ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
22.05.2012 | N 20/1-11/04992-ЕП |
---|
Начальникам регiональної митницi, митницi |
Про новацiї Митного кодексу України
З 01.06.2012 набирає чинностi Митний кодекс України вiд 13.03.2012 N 4495-VI, який передбачає низку новацiй, у тому числi в частинi фiксацiї порушень митних правопорушень, провадження в справах про порушення митних правил, притягнення до адмiнiстративної вiдповiдальностi.
I. Новим Митним кодексом змiнюються або скасовуються деякi види порушень митних правил.
Зокрема, в новому Митному кодексi України вiдсутнi аналоги правопорушень, передбачених статтями 330, 333-335, 338, 344, 350 дiючого Митного кодексу України.
Разом з тим, деякi статтi чинного Митного кодексу України знайшли своє вiдображення у нових статтях. Зокрема:
а) положення статей 337 та 347 врахованi в частинi 1 статтi 469;
б) положення статтi 336 врахованi у частинi 2 статтi 469;
в) положення статтi 331 врахованi:
- у частинi 3 статтi 470;
- у частинi 3 статтi 469, при цьому запроваджено новацiю - вiдповiдальнiсть наступає за видачу без дозволу митного органу або втрату товарiв, митне оформлення яких не закiнчено, або товарiв, що перебувають на тимчасовому зберiганнi пiд митним контролем на складi тимчасового зберiгання, на складi органiзацiї - отримувача гуманiтарної допомоги або на митному складi;
- у частинi 3 статтi 478, згiдно з якою вiдповiдальнiсть наступає в разi видачi без дозволу митного органу або втрати товарiв, що зберiгаються в режимi митного складу на митних складах;
г) положення статтi 332 - у частинi 1 статтi 470;
д) положення статтi 348 - у статтi 481;
е) положення статей 354 та 355 об'єднанi в статтю 485.
Одночасно в статтi 485 нового Митного кодексу України введено новi квалiфiкуючi ознаки:
- заявлення в митнiй декларацiї з метою неправомiрного звiльнення вiд сплати митних платежiв чи зменшення їх розмiру неправдивих вiдомостей;
- та/або надання з цiєю ж метою митному органу документiв, що мiстять неправдивi вiдомостi щодо iстотних умов зовнiшньоекономiчного договору (контракту), ваги, кiлькостi, країни походження, вiдправника;
- та/або одержувача товару, неправдивi вiдомостi, необхiднi для визначення коду товару за УКТЗЕД та його митної вартостi.
Санкцiя цiєї статтi передбачає накладення штрафу у вiдсотковому еквiвалентi, а саме трьохсот вiдсоткiв несплаченої суми митних платежiв.
При здiйсненнi провадження у справах про порушення митних правил слiд звертати увагу на те, що вiдповiдно до частини третьої статтi 3 нового Митного кодексу України норми законiв України, якi пом'якшують або скасовують вiдповiдальнiсть особи за порушення митних правил, передбаченi цим Кодексом, мають зворотну дiю в часi, тобто їх норми поширюються i на правопорушення, вчиненi до прийняття цих законiв. Норми законiв України, якi встановлюють або посилюють вiдповiдальнiсть за такi правопорушення, зворотної дiї в часi не мають.
Крiм того, статтею 8 КУпАП також визначено, що особа, яка вчинила адмiнiстративне правопорушення, пiдлягає вiдповiдальностi на пiдставi закону, що дiє пiд час i за мiсцем вчинення правопорушення.
Провадження в справах про адмiнiстративнi правопорушення ведеться на пiдставi закону, що дiє пiд час i за мiсцем розгляду справи про правопорушення.
Таким чином, при вирiшеннi питання щодо притягнення порушникiв митних правил до адмiнiстративної вiдповiдальностi у зв'язку з набранням чинностi новим Митним кодексом України слiд враховувати вимоги статей 3 i 467 цього Кодексу, а також ст. 8 КУпАП.
II. Новим Митним кодексом України передбачено новi склади адмiнiстративних правопорушень. Зокрема, ст. 479 передбачає вiдповiдальнiсть за порушення порядку або строкiв розпорядження товарами, розмiщеними у магазинi безмитної торгiвлi, стаття 480 - порушення порядку здiйснення операцiй з переробки товарiв.
Звертаємо увагу, що вiдповiдно до частини другої статтi 58 Конституцiї України нiхто не може вiдповiдати за дiяння, якi на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
III. Новим Митним кодексом України введено такi новi поняття, як компромiс в справах про порушення митних правил, мирова угода, докази у справах про порушення митних правил.
Розширено перелiк осiб, якi беруть участь у провадженнi в справах про порушення митних правил. Зокрема до категорiї цих осiб вiднесено власникiв товарiв та транспортних засобiв (заiнтересованi особи), представника митного органу.
При цьому, представник митного органу пiдтримує позицiю цього органу щодо притягнення до адмiнiстративної вiдповiдальностi особи, яка вчинила правопорушення, пiд час розгляду зазначеної справи судом, а також надiлений вiдповiдними процесуальними правами, зокрема, приймає участь у судових засiданнях, подає докази, заявляє клопотання та вiдводи, оскаржує рiшення, постанови i ухвали суду.
Змiнено порядок обчислення строкiв адмiнiстративного затримання. Крiм того, статтею 467 нового Митного кодексу України обмежено строки застосування конфiскацiї предметiв правопорушення.
Також зазначаємо, що новим Митним кодексом України розширено перелiк випадкiв виключення адмiнiстративної вiдповiдальностi за вчинення деяких видiв правопорушень.
Зокрема, вiдповiдно до статтi 268 цього Кодексу допущення у митнiй декларацiї помилок, якi не призвели до неправомiрного звiльнення вiд сплати митних платежiв або зменшення їх розмiру, до незабезпечення дотримання заходiв тарифного та/або нетарифного регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi, не тягне за собою застосування санкцiй. Якщо особа систематично (бiльше двох разiв протягом мiсяця) допускає у митнiй декларацiї помилки, то санкцiї до такої особи застосовуються.
Направляємо для врахування в роботi.
Начальник Департаменту боротьби з контрабандою, аналiзу ризикiв та протидiї корупцiї | О.I.Попiвняк |