґрунтованих висновкiв, що спiрна постанова пiдлягає визнанню як незаконна та скасуванню.
Вiдповiдно до ст. 224 Кодексу адмiнiстративного судочинства України, суд касацiйної iнстанцiї залишає касацiйну скаргу без задоволення, а судовi рiшення - без змiн, якщо визнає, що суди першої та апеляцiйної iнстанцiй не допустили порушень норм матерiального i процесуального права при ухваленнi судових рiшень чи вчиненнi процесуальних дiй.
Колегiя суддiв вважає, що доводи касацiйних скарг не дають пiдстав для висновку про неправильне застосування судами першої та апеляцiйної iнстанцiї норм матерiального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирiшення справи.
З урахуванням викладеного, судами апеляцiйної iнстанцiї винесенi законнi i обґрунтованi рiшення, постановленi з дотриманням норм процесуального та матерiального права i пiдстав для їх скасування не вбачається.
Керуючись ст. ст. 220, 221, 223, 224, 230, 231 Кодексу адмiнiстративного судочинства України, колегiя суддiв Вищого адмiнiстративного суду України ухвалила:
Касацiйнi скарги Кабiнету Мiнiстрiв України та державного пiдприємства "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт" залишити без задоволення.
Постанову окружного адмiнiстративного суду мiста Києва вiд 24 червня 2009 року та ухвалу Київського апеляцiйного адмiнiстративного суду вiд 25 травня 2010 року залишити без змiн.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення i може бути переглянута Верховним Судом України з пiдстав, у строк та у порядку, визначеному статтями 237 - 239 КАС України.