МIНIСТЕРСТВО ДОХОДIВ I ЗБОРIВ УКРАЇНИ
вiд 25.09.2013 р. | N 11906/6/99-99-24-02-02-15 |
---|
У Мiнiстерствi доходiв i зборiв
України опрацьовано звернення <...> щодо
порушених в листi питань з класифiкацiї товарiв.
За результатами опрацювання звернення Громадської органiзацiї повiдомляємо таке.
Класифiкацiя товарiв для цiлей митного оформлення здiйснюється згiдно з вимогами Української класифiкацiї товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi (далi - УКТ ЗЕД), яка є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України вiд 05.04.2001 р. N 2371-III "Про Митний тариф України" (зi змiнами та доповненнями), з урахуванням Основних правил iнтерпретацiї УКТ ЗЕД та визначальних для класифiкацiї характеристик товару.
З метою забезпечення єдиного тлумачення i застосування УКТ ЗЕД в Українi запроваджено Пояснення до УКТ ЗЕД, затвердженi наказом Держмитслужби України вiд 30.12.2010 р. N 1561 (iз змiнами).
Стосовно зазначених у листi Громадської органiзацiї запитань надаємо такi вiдповiдi:
1. Чи є правомiрними дiї, коли митнi органи "заднiм" числом (через пiвтора-два роки пiсля ввезення товарiв на митну територiю України) приймають рiшення про визначення коду товарiв (здiйснюючи перекласифiкацiю)?
Згiдно з положеннями статтi 69 Митного кодексу України (далi - МКУ) митнi органи здiйснюють контроль правильностi класифiкацiї товарiв, поданих до митного оформлення, згiдно з УКТ ЗЕД. У разi виявлення пiд час митного оформлення товарiв або пiсля нього порушення правил класифiкацiї товарiв митний орган має право самостiйно класифiкувати такi товари.
Штрафи та iншi санкцiї за несплату митних платежiв та за iншi порушення, виявленi у зв'язку з неправильною класифiкацiєю товарiв, застосовуються митними органами виключно у разi, якщо прийняте митним органом рiшення про класифiкацiю цих товарiв у складному випадку було прийнято на пiдставi поданих заявником недостовiрних документiв, наданої ним недостовiрної iнформацiї та/або внаслiдок ненадання заявником усiєї наявної у нього iнформацiї, необхiдної для прийняття зазначеного рiшення, що суттєво вплинуло на характер цього рiшення.
Згiдно з п. 3 статтi 345 МКУ митнi органи мають право здiйснювати митний контроль шляхом проведення документальних виїзних (планових або позапланових) та документальних невиїзних перевiрок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, в тому числi i щодо правильностi класифiкацiї згiдно з УКТ ЗЕД товарiв, щодо яких проведено митне оформлення.
Також, вiдповiдно до п. 8 статтi 345 МКУ, у разi скасування, змiни за результатами документальної перевiрки рiшень щодо класифiкацiї товарiв для митних цiлей, прийнятих митними органами вiдповiдно до статтi 69 МКУ, дiї, вчиненi пiдприємством на виконання таких рiшень, не тягнуть за собою застосування штрафних санкцiй, крiм випадкiв, коли зазначенi рiшення були прийнятi на пiдставi поданих пiдприємством недостовiрних документiв, недостовiрної iнформацiї та/або внаслiдок ненадання пiдприємством всiєї наявної у нього iнформацiї, необхiдної для прийняття зазначених рiшень, що суттєво вплинуло на характер цих рiшень.
2. Чи дiйсно пiд рiшенням Комiтету з ГС у першу чергу слiд розумiти класифiкацiйнi рiшення (classification ruling), прийнятi Комiтетом щодо конкретних продуктiв iз зазначенням можливих кодiв i - у деяких випадках - з посиланням на Основнi правила iнтерпретацiї ГС як обґрунтування?
До Мiжнародної конвенцiї про Гармонiзовану систему опису та кодування товарiв (далi - Конвенцiя) Україна приєдналася 17.05.2002 р. згiдно з Указом Президента України вiд 17.05.2002 р. N 466/2002.
Класифiкацiйнi рiшення Комiтету з ГС (classification ruling) є обов'язковi для виконання членами ВМО, у разi якщо митна адмiнiстрацiя країни - члена ВМО не надала застереження щодо незгоди в термiн, визначений Комiтетом з ГС, через пiвроку з дня прийняття рiшення на сесiї та два мiсяцi пiсля опублiкування рiшення Комiтетом з ГС.
3. Чи дiйсно Рекомендацiї iз класифiкацiї певних товарiв надаються Секретарiатом ВМО у вiдповiдь на спецiальнi запити адмiнiстрацiй держав - членiв ВМО i, отже, не є iмперативними?
Рекомендацiї iз класифiкацiї окремих товарiв, якi надаються Секретарiатом, не є iмперативними для митної адмiнiстрацiї країни - члена ВМО, однак, як правило, митнi адмiнiстрацiї прислуховуються до думки Секретарiату ВМО, як вищого органу ВМО з питання класифiкацiї. У разi незгоди митна адмiнiстрацiя може звернутись до Секретарiату для включення питання для розгляду на черговiй сесiї ВМО для прийняття класифiкацiйного рiшення Комiтету з ГС.
4. Чи є правомiрним застосування ДМСУ та митними органами рекомендацiй щодо класифiкацiї Секретарiату в процесi здiйснення контролю за правильнiстю класифiкацiї товарiв з урахуванням того, що рекомендацiї не є рiшеннями Комiтету з ГС i як одна з настанов при класифiкацiї не згадуються анi в МКУ, анi в Порядку 650, а отже, не мають обов'язкової сили пiд час класифiкацiї товарiв, що перемiщуються через митний кордон України?
Вiдповiдно до положень частини (ii) статтi 3 Конвенцiї кожна Договiрна Сторона зобов'язується застосовувати Основнi правила iнтерпретацiї ГС, а також усi примiтки до роздiлiв, груп i пiдпозицiй, не змiнювати змiст роздiлiв, груп, товарних позицiй або пiдпозицiй ГС.
Постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 21.05.2012 р. N 428 затверджений Порядок ведення УКТ ЗЕД. Згiдно з пунктом 3 цього Порядку УКТ ЗЕД складається (на рiвнi 6-ти знакiв коду) на основi ГС Всесвiтньої митної органiзацiї (ВМО) та Комбiнованої номенклатури Європейського Союзу (далi - КН ЄС) (на рiвнi 7-го та 8-го знакiв коду).
Таким чином, класифiкацiя товарiв з порушенням вимог ГС може призвести до ускладнень спiвставлення даних митної статистики iмпорту та експорту мiж Україною та країнами - членами ВМО, що може мати негативний вплив пiд час укладання Україною угод про спiвпрацю, створення зони вiльної торгiвлi тощо.
З метою врегулювання складних питань, пов'язаних з рiзним баченням класифiкацiї товарiв мiж митними адмiнiстрацiями певних країн та Україною, Мiнiстерство доходiв i зборiв України звертається за роз'ясненнями до Секретарiату ВМО, а також приймає участь в обговореннi питань з класифiкацiї товарiв на сесiях ВМО.
Роз'яснення ВМО ґрунтуються на Основних правилах iнтерпретацiї ГС, примiтках до роздiлiв, груп, товарних позицiй i пiдпозицiй. Для прийняття класифiкацiйних рiшень Секретарiат використовує, зокрема, висновки наукового та технiчного комiтетiв. Складнi випадки класифiкацiї також виносяться Секретарiатом для обговорення на сесiях ВМО.
Окрiм цього, митна адмiнiстрацiя країни - члена ВМО повинна самостiйно ознайомлюватись з класифiкацiйними рiшеннями Комiтету з ГС, якi опублiкованi та розмiщенi на офiцiйному сайтi ВМО в Компендiумi класифiкацiйних рiшень Комiтету з ГС.
Також iнформуємо, що згiдно з рiшенням 90 сесiї ВМО з червня 1997 року Рада митного спiвробiтництва постановила, що Секретарiат бiльше не надає пояснень щодо класифiкацiї товарiв у вiдповiдь на запити вiд приватних фiрм.
Директор Департаменту митної справи | О. Дороховський |