ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛIТИКИ ТА РОЗВИТКУ ПIДПРИЄМНИЦТВА
РIШЕННЯ
вiд 22 вересня 2014 року | N 36 |
---|
Про необхiднiсть усунення Мiнiстерством екологiї
та природних ресурсiв України порушень принципiв
державної регуляторної полiтики згiдно з
вимогами Закону України "Про засади державної
регуляторної полiтики у сферi господарської
дiяльностi"
Вiдповiдно до статтi 30 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi" та на пiдставi звернень Європейської Бiзнес Асоцiацiї вiд 27.08.2014 N 883/2014/20 та вiд 02.09.2014 N 892/2014 Державна служба України з питань регуляторної полiтики та розвитку пiдприємництва здiйснила експертизу наказу Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України вiд 13.01.2012 N 8 "Про затвердження Регламенту встановлення наявностi або вiдсутностi озоноруйнiвних речовин у товарах, що плануються до ввезення або вивезення", який зареєстрований в Мiнiстерствi юстицiї України 18.01.2012 за N 55/20368 (далi - Регламент), та встановила наступне.
Перелiк товарiв (озоноруйнiвних речовин), експорт та iмпорт яких пiдлягає лiцензуванню, та перелiк товарiв, що можуть мiстити озоноруйнiвнi речовини, експорт та iмпорт яких пiдлягає лiцензуванню (крiм товарiв, що перевозяться у контейнерах з особистим майном), затверджено додатками 3 та 4 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 25.12.2013 N 950 "Про затвердження перелiкiв товарiв, експорт та iмпорт яких пiдлягає лiцензуванню, та квот на 2014 рiк" (далi - Постанова).
Примiтками 1 до додаткiв 3 та 4 Постанови передбачається необхiднiсть одержання ствердження Мiнприроди про наявнiсть озоноруйнiвних речовин (далi - ОРР) та доцiльнiсть їх ввезення або вивезення, а також пiдтвердження про вiдсутнiсть ОРР у товарах, що плануються до ввезення або вивезення.
Регламент визначає процедуру визначення Мiнприроди наявностi ОРР i доцiльностi їх ввезення або вивезення, а також вiдсутностi ОРР у товарах, що плануються до ввезення або вивезення (за зверненням суб'єкта господарювання).
Дiя цього Регламенту поширюється на ОРР та товари, що їх мiстять або можуть мiстити, перелiк яких наведено в додатках 3, 4 до Постанови, крiм товарiв, що перевозяться у контейнерах з особистим майном (пункт 4 Регламенту).
Мiнприроди уповноважило себе на пiдставi Постанови та Регламенту видавати ствердження про наявнiсть озоноруйнiвних речовин та доцiльнiсть їх ввезення або вивезення, а також пiдтвердження вiдсутностi озоноруйнiвних речовин.
Проте Постанова не передбачає необхiдностi участi суб'єкта господарювання у процедурi одержання вiдповiдних листiв Мiнприроди.
Разом з тим, статтею 1 Закону України "Про адмiнiстративнi послуги" (далi - Закон) визначено, що адмiнiстративна послуга - результат здiйснення владних повноважень суб'єктом надання адмiнiстративних послуг за заявою фiзичної або юридичної особи, спрямований на набуття, змiну чи припинення прав та/або обов'язкiв такої особи вiдповiдно до закону.
Так, у розумiннi Закону ствердження та пiдтвердження (лист) Мiнприроди про наявнiсть (вiдсутнiсть) ОРР та доцiльнiсть їх ввезення або вивезення має ознаки адмiнiстративної послуги.
Вiдповiдно до статтi 5 Закону виключно законами, якi регулюють суспiльнi вiдносини щодо надання адмiнiстративних послуг, встановлюються, зокрема, пiдстави для одержання адмiнiстративної послуги.
Проте на сьогоднiшнiй день ствердження Мiнприроди про наявнiсть ОРР та доцiльнiсть їх ввезення або вивезення, а також пiдтвердження вiдсутностi ОРР у товарах, що плануються до ввезення або вивезення, не передбачена жодним законом України, як того вимагає Закон.
Тобто, Регламентом передбачається процедура встановлення наявностi або вiдсутностi ОРР, яка суперечить Закону України "Про адмiнiстративнi послуги".
Разом з тим, пiдсумовуючи викладене, Держпiдприємництво вважає, що листи Мiнприроди є додатковим бар'єром для бiзнесу, а їх отримання не пов'язано анi з захистом озонового шару, анi з контролем за озоноруйнiвними речовинами та розподiлом квот на їх iмпорт.
Натомiсть має бути запроваджений реальний механiзм контролю перемiщення озоноруйнiвних речовин i товарiв, що їх мiстять.
З урахуванням вищезазначеного, норма Регламенту в частинi необхiдностi одержання ствердження (пiдтвердження) Мiнприроди про наявнiсть (вiдсутнiсть) ОРР та доцiльнiсть їх ввезення або вивезення, якi не передбаченi законами, не вiдповiдає основним принципам державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi, задекларованим статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi", зокрема, щодо:
адекватностi - вiдповiдностi форм та рiвня державного регулювання господарських вiдносин потребi у вирiшеннi iснуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усiх прийнятних альтернатив;
збалансованостi - забезпеченнi у регуляторнiй дiяльностi балансу iнтересiв суб'єктiв господарювання, громадян та держави;
передбачуваностi - послiдовностi регуляторної дiяльностi, вiдповiдностi її цiлям державної полiтики.
Разом з цим, вищезазначене положення не узгоджується з вимогами статтi 5 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi" в частинi недопущення прийняття регуляторних актiв, якi є непослiдовними або не узгоджуються чи дублюють дiючi регуляторнi акти.
Керуючись вимогами статтi 27 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi", Державною службою України з питань регуляторної полiтики та розвитку пiдприємництва вирiшено:
запропонувати Мiнiстерству екологiї та природних ресурсiв України визнати таким, що втратив чиннiсть, наказ Мiнприроди вiд 13.01.2012 N 8 "Про затвердження Регламенту встановлення наявностi або вiдсутностi озоноруйнiвних речовин у товарах, що плануються до ввезення або вивезення", який зареєстрований в Мiнiстерствi юстицiї України 18.01.2012 за N 55/20368, оскiльки його норми не вiдповiдають вимогам дiючого законодавства та принципам державної регуляторної полiтики, та розробити нову процедуру одержання ствердження про наявнiсть озоноруйнiвних речовин та доцiльнiсть їх ввезення або вивезення, а також пiдтвердження вiдсутностi ОРР у товарах, що плануються до ввезення або вивезення, що надається Мiнприроди.
Рiшення Державної служби України з питань регуляторної полiтики та розвитку пiдприємництва про необхiднiсть усунення порушень принципiв державної регуляторної полiтики пiдлягає виконанню у двомiсячний строк з дня прийняття такого рiшення.
Виконання цього рiшення уповноваженого органу передбачає пiдготовку проекту акта про втрату чинностi регуляторного акта, щодо якого було прийнято рiшення.
У разi визнання таким, що втратив чиннiсть, регуляторного акта, щодо якого уповноваженим органом було прийнято рiшення, орган виконавчої влади, що прийняв цей регуляторний акт, не пiзнiше одного робочого дня до закiнчення строку виконання вiдповiдного рiшення подає до уповноваженого органу копiю акта про визнання таким, що втратив чиннiсть, цього регуляторного акта.
У разi невиконання рiшення уповноваженого органу про необхiднiсть усунення порушень принципiв державної регуляторної полiтики або неоскарження цього рiшення органом виконавчої влади протягом встановленого в цьому Законi строку дiя регуляторного акта або окремих його положень, щодо яких було прийнято вiдповiдне рiшення, зупиняється наступного дня з дня закiнчення строку для виконання такого рiшення.
Рiшення уповноваженого органу про необхiднiсть усунення порушень принципiв державної регуляторної полiтики може бути оскаржено до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi економiчного розвитку, протягом десяти робочих днiв з дня одержання органом виконавчої влади вiдповiдного рiшення.
Подання скарги щодо рiшення Державної служби України з питань регуляторної полiтики та розвитку пiдприємництва не зупиняє дiї цього рiшення.
Т. в. о. Голови Державної служби України з питань регуляторної полiтики та розвитку пiдприємництва | О. Ю. Потiмков |