ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РIШЕННЯ
вiд 17 лютого 2017 року | N 69 |
---|
Про вiдмову в погодженнi проекту регуляторного
акта
Державною регуляторною службою України вiдповiдно до Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi" розглянуто проект постанови Кабiнету Мiнiстрiв України "Про затвердження Порядку видачi (вiдмови у видачi, переоформлення, видачi дублiката, анулювання) дозволу на ввезення видавничої продукцiї, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з територiї держави-агресора, тимчасово окупованої територiї України, на митну територiю України" (далi - проект постанови), а також документи, що додаються до проекту постанови, надiсланi Державним комiтетом телебачення i радiомовлення України листом вiд 19.01.2017 N 192/24/11.
За результатами проведеного аналiзу проекту постанови та вiдповiдного аналiзу регуляторного впливу (далi - АРВ) на вiдповiднiсть вимогам статей 4, 5, 8 i 9 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi" (далi - Закон про регуляторну полiтику) встановлено:
проектом постанови передбачається затвердити Порядок видачi (вiдмови у видачi, переоформлення, видачi дублiката, анулювання) дозволу на ввезення видавничої продукцiї, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з територiї держави-агресора, тимчасово окупованої територiї України, на митну територiю України (далi - проект Порядку).
Однак, проект постанови не може бути погоджений у запропонованiй редакцiї з огляду на наступне.
1. Вiдповiдно до статтi 281 Закону України "Про видавничу справу" центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику в iнформацiйнiй сферi, забезпечує реалiзацiю цього Закону шляхом видачi (вiдмови у видачi, переоформлення, видачi дублiката, анулювання) дозволу на ввезення видавничої продукцiї, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з територiї держави-агресора, тимчасово окупованої територiї України, на митну територiю України (далi - дозвiл).
Видача (вiдмова у видачi, переоформлення видача дублiката, анулювання) дозволу здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про адмiнiстративнi послуги", "Про дозвiльну систему у сферi господарської дiяльностi" (далi - Закон про дозвiльну систему) в установленому Кабiнетом Мiнiстрiв України порядку.
Згiдно з частиною першою статтi 41 Закону про дозвiльну систему порядок проведення дозвiльної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документiв дозвiльного характеру центральними органами виконавчої влади, їх територiальними органами встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України за поданням вiдповiдного дозвiльного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо iнше не передбачено мiжнародними договорами України, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України.
Пунктом 154 Перелiку документiв дозвiльного характеру у сферi господарської дiяльностi, затвердженого Законом України вiд 19.05.2011 N 3392, передбачено видачу дозволу на ввезення видавничої продукцiї, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з територiї держави-агресора, тимчасово окупованої територiї України.
Тому пропонуємо назви та текст проекту постанови та проекту Порядку привести у вiдповiднiсть до вищезазначених законiв, а саме: iз назви дозволу слова "на митну територiю України" виключити.
2. Пунктом 3 проекту Порядку передбачається, що подання заяви про одержання (переоформлення, одержання дублiката, анулювання дозволу, а також видача (вiдмова у видачi, переоформлення, видача дублiката, анулювання) йому дозволу здiйснюється у паперовiй або електроннiй формi через центр надання адмiнiстративних послуг.
Пунктом 5 проекту Порядку пропонується встановити, що документи для отримання дозволу суб'єкт господарювання подає адмiнiстратору. При цьому абзацом другим пункту 6 проекту Порядку передбачається, що за бажанням суб'єкт господарювання, адмiнiстратор отримує вiд нього i надає Держкомтелерадiо електронною поштою також електроннi копiї зазначених документiв.
Частиною чотирнадцятою статтi 41 Закону про дозвiльну систему визначено, що заява про одержання (переоформлення, анулювання) документа дозвiльного характеру, що оформляється дозвiльними органами, або декларацiя подається суб'єктом господарювання (уповноваженим ним органом або особою):
- у паперовiй формi особисто або поштовим вiдправленням - до адмiнiстратора;
- в електроннiй формi через портал електронних сервiсiв юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань (далi - портал електронних сервiсiв), оформлена згiдно з вимогами законiв у сферi електронних документiв, - до дозвiльного органу.
Документи в електроннiй формi подаються суб'єктом господарювання (уповноваженим ним органом або особою) через портал електронних сервiсiв у порядку, визначеному Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Законом про дозвiльну систему та Законом України "Про адмiнiстративнi послуги" не передбачено надсилання адмiнiстратором електронних копiй документiв, поданих в паперовому виглядi дозвiльному органу електронною поштою.
Тому пункти 3, 5 та 6 потребують доопрацювання.
3. Пунктом 4 проекту Порядку передбачається, що фiзична особа - пiдприємець подає заяву до центру надання адмiнiстративних послуг незалежно вiд реєстрацiї її мiсця проживання.
Вiдповiдно до абзацу першого частини третьої статтi 4 Закону про дозвiльну систему суб'єкт господарювання має право на одержання (переоформлення, анулювання) документiв дозвiльного характеру та подання декларацiй за своїм мiсцезнаходженням або у випадках, передбачених законом, - за мiсцем провадження дiяльностi або мiсцезнаходженням об'єкта.
Тому вважаємо за доцiльне даний пункт доопрацювати з урахуванням вимог Закону про дозвiльну систему.
4. Абзацом другим пункту 9 проекту Порядку передбачається, що документи, якi поданi для отримання дозволу, залишаються без розгляду, у разi якщо вони були поданi не уповноваженою на те особою. Письмове повiдомлення про залишення без розгляду поданих документiв надсилається помпою суб'єкту господарювання, не пiзнiше наступного дня з дня їх реєстрацiї.
Закон про дозвiльну систему не передбачає залишення документiв без розгляду.
Тому, абзац другий пункту 9 проекту Порядку необхiдно виключити.
5. Абзацом другим пункту 12 проекту Порядку зазначається. що вiдмiтка в Єдиному державному реєстрi юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань про дату прийняття заяви є пiдтвердженням подання заяви та документiв державному адмiнiстратору або дозвiльному органу.
Законом України вiд 12.02.2015 N 191 "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо спрощення умов ведення бiзнесу (дерегуляцiя)" були внесенi змiни до Закону про дозвiльну систему, якими 04.10.2015 лiквiдовано iнститут дозвiльних центрiв та державних адмiнiстраторiв.
У зв'язку з чим слово "державного" потребує виключення.
6. Абзацом першим пункту 13 проекту Порядку передбачається, що пiдставою для переоформлення дозволу є змiна найменування або мiсцезнаходження суб'єкта господарювання - юридичної особи або змiна прiзвища, iменi, по батьковi чи мiсця проживання фiзичної особи - пiдприємця.
Абзацами першим та другим частини восьмої статтi 41 Закону про дозвiльну систему визначено, що пiдстави для переоформлення документа дозвiльною характеру встановлюються законом.
Змiна найменування та мiсцезнаходження юридичної особи або прiзвища, iменi, по батьковi та мiсця проживання фiзичної особи - пiдприємця не є пiдставами для переоформлення документа дозвiльного характеру.
Тому, абзац перший пункту 13 проекту Порядку потрiбно виключити, а абзац другий пункту 13 - привести у вiдповiднiсть до абзацу п'ятого статтi 41 Закону про дозвiльну систему.
7. Проектами постанови та Порядку передбачається видача дублiката дозволу. Зокрема, пунктом 14 проекту Порядку зазначається, що пiдставою для видачi дублiката дозволу є його втрата або пошкодження.
Законом України вiд 26.11.2015 N 835 "Про внесення змiн до Закону України "Про державну реєстрацiю юридичних осiб та фiзичних осiб пiдприємцiв" та деяких iнших законодавчих актiв України щодо децентралiзацiї повноважень з державної реєстрацiї юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань" (далi - Закон N 835) внесено змiни, зокрема, до Закону про дозвiльну систему та з 01 сiчня 2017 року набрали чинностi.
Так, Закон про дозвiльну систему не передбачає видачу дублiката документiв дозвiльного характеру.
На пiдставi вищезазначеного, проекти постанов та Порядку потребують доопрацювання вiдповiдно до Закону про дозвiльну систему.
8. Пунктом 15 проекту Порядку передбачається, що однiєю з пiдстав для анулювання дозволу є негативний висновок експертної ради за результатами розгляду видавничої продукцiї у зв'язку з нововиявленими обставинами.
Зазначене положення не узгоджується з статтею 281 Закону України "Про видавничу справу", якою визначено пiдставу для анулювання дозволу є негативний висновок експертної ради.
Тому даний пункт в частинi пiдстав анулювання дозволу потребує доопрацювання.
9. Пунктом 16 проекту Порядку передбачається, що Держкомтелерадiо може звернутися до адмiнiстративного суду з позовом про анулювання дозволу у разi встановлення факту надання в заявi про видачу дозволу та документах, що додаються то неї, недостовiрної iнформацiї.
Частиною сьомою статтi 41 Закону про дозвiльну систему встановлено, що дозвiльний орган, що видав документ дозвiльного характеру, може звернутися до адмiнiстративного суду з позовом про застосування заходу реагування у видi анулювання документа дозвiльного характеру за наявностi хоча б однiєї з таких пiдстав:
1) встановлення факту надання в заявi про видачу документа дозвiльного характеру та документах, що додаються до неї, недостовiрної iнформацiї;
2) здiйснення суб'єктом господарювання певних дiй щодо провадження господарської дiяльностi або видiв господарської дiяльностi, на якi отримано документ дозвiльного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвiльний орган видавав припис про їх усунення iз наданням достатнього часу для їх усунення.
Тому пропонуємо пункт 16 проекту Порядку доповнити пiдставою для звернення до адмiнiстративного суду, визначеною пунктом 2 частини сьомої статтi 41 Закону про дозвiльну систему.
Крiм цього, повiдомляємо, що з 01.01.2017 вiдповiдно до статтi 1 Закону Про дозвiльну систему документ дозвiльного характеру - дозвiл, висновок, рiшення, погодження, свiдоцтво, iнший документ в електронному виглядi (запис про наявнiсть дозволу, висновку, рiшення, погодження, свiдоцтва, iншого документа в Єдиному державному реєстрi юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань), який дозвiльний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разi надання йому права на провадження певних дiй щодо здiйснення господарської дiяльностi або видiв господарської дiяльностi та/або без наявностi якого суб'єкт господарювання не може проваджувати певнi дiї щодо здiйснення господарської дiяльностi або видiв господарської дiяльностi.
Натомiсть, Законом України вiд 06.10.2016 N 1666 "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо вдосконалення державної реєстрацiї прав на нерухоме майно та захисту прав власностi" (далi - Закон N 1666) були внесенi змiни до "Прикiнцевих та перехiдних положень" Закону N 835, яким вiдтермiновано до 01.01.2019 наповнення СДР вiдомостями про документи довiльного характеру та передбачено, що вiдомостi про видачу документiв дозвiльного характеру, продовжують вноситися та надаватися вiдповiдно до Реєстру документiв дозвiльного характеру.
10. Наданий розробником аналiз регуляторного впливу до проекту постанови не вiдповiдає вимогам Методики проведення аналiзу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11.03.2004 N 308 "Про затвердження методик проведення аналiзу впливу та вiдстеження результативностi регуляторного акта", зi змiнами, внесеними постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16.12.2015 N 1151 (далi - Методика).
Вiдповiдно до пункту 13 Методики результати проведення аналiзу вплив) регуляторного акта (АРВ), викладаються письмово згiдно з додатком 1 цiєї Методики.
Так, у роздiлi I "Визначення проблеми" АРВ згiдно з вимогами Методики розробник повинен чiтко визначити проблему, яку пропонується розв'язати шляхом державного регулювання, зокрема:
- визначити причини її виникнення;
- оцiнити важливiсть зазначеної проблеми, зокрема навести данi у цифровому чи кiлькiсному вимiрi, про доводять факт iснування проблеми i характеризують її масштаб;
- визначити основнi групи, на якi вона справляє вплив;
- обґрунтувати чому проблема не може бути розв'язана за допомогою ринкових механiзмiв та дiючих регуляторних актiв.
Разом з тим, в АРВ до проекту постанови розробником не проаналiзовано iснуюче правове регулювання господарських та адмiнiстративних вiдносин щодо яких склалась проблема, не доведено чому iснуючi регулювання не вирiшують проблему та потребують вдосконалення. При визначеннi проблеми, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання, розробник обмежився лише словесним описом проблеми. Не наведено жодних даних у числовiй формi, якi б обґрунтовували наявнiсть проблеми, визначали її масштаб та важливiсть, а також не охарактеризовано та не оцiнено сфери життя та дiяльностi, на якi проблема має найбiльший негативний вплив.
Зазначене не вiдповiдає вимогам статтi 4 Закону, зокрема, принципу доцiльностi - оскiльки розробником не доведена наявнiсть проблеми, що потребує державного втручання, та не обґрунтована необхiднiсть державною регулювання господарських вiдносин з метою її вирiшення.
У роздiлi V АРВ "Механiзми та заходи, якi забезпечать розв'язання визначеної проблеми" розробником не описано механiзм дiї запропонованого регулювання з урахуванням основних бiзнес-процесiв, якi потрiбно буде забезпечити суб'єктам господарювання для реалiзацiї його вимог. При цьому розробником не враховано, що механiзм реалiзацiї регуляторного акта має бути безпосередньо пов'язаний iз цiлями та очiкуваними результатами регуляторного акта, тобто необхiдно встановити яким чином будуть дiяти норми проекту постанови та якою прогнозується ситуацiя пiсля набрання регуляторним актом чинностi.
У роздiлi VII АВ "Обтрушування запропонованого строку дiї регуляторного акта" вiдсутнє, власне, обґрунтування запропонованого строку дiї регуляторного акта.
У Роздiл VIII "Визначення показникiв результативностi дiї регуляторного акта" розробником не враховано вимоги пункту 10 Методики.
Так, розробником наведено недостатню кiлькiсть обов'язкових та додаткових показникiв результативностi регуляторного акта, якi безпосередньо характеризують результативнiсть регуляторного акта. Вiдповiдно до вимог Методики цi показники мають бути не описовими, а кiлькiсними та вимiрювальними.
Крiм того, розробником наведено не всi прогнозованi показники результативностi дiї регуляторного акта у кiлькiсному виразi.
Пiдсумовуючи зазначене, при розробцi проекту постанови розробником не врахованi принципи державної регуляторної полiтики, визначенi статтею 4 Закону про регуляторну полiтику, зокрема:
доцiльностi, тобто обґрунтованої необхiдностi державного регулювання господарських вiдносин з метою вирiшення iснуючої проблеми;
адекватностi - вiдповiдностi форм та рiвня державного регулювання господарських вiдносин потребi у вирiшеннi iснуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усiх прийнятних альтернатив:
збалансованостi - забезпечення у регуляторнiй дiяльностi балансу iнтересiв суб'єктiв господарювання, громадян та держави.
Крiм того, пiд час розробки проекту постанови розробником не дотримано вимог статтi 5 зазначеного Закону про регуляторну полiтику в частинi недопущення прийняття регуляторних актiв, якi не узгоджуються з дiючими регуляторними актами та статтi 8 Закону про регуляторну полiтику у частинi неналежної пiдготовки АРВ щодо даною проекту постанови.
Ураховуючи викладене, керуючись частиною п'ятою статтi 21 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi", Державною регуляторною службою України вирiшено:
вiдмовити в погодженiй проекту постанови Кабiнету Мiнiстрiв України "Про затвердження Порядку видачi (вiдмови у видачi, переоформлення, видачi дублiката, анулювання) дозволу на ввезення видавничої продукцiї, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з територiї держави-агресора, тимчасово окупованої територiї України, на митну територiю України".
Голова Державної регуляторної служби України | К. Ляпiна |