ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
IНДИВIДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦIЯ
25.06.2019 | N 2902/6/99-99-12-02-02-15/IПК |
---|
Державна фiскальна служба
України, керуючись ст. 52 Податкового
кодексу України (далi - Кодекс), розглянула
запит про надання податкової консультацiї з
питань практичного застосування окремих норм Закону України вiд 23.11.2018 N 2628-VIII
"Про внесення змiн до Податкового кодексу
України та деяких iнших законодавчих актiв
України щодо покращення адмiнiстрування та
перегляду ставок окремих податкiв i зборiв"
(далi - Закон N 2628) та повiдомляє таке.
Пiдприємство повiдомило, що зареєстроване платником акцизного податку, купує скраплений газ на спецiалiзованих аукцiонах для потреб населення, на територiї власних газонаповнювальних пунктiв здiйснює налив такого скрапленого газу у побутовi балони ємнiстю 21 кг. Та реалiзує цi балони населенню на територiї усiєї Запорiзької областi через пересувнi пункти торгiвлi, автомобiлi типу автоклiть, якi обладнанi металевою клiткою для складання балонiв та не мають стацiонарних ємностей.
У зв'язку з цим Товариство запитує:
Чи буде автомобiль типу автоклiть вважатися акцизним складом?
Чи потрiбно на кожен з таких пунктiв торгiвлi отримувати лiцензiю для роздрiбної торгiвлi паливом? Якщо потрiбно, то за мiсцем якої територiальної одиницi її оформляти (за мiсцем реєстрацiї пiдприємства чи його пiдроздiлу, до якого вiдносяться цi автомобiлi, або щось iнше?
Чи потрiбно отримувати лiцензiю за мiсцем наливу скрапленого газу у балони, тобто за мiсцем розташування газонаповнювальних пунктiв, якi вважаються акцизними складами, якщо торгiвля на територiї таких пунктiв не здiйснюється?
Яким чином вiдображати в iнформацiї щодо зведених пiдсумкових даних стосовно добового обсягу обiгу та залишкiв пального за кожним кодом товарної пiдкатегорiї УКТ ЗЕД у розрiзi резервуарiв, розташованих на акцизному складi пального за рiвнемiрами, залишки та обiг наповнених побутових балонiв зi скрапленим газом?
Законом України вiд 23 листопада 2018 року N 2628-VIII "Про внесення змiн до Податкового кодексу України та деяких iнших законодавчих актiв України щодо покращення адмiнiстрування та перегляду ставок окремих податкiв i зборiв" внесенi змiни до норм Податкового кодексу України (далi - Кодекс), зокрема якi регулюють вiдносини, що виникають у сферi справляння акцизного податку та набирають чинностi з 01 липня 2019 року.
Так, пiдпунктом 14.1.6 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу визначено, що акцизний склад:
а) спецiально обладнанi примiщення на обмеженiй територiї (далi - примiщення), розташованi на митнiй територiї України, де пiд контролем постiйних представникiв контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську дiяльнiсть шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змiшування, розливу, пакування, фасування, зберiгання, одержання чи видачi, а також реалiзацiї спирту етилового, горiлки та лiкеро-горiлчаних виробiв;
б) примiщення або територiя на митнiй територiї України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську дiяльнiсть шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змiшування, розливу, навантаження-розвантаження, зберiгання, реалiзацiї пального.
Не є акцизним складом:
а) примiщення вiдокремлених пiдроздiлiв розпорядника акцизного складу, якi використовуються ним виключно для пакування, фасування, зберiгання, одержання чи видачi маркованих марками акцизного податку горiлки та лiкеро-горiлчаних виробiв, вiдвантажених з акцизного складу, а також для здiйснення оптової та/або роздрiбної торгiвлi вiдповiдно до отриманої розпорядником акцизного складу лiцензiї;
б) примiщення або територiя, на кожнiй з яких загальна мiсткiсть розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберiгання пального не перевищує 200 кубiчних метрiв, а суб'єкт господарювання (крiм платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого примiщення або територiї отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубiчних метрiв (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальнi колонки в мiсцях роздрiбної торгiвлi пальним, на якi отримано вiдповiднi лiцензiї), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки i не здiйснює операцiй з реалiзацiї та зберiгання пального iншим особам;
в) примiщення або територiя незалежно вiд загальної мiсткостi розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберiгання пального, власником або користувачем яких є суб'єкт господарювання - платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 кубiчних метрiв (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальнi колонки в мiсцях роздрiбної торгiвлi пальним, на якi отримано вiдповiднi лiцензiї), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання i не здiйснює операцiй з реалiзацiї та зберiгання пального iншим особам;
г) паливний бак як ємнiсть для зберiгання пального безпосередньо в транспортному засобi або технiчному обладнаннi, пристрої. Акцизний склад пересувний - транспортний засiб (автомобiльний, залiзничний, морський, рiчковий, повiтряний, магiстральний трубопровiд), на якому перемiщується та/або зберiгається пальне або спирт етиловий на митнiй територiї України.
Транспортний засiб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом перiоду його використання для:
а) перемiщення в ньому митною територiєю України пального або спирту етилового, що реалiзується (крiм пального або спирту етилового, що перемiщується митною територiєю України прохiдним транзитом або внутрiшнiм транзитом, визначеним пiдпунктом "а" пункту 2 частини другої статтi 91 Митного кодексу України);
б) зберiгання в ньому пального або спирту етилового на митнiй територiї України;
в) ввезення пального або спирту етилового на митну територiю України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 Кодексу.
Не є акцизним складом пересувним транспортний засiб, що використовується суб'єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, для перемiщення на митнiй територiї України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки.
Таким чином, транспортний засiб Товариства, яким здiйснюється перемiщення палива митною територiєю України, є акцизним складом пересувним.
Законом України вiд 23 листопада 2018 року N 2628-VIII "Про внесення змiн до Податкового кодексу України та деяких iнших законодавчих актiв України щодо покращення адмiнiстрування та перегляду ставок окремих податкiв i зборiв" внесено змiни до Закону України вiд 19 грудня 1995 року N 481 "Про державне регулювання виробництва i обiгу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв" (далi - Закон N 481), зокрема запроваджено лiцензування видiв господарської дiяльностi з виробництва, зберiгання, оптової та роздрiбної торгiвлi пальним. Зазначенi змiни набирають чинностi з 1 липня 2019 року.
Вiдповiдно до ч. 20 ст. 15 Закону N 481 роздрiбна торгiвля пальним може здiйснюватися суб'єктами господарювання всiх форм власностi, у тому числi їх виробниками, за наявностi у них лiцензiй на роздрiбну торгiвлю.
Рiчна плата за лiцензiю на право роздрiбної торгiвлi пальним становить 2000 гривень на кожне мiсце роздрiбної торгiвлi пальним.
Плата за лiцензiї на право роздрiбної торгiвлi пальним справляється щорiчно i зараховується до мiсцевих бюджетiв згiдно iз законодавством.
Також вiдповiдно до ч. 1 ст. 15 Закону N 481 оптова торгiвля пальним та зберiгання пального здiйснюються суб'єктами господарювання всiх форм власностi за наявностi лiцензiї.
Суб'єкти господарювання отримують лiцензiї на право оптової торгiвлi пальним та зберiгання пального на кожне мiсце оптової торгiвлi пальним або кожне мiсце зберiгання пального вiдповiдно, а за вiдсутностi мiсць оптової торгiвлi пальним - одну лiцензiю на право оптової торгiвлi пальним за мiсцезнаходженням суб'єкта господарювання.
Суб'єкт господарювання має право зберiгати пальне без отримання лiцензiї на право зберiгання пального в мiсцях виробництва пального або мiсцях оптової торгiвлi пальним чи мiсцях роздрiбної торгiвлi пальним, на якi отриманi вiдповiднi лiцензiї.
Лiцензiя на право зберiгання пального не отримується на мiсця зберiгання пального, що використовуються:
пiдприємствами, установами та органiзацiями, якi повнiстю утримуються за рахунок коштiв державного або мiсцевого бюджету;
пiдприємствами, установами та органiзацiями системи державного резерву;
суб'єктами господарювання для зберiгання пального, яке споживається для власних виробничо-технологiчних потреб виключно на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах i яке не реалiзується через мiсця роздрiбної торгiвлi.
Лiцензiї на право оптової торгiвлi пальним видаються термiном на п'ять рокiв органом виконавчої влади, уповноваженим Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Лiцензiї на право зберiгання пального видаються уповноваженими Кабiнетом Мiнiстрiв України органами виконавчої влади за мiсцем розташування мiсць зберiгання пального термiном на п'ять рокiв.
Лiцензiї на право роздрiбної торгiвлi пальним видаються уповноваженими Кабiнетом Мiнiстрiв України органами виконавчої влади за мiсцем торгiвлi суб'єкта господарювання термiном на п'ять рокiв.
Крiм цього, згiдно ст. 18 Закону N 481 тимчасово, до 1 сiчня 2022 року, суб'єкти господарювання можуть отримувати лiцензiю на право оптової торгiвлi пальним або на право зберiгання пального на вiдповiдне мiсце здiйснення такої дiяльностi без подання акта вводу в експлуатацiю об'єкта або акта готовностi об'єкта до експлуатацiї, або сертифiката про прийняття в експлуатацiю закiнчених будiвництвом об'єктiв, або iнших документiв, що пiдтверджують прийняття об'єктiв в експлуатацiю вiдповiдно до законодавства, щодо об'єктiв, необхiдних для здiйснення вiдповiдної дiяльностi, за умови подання копiй документiв, що пiдтверджують право власностi на такi об'єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 1 сiчня 2014 року.
Таким чином, для здiйснення дiяльностi з оптової, роздрiбної торгiвлi пальним або зберiгання пального у розумiннi Закону N 481 суб'єкту господарювання необхiдно отримати вiдповiдну лiцензiю.
При цьому вiдповiдно до п. 22 пiдроздiлу 5 роздiлу XX "Перехiднi положення" Кодексу платники податку зобов'язанi з 1 травня 2019 року до 1 червня 2019 року зареєструвати в системi електронного адмiнiстрування реалiзацiї пального усi акцизнi склади, розпорядниками яких такi платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.
Суб'єкти господарювання, якi вiдповiдатимуть визначенню платникiв податку з 1 липня 2019 року, зобов'язанi до 1 липня 2019 року зареєструватися платниками податку та зареєструвати в системi електронного адмiнiстрування реалiзацiї пального усi акцизнi склади, розпорядниками яких такi платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.
Починаючи з 01.07.2019 (п. 232.1 ст. 232 Кодексу) у системi електронного адмiнiстрування реалiзацiї пального та спирту етилового в розрiзi платникiв податку - розпорядникiв акцизних складiв / акцизних складiв пересувних та акцизних складiв / акцизних складiв пересувних за кожним кодом товарної пiдкатегорiї згiдно з УКТ ЗЕД ведеться окремо облiк обсягiв пального або спирту етилового, що, зокрема, але не виключно, звiльняються вiд оподаткування (реалiзацiї скрапленого газу на спецiалiзованих аукцiонах для потреб населення у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України (пп. 213.3.11 п. 213.3 ст. 213 Кодексу).
Одиницею облiку обсягiв пального в системi електронного адмiнiстрування реалiзацiї пального та спирту етилового є лiтри, приведенi до температури 15° С, - для пального та декалiтри 100-вiдсоткового спирту, приведенi до температури 20° С, - для спирту етилового. При цьому вiдпущенi лiтри в мiсцях роздрiбної торгiвлi пальним, на якi отримано лiцензiю на право роздрiбної торгiвлi пальним, для цiлей цього роздiлу вважаються як лiтри, приведенi до температури 15° С. Такi одиницi облiку для пального та спирту етилового повиннi використовуватися в первинних бухгалтерських документах, акцизних накладних / розрахунках коригування до акцизних накладних, декларацiї з акцизного податку.
Система електронного адмiнiстрування реалiзацiї пального та спирту етилового забезпечує автоматичний облiк у розрiзi платникiв податку - розпорядникiв акцизних складiв / акцизних складiв пересувних за кожним кодом товарної пiдкатегорiї згiдно з УКТ ЗЕД:
обсягiв пального або спирту етилового в розрiзi акцизних складiв / акцизних складiв пересувних, що мiстяться у виданих та отриманих акцизних накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрi акцизних накладних;
обсягiв пального або спирту етилового, виробленого на митнiй територiї України або ввезеного на митну територiю України, з яких сплачено акцизний податок, якi оподатковуються на умовах, встановлених статтею 229 цього Кодексу, не пiдлягають оподаткуванню або звiльняються вiд оподаткування в розрiзi акцизних складiв / акцизних складiв пересувних;
обсягiв пального або спирту етилового, на якi платники податку зареєстрували заявки на поповнення обсягiв залишку пального або спирту етилового за рахунок коштiв, сплачених до бюджету, в системi електронного адмiнiстрування реалiзацiї пального та спирту етилового в розрiзi акцизних складiв / акцизних складiв пересувних;
сум сплаченого акцизного податку, за рахунок яких платники податку можуть зареєструвати заявки на поповнення обсягiв залишку пального та спирту етилового;
обсягiв залишкiв пального або спирту етилового в розрiзi акцизних складiв / акцизних складiв пересувних, на якi платники податку мають право зареєструвати акцизнi накладнi та розрахунки коригування в Єдиному реєстрi акцизних накладних.
Згiдно з п. 52.2 ст. 52 ПКУ iндивiдуальна податкова консультацiя має iндивiдуальний характер i може використовуватись виключно платником податку, якому надано таку консультацiю.