ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
вiд 26.08.2011 р. | N 23027/7/12-1017 |
---|
Державним податковим адмiнiстрацiям в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мм. Києвi i Севастополi |
Про набрання чинностi Конвенцiєю про уникнення
подвiйного оподаткування з Пакистаном
Державна податкова адмiнiстрацiя України доводить до вiдома та врахування в роботi, що за повiдомленням Мiнiстерства закордонних справ України (лист вiд 21.07.2011 N 72/10-612/1-2281) 30 червня 2011 року набрали чинностi Конвенцiя мiж Урядом України i Урядом Iсламської Республiки Пакистан про уникнення подвiйного оподаткування та запобiгання податковим ухиленням стосовно податкiв на доходи (далi - Конвенцiя) та Протокол до Конвенцiї, пiдписанi 23 грудня 2008 р., ратифiкованi Верховною Радою України 18 листопада 2009 р. (Закон України N 1732-VI).
Вiдповiдно до статтi 27 Конвенцiї її положення будуть застосовуватись в Українi:
а) стосовно податкiв на дивiденди, проценти або роялтi - для будь-яких платежiв, здiйснених починаючи з 29 серпня 2011 року;
б) стосовно податку на прибуток пiдприємств - для будь-якого перiоду оподаткування, починаючи з 1 сiчня 2012 року;
в) стосовно податку з доходiв фiзичних осiб - для будь-яких платежiв, здiйснених починаючи з 29 серпня 2011 року.
Дiя Конвенцiї поширюється в Українi на податки, що справляються згiдно з роздiлом III "Податок на прибуток пiдприємств" та роздiлом IV "Податок на доходи фiзичних осiб" Податкового кодексу України.
Конвенцiя застосовується до осiб, якi є резидентами України або Пакистану, або обох цих держав.
Згiдно з положеннями статтi 7 Конвенцiї, якщо пiдприємство - резидент Пакистану здiйснює пiдприємницьку дiяльнiсть в Українi через розташоване в нiй постiйне представництво, то прибуток цього пiдприємства буде оподатковуватись в Українi, але тiльки в тiй частинi, яка стосується:
а) цього постiйного представництва;
б) продажу в Українi товарiв чи виробiв такого самого або аналогiчного характеру з товарами або виробами, що продаються через постiйне представництво; або
в) iншої пiдприємницької дiяльностi такого самого або аналогiчного характеру, яка здiйснюється в Українi через це постiйне представництво.
Причому до такого постiйного представництва вiдносять прибуток, який воно могло б одержати, якби було окремим та самостiйним пiдприємством, що здiйснює таку саму або аналогiчну дiяльнiсть у таких самих або аналогiчних умовах, i дiяло в повнiй незалежностi вiд пiдприємства, постiйним представництвом якого воно є.
Чинне законодавство України дає узагальнене визначення термiна "постiйне представництво" (п. 14.1.193 статтi 14 Податкового кодексу України). В Конвенцiї цей термiн розглядається бiльш детально. Для цiлей Конвенцiї термiн "постiйне представництво" означає постiйне мiсце дiяльностi, через яке повнiстю або частково здiйснюється пiдприємницька дiяльнiсть пiдприємства. Обумовлюється, що цей термiн, зокрема, включає: мiсце управлiння, фiлiал, офiс, фабрику, майстерню, установку або споруду для розвiдки природних ресурсiв; шахту, нафтову або газову свердловину, кар'єр чи будь-яке iнше мiсце видобутку природних ресурсiв; склад або примiщення, що використовується для доставки товарiв. Будiвельний майданчик, будiвельний, складальний або монтажний об'єкт або пов'язана з ними наглядова дiяльнiсть будуть вважатися постiйним представництвом, якщо тривалiсть робiт, пов'язана з цим майданчиком, об'єктом чи дiяльнiстю, перевищує шiсть мiсяцiв. Термiн "постiйне представництво" також включає надання послуг, у тому числi консультацiйних, пiдприємством Пакистану через спiвробiтникiв або iнший персонал в Українi, але тiльки якщо дiяльнiсть такого характеру триває (в рамках одного й того самого або пов'язаного з ним проекту) в межах України протягом перiоду або перiодiв, якi складають у сукупностi бiльше нiж шiсть мiсяцiв у будь-якому дванадцятимiсячному перiодi.
Не розглядається як така, що створює постiйне представництво, дiяльнiсть, що має пiдготовчий або допомiжний характер, а також пiдприємницька дiяльнiсть, що здiйснюється в Українi через брокера, комiсiонера чи будь-якого iншого агента з незалежним статусом, за умови, що цi особи дiють у межах своєї звичайної дiяльностi.
Вiдповiдно до положень статтi 6 Конвенцiї доходи, що одержуються резидентом Пакистану вiд нерухомого майна, яке знаходиться в Українi, будуть оподатковуватись в Українi. Зазначене положення буде застосовуватись до доходiв, що одержуються вiд прямого використання, здавання в оренду або використання в будь-якiй iншiй формi нерухомого майна.
Прибутки, одержанi резидентом Пакистану вiд експлуатацiї морських, рiчкових або повiтряних суден, дорожнiх транспортних засобiв у мiжнародних перевезеннях, а також вiд участi у пулi, спiльному пiдприємствi чи в мiжнародному транспортному агентствi згiдно з положеннями Конвенцiї оподатковуються лише в Пакистанi.
Що стосується оподаткування так званих пасивних доходiв (дивiдендiв, процентiв, роялтi), одержуваних з джерел в Українi резидентом Пакистану, який не здiйснює пiдприємницьку дiяльнiсть в Українi через постiйне представництво, такi доходи пiдлягають оподаткуванню в Українi (пiдпункти "а", "б", "в" пункту 160.1 та пункт 160.2 статтi 160, пункти 170.3, 170.4 та 170.5 статтi 170 Податкового кодексу України), але згiдно з положеннями Конвенцiї право України як країни - джерела доходу обмежене певною, встановленою у вiдповiдних статтях Конвенцiї ставкою оподаткування.
Дивiденди, що сплачуються компанiєю, яка є резидентом України, резиденту Пакистану, пiдлягають оподаткуванню в Українi (вiдповiдно до законодавства України), але якщо одержувачем - фактичним власником дивiдендiв є компанiя, яка володiє безпосередньо принаймнi 25 % акцiй української компанiї, що сплачує дивiденди, податок, що стягується в Українi, не повинен перевищувати 10 % загальної суми дивiдендiв. В усiх iнших випадках дивiденди оподатковуються за ставкою 15 %.
Незважаючи на зазначене, у випадку, коли такi дивiденди виплачуються фiзичнiй особi - резиденту Пакистану, застосовуються норми податкового законодавства України (п. 170.5.3 статтi 170 Кодексу), згiдно з якими ставка оподаткування дивiдендiв становить 5 %, крiм дивiдендiв на користь фiзичних осiб - нерезидентiв за акцiями або iншими корпоративними правами, якi мають статус привiлейованих або iнший статус, що передбачає виплату фiксованого розмiру дивiдендiв чи суми, яка є бiльшою за суму виплат, розраховану на будь-яку iншу акцiю (корпоративне право), емiтовану таким платником податку, яка згiдно з пiдпунктом 153.3.7 пункту 153.3 статтi 153 Кодексу прирiвнюються з метою оподаткування до виплати заробiтної плати з вiдповiдним оподаткуванням.
Термiн "дивiденди" для цiлей Конвенцiї означає дохiд вiд акцiй або iнших прав, якi не є борговими вимогами, що дають право на участь у прибутку, а також дохiд вiд iнших корпоративних прав, який пiдлягає такому самому оподаткуванню, як дохiд вiд акцiй вiдповiдно до законодавства тiєї Держави, резидентом якої є компанiя, що розподiляє прибуток.
Оподаткування процентiв, що виникають в Українi i сплачуються фактичному власнику процентiв - резиденту Пакистану, обмежується в Українi ставкою 10 % вiд загальної суми процентiв.
Незважаючи на попереднє положення, звiльняються вiд оподаткування в Українi проценти, що виникають в Українi i сплачуються Уряду або Центральному Банку Пакистану, його полiтико-адмiнiстративнiй одиницi або мiсцевому органу влади.
Термiн "проценти" для цiлей Конвенцiї означає дохiд вiд боргових вимог будь-якого виду, незалежно вiд iпотечного забезпечення i незалежно вiд володiння правом на участь у прибутках боржника, i зокрема, дохiд вiд урядових цiнних паперiв i дохiд вiд облiгацiй чи боргових зобов'язань, включаючи премiї та винагороди, що сплачуються стосовно таких цiнних паперiв, облiгацiй чи боргових зобов'язань.
Оподаткування в Українi роялтi, що виникають в Українi i сплачуються резиденту Пакистану, обмежується ставкою 10 % вiд загальної суми роялтi.
Термiн "роялтi" для цiлей Конвенцiї означає платежi будь-якого виду, що одержуються як винагорода за користування або за надання права користування будь-яким авторським правом на лiтературнi твори, твори мистецтва або науки, в тому числi кiнематографiчнi фiльми та фiльми або плiвки, що використовуються для телебачення чи радiомовлення, будь-яким патентом, торговою маркою, дизайном, кресленням або моделлю, планом, таємною формулою або процесом, або за користування чи надання права на користування промисловим, комерцiйним або науковим обладнанням, або за iнформацiю щодо промислового, комерцiйного або наукового досвiду, або за будь-якi послуги технiчного, управлiнського чи консультацiйного характеру.
Конвенцiя також встановлює, що дохiд, одержаний резидентом Пакистану щодо професiйних послуг чи iншої дiяльностi незалежного характеру (незалежної наукової, лiтературної, художньої, освiтньої або викладацької дiяльностi, а також вiд незалежної дiяльностi лiкарiв, адвокатiв, iнженерiв, архiтекторiв, стоматологiв i бухгалтерiв), може оподатковуватись в Українi:
1) якщо вiн володiє в Українi постiйною базою, що регулярно використовується ним з метою здiйснення своєї дiяльностi; у такому випадку оподатковується тiльки та частина доходу, що вiдноситься до цiєї постiйної бази; або
2) якщо винагорода за його дiяльнiсть в Українi сплачується резидентом України або витрати зi сплати винагороди несуть постiйне представництво чи постiйна база, розташованi в Українi, i така винагорода перевищує у фiнансовому роцi 10000 доларiв США або їх еквiвалент у гривнях.
Платня, заробiтна плата та iншi подiбнi винагороди, що одержуються фiзичною особою - резидентом Пакистану у зв'язку з роботою за наймом, що здiйснюється в Українi, буде оподатковуватись в Українi. Така винагорода не пiдлягає оподаткуванню в Українi лише за умови одночасного виконання наступних трьох умов:
1) одержувач перебуває в Українi протягом перiоду або перiодiв, що не перевищують у сукупностi 183 днiв у будь-якому дванадцятимiсячному перiодi; i
2) винагорода сплачується наймачем або вiд iменi наймача, який не є резидентом України; i
3) витрати зi сплати винагород не несуть постiйне представництво або постiйна база, якi наймач має в Українi.
Незалежно вiд попереднiх положень, винагорода, яка одержується у зв'язку з роботою за наймом, що здiйснюється на борту морського або повiтряного судна, яке експлуатується в мiжнародних перевезеннях, або на борту рiчкового судна, буде оподатковуватись у Договiрнiй Державi, резидентом якої є пiдприємство, що експлуатує морське, рiчкове або повiтряне судно.
Дохiд фiзичної особи - резидента Пакистану, що одержується в Українi вiд здiйснення особистої дiяльностi у якостi працiвника мистецтв (артиста театру, кiно, радiо, телебачення або музиканта) або спортсмена, пiдлягає оподаткуванню в Українi.
При цьому, незважаючи на попереднi положення, дохiд фiзичної особи - резидента Пакистану вiд особистої дiяльностi у якостi працiвника мистецтв або спортсмена, що здiйснюється в Українi, пiдлягає звiльненню вiд оподаткування в Українi, якщо ця дiяльнiсть значним чином фiнансується за рахунок суспiльних фондiв України та Пакистану, або якщо ця дiяльнiсть виконується на пiдставi угоди про культурне спiвробiтництво мiж Україною та Пакистаном.
Платежi, одержуванi з метою оплати проживання, навчання або професiйної пiдготовки, що отримуються студентом або стажистом, який є або був безпосередньо до приїзду в Україну резидентом Пакистану i перебуває в Українi виключно з метою навчання або професiйної пiдготовки, не оподатковуються в Українi за умови, що такi платежi здiйснюються iз джерел, якi знаходяться за межами України.
Винагорода, одержувана за викладання або науковi дослiдження фiзичною особою, яка є або була безпосередньо до приїзду в Україну резидентом Пакистану, i яка перебуває в Українi з метою проведення наукових дослiджень або викладання в унiверситетi або iншому акредитованому учбовому закладi, звiльняється вiд оподаткування в Українi протягом перiоду, що не перевищує 2 роки з дня її першого прибуття в Україну. Це положення застосовується тiльки до доходiв вiд таких дослiджень, якi проводяться фiзичною особою в iнтересах суспiльства, а не, головним чином, для особистої користi конкретної особи або осiб.
Право на використання переваг Конвенцiї надається вiдповiдно до положень статтi 103 Податкового кодексу України.
Доведiть зазначене до пiдпорядкованих державних податкових iнспекцiй.
Заступник голови комiсiї з проведення реорганiзацiї ДПА України, заступник Голови ДПС України | С. I. Лекарь |