МIНIСТЕРСТВО ЕКОНОМIЧНОГО РОЗВИТКУ I ТОРГIВЛI УКРАЇНИ
вiд 07.03.2014 р. | N 4122-03/7252-08 |
---|
Мiнiстерство економiчного
розвитку i торгiвлi України розглянуло звернення
щодо питання проведення зарахування зустрiчних
однорiдних вимог при здiйсненнi
зовнiшньоекономiчної дiяльностi та повiдомляє.
Статтею 44 Закону України "Про Нацiональний банк України" встановлено, що Нацiональний банк України дiє як уповноважена державна установа при застосуваннi законодавства України про валютне регулювання i валютний контроль.
Вiдповiдно до цiєї статтi Закону до компетенцiї Нацiонального банку України у сферi валютного регулювання та контролю належить, зокрема, видання нормативно-правових актiв щодо ведення валютних операцiй.
Також слiд зазначити, що статтею 56 Закону встановлено, що Нацiональний банк України видає нормативно-правовi акти з питань, вiднесених до його повноважень, якi є обов'язковими для органiв державної влади i органiв мiсцевого самоврядування, банкiв, пiдприємств, органiзацiй та установ незалежно вiд форм власностi, а також для фiзичних осiб.
Статтею 13 Декрету Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 19.02.93 р. N 15-93 "Про систему валютного регулювання i валютного контролю" визначено функцiї державних органiв i банкiвської системи України у сферi валютного контролю.
Так, Нацiональний банк України є головним органом валютного контролю, що здiйснює контроль за виконанням правил регулювання валютних операцiй на територiї України з усiх питань, не вiднесених цим Декретом до компетенцiї iнших державних органiв, та забезпечує виконання уповноваженими банками функцiй щодо здiйснення валютного контролю згiдно з цим Декретом та iншими актами валютного законодавства України.
Уповноваженi банки, фiнансовi установи та нацiональний оператор поштового зв'язку, якi отримали вiд Нацiонального банку України генеральнi лiцензiї на здiйснення валютних операцiй, здiйснюють контроль за валютними операцiями, що проводяться резидентами i нерезидентами через цi установи.
Iнформуємо, що на сьогоднi вiдповiдно до постанов Нацiональному банку України вiд 14.11.2013 р. N 453 "Про змiну строкiв розрахункiв за операцiями з експорту та iмпорту товарiв i запровадження обов'язкового продажу надходжень в iноземнiй валютi" та вiд 15.11.2013 р. N 457 "Про встановлення розмiру обов'язкового продажу надходжень в iноземнiй валютi" Нацiональним банком України продовжено до 17.05.2014 р. термiн дiї вимог щодо строкiв завершення розрахункiв за операцiями з експорту та iмпорту товарiв в межах 90 календарних днiв та обов'язкового продажу надходжень в iноземнiй валютi у розмiрi 50 %.
Також згiдно з частиною третьою статтi 203 Господарського кодексу України господарське зобов'язання припиняється зарахуванням зустрiчної однорiдної вимоги, строк якої настав або строк якої не зазначений чи визначений моментом витребування. Для зарахування достатньо заяви однiєї сторони.
Пунктом 1.10 Iнструкцiї про порядок здiйснення контролю за експортними, iмпортними операцiями, затвердженої постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 24.03.99 р. N 136, передбачено, що експортна, iмпортна операцiї можуть бути знятi з контролю за наявностi належним чином оформлених документiв про припинення зобов'язань за цими операцiями зарахуванням, якщо, зокрема, вимоги є однорiдними.
Тобто при здiйсненнi операцiй iз зарахування зустрiчних вимог у зовнiшньоекономiчнiй дiяльностi мають дотримуватись такi умови: вимоги контрагентiв повиннi бути зустрiчними, тобто кожен iз контрагентiв повинен мати заборгованiсть по вiдношенню до iншого (кожна iз сторiн одночасно є як боржником, так i кредитором); вимоги повиннi бути однорiдними; з обох вимог має настати термiн виконання, встановлений зовнiшньоекономiчним договором або законом (за винятком зобов'язань, за якими не встановлено термiну або термiн визначається моментом вимоги).
Принагiдно зазначаємо, що листи мiнiстерств, iнших центральних органiв виконавчої влади мають роз'яснювальний, iнформацiйний характер i не встановлюють правових норм.
Директор департаменту зовнiшньоекономiчної дiяльностi | Ю. Петровський |