ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
вiд 21.02.2012 р. | N 4972/7/22-3317 |
---|
Про вiдповiдальнiсть за неповернення виручки в
iнвалютi
В зв'язку з введенням в дiю Закону України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо гуманiзацiї вiдповiдальностi за правопорушення у сферi господарської дiяльностi" вiд 15 листопада 2011 року N 4025-VI (далi - Закон), яким вносяться змiни до Кодексу України про адмiнiстративнi правопорушення (далi - Кодекс) в частинi доповнення статтями, зокрема: 1621 "Ухилення вiд повернення виручки в iноземнiй валютi" та 1622 "Незаконне вiдкриття або використання за межами України валютних рахункiв" Державна податкова служба України повiдомляє наступне.
Щодо застосування вимог статей 1621 та 1622 Кодексу до порушень, якi були вчиненi до моменту набрання ними чинностi
Згiдно зi статтею 6 Конституцiї України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здiйснюють свої повноваження у встановлених Конституцiєю межах та вiдповiдно до законiв України.
Органи державної влади, їх посадовi особи вiдповiдно до статтi 19 Конституцiї України зобов'язанi дiяти лише на пiдставi, в межах повноважень та у спосiб, передбаченi Конституцiєю та законами України.
Статтею 58 Конституцiї України визначено, що закони та iншi нормативно-правовi акти не мають зворотної дiї в часi, крiм випадкiв, коли вони пом'якшують або скасовують вiдповiдальнiсть особи.
Враховуючи те, що прийнятi змiни до законодавства пом'якшують вiдповiдальнiсть особи (змiна кримiнальної на адмiнiстративну), то вiдповiдальнiсть, передбачена статтями 1621 та 1622 Кодексу, застосовуватиметься i до правопорушень, що були вчиненi до моменту набрання чинностi Закону.
Отже, по встановлених пiд час перевiрок податковими органами випадках ухилення вiд повернення виручки в iноземнiй валютi та незаконного вiдкриття або використання за межами України валютних рахункiв до 18.01.2012 р. застосовується вiдповiдальнiсть, передбачена статтями 1621 та 1622 Кодексу.
Щодо визначення критерiю для застосування термiна "умисного ухилення вiд повернення виручки в iноземнiй валютi"
Частиною першою статтi 1621 Кодексу передбачено, що умисне ухилення службових осiб пiдприємств, установ та органiзацiй незалежно вiд форми власностi або громадян - суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi вiд повернення в Україну у передбаченi законом строки виручки в iноземнiй валютi вiд реалiзацiї на експорт товарiв (робiт, послуг) або iнших матерiальних цiнностей, отриманих вiд цiєї виручки, а також умисне приховування будь-яким способом такої виручки, товарiв або iнших матерiальних цiнностей тягне за собою накладення штрафу вiд шестисот до однiєї тисячi неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян.
Виходячи з викладеного, накладення штрафу застосовується саме за умисне ухилення вiд повернення виручки в iноземнiй валютi.
При вiднесеннi випадкiв неповернення валютної виручки до "умисного ухилення" слiд враховувати, що до вступу в дiю Закону за ухилення вiд повернення виручки в iноземнiй валютi та за незаконне вiдкриття або використання за межами України валютних рахункiв була передбачена кримiнальна вiдповiдальнiсть (ст. 207 та ст. 208 Кримiнального кодексу України).
Зауважуємо, що склад злочину, визначений даними статтями Кримiнального кодексу України по вiдношенню до складу правопорушення, визначеного статтями 1621 та 1622 Кодексу, не змiнився, змiни зазнала тiльки мiра вiдповiдальностi за вчиненi порушення.
Тому при визначеннi критерiю для застосування термiна "умисного ухилення" доцiльно використовувати науково-практичнi коментарi до статей 207 та 208 Кримiнального кодексу України.
Щодо порядку складання V протоколу про адмiнiстративне правопорушення за статтями 1621 та 1622 Кодексу
Вiдповiдно до статтi 255 Кодексу протоколи про правопорушення, зазначенi в даних статтях, мають право складати уповноваженi на це особи органiв податкової служби.
При цьому пунктом 1.10 Методичних рекомендацiй щодо порядку взаємодiї мiж пiдроздiлами органiв державної податкової служби України при органiзацiї та проведеннi перевiрок платникiв податкiв, затверджених наказом ДПА України вiд 27.05.2008 р. N 355, встановлено, що працiвники пiдроздiлiв, що здiйснюють (очолюють) перевiрки, вносять необхiдну iнформацiю до iнформацiйної бази результатiв контрольно-перевiрочної роботи АС "Аудит" на кожному етапi органiзацiї, проведення та реалiзацiї матерiалiв перевiрок (при направленнi повiдомлення платнику податкiв про початок планової виїзної перевiрки, оформленнi направлення на проведення перевiрки, реєстрацiї акта перевiрки, прийняттi та направленнi податкового повiдомлення-рiшення (рiшення про застосування штрафних (фiнансових) санкцiй), складаннi протоколiв про адмiнiстративне правопорушення тощо - в день вчинення вiдповiдних дiй, апеляцiйному (адмiнiстративному або судовому) узгодженнi податкового зобов'язання згiдно з прийнятим податковим повiдомленням-рiшенням - в день отримання вiдповiдних документiв або отримання iнформацiї в установленому порядку.
Передача протоколiв про адмiнiстративне правопорушення та оформлення матерiалiв до суду для прийняття вiдповiдного рiшення здiйснюється пiдроздiлом, за яким закрiплено таку функцiю.
Заступник Голови | А. Iгнатов |