ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛIТИКИ ТА РОЗВИТКУ ПIДПРИЄМНИЦТВА
РIШЕННЯ
вiд 4 березня 2013 року | N 10 |
---|
Про необхiднiсть усунення Мiнiстерством екологiї
та природних ресурсiв України порушень принципiв
державної регуляторної полiтики згiдно з
вимогами Закону України вiд 11.09.2003 N 1160-IV "Про
засади державної регуляторної полiтики у сферi
господарської дiяльностi"
На виконання вимог Закону України вiд 11.09.2003 N 1160-IV "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi", здiйснюючи експертизу нормативно-правових актiв центральних органiв виконавчої влади щодо їх вiдповiдностi принципам державної регуляторної полiтики, Державна служба України з питань регуляторної полiтики та розвитку пiдприємництва встановила наступне.
Наказом Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України вiд 30.07.2002 N 294 (зареєстрованого у Мiнiстерствi юстицiї України 25.09.2002 за N 781/7069) затверджено Iнструкцiю про розгляд заявок та надання дозволiв на виробництво, зберiгання, транспортування, використання, захоронення, знищення та утилiзацiю отруйних речовин, у тому числi продуктiв бiотехнологiї та iнших бiологiчних агентiв (далi - Iнструкцiя).
За результатом здiйсненої експертизи Iнструкцiї встановлено, що її положення не вiдповiдають визначеним статтями 4 та 5 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi" принципам державної регуляторної полiтики.
Вiдповiдно до частини першої статтi 41 Закону України "Про дозвiльну систему у сферi господарської дiяльностi" (далi - Закон про дозвiльну систему) порядок видачi документiв дозвiльного характеру або вiдмови в їх видачi, переоформлення, видачi дублiкатiв, анулювання центральними органами виконавчої влади, їх територiальними (регiональними, мiсцевими) органами встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України за поданням вiдповiдного дозвiльного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо iнше не передбачено мiжнародними договорами, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України.
Такi порядки мають передбачати, зокрема, вичерпний перелiк документiв, якi суб'єкту господарювання необхiдно подати для одержання документа дозвiльного характеру.
У вiдповiдностi до вимог частини першої статтi 41 Закону про дозвiльну систему пунктом 3 Порядку одержання дозволу на виробництво, зберiгання, транспортування, використання, захоронення, знищення та утилiзацiю отруйних речовин, у тому числi продуктiв бiотехнологiї та iнших бiологiчних агентiв, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 20.06.95 N 440 (далi - постанова N 440), встановлено вичерпний перелiк документiв, якi суб'єкту господарювання необхiдно подати для одержання дозволу на виробництво, зберiгання, використання, захоронення, знищення та утилiзацiю отруйних речовин, у тому числi продуктiв бiотехнологiї та iнших бiологiчних агентiв та дозволу на транспортування отруйних речовин, у тому числi продуктiв бiотехнологiї та iнших бiологiчних агентiв.
Так, вiдповiдно до постанови N 440 дозвiл на виробництво, зберiгання, використання, захоронення, знищення та утилiзацiю отруйних речовин, у тому числi продуктiв бiотехнологiї та iнших бiологiчних агентiв, видається Мiнприроди за наявностi:
- дозволу на початок виконання робiт пiдвищеної небезпеки та початок експлуатацiї (застосування) машин, механiзмiв, устаткування пiдвищеної небезпеки (видається Держгiрпромнаглядом або його територiальними органами);
- висновку державної санiтарно-епiдемiологiчної експертизи (видається Держсанепiдслужбою);
- документа, що пiдтверджує державну реєстрацiю небезпечного фактора (видається Держсанепiдслужбою), або посвiдчення про державну реєстрацiю пестициду чи агрохiмiкату (видається Мiнприроди), або реєстрацiйного посвiдчення на лiкарський засiб (видається МОЗ).
Дозвiл на транспортування отруйних речовин, у тому числi продуктiв бiотехнологiї та iнших бiологiчних агентiв, видається Мiнприроди за наявностi:
- висновку державної санiтарно-епiдемiологiчної експертизи (видається Держсанепiдслужбою);
- документа, що пiдтверджує державну реєстрацiю небезпечного фактора (видається Держсанепiдслужбою), або посвiдчення про державну реєстрацiю пестициду чи агрохiмiкату (видається Мiнприроди), або реєстрацiйного посвiдчення на лiкарський засiб (видається МОЗ);
- погодження МВС (у разi перевезення автомобiльним транспортом) або Мiнiнфраструктури (у разi перевезення залiзничним, морським, рiчковим, авiацiйним транспортом).
Крiм того, пунктом 4 Порядку N 440 встановлено, що для одержання дозволу суб'єкти господарювання подають Мiнприроди заявку встановленої форми.
Разом з цим Iнструкцiєю встановлено додатковий перелiк документiв, необхiдний для отримання зазначених вище дозволiв, що не узгоджується з вимогою частини першої статтi 4 Закону про дозвiльну систему, згiдно якої вичерпний перелiк документiв, якi необхiдно подати суб'єкту господарювання для одержання документа дозвiльного характеру має затверджуватись виключно постановою Кабiнету Мiнiстрiв України.
Виходячи зi змiсту пункту 2.2 Iнструкцiї суб'єкт пiдприємницької дiяльностi, який має намiр одержати дозвiл на виробництво, зберiгання, використання, захоронення, знищення та утилiзацiю отруйних речовин, у тому числi продуктiв бiотехнологiї та iнших бiологiчних агентiв (далi - заявник, звертається iз заявкою встановленої форми до дозвiльного органу.
Пункт 2.3 Iнструкцiї для одержання документа дозвiльного характеру встановлює необхiднiсть подання разом iз заявкою цiлої низки не передбачених постановою N 440 документiв:
1. Копiї статутних документiв (при першому зверненнi вiтчизняних пiдприємств-заявникiв): лiцензiї на здiйснення певного виду господарської дiяльностi, свiдоцтва про державну реєстрацiю, довiдки з управлiння статистики (код за ЄДРПОУ), довiдки про реєстрацiю платника ПДВ; витяги iз статуту щодо мети та предмету дiяльностi (для представництв iноземних фiрм - копiї свiдоцтва про реєстрацiю).
2. Гарантiйний лист щодо сплати за здiйснення експертизи (дослiдження) матерiалiв (документiв) дозвiльним органом.
3. Позитивнi експертнi висновки, погодження МОЗ, МВС, Мiнтрансу або Держнаглядохоронпрацi.
4. Документи щодо достовiрностi iнформацiї про речовину:
- країна походження, дата виготовлення, виробник;
- вiдомостi щодо якостi речовини (сертифiкат якостi, паспорт якостi, сертифiкат аналiзу тощо), кiлькостi речовини;
- копiї сертифiката (свiдоцтва) державної реєстрацiї небезпечного фактора та висновку державної санiтарно-гiгiєнiчної експертизи;
- копiя свiдоцтва про реєстрацiю лiкарських форм вакцин, амiнокислот, антибiотикiв, ферментiв, вiтамiнiв;
- копiя посвiдчення про державну реєстрацiю пестициду.
5. Копiя договору обов'язкового страхування цивiльної вiдповiдальностi суб'єктiв господарювання за шкоду, яка може бути заподiяна пожежами та аварiями на об'єктах пiдвищеної небезпеки, включаючи пожежовибухонебезпечнi об'єкти та об'єкти, господарська дiяльнiсть на яких може призвести до аварiй екологiчного i санiтарно-епiдемiологiчного характеру.
Виходячи зi змiсту пункту 2.4 Iнструкцiї суб'єкт пiдприємницької дiяльностi, який має намiр одержати дозвiл на транспортування (перевезення), звертається iз заявкою встановленої форми до дозвiльного органу.
Пункт 2.5 Iнструкцiї встановлює необхiднiсть додати до заявки документи не передбаченi постановою N 440, що, в свою чергу, порушує вимоги частини першої статтi 41 Закону про дозвiльну систему, зокрема:
1. Копiї статутних документiв (при першому зверненнi вiтчизняних пiдприємств-заявникiв): лiцензiї на здiйснення певного виду господарської дiяльностi, свiдоцтва про державну реєстрацiю, довiдки з управлiння статистики (код за ЄДРПОУ), довiдки про реєстрацiю платника ПДВ; витяг iз статуту щодо мети та предмету дiяльностi (для представництв iноземних фiрм - копiї свiдоцтва про реєстрацiю).
2. Гарантiйний лист щодо сплати за здiйснення експертизи (дослiдження) матерiалiв (документiв) дозвiльним органом.
3. Копiя контракту (контрактiв) або договору (договорiв).
4. Копiї договору з автопiдприємством та свiдоцтва про допуск транспортного засобу до перевезення або договору з Укрзалiзницею, або iнше.
5. Копiя сертифiката якостi речовини (сертифiката аналiзу, сертифiката вiдповiдностi, паспорта якостi, iнше).
6. Копiя аварiйної картки або листа даних безпеки з iнформацiєю щодо заходiв з лiквiдацiї аварiйних ситуацiй пiд час перевезень.
7. Копiя експертного висновку щодо визначення коду УКТЗЕД речовин.
8. Нотарiально завiрена копiя договору обов'язкового страхування вiдповiдальностi суб'єктiв перевезення небезпечних вантажiв на випадок настання негативних наслiдкiв перевезення небезпечних вантажiв для довкiлля та здоров'я людини.
9. Погодження Департаменту ДАI МВС України щодо перевезення отруйної речовини або продукту бiотехнологiї автомобiльним транспортом (при наявностi свiдоцтв про допуск водiя та транспортного засобу до перевезення небезпечного вантажу конкретного класу небезпеки, аварiйних карток системи iнформацiї про небезпеку, для вiтчизняних перевiзникiв - Технiчних умов безпечного перевезення небезпечних речовин, узгоджених з Державтоiнспекцiєю МВС України).
10. Погодження Мiнтрансу щодо надання транспортних послуг з перевезення, щодо виду та оренди транспортного засобу для транспортування отруйної речовини або продукту бiотехнологiї залiзничним, морським/рiчковим, авiацiйним транспортом (за наявностi сертифiкатiв вiдповiдностi на упаковку (тару), контейнери, цистерни тощо, копiй свiдоцтв про завантаження контейнера та про проходження спецiальних навчань).
11. Копiї дозволiв щодо поводження з отруйною речовиною або продуктом бiотехнологiї, виданих заявнику, безпосередньому споживачевi чи посереднику вiдповiдними територiальними органами Мiнприроди України.
12. Копiя посвiдчення про державну реєстрацiю пестициду.
13. Копiя сертифiката (свiдоцтва) державної реєстрацiї небезпечного фактора.
14. Копiя висновку державної санiтарно-гiгiєнiчної експертизи.
15. Копiя свiдоцтва про державну реєстрацiю вакцин, амiнокислот, антибiотикiв, ферментiв, вiтамiнiв.
Також не узгоджується з вимогою частини другої статтi 41 Закону про дозвiльну систему i пункт 2.9 Iнструкцiї.
Так, згiдно з вищезазначеним положенням Закону про дозвiльну систему розмiр тарифiв, у тому числi їх граничнi розмiри, на проведення дозвiльними органами експертиз та обстежень або iнших наукових i технiчних оцiнок, якi є пiдставою для видачi документiв дозвiльного характеру, затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України, якщо iнше не встановлено законом.
Розмiр тарифiв на проведення суб'єктами господарювання експертиз та обстежень або iнших наукових i технiчних оцiнок, якi є пiдставою для видачi документiв дозвiльного характеру, не може перевищувати граничних розмiрiв тарифiв, установлених для дозвiльних органiв.
Однак пунктом 2.9 Iнструкцiї передбачено, що експертиза (дослiдження) матерiалiв (документiв) щодо надання дозволу та погоджень здiйснюється на госпрозрахункових засадах. Плата встановлюється експертними пiдроздiлами на кожний вид дiяльностi, виходячи з витрат експертного пiдроздiлу на проведення експертизи.
Водночас вiдповiдно до частини першої статтi 4 Закону про дозвiльну систему виключно законами, якi регулюють вiдносини, пов'язанi з одержанням документiв дозвiльного характеру, встановлюються: необхiднiсть одержання документiв дозвiльного характеру та їх види; дозвiльний орган, уповноважений видавати документ дозвiльного характеру; платнiсть або безоплатнiсть видачi (переоформлення, видачi дублiката, анулювання) документа дозвiльного характеру; строк видачi або надання письмового повiдомлення про вiдмову у видачi документа дозвiльного характеру; вичерпний перелiк пiдстав для вiдмови у видачi, переоформлення, видачi дублiката, анулювання документа дозвiльного характеру; строк дiї документа дозвiльного характеру або необмеженiсть строку дiї такого документа; перелiк документiв дозвiльного характеру у сферi господарської.
Проте пунктами 2.15 та 4.4 Iнструкцiї встановлено перелiк пiдстав для вiдмови та анулювання у видачi документа дозвiльного характеру.
З урахуванням вищезазначеного Iнструкцiя не вiдповiдає основним принципам державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi, задекларованим статтями 4 та 5 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi", зокрема щодо:
- недопущення прийняття регуляторних актiв, якi є непослiдовними або не узгоджуються чи дублюють дiючi регуляторнi акти;
- доцiльностi - обґрунтованої необхiдностi державного регулювання господарських вiдносин з метою вирiшення iснуючої проблеми;
- адекватностi - вiдповiдностi форм та рiвня державного регулювання господарських вiдносин потребi у вирiшеннi iснуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усiх прийнятних альтернатив;
- збалансованостi - забезпечення у регуляторнiй дiяльностi балансу iнтересiв суб'єктiв господарювання, громадян та держави.
Керуючись частиною третьою статтi 27 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi" Державною службою України з питань регуляторної полiтики та розвитку пiдприємництва, вирiшено:
запропонувати Мiнiстерству екологiї та природних ресурсiв України:
- визнати таким, що втратив чиннiсть, наказ Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України вiд 30.07.2002 N 294 "Про затвердження Iнструкцiї про розгляд заявок та надання дозволiв на виробництво, зберiгання, транспортування, використання, захоронення, знищення та утилiзацiю отруйних речовин, у тому числi продуктiв бiотехнологiї та iнших бiологiчних агентiв".
Рiшення Державної служби України з питань регуляторної полiтики та розвитку пiдприємництва щодо усунення порушень принципiв державної регуляторної полiтики пiдлягає виконанню у порядку, визначеному статтею 28 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi" (далi - Закон), у двомiсячний строк з дня прийняття такого рiшення.
Виконання цього рiшення передбачає пiдготовку проекту акта про визнання таким, що втратив чиннiсть, наказу Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України вiд 30.07.2002 N 294 "Про затвердження Iнструкцiї про розгляд заявок та надання дозволiв на виробництво, зберiгання, транспортування, використання, захоронення, знищення та утилiзацiю отруйних речовин, у тому числi продуктiв бiотехнологiї та iнших бiологiчних агентiв" та подання не пiзнiше одного робочого дня до закiнчення строку виконання вiдповiдного рiшення до уповноваженого органу копiї проекту акта.
У разi невиконання рiшення уповноваженого органу про необхiднiсть усунення порушень принципiв державної регуляторної полiтики або не оскарження цього рiшення органом виконавчої влади протягом встановленого в Законi строку дiя регуляторного акта, щодо якого було прийнято вiдповiдне рiшення, зупиняється наступного дня з дня закiнчення строку виконання такого рiшення.
Подання скарги щодо рiшення уповноваженого органу не зупиняє дiї цього рiшення.
Голова Державної служби України з питань регуляторної полiтики та розвитку пiдприємництва | М. Ю. Бродський |