ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
вiд 19.06.2012 р. | N 10330/6/15-3415-2645 |
---|
Державна податкова служба
України розглянула листи <...> щодо
оподаткування податком на додану вартiсть за
послуги, пов'язанi з транзитним перевезенням
вантажiв, та повiдомляє.
Вiдповiдно до пункту 197.8 статтi 197 Податкового кодексу України вiд 02.12.2010 р. N 2755-VI (далi - Кодекс) звiльняються вiд оподаткування податком на додану вартiсть операцiї з постачання послуг з перевезення (перемiщення) пасажирiв та вантажiв транзитом через митну територiю України, а також постачання послуг, пов'язаних iз таким перевезенням (перемiщенням).
Згiдно iз статтею 1 Закону України вiд 20.10.99 р. N 1172-XIV "Про транзит вантажiв" (далi - Закон N 1172-XIV) транзит вантажiв - це перевезення транспортними засобами транзиту транзитних вантажiв пiд митним контролем через територiю України мiж двома пунктами або в межах одного пункту пропуску через державний кордон України, а транзитнi послуги (роботи) - це безпосередньо пов'язана з транзитом вантажiв пiдприємницька дiяльнiсть учасникiв транзиту, що здiйснюється в межах договорiв (контрактiв) перевезення, транспортного експедирування, доручення, агентських угод тощо.
Вiдповiдно до статтi 200 Митного кодексу України транзит - митний режим, вiдповiдно до якого товари i транспортнi засоби перемiщуються пiд митним контролем мiж двома митними органами або в межах зони дiяльностi одного митного органу без будь-якого використання таких товарiв i транспортних засобiв на митнiй територiї України.
Вiдповiдно до статтi 7 Закону N 1172-XIV транзитнi послуги (роботи) призначаються для споживання та використання за межами митної територiї України i надаються (виконуються) на пiдставi вiдповiдних дво- чи багатостороннiх договорiв (контрактiв) мiж учасниками транзиту.
В свою чергу, учасниками транзиту вiдповiдно до статтi 1 Закону N 1172-XIV є вантажовласники та суб'єкти пiдприємницької дiяльностi (перевiзники, порти, станцiї, експедитори, морськi агенти, декларанти та iншi), якi у встановленому порядку надають (виконують) транзитнi послуги (роботи).
Статтею 4 Закону N 1172-XIV визначено, що транзит вантажiв може здiйснюватися у прямому або змiшаному (комбiнованому) сполученнi. У прямому сполученнi транзит вантажiв передбачає їх транспортування одним видом транспорту без перевантаження на iнший. У змiшаному сполученнi транзит вантажiв може бути пов'язаний з їх перевантаженням з одного виду транспорту на iншi, переробкою, сортуванням, пакуванням, обмiрюванням, накопичуванням, формуванням або подрiбненням партiї транзитного вантажу, тимчасовим зберiганням тощо. Такi операцiї здiйснюються в зонах митного контролю виключно за вибором вантажовласника (уповноваженої ним особи).
Вiдповiдно до частини другої статтi 7 Закону N 1172-XIV договори (контракти) про надання (виконання) транзитних послуг (робiт) укладаються як мiж резидентами i нерезидентами, так i мiж самими резидентами i нерезидентами, якi вiльно обирають комплекс транзитних послуг (робiт), їх надавачiв (виконавцiв), а також засоби транзиту, залежно вiд умов перевезень.
Статтею 5 Закону N 1172-XIV визначено, що транзитними вантажами можуть бути насипнi, наливнi, навалочнi, штучнi, тарно-штучнi вантажi, а також транспортнi засоби транзиту, якi вважаються прохiдними через територiю України у разi, якщо проходження цих вантажiв з перевантаженням, складуванням, подрiбненням на партiї, змiною транспортного засобу транзиту чи без таких операцiй є частиною повного маршруту перевезення, що розпочинається i закiнчується за межами територiї України.
Документальним пiдтвердженням перевезення вантажiв транзитом є накладна УМВС (СМГС), ЦIМ (СIМ), унiфiкована накладна ЦIМ/УМВС (ЦИМ/СМГМ) та транзитна митна декларацiя УМВС ТР80, якi подаються митним органам для здiйснення митного контролю.
З урахуванням вказаних транспортних документiв залiзничнi станцiї при передачi вантажiв iншим учасникам транзиту на пiдставi пам'яток про подавання вагонiв, повiдомлень та пам'яток про забирання вагонiв нараховують плату за послуги, пов'язанi з перевезенням вантажiв, у тому числi транзитом через територiю України (за подавання, забирання, накочування або викочування, користування вагонами, їх промивку та повiдомлення про їх прибуття, про маневрову роботу локомотива, зберiгання, зважування, перевiрку маси вантажiв тощо) з подальшим вiдображенням вказаних платежiв в накопичувальних картках, вiдомостях плати за подавання, забирання вагонiв та маневрову роботу, вiдомостях плати за користування вагонами вiдповiдно до Правил користування вагонами i контейнерами, затверджених наказом Мiнтрансу України вiд 25.02.99 р. N 113, iз внесеними змiнами наказом вiд 01.12.2008 р. N 1454, Збiрника тарифiв на перевезення вантажiв залiзничним транспортом у межах України та пов'язанi з ними послуги та Коефiцiєнтiв, що застосовуються до цього Збiрника, затверджених наказом Мiнiстерства транспорту i зв'язку України вiд 26.03.2009 р. N 317, Правил перевезення вантажiв, якi видаються на пiдставi статтi 5 Статуту залiзниць України, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв вiд 06.04.98 р. N 457.
Статтею 3 Закону N 1172-XIV свобода транзиту вантажiв забезпечується шляхом:
• вiдсутностi будь-якої дискримiнацiї стосовно учасникiв транзиту, транзитного вантажу за ознакою його мiсця походження, вiдправлення, ввезення, вивезення чи призначення або у зв'язку з обставинами, що вiдносяться до права власностi на цей вантаж або на транспортний засiб транзиту, мiсця реєстрацiї чи прапора останнього, а також при оподаткуваннi операцiй, пов'язаних з транзитом вантажiв, за винятками адекватного реагування на дискримiнацiйнi заходи стосовно України чи економiчних санкцiй мiжнародних органiзацiй, пiдтриманих Україною;
• вiльного вибору учасниками транзиту транзитних послуг, робiт (крiм випадкiв, визначених законами та мiжнародними договорами України), їх надавачiв (виконавцiв), засобiв транзиту, а також маршрутiв транзиту;
• вiдсутностi необґрунтованих затримок i обмежень, у тому числi стосовно засобiв транзиту, та звiльнення вiд сплати будь-яких iнших платежiв, крiм єдиного збору, що справляється у пунктах пропуску через державний кордон України.
На пiдставi викладеного перелiченi вище додатковi послуги, пов'язанi з перевезеннями вантажiв транзитом, якi стягуються за окремими внутрiшнiми документами (накопичувальними картками, вiдомостями плати за подання, забирання вагонiв та маневрову роботу, вiдомостями плати за користування вагонами), затвердженими наказами Мiнiстерства транспорту України та зареєстрованими в Мiнiстерствi юстицiї України, звiльняються вiд оподаткування податком на додану вартiсть, якщо цi послуги вiдносяться до транзитних за номерами вагонiв, пiдтверджених копiями накладних ЦIМ (СIМ), УМВС (СМГС) чи ЦIМ (УМВС).
Аналогiчна норма була дiючою у перiодi дiї Закону України вiд 03.04.97 р. N 168/97-ВР "Про податок на додану вартiсть" (п. 5.15 ст. 5 Закону).
Податкове роз'яснення щодо застосування цiєї норми було надiслано на адресу Державних податкових адмiнiстрацiй в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мм. Києвi та Севастополi листом Державної податкової адмiнiстрацiї України вiд 31.07.2009 р. N 16397/7/16-1517.
З урахуванням п. 10 пiдроздiлу 10 роздiлу XX Кодексу листи Державної податкової адмiнiстрацiї України, пiдготовленi до 01.01.2011 р., якi роз'яснюють питання порядку оподаткування податком на додану вартiсть, застосовуються до аналогiчних операцiй, якi здiйснюються з 1 сiчня 2011 р.
Таким чином, з урахуванням положень перерахованих норм податкового законодавства операцiї з постачання послуг, пов'язаних iз перевезенням (перемiщенням) пасажирiв та вантажiв транзитом через митну територiю України як до 01.01.2011 р. (до набрання чинностi Кодексу), так i пiсля вказаної дати, звiльняються вiд податку на додану вартiсть.
Заступник Голови | А. Iгнатов |