ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
вiд 03.12.2014 р. | N 13311/7/99-99-19-03-02-17 |
---|
ГУ ДФС в областях та м. Києвi Мiжрегiональному ГУ ДФС - ЦО з обслуговування великих платникiв Митницям ДФС |
Про податок на додану вартiсть
Державна фiскальна служба України у зв'язку з набранням чинностi Законом України "Про створення вiльної економiчної зони "Крим" та про особливостi здiйснення економiчної дiяльностi на тимчасово окупованiй територiї України" повiдомляє.
1. Загальнi положення
Законом України вiд 12 серпня 2014 року N 1636-VII "Про створення вiльної економiчної зони "Крим" та про особливостi здiйснення економiчної дiяльностi на тимчасово окупованiй територiї України" (далi - Закон N 1636) запроваджується вiльна економiчна зона "Крим" (далi - ВЕЗ "Крим"), функцiонування якої на перiод тимчасової окупацiї здiйснюється з урахуванням особливостей, визначених роздiлом II "Перехiднi положення" Закону N 1636.
Закон N 1636-VII опублiкований 26.09.2014 у виданнi "Голос України" N 184 (5934) та згiдно з пунктом 1 Роздiлу III "Прикiнцевi положення" цього Закону набрав чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування - з 27.09.2014.
Пiдпунктом 2 пункту 5 роздiлу III "Прикiнцевi положення" Закону N 1636 пiдроздiл 10 роздiлу XX Податкового кодексу України (далi - ПКУ) доповнено пунктом 26, згiдно з яким на перiод дiї Закону України вiд 15 квiтня 2014 року N 1207-VII "Про забезпечення прав i свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованiй територiї України" норми ПКУ мають застосовуватися з урахуванням особливостей, визначених Законом N 1636.
У межах ВЕЗ "Крим" створюється вiльна митна зона (пункт 3.2 статтi 3 Закону N 1636).
Територiї вiльних митних зон вважаються такими, що знаходяться поза межами митної територiї України (пункт 2 статтi 9 Митного кодексу України (далi - МКУ)).
Дiяльнiсть платникiв на територiї вiльної економiчної зони прирiвнюється до дiяльностi нерезидентiв за межами митної територiї України.
Для цiлей застосування податкового та митного законодавства договори, укладенi мiж суб'єктами господарювання iз мiсцезнаходженням (мiсцем проживання) на територiї ВЕЗ "Крим" та iншими суб'єктами господарювання, є документами, що використовуються замiсть зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв) (пункт 6.5 статтi 6 Закону N 1636).
Будь-якi податки, нарахованi/сплаченi на територiї ВЕЗ "Крим", не враховуються при визначеннi податкових зобов'язань та витрат на iншiй територiї України (пiдпункт 6 пункту 12.3 статтi 12 Закону N 1636).
Пiдпунктом 3 пункту 12.3 статтi 12 Закону N 1636 встановлено, що з 1 червня 2014 року вважається анульованою податкова реєстрацiя осiб, якi станом на 31 травня 2014 року мали мiсцезнаходження (мiсце проживання) та перебували на облiку в контролюючих органах на територiї Автономної Республiки Крим або мiста Севастополя.
Таким чином, суб'єкти господарювання, якi зареєстрованi на територiї ВЕЗ "Криму" i не перереєструвалися на iншу територiю України, з 1 червня 2014 року втратили статус платникiв податку на додану вартiсть, не мають права на складання податкових накладних та не подають податкову звiтнiсть.
2. Особливостi оподаткування ПДВ на територiї ВЕЗ "Крим"
Об'єктом оподаткування податком на додану вартiсть є операцiї платникiв податку, перерахованi в пунктi 185.1 статтi 185 роздiлу V ПКУ, а саме:
постачання товарiв, мiсце постачання яких розташоване на митнiй територiї України, вiдповiдно до статтi 186 роздiлу V ПКУ, у тому числi операцiї з передачi права власностi на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачi об'єкта фiнансового лiзингу в користування лiзингоотримувачу/орендарю;
постачання послуг, мiсце постачання яких розташоване на митнiй територiї України, вiдповiдно до статтi 186 роздiлу V ПКУ;
ввезення товарiв на митну територiю України;
вивезення товарiв за межi митної територiї України;
постачання послуг з мiжнародних перевезень пасажирiв i багажу та вантажiв залiзничним, автомобiльним, морським i рiчковим та авiацiйним транспортом.
2.1. Постачання послуг на територiї ВЕЗ "Крим"
Мiсце постачання товарiв/послуг визначається за правилами, встановленими статтею 186 роздiлу V ПКУ.
Таким чином, операцiї платникiв податку з постачання послуг, мiсцем постачання яких вiдповiдно до пунктiв 186.2 - 186.4 статтi 186 роздiлу V ПКУ визначена територiя ВЕЗ "Крим", не є об'єктом оподаткування податком на додану вартiсть, оскiльки вiдповiдно до пункту 2 статтi 9 МКУ територiя вiльної митної зони, створеної у межах ВЕЗ "Крим", вважається такою, що знаходиться поза межами митної територiї України.
2.2. Постачання товарiв на територiї ВЕЗ "Крим"
Пiдпунктом 1 пункту 12.3 статтi 12 Закону N 1636 визначено, що пiд час тимчасової окупацiї загальнодержавнi податки i збори, визначенi статтею 9 ПКУ, статтею 271 МКУ, єдиний внесок, встановлений Законом України "Про збiр та облiк єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування", та збiр на обов'язкове державне пенсiйне страхування, справляння якого здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про збiр на обов'язкове державне пенсiйне страхування", не справляються з доходiв, отриманих юридичними особами (їх вiдокремленими пiдроздiлами) та фiзичними особами на тимчасово окупованiй територiї, операцiй та/або з iнших об'єктiв оподаткування (в тому числi об'єктiв, пов'язаних з оподаткуванням) на тимчасово окупованiй територiї.
Таким чином, при здiйсненнi платниками податку операцiй з постачання товарiв/майна, мiсцем постачання яких вiдповiдно до пункту 186.1 та пунктiв 186.2 - 186.4 статтi 186 роздiлу V Податкового кодексу України визначена територiя ВЕЗ "Крим", податок на додану вартiсть не справляється (тобто платники податку за такими операцiями не визначають нi податкових зобов'язань, нi податкового кредиту).
3. Ввезення/вивезення товарiв на/з територiю ВЕЗ "Крим"
Вивезення товарiв з територiї України на територiю ВЕЗ "Крим" прирiвнюється до вивезення товарiв за межi митної територiї України та вважається експортом (пiдпункт 5 пункту 12.4 статтi 12 Закону N 1636).
Вiдповiдно до пiдпункту 195.1.1 пункту 195.1 статтi 195 роздiлу V ПКУ операцiї з вивезення товарiв за межi митної територiї України оподатковуються за нульовою ставкою. Таким чином, до операцiй з вивезення товарiв на територiю ВЕЗ "Крим" з iншої територiї України застосовується нульова ставка ПДВ.
При цьому обов'язковою умовою застосування нульової ставки податку є наявнiсть у митнiй декларацiї вiдповiдної вiдмiтки митницi, яка здiйснює оформлення вивезення товару (вантажу) на територiю ВЕЗ "Крим", про перетин товаром (вантажем) межi мiж територiєю ВЕЗ "Крим" та iншою територiєю України.
Платники податку, що здiйснюють вивезення товарiв з iншої територiї України на територiю ВЕЗ "Крим", вiдображають такi операцiї у податковiй декларацiї з податку на додану вартiсть у порядку, передбаченому для iнших експортних операцiй (у рядку 2.1 роздiлу I "Податковий зобов'язання"). У разi визначення вiд'ємного значення за результатами звiтного перiоду таке вiд'ємне значення враховується при визначеннi сум бюджетного вiдшкодування у загальновстановленому порядку.
Ввезення товару з територiї ВЕЗ "Крим" на iншу територiю України прирiвнюється до ввезення товару iз-за меж митної територiї України на митну територiю України та вважається iмпортом (пiдпункт 5 пункту 12.4 статтi 12 Закону N 1636).
Такi операцiї є об'єктом оподаткування ПДВ на загальних пiдставах. Обсяг товарiв, якi ввозяться з територiї ВЕЗ "Крим" на iншу територiю України, та ПДВ, сплачений пiд час їх митного оформлення, пiдлягає вiдображенню у податковiй декларацiї з податку на додану вартiсть у вiдповiдних рядках роздiлу II "Податковий кредит". За умови дотримання правил щодо формування податкового кредиту, встановлених ПКУ, такi суми податку можуть бути включенi до складу податкового кредиту.
Ставка податку (7 вiдс. або 20 вiдс.) чи режим звiльнення вiд оподаткування ПДВ при здiйсненнi операцiй з ввезення товарiв з територiї ВЕЗ "Крим" на iншу територiю України застосовуватиметься залежно вiд режиму оподаткування та виду товару, який визначено ПКУ для операцiй з ввезення таких товарiв на митну територiю України.
4. Звiльнення вiд оподаткування ПДВ
Для операцiй з ввезення на митну територiю України товарiв, що були виробленi, достатньо переробленi або ввезенi на митну територiю України та випущенi для вiльного обiгу на тимчасово окупованiй територiї України (пункт 6.4 статтi 6 Закону N 1636), та переведення (евакуацiї) матерiальних активiв з ВЕЗ "Крим" на iншу територiю України (пiдпункт "б" пункту 15.1 статтi 15 Закону N 1636) передбачено звiльнення вiд оподаткування ПДВ пiд час митного оформлення з наступними особливостями.
4.1. Ввезення товарiв, що були виробленi, достатньо переробленi або ввезенi на митну територiю України та випущенi для вiльного обiгу на тимчасово окупованiй територiї України
Якщо такi товари перебували на балансi пiдприємства, яке їх ввозить, до 27 квiтня 2014 року, то їх ввезення на iншу територiю України до 1 сiчня 2015 року буде здiйснюватися без застосування заходiв тарифного та нетарифного регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi (пункт 6.4 статтi 6 Закону N 1636).
Перелiк заходiв нетарифного регулювання визначений пiдпунктом 14.1.61 пункту 14.1 статтi 14 роздiлу I ПКУ.
До заходiв тарифного регулювання у галузi iмпорту вiдносяться митнi тарифи, мита, податки i збори з товарiв, що ввозяться на митну територiю, включаючи податок на додану вартiсть та акцизний податок.
Таким чином, до 1 сiчня 2015 року операцiї з ввезення з територiї ВЕЗ "Крим" на iншу територiю України товарiв, визначених пунктом 6.4 статтi 6 Закону N 1636, звiльняються вiд оподаткування податком на додану вартiсть.
При ввезеннi з ВЕЗ "Крим" на iншу територiю України зазначених вище товарiв для пiдтвердження права на застосування пiльгового режиму оподаткування, визначеного пунктом 6.4 статтi 6 Закону N 1636, платник може подати до митного органу документи, якi пiдтверджують перебування таких запасiв на балансi платника станом на 27 квiтня 2014 року.
Такими документами можуть бути:
- баланс пiдприємства (iнша фiнансова звiтнiсть) станом на 1 сiчня 2014 року;
- iнвентаризацiйна вiдомiсть, складена за результатами проведення iнвентаризацiї товарних залишкiв станом на 1 сiчня 2014 року чи на будь-яку iншу дату в 2013 - 2014 роках, але лише до 27 квiтня 2014 року;
- для товарiв, ввезених на митну територiю України та випущених для вiльного обiгу на тимчасово окупованiй територiї України, - митна декларацiя, оформлена до 27 квiтня 2014 року за правилами, встановленими МКУ;
- первиннi документи, що пiдтверджують придбання (виробництво) товарiв до 27 квiтня 2014 року.
4.2. Переведення (евакуацiя) матерiальних активiв з ВЕЗ "Крим" на iншу територiю України
Згiдно з пiдпунктом "б" пункту 15.1 статтi 15 Закону N 1636 надається звiльнення вiд будь-якого оподаткування (у тому числi згiдно iз статтею 271 МКУ) основних засобiв i малоцiнних та швидкозношуваних предметiв, що належать юридичним особам, якi переносять мiсце своєї дiяльностi з тимчасово окупованої територiї на iншу територiю України, та вивозяться для подальшого використання у господарськiй дiяльностi, за умови, що такi основнi засоби перебували на балансi пiдприємства станом на 1 сiчня 2014 року у вiльному обiгу на територiї України.
При переведеннi (евакуацiї) з ВЕЗ "Крим" на iншу територiю України матерiальних активiв для пiдтвердження права на застосування пiльгового режиму оподаткування, визначеного пiдпунктом "б" пункту 15.1 статтi 15 Закону N 1636, платник може подати до митного органу документи, якi пiдтверджують перебування таких запасiв та матерiальних активiв на балансi платника станом на 1 сiчня 2014 року.
Такими документами можуть бути:
- податкова декларацiя з податку на прибуток пiдприємства за 2013 рiк (додаток АМ до декларацiї);
- баланс пiдприємства (iнша фiнансова звiтнiсть) станом на 1 сiчня 2014 року, в якому вiдображена iнформацiя про наявнi необоротнi активи;
- iнвентаризацiйна вiдомiсть, складена за результатами проведення iнвентаризацiї необоротних активiв станом на 1 сiчня 2014 року;
- для основних засобiв, ввезених на митну територiю України та випущених для вiльного обiгу на тимчасово окупованiй територiї України, - митна декларацiя, оформлена до 1 сiчня 2014 року за правилами, встановленими МКУ;
- первиннi документи, що пiдтверджують придбання (створення, виробництво) основних засобiв до 1 сiчня 2014 року.
Основнi засоби, переведенi (евакуйованi) з ВЕЗ "Крим" на iншу територiю України, можуть бути вiдчуженими до їх введення в експлуатацiю за новим мiсцем розташування на iншiй територiї України чи протягом 12 мiсяцiв пiсля такого введення в експлуатацiю за умови сплати податкiв, зборiв згiдно iз статтею 30 роздiлу I ПКУ.
Тобто встановлена пiдпунктом "б" пункту 15.1 статтi 15 Закону N 1636 умова надання податкової пiльги визначає цiльове призначення для основних засобiв, ввезених на iншу територiю України з територiї ВЕЗ "Крим", та встановлює обмеження щодо перiоду їх вiдчуження.
Згiдно з пунктом 30.8 статтi 30 роздiлу I ПКУ податковi пiльги, використанi не за призначенням чи несвоєчасно повернутi, повертаються до вiдповiдного бюджету з нарахуванням пенi в розмiрi 120 вiдсоткiв рiчних облiкової ставки Нацiонального банку України.
Таким чином, якщо основнi засоби, ввезенi з територiї ВЕЗ "Крим" на iншу територiю України, будуть вiдчуженi без введення їх в експлуатацiю або до завершення 12 мiсяцiв пiсля такого введення в експлуатацiю, платник податку, який здiйснив постачання таких основних засобiв, має, крiм податкових зобов'язань, нарахувати пеню в розмiрi 120 вiдсоткiв рiчних облiкової ставки Нацiонального банку України за перiод з дати їх розмитнення до дати сплати нарахованих сум податку в бюджет.
Голова | I. О. Бiлоус |