МIНIСТЕРСТВО ЗАКОРДОННИХ СПРАВ УКРАЇНИ
вiд 28.03.2014 р. | N 913/19-172/3-543 |
---|
Надсилаємо анотацiю до
полiтичних положень Угоди про асоцiацiю мiж
Україною та Європейським Союзом, якi були
пiдписанi 21 березня 2014 р. у м. Брюссель пiд час
позачергового Самiту Україна - ЄС.
Пiсля надходження офiцiйного тексту вищезазначеної частини Угоди про асоцiацiю з Брюсселя Кабiнету Мiнiстрiв України буде запропоновано розмiстити його на єдиному веб-порталi органiв виконавчої влади України "Урядовий портал".
Додаток: згадане, на 3 арк.
З повагою, Директор Департаменту iнформацiйної полiтики |
Є. П. Перебийнiс |
Додаток |
Полiтичнi положення Угоди про асоцiацiю мiж Україною та Європейським Союзом
(анотацiя)
21 березня 2014 р. в м. Брюссель пiд час позачергового Самiту Україна - ЄС, який був проведений у рамках засiдання Європейської Ради, вiдбулося пiдписання "полiтичної частини" Угоди про асоцiацiю мiж Україною та ЄС.
Вiдповiдно до досягнутих домовленостей зi стороною ЄС та згiдно з Розпорядженням Президента України N 230/2014-рп "Про пiдписання полiтичних положень Угоди про асоцiацiю мiж Україною, з однiєї сторони, та Європейським Союзом, Європейським спiвтовариством з атомної енергiї i їхнiми державами-членами, з iншої сторони", пiдписано такi частини Угоди: Преамбула, Стаття 1, Роздiли I, II та VII, а також Заключний акт Самiту мiж Україною, з однiєї сторони, та Європейський Союзом i його державами-членами, з iншої сторони.
У Заключному актi сторони пiдтвердили свої зобов'язання продовжити роботу з пiдготовки до пiдписання Роздiлiв III, IV, V та VI Угоди. Iз цiєю метою домовлено провести вiдповiднi консультацiї дипломатичними каналами, за результатами яких буде визначено дату та спосiб завершення процесу укладення Угоди.
Преамбула констатує, що Україна є європейською країною, яка подiляє спiльну iсторiю та цiнностi з ЄС. Вiдзначається європейська iдентичнiсть нашої держави та iснування широкого громадянського консенсусу навколо її європейського вибору. Наголошується на визнаннi Європейським Союзом європейських прагнень України та її європейського вибору.
У Преамбулi також пiдкреслюється вiдданiсть сторiн дотриманню всiх положень Статуту ООН та принципiв i зобов'язань, прийнятих у рамках ОБСЄ, а також пiдтверджуються зобов'язання сторiн дотримуватися принципiв незалежностi, суверенiтету, територiальної цiлiсностi та непорушностi кордонiв.
Стаття 1 Угоди визначає, що цiлями асоцiацiї мiж Україною та ЄС є зближення мiж сторонами на основi спiльних цiнностей; посилення полiтичного дiалогу, спiвробiтництва у сферi юстицiї, свободи та безпеки, а також в iнших сферах спiльного iнтересу; сприяння змiцненню миру у регiональному та мiжнародному вимiрах; посилення економiчних та торгiвельних вiдносин з метою iнтеграцiї України до внутрiшнього ринку ЄС.
Роздiлом I "Загальнi принципи" визначено, що в основi асоцiацiї лежать принципи поваги до демократичних принципiв, прав людини i основоположних свобод, верховенства права, суверенiтету й територiальної цiлiсностi, непорушностi кордонiв, вiльної ринкової економiки, забезпечення належного врядування, а також протидiя розповсюдженню зброї масового знищення, боротьба з корупцiєю та рiзними формами транснацiональної органiзованої злочинностi й тероризму, сприяння сталому розвитку.
Роздiл II "Полiтичний дiалог та реформи, полiтична асоцiацiя, спiвробiтництво та конвергенцiя у сферi зовнiшньої та безпекової полiтики" визначає, що сторони розвиватимуть полiтичний дiалог у всiх сферах, якi становлять спiльний iнтерес. Зокрема, передбачається поглиблення дiалогу i спiвробiтництва та сприяння поступовiй конвергенцiї у сферi зовнiшньої та безпекової полiтики, зокрема що стосується попередження конфлiктiв та антикризового управлiння, регiональної стабiльностi, роззброєння, нерозповсюдження, контролю над озброєннями та експортом зброї, а також полiпшення взаємовигiдного дiалогу у космiчнiй сферi. Сторони беруть зобов'язання вчасно та послiдовно реагувати на спроби зашкодити цим принципам на всiх можливих рiвнях полiтичного дiалогу.
Угодою передбачено також посилення практичного спiвробiтництва, зокрема з метою забезпечення бiльш активної участi України у цивiльних та вiйськових операцiях ЄС з подолання кризових ситуацiй, а також у вiдповiдних навчаннях i тренуваннях, зокрема тих, що проводяться в рамках Спiльної полiтики безпеки i оборони.
Сторони зобов'язуються використовувати потенцiал вiйськового та технiчного спiвробiтництва. Зокрема, передбачено налагодження тiсних контактiв з Європейською оборонною агенцiєю для обговорення питань, пов'язаних з удосконаленням вiйськових спроможностей.
Визначено формати полiтичного дiалогу, включаючи самiти, зустрiчi на рiвнi мiнiстрiв, полiтичних директорiв, членiв парламентiв, посадових осiб високого рiвня, експертiв вiйськових структур тощо.
Вiдповiдно до Роздiлу VII "Iнституцiйнi, загальнi та прикiнцевi положення" створюються такi органи:
- Рада асоцiацiї - орган, що здiйснює контроль i монiторинг застосування i виконання Угоди та перiодичний перегляд її функцiонування. Рада складається з членiв Уряду України та членiв Ради Європейського Союзу i Європейської Комiсiї. Засiдання Ради проводяться регулярно на рiвнi мiнiстрiв щонайменше один раз на рiк. Рада ухвалює обов'язковi рiшення у сферi дiї Угоди.
- Комiтет асоцiацiї - допомiжний орган Ради асоцiацiї. Рада асоцiацiї визначає обов'язки i порядок функцiонування Комiтету асоцiацiї, до сфери вiдповiдальностi якого належить пiдготовка засiдань Ради асоцiацiї. Засiдання Комiтету асоцiацiї проводяться щонайменше один раз на рiк. Рада асоцiацiї може делегувати Комiтету будь-яке зi своїх повноважень, у тому числi повноваження ухвалювати обов'язковi для виконання рiшення.
- Пiдкомiтети - допомiжнi органи Комiтету асоцiацiї. Пiдкомiтети звiтують про свою дiяльнiсть Комiтету асоцiацiї на регулярнiй основi.
- Парламентський комiтет асоцiацiї - форум для членiв Верховної Ради України i Європейського Парламенту для проведення засiдань та обмiну думками.
- Платформа громадянського суспiльства - форум для проведення засiдань та обмiну думками мiж представниками громадянського суспiльства України, з однiєї сторони, i членами Європейського економiчного i соцiального комiтету, з iншої сторони.
Крiм цього, сторонами домовлено, що правовi пiдстави тимчасового застосування полiтичної частини Угоди про асоцiацiю мiж Україною та ЄС вiдповiдають аналогiчному механiзму, який, згiдно з п. 4 статтi 486, застосовується до цього мiжнародного договору в цiлому.